PM3585

bprosman

Golden Member

Vandaag een PM3585 opgepikt bij een mede forum lid.
Qua kilo’s al een leuk apparaat.

2 Kleinigheidjes, de klok maar neem aan dat de batterij hemelen is, hij blijft op 1976. Weet ook niet of hij millenium proof is.

Tweede dingetje is een extern VGA scherm heeft dit beeld. Ben ik dan Rood “kwijt” ?

Er zitten 2 “woven” flatcables bij, kunnen dit op lage snelheden ook “gewone flatcables” aan?
Volgens de service manual zitten er wat weerstanden condensators in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Een 'gewone' flatcable zal wel werken, maar je tijdsnauwkeurigheid gaat achteruit door de misaanpassing.
Er zijn analyzers die met een gewone flatcable werken, maar die zijn daarvoor gemaakt...

In de externe VGA ben je blauw kwijt (R+G=geel)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

Ehhmm de letters zijn imo behoorlijk blauw...

Kan vertekend groen zijn wellicht??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

In het schema gekeken, er zitten op het mainboard 2 connectors. Een 15 pin D-Sub "VGA" connector, (X103 Philips noemt het MVGA) en een 10 pens header (X102).
Maar kijkende naar het schema lijkt het me geen standaard VGA signaal.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Het interne display is ook monochroom. Werkt dat nog?

Er zit inderdaad een flinke lithium cel in voor het klokje, die is niet te missen zit op het mainboard ... die er wel uit moet om het batterijtje te wisselen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 4 maart 2019 10:30:28 (21%)

bprosman

Golden Member

Het interne display werkt (op wat ouderdomsverschijnselen na) prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

VGA kan ook gewoon monochroom. Staat ergens helemaal onderaan in de minst geavanceerde niveaus van de standaard ;-)

Wellicht bedoelt Philips dat ook met MVGA. Monochrome Video Graphics Adapter

bprosman

Golden Member

Kan inderdaad ook zo maar zijn dat ik een monitor op "Z/W" moet zetten. Niet aan gedacht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Een weetje: in een RGB beeldbuis/monitor vindt additieve kleurmenging plaats.
Datgene wat jij voor blauw aanziet is cyaan.
Het lijkt er dus op dat je geen van de primaire kleuren kwijt bent (ik had het dus ook fout), ze zijn alleen wat vreemd verdeeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb eventueel een boek dubbel ( "Service Manual"). Hoewel de naam doet vermoeden dat er schema's instaan is dat helaas niet zo.
Het is inderdaad een mooi instrument waar ik zelf ook snel eens de batterij van moet gaan vervangen.

[Bericht gewijzigd door TimoHartong op donderdag 13 juni 2019 22:13:46 (28%)

Er staat ook nog een leuke video op YouTube:
https://youtu.be/dk-aCr8sOIk

Het is inderdaad een mooi instrument ik heb er ooit een gekocht op marktplaats voor niet al te veel geld:

https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/PM3585.jpg

bprosman

Golden Member

@Timo, welke software heb jij er bij ? Ik heb de "Basis" en "Utility disk. Er schijnt nog meer te zijn. Inmiddels een Gotek besteld om in te bouwen maar staat op een hele lange "ToDo" lijst.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb de systems disk. Waar trouwens ook meerdere versies van bestaan. Degene die ik erbij kreeg is anders dan de versie die ik gedownload heb. Een utility disk en een Diagnostics disk.

Er zijn er meer die ik helaas niet heb en ook niet heb kunnen vinden behalve dan de vermelding en dat zijn de disassambler en heel belangrijk de custum disassembler.

Naar het schijnt is toe de overdracht van Philips meetinstrumenten naar Fluke compleet was er nogal rigoureus is opgeruimd. Maar ja waarom zou je als leverancier de klant centraal stellen toch ?

De gotek is een super idee. Ook op de ( te lange ) todo list

In de Yahoo group: Fluke_Philips_Logic_Analyzers
heb ik al eens wat documentatie en files geupload.
Disassembler waren er wel maar dat werkt niet goed. Toen ik er voor het eerst mee werkte (1989/1990) liepen de disassemblers nog wat achter. Bovendien met 68000 en I486 met prefetches werkt een disassembler al helemaal niet meer.
Ik was er helemaal aan gewend om zonder te werken.

De PM3585 heb ik uiteindelijk thuis gekregen. Helaas is de monitor defect.
Verder een prachtig apparaat. Maar dat was de voorloper PM3570 voor die tijd ook.

bprosman

Golden Member

Dank, lid geworden van de groep en kan er bij. Ik begreep dat er ook nog ergens een zelf configureerbare disassembler moet rondzwerven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Is de beeldbuis kapot. Op de YouTube video heeft die man het erover om de monitor te vervangen. Ja die configureerbare disassambler ja dat zou mooi zijn...

maartenbakker

Golden Member

En anders is de monitor vast nog wel te repareren. Met een beetje geluk minder werk dan een andere monitor erin lepelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 juni 2019 14:50:04 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@KC

Dank voor de link weer wat dingetjes voor de PM3585 erbij. Maar het is inderdaad een probleem als de processor cache enzo heeft.

De lijntrafo van de monitor is letterlijk uitgefikt.
Is toch lastig te repareren.

Andere monitor of LCD kan maar dat is me eigenlijk teveel werk. Ik gebruik de analyser nog nauwelijks.

bprosman

Golden Member

Je kunt er ook evt een VGA scherm aan prikken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 19 juni 2019 12:03:54 schreef K C:
De lijntrafo van de monitor is letterlijk uitgefikt.
Is toch lastig te repareren.

Dat kan inderdaad vervelend worden, of duur, maar zelfs als het een customtrafo is, heb je een kleine kans dat iemand hem ooit aftermarket in productie heeft gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk eigenlijk dat daar geen custom LOP in is gebruikt. Het is een meetapparaat voor een relatief kleine markt ( zelfs in die tijd ) waarom zou ik daar als fabrikant veel en tijd in stoppen voor zoiets 'normaals' als een CRT.
Ik heb wel een andere vraag hoeveel kanalen heeft de niet gebruikte PM3585 ?

Die van mij heeft het maximale aantal kanalen 96. Voor de 6800 en i486 had ik dat ook echt nodig. Met de muis optie. Ook heel erg handig.
Voor dat je gaat vragen, ik ben nog niet zover dat ik de PM3585 ga verkopen.
Misschien moet ik eerst aan het idee wennen ;-)
Na de PM3552A en de PM3570 (ook mooie apparaten voor die tijd) was de PM3585 wel heel erg mooi. Voor mijn werk en thuis heb ik dit apparaat al 30 jaar. Kan ik niet zomaar wegdoen.

Kees

Het is ook een heel handig instrument. Ik heb hem nog niet zo lang en gisteren heb ik hem pas voor het eerst echt gebruikt en het was een ontdekkings tocht. Dit stuk gereedschap heeft mooie mogelijkheden.
Ik kan me dat wel voorstellen dat je nog geen afscheid kan nemen. Electronica is ook gewoon passie ( net als oude computers ) en ik hoop dat je toch een keer een mooie LOP vind of CRT eenheid om hem weer aan het werk te zien.