Radio demonteren of niet?

Hallo, ik heb hier een tijdje een radio die me in de weg staat, de radio speelt niet goed en de platenspeler functioneerd ook niet meer naar horens. Ook is het speakerdoek niet origineel en erop een nogal slordige manier opgezet. Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Demonteren en de goede onderdelen houden voor andere radio’s of proberen te verkopen ( lijkt me niet dat iemand die nog wilt ) of repareren. De radio is deels transistor en deels buizen. Nummer van de radio is: 22RH 370/19

Tenzij er veel van dit soort apparatuur door de handen gaat lijkt het bewaren van onderdelen wat onzinnig.
Ik zou hem in zijn geheel naar de Kringloop brengen, dat kost zo min mogelijk tijd, voelt beter dan gelijk naar de stort en geeft weer ruimte voor andere leuke dingen :)

Hugo Welther

Moderator

Biedt hem hier http://www.transistorforum.nl/forum/ of via "vraag en aanbod" aan met gratis afhalen of voor een symbolische vergoeding.
Er is vast een verzamelaar voor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Er zitten meer buizen dan transistors in het toestel, je kunt dus ook het buizenforum proberen.

Groeten, Ron.

Niet demonteren. Er zit niets waardevols in.

Hij is niet super zeldzaam, maar je ziet deze radiogrammofoon veel minder vaak dan het losse radiootje. Slopen zou zonde zijn.

Omdat de prijzen van(werkende) 'retro' grammofoons de lucht in zijn geschoten, is de kans groot dat reparatie loont. Als je dat zelf niet wil doen, toestelletje gewoon voor 'n tientje verkopen op NFOR of marktplaats.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Kringloop is zonde, kan zijn dat die hem alsnog weggooien. Opknappen of goedkoop aanbieden is inderdaad een veel beter plan. Hoewel het een hybride toestel is (er zitten naast buizen ook een paar transistoren in) is het niet echt een toestel voor het Transistorforum maar op het NFOR (buizenforum) zitten geheid liefhebbers.

Speakerdoek was origineel een kartonnetje (!) dus opzich logisch dat dat vervangen is, platenspeler zal wel een vastzittende motor hebben en dat is voor de kenner goed te verhelpen. Het radiochassis is de laatste buizenontwikkeling uit Oostenrijk en zonder meer betrouwbaar van opzet. Waarschijnlijk was dit toestel een manier om wat van de laatste productie weg te werken. Modeljaar is 1967, chassis werd al rond 1963 toegepast in simpele tafeltoestelletjes. Volgens de ontwerper (relaas op rmorg) was het toen nog marginaal goedkoper om een paar buizen toe te passen.

P.S. Is trouwens geen IMPORT-uitvoering zoals achterop staat maar juist EXPORT, in dit geval voor Zweden (is maar net in welk land je die tekst leest).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

De meeste kringloopwinkels accepteren alleen complete en werkende apparaten.

De rest wordt vaak na (vakkundige?) beoordeling toch afgevoerd naar de recycling.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 augustus 2019 12:56:41 schreef vergeten:
De meeste kringloopwinkels accepteren alleen complete en werkende apparaten.

De rest wordt vaak na (vakkundige?) beoordeling) *) toch afgevoerd naar de recycling.

*) Door de boekhouder :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je in de buurt van Utrecht woont wil ik het wel ophalen.

Ik heb er voor gekozen om hem t.z.t. Te repareren! Mocht ik er toch tegen opzien dan laat ik het nog wel weten of ik er nog iemand anders blij mee kan maken.

maartenbakker

Golden Member

Let op dat het daar op de voorpagina genoemde typenummer van het platenspelerdeck niet klopt! Dat moet 22GC032 zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 augustus 2019 20:11:12 schreef User45:
Ik heb er voor gekozen om hem t.z.t. Te repareren!

geen slecht idee, want deze late buizenradio heeft een prima klank en gevoeligheid. Ze gaan ook niet zo gauw stuk. Geloof weldat er nog wat composietweerstanden inzitten, die kunnen met de jaren ernstig verlopen.
enig minpuntje is de plaatsing van de print. Vertikaal, achter het verstrooischerm. Dat moet er dus af...

Ik vindt het een leuk ding, slopen zou zonde zijn.
Repareren is een prima keuze een werkende en in goede staat verkerende radio/pick-up combinatie kan best wel wat geld opbrengen bij een verzamelaar, de kosten voor de reparatie heb je er dan snel weer uit.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Nouja, de verzamelaar verzamelt dit soort toestellen zelden, en repareert vaak zelf.
Als het je om de paar tientjes winst gaat, kun je hem beter aan een moderne hipster verkopen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

Op 8 augustus 2019 17:50:37 schreef Tidak Ada:
[...]

De rest wordt vaak na (vakkundige?) beoordeling *) toch afgevoerd naar de recycling.

*) Door de boekhouder :(

Leg eens uit?
Kringloopwinkels hebben geen salariskosten, inkoopkosten anders dan vaste lasten als gas/elektra/huur/telefoon etc.

Dus alleen maar verkoopopbrengsten! Hetgeen inhoudt altijd winst!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten: Nou een kringloopwinkel is de hardlopers zo kwijt maar de incourante stukken blijven staan, na een paar jaar hebben ze het hok vol met onverkoopbare troep en de hardlopers passen er dan niet meer bij. Dus af en toe zal er toch een container voor de deur verschijnen om weer ruimte te scheppen...

Ze zijn tegenwoordig best kritisch met wat ze nog aannemen, heb er ook weleens met een stuk of acht allemaal goed werkende computers en monitoren voor de deur gestaan; kon ze allemaal weer meenemen. Hij wilde er alleen wel een voor hemzelf hebben vanwege de kast...

Op 9 augustus 2019 13:22:43 schreef vergeten:
[...]Leg eens uit?

Kringloopwinkel biedt een artikel x weken te koop aan. Is het dan nog niet weg, dan gaat het naar de stort. Het bijhouden van die x weken doet een boekhouder.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2019 13:22:43 schreef vergeten:
[...]Leg eens uit?
Kringloopwinkels hebben geen salariskosten, inkoopkosten anders dan vaste lasten als gas/elektra/huur/telefoon etc.

Dus alleen maar verkoopopbrengsten! Hetgeen inhoudt altijd winst!

Het is inderdaad meestal niet de boekhouder maar de electronica-afdeling of de beleidsmakers. Gelukkig zie je bij kringloopwinkels steeds vaker apparatuur voor de knutselaar staan, maar als je graag wilt dat zo'n toestel bij een liefhebber komt, blijft het een gokje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij de grote kringloop van Rotterdam, staat alleen duur spul. En zo'n radio heet dan 'antiek' en is ineens 100 euro waard, vinden ze.

Nee, kringloopwinkels heb ik weinig goede woorden meer voor over tegenwoordig. Helaas, 15 jaar dagelijks met plezier gedaan door het hele land, de laatste 3 jaar is er bijna geen drol meer aan. Ja, de boekhouder ja. Ze zien overal goud in.

Dat is zeker waar vind ik. Ze zeggen dat er experts rond lopen en de waarde van antieke spullen of andere spullen inschatten. Sommige waardeloze dingen zijn heel duur en andere bijzondere dingen zijn ineens erg goedkoop ook vind ik dat er veel “troep” aangemomen word, spullen waarvan je denkt dat het direct de prullenbak ik had gekund.

De ene kringloop is de andere niet, zo vermoed ik. Hier in Leiden zijn er drie waar ik regelmatig kom, met elk een eigen manier van werken.
Wat mij betreft doen ze het binnen hun mogelijkheden niet zo gek. Diegene die wat verder van de gemeente staan zijn wel leuker/beter dan die gerelateerd aan de milleustraat.

Ik geef onmiddelijk toe dat er een waarde-oordeel verstopt zat achter mijn eerste post. Als ik bij de NVHR en een paar grote museale verzamelingen kijk vermoed ik dat de markt voor ietwat onhandige en niet zo fraaie kristalpickupjes (wie durft zoiets op een goede plaat te zetten ? ) werkelijk beperkt is. De vraag die ik beantwoorden was die van TS: "wat zouden jullie doen".

Tijd en ruimte zijn voor mij een belangrijke beperkingen, dus als ik geen emotionele waarde aan iets hecht en het staat in de weg dan gaat het onafhankelijk van de waarde vrij vlot weg. En natuurlijk geef ik het liever weg aan een liefhebber, maar dat moet dan niet te veel tijd kosten.

Op 9 augustus 2019 23:47:27 schreef maus0611:
Bij de grote kringloop van Rotterdam, staat alleen duur spul. En zo'n radio heet dan 'antiek' en is ineens 100 euro waard, vinden ze.

Als je ooit les 1 van "economie" gevolgd hebt, dan weet je dat het niet alleen de verkoper is die de prijs bepaald. Het is de markt die dat doet. Die winkel kan wel vinden dat de radio 100,- waard is, maar dan moet er ook nog een koper zijn die dat ervoor geeft. Blijkbaar is dat in die zaak zo want anders waren ze snel failliet geweest.
Nou is dat vervelend voor je als je steeds voor nop leuke spullen wilt hebben. Voor niets gaat de zon op.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 10 augustus 2019 09:32:45 schreef Aart:
Ik geef onmiddelijk toe dat er een waarde-oordeel verstopt zat achter mijn eerste post. Als ik bij de NVHR en een paar grote museale verzamelingen kijk vermoed ik dat de markt voor ietwat onhandige en niet zo fraaie kristalpickupjes (wie durft zoiets op een goede plaat te zetten ? ) werkelijk beperkt is.

Die pickupjes zijn niet slechter dan de krasley's die je nu nieuw koopt, en zien er bovendien retro uit. Vandaar dat er een marktje buiten verzamelaars is.

Op 10 augustus 2019 10:01:08 schreef flipflop:
[...]
Als je ooit les 1 van "economie" gevolgd hebt, dan weet je dat het niet alleen de verkoper is die de prijs bepaald. Het is de markt die dat doet. Die winkel kan wel vinden dat de radio 100,- waard is, maar dan moet er ook nog een koper zijn die dat ervoor geeft. Blijkbaar is dat in die zaak zo want anders waren ze snel failliet geweest.
Nou is dat vervelend voor je als je steeds voor nop leuke spullen wilt hebben. Voor niets gaat de zon op.

In theorie hoort het in een transparante markt zo te werken, maar in de praktijk valt het soms tegen. Soms verkoopt iets niet en wordt de prijs ook niet aangepast, soms is er een klant die de prijzen niet kent. Soms kan een bepaalde prijs op ebay gehaald worden (liefst voor een exemplaar in heel andere staat) waardoor een verkoper het vertikt om de prijs voor de lokale markt te verlagen ondanks niet-verkoop.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 augustus 2019 12:56:55 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Met zoiets verkopen moet je een beetje geluk hebben,bijvoorbeeld een koper die dat vroeger bij zijn ouders in huis had staan en overmand door nostalgische gevoelens de knip opentrekt.
Mijn eerste transistor radio was een: https://www.radiomuseum.org/r/philips_transistor_six_l0x10t00l.html
Als ik zo'n radiootje kan kopen gaat de knip mss ook wel open.
(Maar dan wel in de groene uitvoering ,foei Philips,dat scharlaken rood ziet er niet uit) ;-)
Marktwaarde = 0 euro,emotionele waarde is niet te bepalen c,q te betalen.