Telefoon aansluiten op buizenradio

Hallo, ik loop al een tijdje tegen een vraag aan waarvan ik niet weet of het mogelijk is. Ik heb hier meerdere buizenradio’s staan ( een verzameling ) en ik vraag me af of ik op één van die radio’s een telefoon aan kan sluiten om muziek via je telefoon op de radio af te spelen. Is dat mogelijk met de voltages en wattages of niet?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Alnaargelang wat voor telefoon het is (T-45?) en als er aan de radio een ingang is voor kristal-pickup (dat was nogal gebruikelijk) dan is dat best mogelijk, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

bfm, wat voor beeld heb jij eigenlijk bij het woord "telefoon"? Ik denk aan een smartphone.

TS, als zo'n radio een analoge input heeft (bv voor een pick-up of zo), dan zou je die kunnen gebruiken. Aansluiten op de koptelefoon-aansluiting van de telefoon.
Andere optie: klein AM zendertje bouwen met laag vermogen. Aansluiten op telefoon.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Die Gedanken sind frei" :)
Als ik hoor "telefoon" dan denk ik "telefoon", zo simpel is dat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Op 11 augustus 2019 21:01:27 schreef flipflop:
bfm, wat voor beeld heb jij eigenlijk bij het woord "telefoon"? Ik denk aan een smartphone.

TS, als zo'n radio een analoge input heeft (bv voor een pick-up of zo), dan zou je die kunnen gebruiken. Aansluiten op de koptelefoon-aansluiting van de telefoon.
Andere optie: klein AM zendertje bouwen met laag vermogen. Aansluiten op telefoon.

als die radio FM kan, Bluetooth auto transmitter.

ben met die buizen handel nog wel eens bang met iets als netscheiding:) met FM en Bluetooth lijkt me dat geen probleem :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 11 augustus 2019 22:05:32 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 augustus 2019 22:04:01 schreef Shiptronic:
[...]

als die radio FM kan, Bluetooth auto transmitter.

ben met die buizen handel nog wel eens bang met iets als netscheiding:) met FM en Bluetooth lijkt me dat geen probleem :)

Misschien als je een U-buizen radio hebt, maar anders zou ik me daarover geen zorgen maken. (of een P-buizen TV)

maartenbakker

Golden Member

En juist met TV's moet je nog tot in de jaren '90 goed uitkijken qua netscheiding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij de meeste U-toestellen is de grammofooningang gewoon veilig, mits de gebruiker de veiligheidscondensatoren (tezamen met de rest van de papiercondensatoren op 'gevaarlijke' plekken) heeft vervangen.

Het grammofoontje van de TS (als het daar om gaat) is bij mijn weten een netgescheiden toestel, maar even in het schema kijken en je weet het zeker.

De oplossing met een klein zendertje is leuker, natuurlijk. Maar de kwaliteit van de micro FM zendertjes die je kan kopen, loopt sterk uiteen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 11 augustus 2019 23:48:24 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Precies, ik bedoelde een Smartphone. Het gaat om de Philips b7x43a waar ik de Smartphone eventueel op wil aan sluiten. Er lijkt niks aan vervangen of aangeprutst. Ik heb even gekeken voor een kabel van Smartphone naar de radio en daar kwam deze uit: een din jack kabel, die moet wel geschikt zijn!

De b7x43a is hiervoor prima geschikt, heb een model jaar eerder (-14a) ongeveer 10 jaar lang als computerspeaker gebruikt.
Zeer aangename klank, benadert hifi.

Din naar jack is de juiste kabel.

Het is grotendeels een betrouwbaar toestel, de elco's geven vrijwel geen problemen. Ik gebruikte de mijne zeer intensief (ik denk dat ik een goeie 5 a 8000 uur op de klok heb gezet) en nog geen spoortje brom.

Wel een paar andere 'ja maar dat gaat normaal toch nooit stuk?!' problemen, maar ik heb 'm dan ook duizenden uren gebruikt. Eindbuizen zijn nog in prima staat overigens :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mooi, dan ga ik die kabel eens bestellen! Bij mijn radio heb ik wel een tijdje terug bijde eindbuizen vervangen en de voorversterkerbuis want, er kwam een stereo geluid meer uit. Verder de groene schaalverlichting wat bij deze radio’s vaak kapot is doet het nog aardig. Doet bij jouw de groene verlichting het nog?

Hugo Welther

Moderator

Jammer van die oranje sticker en andere lijm resten. Voorzichtig warm maken met een föhn dan haal je het er zo vanaf.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat is meestal een kringloop actie, die stickers overal op.

Het groene scherm werkte niet meer bij mij. Ik heb het scherm afgekoppeld, en in eerste instantie er 8 UV LEDs op geplakt. De EL-laag is ook UV reactief, dus hij lichtte weer netjes op.
De LEDs waren helaas van een afgekeurde chinese batch, want zelfs op minder dan de rated current hield de helft er na 2 jaar mee op. Maar ze hadden dan ook de prijs van een afgekeurde chinese batch ;)

Toen bij leds-buy wat mooie grasgroene LEDs gekocht en die er op geplakt, met een paar strookjes plastic en zwart papier om de verlichting mooi egaal te maken. Dat werkt nu alweer jaren. De kleur is vrijwel hetzelfde als van het groene stukje plastic achter het Philips logo, maar iets helderder groen dan het afstemoog.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Op 12 augustus 2019 11:07:24 schreef User45:
Mooi, dan ga ik die kabel eens bestellen!

Heb je al een bluetooth audio ontvanger in overweging genomen?

Doet bij jouw de groene verlichting het nog?

Dat zal wel niet origineel zijn.
Het is voor het eerst dat ik een bi-ampli zie met groene schaal verlichting.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Dat zal wel niet origineel zijn.
Het is voor het eerst dat ik een bi-ampli zie met groene schaal verlichting.

Schaalverlichting bij de B7x14A/B7x43A is altijd groen... ;) (EL plaatje)
Gaat helaas niet lang mee, die van TS is waarschijnlijk weinig gebruikt. (hoewel je ook al donkere plekken ziet waar de boel weg begint te 'rotten')

https://www.circuitsonline.net/forum/file/11137/forum-post   https://www.circuitsonline.net/forum/file/11140/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad, de groene verlichting hoort. Zoals Arco al het omschreven is bij mij de schaalverlichting in een ook niet al te beste staat. Ik heb er bewust voor gekozen om de originele verlichting te laten zitten om hem zo origineel mogelijk te houden. Alleen de rode stereo lamp gaat niet aan.... iemand enig idee waar je die kunt halen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Het kan ook zijn dat er elco's slecht zijn in de stereodecoder of op de stereoomschakelprint.

Let op dat het een echt 44mA of 50mA lampje moet zijn, geen fietslampje van "50mA", die trekken koud meestal teveel stroom en gaan niet branden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De Din-Jack kabel heb ik gister besteld en zal ik vandaag of morgen ontvangen. Ik heb er bewust voor gekozen om geen Bluetooth toe te passen omdat ik daar geen liefhebber van ben. Een kabel is dan de meest efficiënte manier. Hij staat nu schoongemaakt en werkend in de collectie ( zie foto ) tussen alle andere plano modellen O-)

Op 12 augustus 2019 16:28:10 schreef Arco:
[...]
Schaalverlichting bij de B7x14A/B7x43A is altijd groen... ;) (EL plaatje)
Gaat helaas niet lang mee, die van TS is waarschijnlijk weinig gebruikt. (hoewel je ook al donkere plekken ziet waar de boel weg begint te 'rotten')

[afbeelding]   [afbeelding]

Wat je kunt den is een plexiglas plaat op maat met gepolijste zijkanten. Monteer hier groene leds tegen aan en je hebt een goed egaal vlak. Zorg dat je geen enkele kras op het plexiglas krijgt, dit geeft breking.

https://hwimages.beslist.net/beslist-images/361/F300/001/032/724/1032724507.jpg

Kleur van de led, en evetueel groen plexiglas

Arco

Special Member

Hij staat nu schoongemaakt en werkend in de collectie ( zie foto ) tussen alle andere plano modellen

Ik begrijp wat je bedoelt... :)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/23557/forum-post

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 13 augustus 2019 20:31:33 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is dat jouw verzameling!? Daar kan ik nog wel wat van leren! ;)