Welke motor voor openen en sluiten schuifdeur

Op 24 oktober 2019 15:56:51 schreef GJ_:
[...]Moderne veiligheden zijn allemaal elektronisch en vaak ook softwarematig.

Niet allemaal. Ik ken wel systemen vol met elektronica en software maar waar de noodstop knop een gesloten contact is en door menselijke kracht, fysiek wordt geopend om een stroomkring te onderbreken.

mel

Golden Member

Op 25 oktober 2019 11:10:07 schreef herbert116:
[...]
Niet allemaal. Ik ken wel systemen vol met elektronica en software maar waar de noodstop knop een gesloten contact is en door menselijke kracht, fysiek wordt geopend om een stroomkring te onderbreken.

Zo hoort het ook...
elektronika KAN natuurlijk falen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 oktober 2019 11:25:31 schreef mel:
[...]Zo hoort het ook...
elektronika KAN natuurlijk falen...

Op 25 oktober 2019 11:10:07 schreef herbert116:
[...]
Niet allemaal. Ik ken wel systemen vol met elektronica en software maar waar de noodstop knop een gesloten contact is en door menselijke kracht, fysiek wordt geopend om een stroomkring te onderbreken.

Het principe van gedwongen openende contacten bij elektromechanische systemen (noodstopknoppen, Positieschakelaars...) is al zo oud als het concept machineveiligheid op zich. Vandaag is een veiligheidskring zonder elektronica en software bijna niet meer mogelijk in de automatenbouw! Deze systemen zijn enorm betrouwbaar. Een storing in deze systemen is zeldzaam en heeft enkel een niet werkende installatie in veilige modus als gevolg.
Naar mijn ervaring wordt een gevaarlijk falen meestal veroorzaakt door een inventieve bediener. ;)
Ik ben slechts beperkt betrokken bij machinebouw maar de eerste regel is toch gevaren proberen te voorkomen. Indien dit niet mogelijk is dan gaan we gaan bewaken.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Daarin verschillen we dus van mening.. geeft niet, ieder mag zn eigen mening hebben.
Een NC noodstopknop, (eventueel dubbel uitgevoerd) heeft ook als voordeel dat , als er een draadbreuk is, de machine vanzelf stopt.
Elektronika kan gewoon kapot gaan, waardoor er een mogelijkheid is dat de machine gewoon blijft draaien...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hangt er gewoon vanaf hoe je de noodstop implementeert. Is stoppen alleen voldoende? Of wil je naar een veiligere toestand? Een liftdeur die gewoon stopt of 1 die terug opent? Dan opteer ik voor het laatste. Alles hangt van de toepassing af.

Bij eindcontacten ga je normaal ook uit van NC contacten zodat een draadbreuk de 'machine' niet eindeloos laat draaien. Toch werden bij alle bewegingen ook timers gedefinieerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2019 17:06:05 schreef mel:
Daarin verschillen we dus van mening.. geeft niet, ieder mag zn eigen mening hebben.

Het is geen mening maar statistiek en berekening. Ook een systeem met dubbele verbreekcontacten kan gevaarlijk falen.

Op 25 oktober 2019 17:30:58 schreef buckfast_beekeeper:...of 1 die terug opent? Dan opteer ik voor het laatste...

Dat is dan alleen geen noodstop meer.

Op 24 oktober 2019 23:11:09 schreef .357 magnum:
Heren Heren Heren overdrijven we niet een klein beetje?
Het gaat om een lichte hangende schuifdeur binnen huis.
Hoeft niet veel kracht te gebruiken om te openen.

Als het voor privé is gelden er niet echt regels natuurlijk, dan gebruik je gewoon je gezonde verstand. Als je de motor niet al te sterk maakt, eventueel aandrijft via een wiel zodat je kunt slippen en de snelheid niet te hoog laat oplopen ben je al een heel eind.

Op 25 oktober 2019 17:06:05 schreef mel:
Daarin verschillen we dus van mening.. geeft niet, ieder mag zn eigen mening hebben.
Een NC noodstopknop, (eventueel dubbel uitgevoerd) heeft ook als voordeel dat , als er een draadbreuk is, de machine vanzelf stopt.
Elektronika kan gewoon kapot gaan, waardoor er een mogelijkheid is dat de machine gewoon blijft draaien...

En waar hangt die noodstopknop aan vast? Dat een noodstop NC uitgevoerd wordt, met gedwongen contact zal wel altijd blijven.
De verwerking van deze knop zal hedendaags al vlug op een elektronisch veiligheidsrelais of een PLC met veiligheidsfunctie terecht komen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Volgens mij niet in de machinerichtlijn. In ieder geval moest er in onze kasten een stuurspanning onderbroken worden met minimaal 2 relais achter elkaar voor de motor. Mocht 1 relais falen, werkt de andere nog.

dat is dan al langer die machinerichtlijn, ben dat ook bij een machine tegengekomen gebouwd in 1999 die 2 relais in de machinevoeding had, serie geschakeld en aangestuurd door een pilz veilgheidsrelais, met 2 aparte noodstoplussen welke dubbel door alle nooddrukkers liepen, 2 NC contacten per noodstop. ook stuurde dat pilz relais een input van de logo aan die het eea stillegde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2019 23:13:18 schreef testman:
dat is dan al langer die machinerichtlijn, ben dat ook bij een machine tegengekomen gebouwd in 1999...

De eerste MD is van 1989 en werd van kracht in 1993.

Op 25 oktober 2019 22:44:07 schreef maus0611:
Volgens mij niet in de machinerichtlijn.

In de MD staat niet hoe de noodstop uitgevoerd moet worden, ook niet in de bijlagen.

Op 25 oktober 2019 19:45:16 schreef 60204: De verwerking van deze knop zal hedendaags al vlug op een elektronisch veiligheidsrelais of een PLC met veiligheidsfunctie terecht komen.

Uiteraard. Alleen een knop en een relais, zonder evaluatie door een veiligheidsrelais hoef je ook niet dubbel uit te voeren, dat is compleet nutteloos.

Op 24 oktober 2019 23:11:09 schreef .357 magnum:
Heren Heren Heren overdrijven we niet een klein beetje?
Het gaat om een lichte hangende schuifdeur binnen huis.
Hoeft niet veel kracht te gebruiken om te openen.

Je kan voor de verbinding tussen je aandrijving en je deur ook een magneet gebruiken. Dit heeft twee voordelen, bij knelling een 'te resetten' beveiliging en bij stroomuitval is de deur ook te openen ongeacht het type aandrijving dat je gebruikt. Mss een mogelijkheid.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Een veiligheidsrelais heeft redundantie.Als er 1 circuit weigert , dan doet de andere het nog wel. En 2 relais in serie voor de hoofdstroom is ook vaak toegepast.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En gelijktijdigheid van schakelen, en terugmelding van de hoofdrelais, correcte keuze en plaatsing van kabels. Diagnose signalen, verschillende potentialen. Er komt in een hedendaagse automaat meer bij kijken dan enkel twee relais in serie.
Alles hangt natuurlijk af van het vereiste niveau. Pl, Sil.
Mvg
Bart
Hier hebben we het inderdaad enkel over een licht deurtje.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 26 oktober 2019 20:18:53 schreef mel:En 2 relais in serie voor de hoofdstroom is ook vaak toegepast.

Dan moet wel alles dubbel zijn uitgevoerd en heb je iets van een veiligheidsrelais nodig, anders heeft het geen nut.
Ik doe het bijna altijd zo, tenzij het echt geen nut heeft, of als de hoofdstroom alleen voor frequentieregelingen gebruikt word. Dan is afschakelen van de hoofdstroom de slechtste optie.

Dag GJ, die wou ik zelf niet in het rijtje gooien, (STO is hier de beste oplossing hé).
In feite komt het er op neer een installatie zo snel mogelijk in een veilige toestand te brengen.
Daarbovenop wordt er toch al geruime tijd een onderscheid gemaakt tussen een effectieve noodstop(kring) en de veiligheidskringen in een installatie.
Los daarvan, hopelijk heeft TS toch wat nuttige tips gekregen voor zijn schuifdeur.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 27 oktober 2019 11:02:29 schreef 60204:..een installatie zo snel mogelijk in een veilige toestand te brengen...

Inderdaad, een STO is veiliger. In veel gevallen pas ik noodstoprelais met een timer toe. Dan kan een aantal zaken direct uitgeschakeld worden en een snelle stop in gang gezet worden. En dan als alles de tijd heeft gehad om snel te stoppen pas de STO los gooien met de vertraging.

En dit alles gaat inderdaad ook veeeeeel te ver voor de schuifdeur van TS :-) Ik heb ook wel eens deuren gemaakt met 37kW aandrijvingen en daar was het wel van belang om er iets langer over na te denken.

Dag GJ, sorry dat ik toch nog even off topic ga. (Maar vind de materie heel interessant) Zelf heb ik die veiligheidsrelais, met timer functie ook al meermaals toegepast. Een tijdje terug zat ik samen met een technisch vertegenwoordiger van Siemens IVM een aanpassing aan een installatie. Volgens hem was dit prima voor installaties tot Pl-C maar moeten er voor een installatie met een benodigde afdekking Pl-D of -E, absoluut encoders toegepast worden.

Op 27 oktober 2019 11:56:51 schreef GJ_:
[...]

En dit alles gaat inderdaad ook veeeeeel te ver voor de schuifdeur van TS :-) Ik heb ook wel eens deuren gemaakt met 37kW aandrijvingen en daar was het wel van belang om er iets langer over na te denken.

Die deurtjes zou ik wel eens willen zien! :P

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

ik moet denken aan vliegtuig hangaar deurtjes met dergelijke motorvermogens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat je met een kW aan motorvermogen een heel eind komt bij een vliegtuighangaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hangt er vanaf hoe snel je zo'n deur open wilt hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

En het gewicht. Voor een vertikale blastproof door heb je best wat vermogen nodig.

Ik heb in het verleden dit een keer toegepast op een schuifdeur en werkte perfect,ook de tegen druk van de deur was goed af te stellen, een prject van FRits Kieftenbelt.

Electronica is mooi als het goed werkt