Dit is dat draadje op popman die jorrit bedoelt denk ik :
http://www.pupman.com/listarchives/2001/January/msg00612.html
Ik zie net dat ik mijn motor volgens die formule gemod heb en dat het om een 1800 rpm motor gaat (de amerikaanse variant van de 1500 rpm bij 50 hz) een met vier vlakjes dus.]
Ik heb mijn vlakjes dus veel te smal gemaakt (3000rpm 2 vlakjes motor). Vandaar dat de sync wat zwakjes is denk ik.
Hier een link naar tesla thread 1 met foto's van van hoe ik de rotor geslepen heb:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/4609/51
En een eindeloze discussie of het nou wel of niet kan, een kooimotor sync krijgen.... Wel dus als je er een reluctantie motor van maakt.
Vooral de links die ik gepost heb lezen bobbyb, dat maakt een hoop duidelijk :)

Zaq, die motor lijkt me perfect, wat meer power als de mijne (100W),moet je een lekkere grote disc met veel elektroden sync mee rond krijgen :)

Xenobinol, mijn spoel schat ik op 2kW bij mijn langste vonken van 1,85 meter. Wel 200 keer per seconde :)

Leuk idee electrogek. ook ooit eens proberen.

ik ben ook weer ff aan het zoeken geweest. zocht nog een zwaardere motor. mijn vader had nog een 800 watt oude motor liggen van een zwembad pomp maar die bleek helaas niet meer te werken en was ook helemaal ingebouwd met het pomphuis en kon er dus niet vanaf gehaald worden.

nu ga ik misschien een 11000 rpm motor gebruiken maar ik denk niet dat ik die synchroom kan maken omdat hij maar 180 watt is maarjah ik kan hem wel heel mooi regelen met mijn variac :)

gisteravond trouwens een junk box coil gebouwd van allemaal onderdelen wie ik nog had liggen wel geinig kwam nog 13 cm zonder ook maar iets te stemmen of te berekenen met een static sparkgap waar zelfs geen lucht doorgeblazen werd. maarjah toen sloeg de condensator door (was de cap van mijn oude tesla waar nog maar 4nF van over was).

de fet's zijn trouwens ook binnen waarschijnlijk kan ik over een week of 3 de eerste test gaan houden met mijn sstc :)

Heb mijn motor sync, maar nu wil ik deze electrisch kunnen verschuiven (fase shifter?)
Weet iemand of dit kan en zo ja hoe??

Hey hallo allen

Ja weer een newby erbij.
Ik volg al een poosje dit forum over tesla coils,
en heb besloten dat ik ook maar eens zo'n ding moet maken.
Heb vanavond een voeding gehaald waarschijnlijk heb sommigen van jullie hem al eens gezien.
Hij stond namelijk op marktplaats
0-42 Kv en 80 Ma
Maar het mooie is de man had twee van die voedingen
Dus heb ze beide maar gekocht
de andere is 0-35Kv bij 100 Ma
Maar nu komt de gein van het verhaal
Er moet een tesla coil gemaakt worden en het maken is niet zo'n probleem maar er moet het 1 en ander berekent worden.......
Wie kan mij daar eens even mee op gang helpen

bij voorbaat dank

bomme voeding, 42kilovolt aan 80megaampere?!?neem aan milliampere?

Ja idd mA dat was anders wel leuk voedingkje geweest.
Deze krengen zijn al niet te beuren.
schat zo rond de 130 kilo 't stuk en dat is zonder de regel kast met variac en bijbehorende metertjes

mega ampere gna gna gna

Kom net iets tegen op het net

Power Range Secondary Diameter
less than 500W 3 to 4 inch
500W to 1500W 4 to 6 inch
1500W to 3KW 6 to 10 inch
3KW and above 10 inch and above

en met 42000x0.08=3360Kw

Kom ik op een coil dus van 10" das 254 mm
Is dat niet erg groot :s

poep weer fout 3.36 Kw

De upgrade van de srsg was redelijk succesvol moet ik zeggen :)
De langste vonk van 1,85 was met een statische vonkbrug met VEEL lucht. Met de srsg ben ik eerder tot 1,6 a 1,7 meter gekomen op 200 bps. Nu met 400 Bps tot 2,10 meter! En dat zonder verder veel tweaken. Daarna de srsg omgebouwd naar 600 bps. Alleen de stationaire wolfraam electroden iets te dicht op de schijf elektroden gezet. Op 3000 rpm vervormd de schijf toch wat blijkbaar en sloeg ik dus 1 wolfraam elektrode aan flarden. Ik had geen reserve bij me, dus vervangen voor een stukje massief koper draad maar dat was in 10 seconden weggesmolten.
Er zit dus nog wel wat meer in :)

Sparks, is die voeding gelimiteerd ? kun je hem kortsluiten zonder dat er meer als 80mA gaat lopen secondair? Dat is wel belangrijk voor het ontwerp. Een tesla is goed vergelijkbaar met kortsluiting, je moet iets doen om de stroom te limiteren. Kan de voeding meer mA leveren als het voltage, zeg 20 kv is ?
Een tesla ontwerpen op 40 kv is echt erg lastig.
Moeten wel prachtige voedingtjes zijn :)

De voedingen staan nu nog achter in m'n auto moet morgen eerst ff hulp regelen om die dingen in de schuur te krijgen.
heb ze alleen achter in de auto gezet(is dus niet aan te raden)
zal morgen een paar fotootjes maken.
Geen idee of ze gelimiteerd zijn eigenlijk.
ze bestaan beide uit twee kasten.
1 met de trafo in olie
en 1 met variac op die kast zit een amp en een volt meter.
staat ook nog iets als efectief.... huppeldepup op.
maar zal ze morgen eens opstarten en kijken wat ze doen.
zit trouwens een meeraderige kabel van de besturing naar de trafo stuk of 10 draden geloof ik.
maar zoals ik al zei zal ze morgen eens aan een grondig onderzoek onderwerpen.

Maar als ik het zo eens inschat ben ik hier en daar nog wel een paar euro's kwijt wikkeldraad 9 euro ex btw per kilo. en een mmc zal ook wel behoorlijk in de kosten lopen...
Maar daar tegenover staat dat ik wel een rol van 50 meter 10 mm koper leiding heb liggen

Kan ik trouwens gewoon een multimeter over de hoogspanning zetten om amp. te meten of rook ik dan iets op?

Klink mooi allemaal. :)
Met een standaard multimeter kun je wel stroom meten tot een voltage van 15 kv ofzo, mits die echt volledig en overdreven geisoleerd is van zijn omgeving. Dit op eigen risico natuurlijk.
Maar 40 kv is echt andere koek. Ieder scherp contactje zal corona opleveren waardoor de normale logica van zwevende circuits niet meer opgaat. Er zullen binnen de meter waarschijlijk grote potentiaal verschillen ontstaan.

Ik heb ook zitten denken om zo'n ding te kopen, maar de spanning is gewoon tehoog. Boven 20k is isoleren echt een ramp. En de mmc word ook een serieus project. Er gaat piek zo 1000 A lopen.

@fry mooi dat je eindelijk meer haalt :) bij mij smelten de static electroden ook weg maarjah ik heb hem nog steeds niet buiten kunnen testen ligt 15 cm sneeuw dus.
mijn nieuwe arsg word helaas niks er zit een slag in de as van de motor dus de schijf trilt veel te veel zeker met 10000 rpm.

@sparks.
wow wat vroeg hij nouw uiteindelijk voor die voedingen ik heb er ook op gereageerd maar vond ze te duur. voor het ontwerpen van je tesla wil ik wel helpen moet alleen eerst ff nuchter zijn weer :P

Op 5 maart 2005 00:38:47 schreef fry:
Klink mooi allemaal. :)
Met een standaard multimeter kun je wel stroom meten tot een voltage van 15 kv ofzo, mits die echt volledig en overdreven geisoleerd is van zijn omgeving. Dit op eigen risico natuurlijk.

Moet makkelijk kunnen toch, als je stoom meet sluit je de trafo in feite kort...
Geen spanning dus

maar dan moet wel je interne zekering niet door meppen, want dan is je multimeter letterlijk toast.

Dus tot 15 kv zou ik met een multimeter kunnen meten mits ik het ding op een geisoleerde niet aan te raken plekje neerhang.
De voeding is regelbaar dus kan ik het voltage lager zetten.. dan zou ik dus in theorie kunnen meten of ie bij kortsluiten serieuse amp gaat geven wat dan betekent dat ie niet gelimiteerd is..

Wat zal ik zeggen ze waren niet goedkoop maar heb her en der wat wel eens wat van die dingen te koop gezien en zitten toch over het algemeen tussen de 250 en 300

ik heb de beide voor 300 "gekregen"
Ik heb trouwens ook nog een andere "voeding" staan is volgens mij een klein model distributie trafo]
6600v - ? mA en secundair 110 volt die heb ik al eens met een 3500 watt gebruiker in serie gezet op 220 kwamen ook erg leuke vonkjes af +- 6 cm uit te rekken en genoeg amp om een 1.6 mm rvs lasdraad op te roken met die vlamboog.

Hmmz mijn nederlandse zinsopbouw kan ook iets beter ontdek ik Moet maar wat meer gaan typen

Op 5 maart 2005 00:50:01 schreef Sine:
[...]

Moet makkelijk kunnen toch, als je stoom meet sluit je de trafo in feite kort...
Geen spanning dus

maar dan moet wel je interne zekering niet door meppen, want dan is je multimeter letterlijk toast.

Mijn multiemeter gaat tot 20 amp dat zal dat ding toch niet leveren??

Theoretisch moet dat meten wel lukken. Maar bedenk dat de meter geisoleerd is tot 1 kv ofzo. Dus zorg dat je weet wat je doet. 1 foutje en de meter is toast en jouw erbij als het zo uitkomt.
Bedenk erbij dat van een los draadje van de 42kv zo een paar mA weg loopt de lucht in.
Draai vooral niet aan de meter als je meet, als je hem bevoorbeeld op weerstandsmeting zet onder het meten gaat het helemaal mis.
Meer hulp als ik ook weer nuchter ben :)

De voeding is regelbaar dus kan ik het voltage lager zetten.. dan zou ik dus in theorie kunnen meten of ie bij kortsluiten serieuse amp gaat geven wat dan betekent dat ie niet gelimiteerd is.

Zorg dat je begrijpt wat dat ding doet voor je er maar 1 volt opzet.
Dat ding is levensgevaarlijk. En ik ben echt geen zeur.
Eerst onderzoeken hoe die in elkaar steekt !

Ik kschrik een beetje van de getalletjes
182899 volt geadviseerd voor de mcc.....
hik!
Zal wel een kreatieve isolerende periode aanbreken
En wat betreft de hoogspanning
Die krijgt het meest mogelijke respect van mij.
Heb al eens fijn kennis gemaakt met de hoogspanning van een buizen kleuren tv

Transformer Inputs:
220 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
35000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
100 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current

0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

----------------------------------------------------
Transformer Outputs:
3500 [volt*amps] = Rated Transformer VA
350000 [ohms] = Transformer Impedence
36590.9 [rms volts] = Effective Output Voltage
16.6 [rms amps] = Effective Input Current
3825 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0091 [uF] = Resonant Cap Size
0.0136 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0237 [uF] = SRSG LTR Cap Size
230 [uF] = Power Factor Cap Size
51740 [peak volts] = Voltage Across Cap
182899 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
0 [joules] = Primary Cap Energy
[peak amps] = Primary Instantaneous Current
[inch] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Er er maar eens op zitten puzzelen.
Ik dacht aan een mmc van cde caps.
30 in serie en dat 3 keer parallel. Dat zou een 15 nF (LTR) 1200 A mmc geven die de spanning wel aan moet kunnen. Je bent wel 300 euro verder dan.
Verder een opzetje gemaakt voor de tesla zelf.
Dat rolletje koperleiding van 50 meter is bijna op :)
De uiteindelijke constructie zal erg lastig worden. De spanningen in het primaire circuit zijn al hoog genoeg om streamertjes tekrijgen. Corona zal voor een hoop verliezen gaan zorgen. Alle connnecties super glad zonder knikken uitvoeren. Dik isoleren etc.
Of het allemaal echt gaat werken weet ik niet, voor het zelfde geld is het primaire circuit een grote corona bal. De enige tesla die ik ben tegengekomen die op zo'n voltage werkt is 15 meter hoog en 300kW, niet echt tevergelijken :)

J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
Saturday, March 05, 2005 10:39:10

Units = Centimeters

Secondary Coil Inputs:
12.5 = Radius 1
12.5 = Radius 2
50 = Height 1
175 = Height 2
1200 = Turns
0.1 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
20 = Radius 1
55 = Radius 2
45 = Height 1
45 = Height 2
18 = Turns
1 = Wire Diameter
0.015 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)

Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):

Toroid #1: minor=20, major=125, height=195, topload

Secondary Outputs:
83.68 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
125 [cm] = Length of Winding
9.6 = Turns Per cm
0.04167 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
15 [awg] = Recommended Wire Size
942.48 [meters] = Length of Wire
5 = H/D Aspect Ratio
20.69 [ohms] = DC Resistance
34507 [ohms] = Reactance at Resonance
35058 [ohms] = Forward Transfer Impedance
6.58 [kg] = Weight of Wire
65.63 [mH] = Les-Effective Series Inductance
65.637 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
65.778 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
55.118 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
53.404 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
78.7 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.228 [mm] = Skin Depth
44.804 [pF] = Topload Effective Capacitance

Primary Outputs:
80.88 [kHz] = Primary Resonant Frequency
3.35 [%] = Percent Detuned
0 [deg°] = Angle of Primary
4241.15 [cm] = Length of Wire
0.944 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
7.5 [cm] = Primary to Secondary Clearance
258.141 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
425.758 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.103 [k] = Coupling Coefficient
9.71 = Number of half cycles for energy transfer at K
59.62 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
35000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
100 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current

0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
3500 [volt*amps] = Rated Transformer VA
350000 [ohms] = Transformer Impedence
35000 [rms volts] = Effective Output Voltage
15.2 [rms amps] = Effective Input Current
3500 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0091 [uF] = Resonant Cap Size
0.0136 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0237 [uF] = SRSG LTR Cap Size
211 [uF] = Power Factor Cap Size
49490 [peak volts] = Voltage Across Cap
174947 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
18.37 [joules] = Primary Cap Energy
377.3 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
255.5 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Het wordt idd een lastig karwei.
300 euro voor de mmc :s
Beetje zonde als het misgaat maar ik kan mischien eerst een zelfbouw cap proberen?
glas en alu of koperfolie?
De primaire zal met 35Kv idd wel wat licht geven
Maar ik zie overal ongeisoleerde primairen kan ik hem niet uitvoeren met isolatie?
Maar ja waar isoleer je 35 Kv mee?...
Zit te denken zou glazuren met pottebakkers glazuur ook wat zijn?
is toch ook een soort van glas?
Nou problemen genoeg in ieder geval
Ik ga nu eerst mijn auto weer uitgraven heeft weer gesneeuwt hier 10 cm dat kon er nog wel bij we hebben toch nog maar 45 cm gehad.
En dan gaat ik ff mijn rug slopen met die trafo's

oke ben weer nuchter :P

voor de condensator zou je misschien kunnen kijken naar een leidse fles. deze kunnen zeer hoge spanningen aan (ik heb die van mij getest tot 100 kv werden opgeladen met een flyback wie 10 cm kwam) om aan iets van 15 nF te komen heb je genoeg aan 2 krat bier een pak zout en een rol alu folie scheelt toch wel een hoop met de 300 euro voor een mmc. het nadeel is wel dat je meer verliezen hebt.
je kunt trouwens ook een leidse fles maken met aan beide kanten zout water daardoor krijg je denk ik minder corona verliezen zeker als je de bijde lagen afdekt met een laagje olie.

de primaire zou je kunnen isoleren met olie maar dan word het wel lastiger om hem af te stemmen omdat je dan waarschijnlijk geen tap draad meer kunt nemen waardoor de primaire niet meer te verstellen is.

2 krat bier.... klinkt als muziek in mijn oren.
Heb net de trafo's in de schuur gewroet.
Alleen de inschakel stroom van de trafo was iets teveel voor de automaten in de meterkast.
Dat is mooi balen.
want ik woon namelijk in een flat en de stroom in mijn berging komt niet uit mijn meterkast.
De eigenaar van de meterkast is er niet.....
Dus einde oefening voor vandaag.

Ik ga zo denk ik maar even een lang snoer halen dat van drie hoog naar de berging kan.

Is dat trouwens niet een hoop geklieder met flessen water zout en olie?
nah jah eluk voordeel heb ze nadeel

maar dat met glasplaten en alu folie is niet wat??

Heb mijn motor sync, maar nu wil ik deze electrisch kunnen verschuiven (fase shifter?)
Weet iemand of dit kan en zo ja hoe??

http://members.aol.com/futuret/page3.html
Daar staat het schema wat ik ook gebruik.
Ik gebruik 14 uF en een 4amp variac voor mijn 100 watt motor

Zo voedingen getest en ik leef nog.
de 35 kv 100mA voeding is prima in orde
vol olie er zit een buis in philips type vergeten maar staat op max 125 mA

maar dan de downside ik ben een multimeter armer
en de 43 Kv 80mA voeding mist de helft van de olie en ook zit er geen buis in.

voel me een beetje genaait nu
Maar ik zal de verkoper eens bij z'n lurfen grijpen.

dus we gaan werken met een 35 Kv 100 mA voeding
primair koper leiding 10 mm
secundair 1mm wikkeldraad (nog aan te schaffen)
en de cap. bierflesjes of glasplaten en alu folie??
en dan de spark gap static of rotating ??
heb eventueel 6.4 wolfraam tot mijn beschikking
frame voor de primaire dacht ik aan plexi
secundair pvc pijp?? heb gehoort dat het vocht bevat en dus van tevoren gedroogt en gelakt dient te worden?

Maar dan nog even over die voeding er zit dus een buis in waarop staat max 125 mA
Wat kan ik hieruit opmaken dat het een gelimiteerde voeding is?