Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

bprosman

Golden Member

Hebben anderen hier ook "last" van dat bestellingen uit China (momenteel) langer duren dan in het verleden ?
In het verleden was het ca. 2 weken, nu 4...5 weken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier(BE) ondervind ik dat ook, op 3okt iets besteld in verschillende winkels en er is nog altijd niets binnengekomen.
Voor het verlof duurde het maar 2,5 weken.

Zelfs een Ebaywinkel vroeg mij al of ik het ontvangen had.
Niet dat het voor mij dringend is hoor, heb tijd ;)

LDmicro user.

Is heel erg verschillend tussen 2 en 6 week. Ligt er ook aan met welke Chinese vervoerder het eerste deel gaat. Bij mijn laatste bestelling kon ik tussen 2 kiezen, de 2 weken versie was 0,25 € ipv gratis.

dijkmane

Golden Member

klopt.
ik heb er al 2 die uit de te verwachten levertijd lopen.
daar kan ik een claim voor indienen.
meestal geef ik ze dan nog een week ofzo, dus binnenkort maar eens doen.

In no Sense, Nonsense

28 oktober wat besteld in China via ebay. Verwachte bezorgdatum 8 november - 20 december. Dat is wel een heel erg ruim bezorgvenster.
Maar andere pakketjes hebben er de laatste tijd idd ook al langer over gedaan dan enkele jaren geleden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

hier duur het ook al langer, maar is wel al meer dan een jaar dat alles traag loopt.
even opgezocht op aliexpress en de orders die toen traag liepen was vanaf sep/okt 2018 begonnen. t duurde toen wel meer dan 3maand voor de pakjes aankwamen. ik had ondertussen al lang mijn geld terug gevraagd en opnieuw besteld toen ineens de oude bestellingen doorkwamen.

als ik de tracking bekeek, waren ze allemaal afgeleverd aan de luchtvaartmaatschappij maar nooit in belgie aangekomen (hetgeen de terugbetaling wel eenvoudig maakte)

topic waar het over ging, toevallig net geen 1jaar geleden (1dag verschil)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2032097#2032097

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 november 2019 10:01:02 schreef fcapri:
als ik de tracking bekeek, waren ze allemaal afgeleverd aan de luchtvaartmaatschappij maar nooit in belgie aangekomen (hetgeen de terugbetaling wel eenvoudig maakte)

D'r zijn een hoop "type" pakketjes die precies tot "afgeleverd aan vliegtuig" getraceerd worden maar hier in europ als "untracked" door het leven gaan.

Heb je een URxxxCN code, dan staat er bijvoorbeeld in grote letters op: "untracked". Maar traceerbaar zolang ie nog in CN is.

Hmm. Deze is 29 september als "verstuurd" in mijn systeem gezet, 25 oktober als ontvangen gemarkeerd. Kennelijk staat er tegenwoordig bij "reached the place of arrival". De vijf die ik geprobeerd heb hadden dat allemaal.

Hier is er eentje die dus niet verder dan "china verlaten" gaat, 24 oktober als ontvangen gemarkeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ze worden nog steeds 1 keer gescand als ze aankomen in ons land. en dan komt er bij de tracking: "arrived in country of destination"

daarna gaat het untracked tot het afgeleverd is. ik kan de artikelen nog wel bekijken op ali, maar de volledige tracking history werd verwijderd

het ging over deze order dat ik toen in januari vermelde
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2048641#2048641

recent ook zo nog eentje gehad

waar het tussen 17/5 en 23/7 heeft gezeten weet ik niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 november 2019 07:56:18 schreef bprosman:
Hebben anderen hier ook "last" van dat bestellingen uit China (momenteel) langer duren dan in het verleden ?
In het verleden was het ca. 2 weken, nu 4...5 weken.

Bij mijn laatste bestelling van enkele weken geleden kreeg ik te horen dat er weer eens een nationale feestdag(en) aankwam waardoor alle orders met ca. een week vertraging behandeld zouden worden.
Als het om recente leververtragingen gaat zou het daarom kunnen zijn dat men achterstanden aan het wegwerken is.

fzwart

Golden Member

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Hier niet echt een probleem. Bestelling op 19/10/2019 en vandaag 6/11
ontvangen.

Ik heb 1 keer wat in China besteld, werd door Postnl weer terug gestuurd omdat ik het niet kwam afhalen van het postkantoor omdat ik daar geen bericht over had gekregen.

Sindsdien nooit meer wat in China besteld.

This is the world we know best, the world of madness

Op 6 november 2019 07:56:18 schreef bprosman:
Hebben anderen hier ook "last" van dat bestellingen uit China (momenteel) langer duren dan in het verleden ?
In het verleden was het ca. 2 weken, nu 4...5 weken.

Ik hoor het ook van meer mensen. Zal wel ergens een vertraging in de keten zitten. Misschien vanwege de handelsoorlog oid.

Het kan ook bij de douane blijven liggen.

Thevel

Golden Member

Op 6 november 2019 13:51:50 schreef Blackfin:
Ik heb 1 keer wat in China besteld, werd door Postnl weer terug gestuurd omdat ik het niet kwam afhalen van het postkantoor omdat ik daar geen bericht over had gekregen.

Sindsdien nooit meer wat in China besteld.

Dan heb je gewoon pech gehad.
Ik heb inmiddels heel wat besteld in China en tot op heden is alles aangekomen.

Op 6 november 2019 11:29:35 schreef fcapri:
ze worden nog steeds 1 keer gescand als ze aankomen in ons land. en dan komt er bij de tracking: "arrived in country of destination"

Ook dat gaat wel eens mis, al een paar keer gehad dat volgens de tracking het pakketje nog in China ligt maar vervolgens toch door de brievenbus komt.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 6 november 2019 14:54:48 (31%)

maartenbakker

Golden Member

Ik vraag me af of Hong Kong Post last heeft van de protesten in Hong Kong.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

AliExpress laat het (bij mij tenminste) altijd weten als het in NL is aangekomen, meestal binnen 1..2 dagen pikt de postnl app het wel op. Dus de grootste vertraging zit toch in het China-NL deel. Bij DHL (JLCPCB) , zie ik dat het (eerst) via Hong-Kong gaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 november 2019 13:51:50 schreef Blackfin:
Ik heb 1 keer wat in China besteld, werd door Postnl weer terug gestuurd omdat ik het niet kwam afhalen van het postkantoor omdat ik daar geen bericht over had gekregen.

Sindsdien nooit meer wat in China besteld.

Kan China weinig aan doen... Heb ik vermoedelijk ook gehad, maar ik weet het niet zeker want ik heb nooit een bericht ontvangen ;)

De verkoper vroeg me naar het postkantoor te gaan en het daar na te vragen maar dat leek me onzin omdat ik dan een afhaalbericht had moeten hebben... beetje misplaatst vertrouwen in post.nl

Ook een keer ge&^*%( gehad met een pakketje dat bij het postkantoor opgehaald moest worden en daar binnen een paar uur al was teruggestuurd. Vervolgens gaven ze daar iedereen de schuld van behalve zichzelf.

Samengevat: als er bij mij iets mis gaat met verzending is het vrijwel altijd binnen Nederland. En ik snap dat Post.nl geen drol krijgt voor al die Chinese pakketjes, maar er is toch vast ooit een overeenkomst gesloten om dat te regelen en daar waren ze vermoedelijk zelf bij, dus van mij geen medelijden.

Ontopic: bestelling van 14-10 en drie van 20-10 zijn al/pas een paar dagen (vrijdag en zaterdag, het is nu woensdag) in NL maar nog niet bij mij.
Edit: ééntje van 20 oktober is vandaag (7-11) binnengekomen.

bprosman

Golden Member

PostNL is echt af en toe een ramp. In heel NL word er op Za post rondgebracht en op Ma niet. Bij ons ook , behalve als het op Za regent, dan krijg ik de post op Ma.

Op zich geen ramp behalve als je onderdelen oid besteld hebt die je in het weekend wil gebruiken.

PostNL doet er niets aan want "het wordt binnen 2 werkdagen alsnog bezorgt".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja, de boel is geprivatiseerd om kosten te besparen, maar als je kosten gaat besparen én winst wil maken, dan moet je concessies tolereren... Maargoed, privatisatie is wat de liberale politici wilden, en ze hebben het gekregen :+

Privatisatie + minimumloon = onderbezetting en minimum dienstverlening.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

mijn oudste bestelling dateert van 1oktober, en nog niet aangekomen.
8packetjes onderweg, 1 moet nog verstuurd worden. en 11nov komt eraan....

Op 6 november 2019 13:51:50 schreef Blackfin:
Ik heb 1 keer wat in China besteld, werd door Postnl weer terug gestuurd omdat ik het niet kwam afhalen van het postkantoor omdat ik daar geen bericht over had gekregen.

Sindsdien nooit meer wat in China besteld.

dat laatste heb ik nu met packetten binnen europa. oa van bol.com, mister-auto,... die dan iets versturen en dat gaat via DHL.
MAAR packjes via DHL worden via het post afhaalpunt afgehandeld nu en die sturen GEEN bericht als ze een packet hebben.
na een week stuur ik meestal een email naar het bedrijf en krijg daar te horen dat het al 4dagen klaar ligt om af te halen

miserie is ook dat die daar een nieuw nummer aan geven, dus met de DHL verzendcode ben ik ook niks in dat postpunt. dan moeten ze het altijd uitzoeken op naam. dus ik moet nu al zelf gaan bijhouden welke packetten in welke postpunten gaan aankomen, en dan dagelijks via de dhl website de tracking code gaan bekijken of het niet klaar ligt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

pas besteld bij een bedrijf in DE, pakket ging daags erop al op de post, maar toch was het pas een week later binnen. bij oa reichelt nooit een probleem, besteld op zondag komt het doorgaans donderdags aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb USB3 SD kaart lezertjes besteld. 1 daarvan blijkt USB2 te zijn. Advertentie is ondertussen bijgewerkt om "USB2" te claimen, maar toen ik hem kocht stond er USB3. Die heeft er 46 dagen over gedaan. Je mag tegenwoordig maar 45 dagen klagen.... (echt, letterlijk. Ik heb hem vandaag gekregen en als ik bij Ebay ga klagen dan krijg ik: je mag maar 45 dagen klagen, die periode is op 5 november afgelopen. ).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 6 november 2019 19:10:48 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sinds afgelopen maand is onder andere het volgende aan de hand bij PostNL.

Bij één keer aanbellen bij het bezorgadres en waarbij de bewoners niet thuis zijn gaat het pakketje linea direct naar het afhaalpunt. (Bruna, Gamma of wat dan ook.)

De postbezorger van PostNL krijgt voor bovenstaande handeling niet betaald. Hij / zij / X doet dus al het werk, Pakketje uit de bezorgbus halen, aanbellen, weer terug lopen naar de bezorgbus, en vervolgens veelvuldig het scanapparaat gebruiken en dan alles wat niet bezorgd kan worden afleveren bij een PostNL punt. Winkelwagentje inladen, sjouwen met deze pakketjes, vervolgens elk pakketje scannen omdat het is afgeleverd bij een ophaalpunt... en meer.

Voor bovenstaande arbeid wordt dus niet betaald aan de bezorger maar aan het afleverpunt waar het pakketje ligt te wachten op afhalen. Het afhaalpunt krijgt dan betaald want daar is het pakketje tenslotte afgeleverd aan de ontvanger.

P.s Ik heb het hier dus over bezorgers die per stuk betaald worden en niet in loondienst zijn bij PostNL. Dit zijn de meesten !

De tijd die voor een postbezorger hiermee gemoeid is erg veel en krijgt hier dus niet voor betaald.

Ik mag het niet zeggen maar het zou mij niet verbazen dat vele van deze postbezorgers de boel ergens dumpen wat zij over hebben en niet naar een afhaalpunt brengen.

De pakketjestijd komt weer aan. :-(

Btw, dit nieuwe systeem is in Hengelo getest (proeftuin) en is inmiddels landelijk uitgerold. Natuurlijk is deze test voor de verantwoordelijke managers (nietsnutten) ruiterlijk gelaagd. :-(

I love it when a plan comes together !

postnl gaat ook of is ondertussen al gefuseerd met sandd, de ACM zegt nee, maar het mag toch doorgaan onder voorwaarde dat prijzen niet te veel stijgen. hoeveel de prijzen in welke tijd stijgen zal wel niet specifiek zijn gezegd in de voorwaarden, en dus worden brieven en pakketten nog duurder. en maar klagen dat niemand nog briefpost verstuurt, niet gek met 1€ per stuk..

ik denk een jaar of 8-9 geleden dat postnl al minder per poststuk ging betalen aan hun bezorgers. toen waren er al veel bedrijven en bezorgers mee gestopt, maar de voorwaarden ging nog verder naar beneden voor bezorgers.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 november 2019 20:22:53 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer