Miele CVA-4060 Service Modus

Ben bezig met reparatie/onderhoud van een CVA-4060. Laatste stap is het uitvoeren van een ontkalkings-cyclus. Maar het apparaat blijft op de laatste stap hangen. Dit is een vaker voorkomend probleem, waarbij het advies is een 'factory reset' uit te voeren.

Voor een CVA-4070/4075 en CVA-5060 kan ik daar de instructies wel voor vinden. Maar de CVA-4060 heeft druk/draaiknoppen, in plaats van de vaker voorkomende tiptoetsen.

Iemand tips/trucs over hoe je in de service modus van een CVA-4060 kunt komen met de juiste combinatie van de druk/draai toetsen?

Meestal komt dat probleem door vervuilde contacten van de lekbak. Zowel in de lekbak zelf als inwendig in de machine.
In de machine valt er vaak vochtige drab op die contacten. Toestel blijft in eerste instantie werken in bedrijfsmodus, maar geeft problemen na ontkalken. Wordt zonder reiniging van de contacten erger tot je het in bedrijfsmodus ook krijgt.

Er is zelfs een modificatie voor zodanig dat de drab niet meer op de contacten valt.

Binnen en buiten goed reinigen en probleem opgelost.

Programmeermodus waar die reset staat is bij alle machines gelijk. Die druk/draaiknoppen kan je immers ook indrukken ;-)

Probleem met vervuilde/vochtige contacten was bekend en al opgelost.

Het laatste puntje blijft nu echt alleen het de-scaler programma. Dit schijnt een 'bug' te zijn in de firmware en alleen met een factory reset op te lossen.

De druk/draaiknoppen hebben net even iets meer modi dan tiptoetsen, dus een goede stap-voor-stap uitleg zou enorm helpen. Ik ben nu alleen maar aan het vissen wat de volgorde misschien zou moeten zijn...

Dragi

Golden Member

Als je naar Miele helpdesk belt , daar kunnen ze jou helpen en uitleg geven hoe je in servicemodus kan komen bij jouw CVA.

Op 6 november 2019 22:21:04 schreef den_tichel:
Probleem met vervuilde/vochtige contacten was bekend en al opgelost.

Het laatste puntje blijft nu echt alleen het de-scaler programma. Dit schijnt een 'bug' te zijn in de firmware en alleen met een factory reset op te lossen.

De druk/draaiknoppen hebben net even iets meer modi dan tiptoetsen, dus een goede stap-voor-stap uitleg zou enorm helpen. Ik ben nu alleen maar aan het vissen wat de volgorde misschien zou moeten zijn...

Toestel standby, rechter knop indrukken, met rechterknop vasthoudend de linker indrukken, dan alles los, dan vijf keer na elkaar de rechter indrukken en bij de vijfde keer vasthouden tot programmeermodus verschijnt. Daar staat ergens Reset. Als je dat opent komt er een submenu dacht ik waar je ontkalken resetten kan aanvinken.

Wel gek wat je zegt, bij de CVA5060 is dat een bug in de firmware geweest. Bij de 4060 nog nooit meegemaakt. Moet dan wel één van de alleraller eersten zijn...
Gelijk updaten, want anders heb je bij de volgende ontkalking weer prijs.

Op 7 november 2019 10:29:56 schreef Beeldbuisje:
[...]
Gelijk updaten, want anders heb je bij de volgende ontkalking weer prijs.

Updaten... n00b modus: Kun je dat ook zelf, of is daar 'de echte Miele service technicus' voor nodig?

En dank voor de instructies! Denk dat voor nu vooral mijn fout is geweest het apparaat niet in 'Standby' te hebben. De Standby knop is de I/0 schakelaar aan de binnenkant, toch?

Updaten moet je effectief met Miele MDU software doen en IR interface. Geen andere manier. Ga je effectief Miele zelf of een Miele dealer voor moeten lastig vallen ;)

Standby is gewoon toestel met de linker draaiknop uitzetten tot je de klokweergave ziet. Binnenin is de hoofdschakelaar.

Nog een dingetje: let in die programmeermodus op, want met zaken verkeerd te zetten (ken de software van dat toestel niet helemaal uit het hoofd) kan je veel om zeep helpen. Beperk je echt tot dat ontkalken te resetten.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op vrijdag 8 november 2019 10:42:40 (28%)

Hoi, ik kan het ontkalk probleem wel voor u oplossen.
Stuur maar mailtje naar info@flevotronica.nl
Gr, Frans

Op 7 november 2019 10:29:56 schreef Beeldbuisje:
[...]
Toestel standby, rechter knop indrukken, met rechterknop vasthoudend de linker indrukken, dan alles los, dan vijf keer na elkaar de rechter indrukken en bij de vijfde keer vasthouden tot programmeermodus verschijnt. Daar staat ergens Reset. Als je dat opent komt er een submenu dacht ik waar je ontkalken resetten kan aanvinken.
Gelijk updaten, want anders heb je bij de volgende ontkalking weer prijs.

Het blijkt toch wel lastig te zijn om in die service modus te komen. Heb een paar keer aan moeten leggen, maar uiteindelijk met deze procedure toch gelukt:

1) Zorg dat beide knoppen naar buiten staan, en het toestel uit met de schakelaar aan de binnenkant op '0'
2) Zet de machine aan met de schakelaar aan de binnenkant op 'I'. Sluite de deur. De volgende stappen moeten nu binnen 30 seconden gestart worden.
3) Zet met de linker knop het toestel op Standby, dus zodat alleen de klok/tijd op het display staat.
4) Klik de rechterknop in en houdt die vast.
5) Klik de linkerknop in, houdt 2 seconden vast en laat dan beide knoppen los.
6) Klik met de rechterknop 5 keer, en houdt hem vast bij de 5e keer. Na ongeveer 5 seconden verschijnt dan de service modus.
7) Halverwege het lijstje staat de optie 'Ontkalken', kies die optie. De enige optie die dan in het submenu van Ontkalken staat is 'Reset'.

Tip bij stap 5 en 6: Bij de 5x rechterknop intoetsen mag er geen kader verschijnen rond het woord 'Verlichting'. Als je bij het indrukken van de rechterknop de optie 'Verlichting' selecteert, dan is de procedure mislukt. Je moet dan opnieuw beginnen.

Overigens was het probleem met deze machine nog wat uitgebreider dan alleen een Ontkalking-lus. Die details komen in een volgende post...

Verdere details (en wat beeld) over de problemen met deze machine:

Na resetten van de 'Ontkalking-lus' merkte het toestel nog steeds niet dat de water-opvangbak geplaatst was. Contacten zagen er echter schoon uit, dus toch maar het hele toestel gedemonteerd en geopend. Tijdens het verplaatsen werd ik al getrakteerd op een flinke plons water in de schoenen...

De gehele achterzijde van het toestel stond vol met water en geschimmeld residu. Visueel was er geen indicatie dat er een slang of vultuit lek zou zijn. Wel lagen er erg veel losse bonen en schillen achter in het toestel.

Daarom de opvang-trechter onder de achterkant van de brouw-unit maar eens gedemonteerd. En daar kwam de oorzaak aan het licht: Deze was volledig geblokkeerd met residu. Al het vocht en residu dat daarlangs afgevoerd zou moeten worden richting water-opvangbak, liep dus gewoon over de rand en zo de achterkant van de machine in.

Als gevolg van dit overstromen waren de contacten van de water-opvangbak dus ernstig beschadigd. Reinigen alleen was niet genoeg. Daarom de contact-strips in de opvangbak zelf nog iets dikker gemaakt door er een milimeter soldeertin op de laten lopen en het geheel nog een paar keer goed te reinigen.

Resultaat: een goed werkende machine die verder nog geen signalen van verduurde of lekkende slangen, ventielen, ketels, pompjes, o.i.d. laat zien. Dus hopelijk goed voor nog eens een paar duizend kopjes koffie.

Als toelichting hier nog een paar foto's:

Op 12 november 2019 22:40:49 schreef Flevotronica:
Hoi, ik kan het ontkalk probleem wel voor u oplossen.
Stuur maar mailtje naar info@flevotronica.nl
Gr, Frans

Bedankt voor het aanbod Frans! Deze machine doet het dus inmiddels weer. Maar ga me binnenkort nog eens buigen over een andere klassieker: CVA-620 die maar door blijft malen :). Zal je dan zeker wel een keer mailen.

Op 15 november 2019 22:36:43 schreef den_tichel:
[...]

Bedankt voor het aanbod Frans! Deze machine doet het dus inmiddels weer. Maar ga me binnenkort nog eens buigen over een andere klassieker: CVA-620 die maar door blijft malen :). Zal je dan zeker wel een keer mailen.

Lekkage achterin de machine wordt meestal veroorzaakt door lekkage van de stoomboiler, nieuwe ringetjes of kunstof knie vervangen voor metaal.
Machine is niet in orde als de ontkalkroutine niet kan worden doorlopen.

Op 15 november 2019 21:30:41 schreef den_tichel:
Verdere details (en wat beeld) over de problemen met deze machine:

Na resetten van de 'Ontkalking-lus' merkte het toestel nog steeds niet dat de water-opvangbak geplaatst was. Contacten zagen er echter schoon uit, dus toch maar het hele toestel gedemonteerd en geopend. Tijdens het verplaatsen werd ik al getrakteerd op een flinke plons water in de schoenen...

De gehele achterzijde van het toestel stond vol met water en geschimmeld residu. Visueel was er geen indicatie dat er een slang of vultuit lek zou zijn. Wel lagen er erg veel losse bonen en schillen achter in het toestel.

Daarom de opvang-trechter onder de achterkant van de brouw-unit maar eens gedemonteerd. En daar kwam de oorzaak aan het licht: Deze was volledig geblokkeerd met residu. Al het vocht en residu dat daarlangs afgevoerd zou moeten worden richting water-opvangbak, liep dus gewoon over de rand en zo de achterkant van de machine in.

Als gevolg van dit overstromen waren de contacten van de water-opvangbak dus ernstig beschadigd. Reinigen alleen was niet genoeg. Daarom de contact-strips in de opvangbak zelf nog iets dikker gemaakt door er een milimeter soldeertin op de laten lopen en het geheel nog een paar keer goed te reinigen.

Resultaat: een goed werkende machine die verder nog geen signalen van verduurde of lekkende slangen, ventielen, ketels, pompjes, o.i.d. laat zien. Dus hopelijk goed voor nog eens een paar duizend kopjes koffie.

Ga nog eens terug kijken naar de eerste post die ik in dit topic maakte ;)

Op 17 november 2019 11:27:44 schreef Beeldbuisje:
[...]
Ga nog eens terug kijken naar de eerste post die ik in dit topic maakte ;)

Die was zeker gezien! :)
Bijzondere in dit geval was dat de modificatie die moest voorkomen dat de drab op de contacten kwam, zo ernstig verstopt was dat het drab alsnog over de rand liep...

Dat is bijzonder, wist ik niet dat dat ook nog kon.

Het systeem van koffieverwerking maakt men de dag van vandaag in de Mieles nog op precies dezelfde manier.
Een klassiekertje in deze toestellen is dat de ontlastklep lekt en daardoor komt je koffiewater per direct in de lekbak terecht ipv in je kopje.
Kleine makkelijke herstelling, maar heel het mechanisme moet uit het apparaat geschroefd worden waardoor men de vervuiling ook opmerkt.

De meeste apparaten zien er vrij vervuild uit. Ondanks dat zijn ze vaak binnenin wel goed onderhouden.

Er is mij 1 huishouden bekend waar dergelijk toestel in de 20.000 koppen heeft en er in verhouding spik en span uit ziet.
Dame des huiszes haalt wekelijks de brewunit er uit om de boel te reinigen, maar meer doet ze er niet aan. Ik vraag me echt af hoe zij dergelijk toestel zo netjes kan houden...