hallo mensen, ik wou graag een lichtkrant maken die minimaal 9 tekens van 5x7 dots (leds) moet zijn.
ik zat te denken aan een matrix patroon ofzo en iets met shift-registers, maar weet eigenlijk niet goed hoe dit werkt.
het mag ook met een pic, dat zou wel lekker klein zijn dan allemaal (geen bergen chips/onderdelen extra)
Groet, Thierry
p.s. of heeft iemand al een schema van een mooie lichtkrant
logic
Maar dat is logisch ...
Je hebt in principe 2 mogelijkheden.
1 - multiplexen
2 - bufferen
1) Bij multiplexen is het de combinatie van rij+kolom die een LED laat branden.
Je moet dan constant doorgaan met aansturen om het beeld in stand te houden.
Stop je met aansturen, dan blijft alleen de laatste rij (of kolom) staan en de rest van het display is blanco.
Voordeel van multiplexen is het lage stroomverbruik, omdat er maar een beperkt aantal LEDs tegelijkertijd branden.
Door dat heeeeeel snel af te wisselen, lijkt het alsof alle LEDs branden.
2) Bij bufferen sla je bits op in buffers, die op hun beurt LEDs laten branden.
Als er een bepaald beeld staat waar niets aan veranderd hoeft te worden (b.v. een bepaald woord), dan kun je ophouden met aansturen van het display.
De inhoud van de buffers blijft hetzelfde en de LEDs blijven branden.
Nadeel is een hoger stroomverbruik, want alle LEDs die je ziet branden verbruiken ook daadwerkelijk allemaal stroom.
(je hebt dus een behoorlijke voeding nodig)
Bufferen kun je op 2 manieren doen:
a - met shiftregisters
b - met parallelle registers
a) Bij shiftregisters schuif je de data bit voor bit naar binnen en als alles erin zit, geef je een strobe-puls.
Op dat moment worden alle bits zichtbaar op de uitgangen.
Voordeel is dat je iedere keer maar 1x nieuwe data hoeft in te schuiven als je alleen maar tekst wilt laten scrollen over het display.
Als je speciale effecten wilt creeren (tekst de andere kant op scrollen, van binnenuit naar buitentoe weergeven, enz.), moet je iedere keer het gehele display verversen omdat alle bits "achter elkaar hangen" in de schuifregisters.
b) Bij parallelle registers heeft iedere buffer zijn eigen adres en wordt direct aangestuurd.
Voordeel is dat als je ingewikkelder dingen wilt doen (tekst beide kanten op scrollen, tekst van binnen naar buiten of andersom wilt weergeven, en andere effecten), dat het veel sneller is: je hoeft alleen maar de buffers aan te spreken die gewijzigd moeten worden.
Wat hetzelfde moet blijven, laat je met rust.
Ik heb zelf een keer (een gedeelte van) een lichtkrant gemaakt met een hele hoop flipflops. (parallelle buffers dus)
Aansturen ging d.m.v. de parallelle poort van de PC, maar het kan natuurlijk ook met een microcontroller.
ik denk wel dat je mij goed kan helpen, ik zie dat je weet waar je mee bezig bent, ik wil het als het kan inderdaad aansturen met de pc, het maakt mij niet uit of het continue aangestuurt moet worden of met een buffer.
laten we zeggen, wat het goedkoopst en/of makkelijkst is
zou je me anders kunnen toevoegen op msn?
RES
RES
Hier staat een test schema wat ik heb ontworpen van een lichtkrantje. Misschien kan je er wat uit halen.
logic
Maar dat is logisch ...
Ik heb geen MSN.
Laten we 't gewoon via CO doen, dan hebben anderen er misschien ook nog iets aan. 
Het woord "lichtkrant" heb ik geloof ik al wel eerder voorbij zien komen en het woord "parallelle poort" zeker.
Bovendien zijn er ongetwijfeld meer mensen die er wat vanaf weten, dus misschien komen er dan ook nog andere bruikbare tips.
Hierboven staat de eerste tip al.
Leuk schema trouwens.
Hier zie je meteen wat ik bedoel.
Dit display wordt gemultiplexed aangestuurd.
"With this diagram the dots of the dotmatrix displays won't get their full intensity (currents), so the dots won't lite up fully,"
Dat komt omdat de rijen 1 voor 1 geactiveerd worden en de LEDs dus heel even aan zijn.
Ok, aansturing via de parallelle poort dus.
Welke programmeertaal ga je gebruiken?
ik heb alleen een keertje iets geprobeert met basic, maar ik weet niet of ik dat nog wel goed weet, OUT &H378, BITS toch? en waar bits staat dan getal van de binaire code.
maar als het in visual basic kan, en iemand kan me daarbij helpen zou dat ook goed zijn, als het maar niet AL TE moeilijk word
ik weet veel van electronica, maar moet ook nog veel leren
logic
Maar dat is logisch ...
Dat "OUT &H378, BITS" kan wel kloppen.
378hex is het adres van het dataregister van LPT1.
Het statusregister is dan 379hex en het stuurregister is 37Ahex.
In basic zou het wel moeten lukken.
Heb je iets aan het schema van RES?
Zoals ik al zei, dat is multiplexen.
Ik heb ook wel een schema voor je, dat gaat met buffers.
kan je dat schema met buffers posten? dan kan ik ff kijken wat het verschil is en wat me het makkelijkst en het beste lijkt, ik heb in ieder geval wel ff een vraagje over dat schema van res.
hoe sluit ik dat aan op de parralle poort? is dat met dat schema wat paar pagina's terug op die site staat want daar word hij op de compoort aangesloten (zou nog beter zijn dan printerpoort ook)
edit: dit schema om aan te sluiten op de compoort?:
dus inprincipe kan ik deze 2 schema's bij elkaar alvast gaan maken, en daarna de software, kan iemand mij daar wel alvast mee helpen?
en inplaats van die dot-matrix displays kan ik toch ook gewoon losse leds nemen? de + vanaf links en de - naar onderen toch?
[Bericht gewijzigd door Thierry de Bakker op ]
en nog een vraagje, ik ga die 2 schema's dus misschien maken, maar op de ene heb ik een kristal nodig van 4MHz en de ander 4Mc
wat is 4Mc? en wat is het ordernummer van conrad van die dingen? ik kan ze niet vinden
ik ben er nog niet uit, heb al een tijd zitten zoeken op internet, en de schema's heb ik nu wel, maar ik kan zelf niet programmeren, dus ik zoek eigenlijk iets waar het schema en de programmeer code voor de pic (avr of iets anders programmeerbaars) erbij zit...
of zou iemand de software (tegen betaling desnoods) kunnen maken voor mij? ik heb 2 verschillende schema's maar die van RES is het duidelijkst en volgens mij wel goed, en nog een vraagje, kan ik aan het schema van RES nog een extra stuk zetten van 5x7 leds? en als dat niet uitkomt anders gewoon het dubbele (7x80 ipv 7x40)
RES
RES
Binnen niet al te lange tijd (indien het meezit) lever ik die AVR controllers voorgeprogrammeerd. (prijs weet ik nog niet)
Ben nog in ontwikkelingsfase.
groeten.
Op 6 maart 2005 23:35:09 schreef logic:
Ik heb ook wel een schema voor je, dat gaat met buffers.
sorry dat ik ff een oud draadje oppak, maar wil dit toch weer even gaan voortzetten.
Logic, zou jij dat schema nog eens kunnen posten?
logic
Maar dat is logisch ...
Ik heb ook wel interesse ..
Ik wil het ding eventueel ook wel online zetten, dan kunnen meerdere co-ers ervan mee genieten