Universele device programmer

Ik ben misschien een beetje lui maar ik vroeg mij af wie er bekend is met universele device programmers, wat gebruiken jullie zoal en waarom? Zijn er betaalbare varianten waar jullie enthousiast over zijn?

Ik heb soms wel eens en flash chip, seriele eprom of microcontroller te programmeren en toen had ik nog de beschikking over een programmer via een collega. Helaas is dat niet meer het geval.

Ik was toevallig een programmer tegengekomen die waarschijnlijk volledig aan mijn eisen zou voldoen een TL866II van een Chinese firma genaamd Xgecu.

Ben benieuwd naar jullie voorstellen en aanbevelingen :)

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Als de devices die je wilt kunnen programmeren in de device list staan is het best een goede programmer.
Als je wat minder gebruikelijk spul wilt kunnen programmeren, iets als de Galep van Conitec...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb onlangs zo'n TL866II Plus gekocht maar er alleen nog maar een SRAM ("Dallas" chip) mee uitgelezen en geprogrammeerd.
Let wel op dat je het spul compleet met diverse adapters koopt. Je ziet ze ook, niet goedkoper, kaal aangeboden worden.
Nadeel (voor mij) is dat er geen software voor Linux bij is.

KGE

Golden Member

Op 20 november 2019 21:42:32 schreef aobp11:
Ik heb onlangs zo'n TL866II Plus gekocht maar er alleen nog maar een SRAM ("Dallas" chip) mee uitgelezen en geprogrammeerd.
Let wel op dat je het spul compleet met diverse adapters koopt. Je ziet ze ook, niet goedkoper, kaal aangeboden worden.
Nadeel (voor mij) is dat er geen software voor Linux bij is.

Kijk hier eens voor Linux software:

https://sites.google.com/site/tingox/minipro_tl866cs

Ik heb zelf de CLI versie (minipro) al meermalen gebruikt.

De windows software heb ik met Wine helaas niet aan de praat gekregen.

Bedankt voor de tip. Ik heb van alles wat door "Radioman" c.s. werd aangedragen wel geprobeerd maar zonder succes. Terwijl het "like a charm" zou moeten werken, ook voor de nieuwste TL866 versie en software. Ik ga het t.z.t. nog eens proberen.

flash2b

Special Member

Ik gebruik ook een XGecu TL866II+ en heb er al heel wat ROMs, EEPROMs etc. maar ook TTL 74 serie mee gebruikt. Hij doet het tot nu tot uitstekend en met de laatste v9.00 software voor windows zijn er weer een paar schoonheidsfoutjes uitgehaald.

Op 21 november 2019 10:57:10 schreef flash2b: maar ook TTL 74 serie mee gebruikt.

Kan XGecu TL866II+ ook uitzoeken welke type CMOS4000 74/54 ICs zijn?
Als bv de opdruk niet te lezen is?
Of kan je enkel, zoals bij de TL866A die ik heb, enkel testen of een gekend IC ok is of niet?

Ben ook benieuwd of de Nand en Nor functies bruikbaar zijn voor bv data recovery, firmware van consoles, serienrs van nand/nor etc uitlezen en/of (her)programmeren.

Had mijn TL866A met de complete adapterset aangeschaft. Benieuwd of die ook compatible zijn. Hoef ik die er niet meer bij te nemen.

Zou graag ook een "meer universele voor alles geschikt" willen maar vrees dat een utopie is.

flash2b

Special Member

Nee, de TL866II+ kan niks uitzoeken. Je moet zelf je device kiezen en hij checked er ook op. Bij sommige devices zit er een device ID in die hij checked, dit is wel te 'ignoren'. Ik gebruik dit bijvoorbeeld door factory ROMs en niet gesupported ROMs uit te lezen via een zelf gemaakt adapter printje.

Adapters van de oude TL866(A) zijn compatibel met de II+ De software voor de II+ is ook functioneel gelijk aan de oude, maar er komen nog updates/fixes voor uit (bij de oude is dat gestopt). Dus als je puur TTL/CMOS logica wilt testen is het geen vooruitgang op je huidige.

fred101

Golden Member

Ik heb de oude TL866, maar gebruik hem onder Windows. Ik gebruik hem meestal om oude EPROMS uit te lezen. Ik heb hem ook gebruikt om 74 en 4000 serie ICs te testen (ik heb daar nu een speciaal apparaat voor van BK)

Ik heb onlangs zo'n TL866II Plus gekocht maar er alleen nog maar een SRAM ("Dallas" chip) mee uitgelezen en geprogrammeerd.

Ik wist niet dat je die kon uitlezen, geldt dat ook voor de data in een RTC ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Er is ook nog een RT809H die nog meer dingen kan zoals IDs van LCDs programmeren via HDMI/VGA. Verder kunnen er ook grote devices met meer pinnen (>40) in. Ik heb geen ervaring met de RT809H.

Totale beginner

Golden Member

Ik heb een J-Link, dit is voornamelijk voor microcontrollers maar werkt op bijna alle mainstream merken. Voor EEProm heb ik een revelprog IS wat voor de meeste flash/eeproms werkt.

Op 21 november 2019 12:13:28 schreef fred101:
[...]

Ik wist niet dat je die kon uitlezen, geldt dat ook voor de data in een RTC ?

Via Select -> SRAM > Dallas of Standard.
Ik heb DS1230AB gekozen om socket DS1213C met 32k*8 memory chip te lezen en te schrijven.
RTC weet ik niet, werkt denk ik heel anders dan een memory chip.

Arco

Special Member

Je bedoelt iets als de DS1746 RTC/RAM? De Galep kan die in ieder geval wel uitlezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De TL866 is een prima apparaat als programmer.

IC testen kan wel, uitzoeken inderdaad niet.

Daar is wel een oplossing voor, zoek op ebay.com naar Multi-Function IC tester. Ongeveer $20. Deze zoekt wel uit welk IC het is en doet een functionele test. Een zevensegment led, wat achter elkaar het type opleest.
74 series, CMOS, en nog wat.
Heb er een en heeft me tot nu toe goed geholpen IC's te identiferen en defecte er uit te halen. Functioneel dus, geen snelheidstest!

Op 21 november 2019 10:26:43 schreef aobp11:
Bedankt voor de tip. Ik heb van alles wat door "Radioman" c.s. werd aangedragen wel geprobeerd maar zonder succes. Terwijl het "like a charm" zou moeten werken, ook voor de nieuwste TL866 versie en software. Ik ga het t.z.t. nog eens proberen.

@KGE: De Driver install ging steeds mis op de Wine Windows versie, ongeacht welke versie ik koos. Ik ben er nu eindelijk achter gekomen dat die eigen driver helemaal niet meer gebruikt wordt omdat kennelijk die setupapi.dll van Radioman het overneemt.

Op 21 november 2019 15:37:21 schreef Totale beginner:
Ik heb een J-Link, dit is voornamelijk voor microcontrollers maar werkt op bijna alle mainstream merken. Voor EEProm heb ik een revelprog IS wat voor de meeste flash/eeproms werkt.

Kun je met zo'n J-Link (via JTAG) ook SPI flashes uitlezen die aan een ARM CPU hangen (bijvoorbeeld de AT91RM9200)?

Vaak heeft men het over debuggen en flashen van flash chips die aan dat soort CPU's hangen maar ik wil kunnen checken of een spi flash geprogrammeerd is die aan de CPU hangt en wat erin staat.

Ook snap ik niet helemaal waarom er zo'n groot prijsverschil is tussen de hobby/student versie van een Segger J-Link en de commerciële versie.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Voor SPI flashes gebruik ik een buspirate. Werkt trouwens ook voor I2C en eigenlijk alle seriele protocollen.