hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 4 maart 2005 17:41:17 schreef geronimoos:
[...]
idd, ook het relais circuitje in de eindtrap snap ik niet zo. Pas als er voedingsspanning aanwezig is, is de galvo verbonden met de amp...Waarom?
nou dat is nog wl te verklaren. Bij het opstarten van zijn voeding die symertisch 12 volt is de positieve spanning al aanwezig, de negatieve spanning moet nog opgewekt worden. dus de galvano kan maar 1 kant opgestuurd worden. Dus daarom worden de galvo's tijdelijk afgesloten, totdat de voeding op orde is.
Even een vraagje..
Ik kan voor een leuke prijs een Actor Laser kopen. Helaas zit er in deze behuizing een rode 5mW diode. De scannertjes lijken me redelijk, geeft een aantal teksten weer en mooie beamshows; http://www.actlaser.com.tw/al12rockstar.htm
De diode is natuurlijk veel te zwak om een redelijke lasershow te geven. Zit er veel verschil tussen de spiegeltjes van een rode en een groene laser? Ik zit er namelijk aan te denken om een groene diode in deze behuizing te bouwen. Het goed krijgen van bijvoorbeeld blanking e.d. is natuurlijk een volgende zaak.. 
hilbren
Op 4 maart 2005 20:57:50 schreef RolandL:
Even een vraagje..Ik kan voor een leuke prijs een Actor Laser kopen. Helaas zit er in deze behuizing een rode 5mW diode. De scannertjes lijken me redelijk, geeft een aantal teksten weer en mooie beamshows; http://www.actlaser.com.tw/al12rockstar.htm
De diode is natuurlijk veel te zwak om een redelijke lasershow te geven. Zit er veel verschil tussen de spiegeltjes van een rode en een groene laser? Ik zit er namelijk aan te denken om een groene diode in deze behuizing te bouwen. Het goed krijgen van bijvoorbeeld blanking e.d. is natuurlijk een volgende zaak..
nou de meeste oppervlakte spiegels zijn geoptimaliseerd voor 1 bepaalde frequentie. maar ik verwacht eigenlijk (omdat ze twee versies hebben) dat ze er een vrij breedbandige spiegel ingebouwd hebben(bruikbaar voor groen en rood). maargoed dat is een kwestie van uitproberen. en zo duur hoeven spiegels niet te zijn. dus je kunt ze makkelijk vervangen als ze niet voldoen....
Op 3 maart 2005 21:47:52 schreef mp3jay:
[...]Blanking signaal uit je controller op Pin 1 en Pin 2 van IC zetten. (Pin 1 & 2 worden als het ware kortgesloten) Op Pin 3 staat dan geinv. signaal. (naar TTL input van je laser)
+5V op op Pin 14, GND aan Pin 7. Schakelaar er over heen plaatsen en je kan hardware-matig je blanking invert'en.
Let op dat je een gemeenschappelijke massa gebruikt voor de blanking & IC voeding !
@mp3jay;
Zo had ik het inderdaad ook uitgevogeld, het enige wat ik niet snap is waarom ik op pin 1 en pin 2 hetzelfde signaal moet zetten (ik heb immers maar 1 blanking output), en een gemeenschappelijke massa voor blanking en IC voeding is gewoon voor alletwee de zelfde grnd gebruiken neem ik aan?
Bedankt voor je uitleg!
Op 5 maart 2005 10:47:41 schreef Jelmer:
[...]@mp3jay;
Zo had ik het inderdaad ook uitgevogeld, het enige wat ik niet snap is waarom ik op pin 1 en pin 2 hetzelfde signaal moet zetten (ik heb immers maar 1 blanking output), en een gemeenschappelijke massa voor blanking en IC voeding is gewoon voor alletwee de zelfde grnd gebruiken neem ik aan?
Bedankt voor je uitleg!
Omdat het een NAND(= Not AND) gate is. Je moet dus op input 1A van de Gate AND op input 1B van Gate 1 hetzelfde signaal zetten om de Gate in 'geleiding'te krijgen.
Inderdaad gewoon 1 GND gebruiken.
hilbren
mijn magneetjes zijn onderweg
ik heb er een stuk of 20 besteld met nog wat andere soorten magneetjes...
is er al nieuws over de usb dac?
cambridge heeft tegenwoordig ook wel leuke scanners:
http://www.cambridgetechnology.com/products/6200/6215.html
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 6 maart 2005 16:38:06 schreef hilbren:
mijn magneetjes zijn onderwegik heb er een stuk of 20 besteld met nog wat andere soorten magneetjes...
is er al nieuws over de usb dac?
cambridge heeft tegenwoordig ook wel leuke scanners:
http://www.cambridgetechnology.com/products/6200/6215.html
cambridge had altijd al leuke scanners 
zijn de snelste die je kan krijgen
hilbren
Op 6 maart 2005 23:10:52 schreef ledfreak:
[...]
cambridge had altijd al leuke scanners
zijn de snelste die je kan krijgen
waarom kan ik nou nergens vinden hoe zo'n ding er van binnen uitziet?
er moet toch wel iemand zijn geweest die zo'n ding voor de lol uitelkaar geschroeft heeft en daar foto's van gemaakt heeft?
hilbren
magneetjes zijn binnen. ze zijn echt heel klein, maar wel achterlijk sterk. ik heb al meerdere malen veel kracht moeten gebruiken om die dingen fasoenlijk uit elkaar te trekken.
netjes verpakt tussen twee stukjes blik, maar zelfs die twee stukken blik voorkomen niet, dat het volledige pakket (dat in een dubbele bubbelenvelop zit) aan de verwarming blijft kleven 
ledfreak
Op 7 maart 2005 09:10:28 schreef hilbren:
[...]
er moet toch wel iemand zijn geweest die zo'n ding voor de lol uitelkaar geschroeft heeft en daar foto's van gemaakt heeft?
heb ze vaak zat van binnen gezien is gewoon een ronde magneet op een as met kogellagers en een torsie voor voor de rem kracht en de 0 stand
hilbren
Op 7 maart 2005 19:17:09 schreef ledfreak:
[...]
heb ze vaak zat van binnen gezien is gewoon een ronde magneet op een as met kogellagers en een torsie voor voor de rem kracht en de 0 stand
zou je daar misschien een paar foto's van willen maken als je nog een keer zoiets uitelkaar haalt?
en ik ben ook wel benieuwt naar de materialen die ze gebruikt hebben?
Op 7 maart 2005 09:10:28 schreef hilbren:
[...]
http://laser.shows.org/scanners.htm
veel plezier!
hilbren
Dat is een leuke en bekende site, maar dat hele verhaal gaat over weekijzer-galvanometers toch ?
Die constructie is handig als het openloop is omdat het min of meer lineair te maken valt. Moving magnet kan meer kracht leveren maar is uit zichzelf niet lineair.
hilbren
Op 7 maart 2005 21:27:39 schreef Aart:
Dat is een leuke en bekende site, maar dat hele verhaal gaat over weekijzer-galvanometers toch ?Die constructie is handig als het openloop is omdat het min of meer lineair te maken valt. Moving magnet kan meer kracht leveren maar is uit zichzelf niet lineair.
ow ik dacht dat het juist wel moving magnets waren, daarom zit er ook een capacitieve terugkoppeling op net al elm chan dat gedaan heeft. je hebt idd gelijk...
die magneten die zijn echt super gaaf, ik ga er morgen een spoel voor wikkelen en dan ga ik eens kijken tot hoe snel ik kan gaan (openloop) en dan ga ik even wat elektronica bestellen bij conrad ofzo.
Is er hier iemand die een setje scanners kan maken voor mij? Ik wil scanners hebben die ik straks kan gebruiken voor een annimatie projecktor.
Mocht iemand zich aangesproken voelen, laat heb me dan ff weten. Ook zoek ik iemand die me goeie uitleg kan geven over het bouwen van een laser projecktor. Voeg me maar toe aan msn als je me hier mee kan en wil helpen. G_Hammink@hotmail.com
Om eerlijk te zijn heb ik het grootste gedeelte al doorgelezen maar de uitleg hier is me te moeilijk. :-s
ledfreak
Op 8 maart 2005 03:47:01 schreef Hammink:
Is er hier iemand die een setje scanners kan maken voor mij? Ik wil scanners hebben die ik straks kan gebruiken voor een annimatie projecktor.
Mocht iemand zich aangesproken voelen, laat heb me dan ff weten. Ook zoek ik iemand die me goeie uitleg kan geven over het bouwen van een laser projecktor. Voeg me maar toe aan msn als je me hier mee kan en wil helpen. G_Hammink@hotmail.com
nou maken zowiezo niet altans geen die je voor animaties kan gaan gebruiken
raad je aan eerst eens goed informatie in te winnen over lasers en projectors
voor rond de 1000 euro heb je een goede scanner set en das nog ex laser en controller
Wat is je budget
Heb je al een laser
Heb je al een D/A converter (controller)
Heb je al voldoende info mbt hoe je het in elkaar wil gaan zetten e.d.?
Ik bedoel, laser en galvo's dan ben je er nog niet...
Je hebt ook starters kitjes, kijk eens bij medialas.de of jmlaser.com ?
Wat het gaat kosten kijk ik nu nog niet naar.
Een laser heb ik nog wel (45 mw dpss groen) maar deze wordt vervangen door een 150 mw. Verder heb ik nog helemaal niets...Geen DAC...niks.
Ik wil mijn laser gewoon stukje bij beetje in elkaar gaan bouwen. Heb hier niet zoveel haast mee maar ik moet precies weten wat ik nodig ben. Aangezien alle sites die laser produckten aan bieden engels zijn en ik geen engels kan schiet het dus niet echt op. Ik wil nu als eerste een scan setje hebben en dan steeds verder uitberijden.
Maar wat wordt er verstaan onder een startes kitje? Wat kan ik dan en wat kost zo iets?
Dat mag... Ik probeer hier een gek voor te vinden die me er rond de 275,- voor gaat geven. Maar dit is inc 2 stappen motoren en een dmx print om deze motoren aan te stuuren. Maar hoe dit precies werkt weet ik niet.
Heb dit setje namelijk zo gekocht en nooit gebruikt en ben dit ook niet van plan.
Mirage Group
Mirage Group Lasershows and Innovations
Waarom?