foto's!!

ik gebruik labtop hardeschijven als spiegel. die platters zijn tegenwoordig van glas en enorm glad en ze zijn nog geen 1mm dik!

Op 2 maart 2005 07:16:53 schreef ledfreak:

Op 2 maart 2005 00:49:03 schreef uncleworm:
Hoe zit het met de zelfbouwgalvo's ??
Er loopt nu een IA voor magneten, mijn vraag is
zijn deze geschikt?

geen idee maar ik ga dr niet eens aan beginnen het loont zich de moeite niet
je krijgt toch nooit de resultaten zoals op die website van die chinees
kan je net zo goed meteen een goed setje kopen

als je een beetje creatief ben dan zal je misschien de prestaties van zijn systeem kunnen overtreffen. want hij heeft een paar mogelijkheden om de galvo's sneller te maken laten liggen. (zie mijn site)

ik heb de magneten al besteld, ik was in totaal 50 dollar kwijt ofzo, maar dan het ik wel een stuk of 40 magneten besteld (geloof ik)

ik heb iig 20 van die ronde buisjes besteld. volgens mijn zijn die wel bruikbaar. als het zo is dan laat ik het wel horen en kan ik er wel een paar doorverkopen. (uiteraard zonder winst)

nou ik kan nu al zeggen dat dat niemand gaat lukken
durf dr mijn groene dpss om te verwedden lol

Op 2 maart 2005 08:01:45 schreef Beech:
Ik heb mijn stappers van E-bay binnen.
Ik heb van ledfreak gehoord dat er andere spiegeltjes op moeten, omdat ze anders te langzaam zijn. Kan ik een spiegeltje van een discobol gebruiken of moet het echt een speciaal spiegeltje zijn?

Verder vordert het erg goed met de behuizing. Heb een dokumentenkoffer gekocht. (dit is een koffer iets groter als een A4 en 15 cm hoog, gemaakt van dun plaatijzer, voorzien van zwarte lak) Heb er al een laseroutput ingemaakt met een dremel. Verder zitten er 2 knoppen op een koeling is ingebouwd en is er een ophangbeugel gemaakt.
(zal binnenkort wat foto`s erop zetten)

@ ledfreak:
vordert het al een beetje met de Dac van guido?

ja het moet een front surface spiegeltje zijn die van een discobol zijn eigenlijk nog te dik zelfs

ja hoor zit nog met wat kleine design bugjes

Op 2 maart 2005 08:45:32 schreef ledfreak:

nou die groene laser van jou lijkt me wel wat :D (kan ik flink de buurt mee pesten iig)

ow en over dat schema van elm, die opamps njm4056 kunnen volgens mij moeiteloos vervangen worden door de meer dan 2x zo snelle tl072 of tl074.

[Bericht gewijzigd door hilbren op ]

ik heb er ook mn twijfels over of het gaat lukken
galvo's zijn niet voor niets zo duur en het vereist veel kennis

maar als het lukt dan is iedereen binnenkort instaat om zelf galvo's te maken dus succes

Op 2 maart 2005 08:45:32 schreef ledfreak:

en hier hou jij je aan ?
dan spreken we elkaar misschien weer in real life ;)
niet dat ik zo zeker ben hoor, maar denk dat het echt
wel een mooi eindresultaat kan hebben! op dit forum
zijn al een aantal man geintresseerd. bij mij op school
gaan ze dit iig maken als eindproject voor de electro-
afdeling. met genoeg man en dus genoeg kennis moet dit
echt wel lukken!!!

over de IA,
deze zijn dus wel geschikt, waarmee ik bedoel dat je
in de goede richting gemagnetiseerd zijn? dan bestel ik
er een stel.

misschien een beetje off topic:

Ik heb laatst een draadloos netwerk aangelegd. De router was voorzien van een printerpoort. Aangezien wij die gebruiken om de Dac aan te sluiten dacht ik dat het misschien wel mogelijk was om de software zo om te bouwen dat de router het signaal voor de Dac krijgt. Dan kan de laser draadloos op grotere afstand bestuurd worden! Weet iemand iets van programmeren hier?

ik denk eigenlijk niet dat dat gaat lukken.

het probleem is namelijk dat er een behoorlijke hoeveelheid data over de printerpoort wordt gegooit. en dat is voor een computer geen probleem.

bij een router (vaak linux based) wordt er een standaard gehanteert om ducumeten om te zetten naar een printerformaat zodat de router maar 1 pakket aan data hoeft te verwerken.

wat jij wil is dus eigenlijk heel moeilijk, want de lpt zorg namelijk ook voor de timing van je dac. als je dus pakketten naar zo'n router gaat sturen dan zal het in vlagen aankomen.

Op 3 maart 2005 10:05:24 schreef hilbren:
ik denk eigenlijk niet dat dat gaat lukken.

wat jij wil is dus eigenlijk heel moeilijk, want de lpt zorg namelijk ook voor de timing van je dac. als je dus pakketten naar zo'n router gaat sturen dan zal het in vlagen aankomen.

Denk ik ook niet. Ik heb met een LPT kabel van 5 meter al het probleem dat me DAC gekke dingen gaat doen. Absoluut niet meer nauwkeurig. Me printer heeft hier totaal geen last van.

..

[Bericht gewijzigd door Jelmer op ]

hallo,

Weet iemand van jullie toevallig of er een cursis laser programeren bestaat¿ en dan.. waar¿¿
Ik wil graag leren, om laser animatie filmjes te maken.
alvast bedankt

januzarth@hotmail.com

Op 3 maart 2005 12:46:12 schreef januzarth:
hallo,

Weet iemand van jullie toevallig of er een cursis laser programeren bestaat¿ en dan.. waar¿¿
Ik wil graag leren, om laser animatie filmjes te maken.
alvast bedankt

januzarth@hotmail.com

ja die zijn dr zeker van pangolin
maar zo moeilijk is dat allemaal niet

Bestaat er zoiets als een printer poort repeater?
dus dat je dan wel een langere printer kabel kunt gebruiken?

En ik wil toch het blanking signaal van mijn DAC gaan inverten voor mijn laser (voor de netheid)..

Er is mij verteld dat ik daarvoor een TTL NAND gate nodig heb, weet iemand mij te vertellen hoe moeilijk en/of simpel dat is? En waar kan je dat kopen?

het is gewoon een ic, je sluit de voeding er op aan(pin 7 en 14). je gooit je ingangsignaal erin (pin 1+2) en er komt een geínverteerd signaal uit...(pin 3)

cmos 4011:
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4011BC.pdf

Op 3 maart 2005 13:54:43 schreef hilbren:
het is gewoon een ic, je sluit de voeding er op aan(pin 7 en 14). je gooit je ingangsignaal erin (pin 1+2) en er komt een geínverteerd signaal uit...(pin 3)

cmos 4011:
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4011BC.pdf

Kan in principe ieder NAND Gate IC gebruiken dat je tegenkomt. De 74ALS00 is bijv. een snellere quad NAND Gate dan de CD4011.

Op 3 maart 2005 14:48:36 schreef mp3jay:
[...]

Kan in principe ieder NAND Gate IC gebruiken dat je tegenkomt. De 74ALS00 is bijv. een snellere quad NAND Gate dan de CD4011.

Dan zou ik voor de 74ALS00 gaan, ga ik morgen even halen. Ik heb maar 1 signaal wat ik moet inverten, ik zie dat je met die IC 2 signalen kan inverten?, vind het er alleen nog lastig uit zien hoe ik het dan moet aansluiten maarja...

Weet iemand hoeveel mw de laser beam max mag zijn bij audience scanning? Gemeten met een laser powermeter?

Op 2 maart 2005 08:33:40 schreef hilbren:
foto's!!

ik gebruik labtop hardeschijven als spiegel. die platters zijn tegenwoordig van glas en enorm glad en ze zijn nog geen 1mm dik!

Waar staan de foto's ???
of begrijp ik iets verkeerd

Weet iemand hoeveel mw de laser beam max mag zijn bij audience scanning? Gemeten met een laser powermeter?

Dat is van veel dingen afhankelijk maar er is een norm voor.
Zie het verhaal daarover op mijn site en de berekening in de spooky-blue handleiding. :)
Het laservermogen is maar een van de factoren in het geheel, afstand, divergentie en de opbouw van de gebruikte frames zijn andere belangrijke factoren.
Ik zou erg voorzichtig zijn met dit soort dingen en bij gebrek aan goede gegevens een flinke marge aanhouden.

Ik ben aan het denken geweest over hoe je het een en ander simpel in de praktijk zou kunnen brengen, maar bezit zelf geen snelle galvo's of een stevige laser - dus heeft het voor mij nu niet zoveel zin er tijd in te steken. - Misschien later. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Op 3 maart 2005 15:36:08 schreef Jelmer:
[...]

Dan zou ik voor de 74ALS00 gaan, ga ik morgen even halen. Ik heb maar 1 signaal wat ik moet inverten, ik zie dat je met die IC 2 signalen kan inverten?, vind het er alleen nog lastig uit zien hoe ik het dan moet aansluiten maarja...

Blanking signaal uit je controller op Pin 1 en Pin 2 van IC zetten. (Pin 1 & 2 worden als het ware kortgesloten) Op Pin 3 staat dan geinv. signaal. (naar TTL input van je laser)
+5V op op Pin 14, GND aan Pin 7. Schakelaar er over heen plaatsen en je kan hardware-matig je blanking invert'en.
Let op dat je een gemeenschappelijke massa gebruikt voor de blanking & IC voeding !

DVD branders?

http://www.burnworld.com/dvd/primer/dvd-r.htm
635nm 10 mw

http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=36799
650nm 100mw

ik heb trouwens een leuke exelsheet gemaakt waarmee je kunt kijken hoe fel een laser is voor eht menselijk oog. 5mW 532nm is bijvoorbeeld gelijk aan een 50mw 650nm laser.

maar als er in een dvd brander een laser zit van 650nm 100mw dan is ie meer dan 2x zo fel als een 5mw groene

Update weer van Norm z'n ELM zelfbouwgalvo project, http://24.200.1.66:81/LaserShow/LaserShow.htm

Ook nog een vraagje wat betreft het bouwwerk van ELM zelf, op deze afbeelding is tussen de voedingsbedrading van de galvo-amps ook nog een groene draad te zien die de onderlinge amps (x en y) lijkt te verbinden. Een gemeenschappelijke massa hebben ze al, waar zou dit voor zijn?
http://elm-chan.org/works/vlp/vlp.jpeg

Op 4 maart 2005 15:41:34 schreef geronimoos:
Update weer van Norm z'n ELM zelfbouwgalvo project, http://24.200.1.66:81/LaserShow/LaserShow.htm

Ook nog een vraagje wat betreft het bouwwerk van ELM zelf, op deze afbeelding is tussen de voedingsbedrading van de galvo-amps ook nog een groene draad te zien die de onderlinge amps (x en y) lijkt te verbinden. Een gemeenschappelijke massa hebben ze al, waar zou dit voor zijn?
[afbeelding]

is wel iets om even uit te zoeken...
http://elm-chan.org/works/vlp/galdrv.png want in dit schema zie ik niks wat naar een ander print zou moeten gaan :?

wel leuk dat Norm mijn website nu ook bij de links heeft gezet :D

Op 4 maart 2005 16:14:05 schreef hilbren:
[...]
is wel iets om even uit te zoeken...
http://elm-chan.org/works/vlp/galdrv.png want in dit schema zie ik niks wat naar een ander print zou moeten gaan :?

wel leuk dat Norm mijn website nu ook bij de links heeft gezet :D

idd, ook het relais circuitje in de eindtrap snap ik niet zo. Pas als er voedingsspanning aanwezig is, is de galvo verbonden met de amp... :? Waarom?