Transformator

In een versterker van Sansui is de zekering op de transfo stuk. Ik veranderde de zekering maar die knapte steeds (T1,6A). Om te kijken waar het probleem zat heb ik de transfo los gemaakt van de schakeling, weeral knapte de zekering. Ik wist nu zeker dat het probleem in de transfo bevond. Primair meet ik 15 Ohm en secundair 0 Ohm. Bij deze weet ik dat de sec. wikkeling kortgesloten was. Transfo uit mekaar gehaald sec. wikkeling geteld en herwikkeld. Transfo weer in mekaar gestoken en in de vernis gezet. winding gemeten en ik had 5 Ohm. tijd om te testen. Na de aansluiting op het net knapte opnieuw de zekering. Ik plaatste een Amp. meter om de stroom te meten. deze was 5A prim. Na 3 seconden kwam er rook uit de transfo, de primaire staat heet. Opnieuw nagemeten en nog steeds 15 Ohm. UIteindelijk zal ik de prim ook herwikkelen, maar begrijp niet waarom de winding met 15 Ohm opsmoort.

RAAF12

Golden Member

15Ω primair? Hmm, dat is een normale waarde voor een voedingstrafo. Kan u wat meer vertellen over de constructie van de trafo spoelkoker? Meestal zitten er in Japanse trafo's geen gescheiden spoelkoker compartimenten en is de secundaire over de primaire heen gewikkeld. Als dat bij uw trafo niet het geval is vergt dat nader onderzoek. Een foto van de trafo kan dat verduidelijken. Een schema van het toestel en het typenummer kan ook de zaak verhelderen. Des te meer info u geeft hoe beter de antwoorden worden.Blijkbaar is de trafo overbelast aan de secundaire zijde. Dan gaat de primaire wikkeling zonder beveiliging inderdaad in rook op. Er kan een sluiting in een primaire winding zitten, die wordt niet altijd opgemerkt met een DC Ohm meting.

De prim en sec wikkeling is gescheiden van elkaar. De transfo is in proefopstelling getest onder belasting van 2 lampen. Een seconde branden de lampen en dan komt de rook.zelfs onbelast rookt hij.

Ik durf het haast niet te vragen.. Is er gewikkeld met nieuw gelakt draad?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Arco

Special Member

Meestal zijn dat soort trafo's geimpregneerd, dat draad is niet opnieuw te gebruiken. (je trekt de lakisolatie kapot bij afwikkelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Kortsluiting in een transfo is meestal de primaire. Die bestaat uit veel windingen met dunne draad en dat gaat makkelijker kapot dan de secundaire. Als daar 1 winding van kortsluiting maakt zie je dat niet met een ohmmeter.

De secundaire heeft dik draad en weinig windingen, dat is bijna niet te meten met een normale ohmmeter.

De transfo veilig testen doe je met een variac, of nog met een 220V gloeidraadlamp in serie met de primaire. Over de lamp mag bijna geen spanning staan als je de secundaire niet aansluit. Brandt de lamp wel dan is de trafo kapot.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat het volgende is gebeurd:

  • Secundaire wikkeling raakt in sluiting of is overbelast geraakt en isolatie smelt;
  • Primaire raakt daardoor oververhit en er sluiten een paar windingen kort;
  • Jij vervangt de secundaire en stelt vast dat dit de sluiting in de secundaire verhelpt;
  • Primaire rookt op omdat daar nog sluiting in een paar windingen zit.

Ik denk dat deze trafo reeds temperaturen heeft gezien die boven het smeltpunt van de isolatie is geweest, en dan is die niet meer echt te redden. Je zou er eigenlijk een vermogensmeter voor moeten hebben. Als de trafo een significant vermogen trekt zonder dat de secundaire aangesloten is, dan is er een fout mee. Let er op dat een transformator zich dan zou moeten gedragen als een spoel, en dat de stroom nog steeds significant zou kunnen zijn. Een simple U*I berekening werkt dan dus niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de trafo een significant vermogen trekt zonder dat de secundaire aangesloten is, dan is er een fout mee.

Ik denk dat dat zo is:

Ik plaatste een Amp. meter om de stroom te meten. deze was 5A prim.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik denk eerder dat de trafo primair sluiting trekt, bromt de trafo die paar seconden dat ie onder spanning staat? want dat zou meer een indicatie zijn dat er secundair sluiting inzit.

zet je er secundair de nominale spanning op, zou er primair 230V uit moeten komen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 26 november 2019 14:11:15 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 26 november 2019 13:57:26 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat dat zo is

5A Magnetiseringsstroom zou flink zijn inderdaad. :)

Op 26 november 2019 11:26:35 schreef TonHek:
Ik durf het haast niet te vragen.. Is er gewikkeld met nieuw gelakt draad?

TonHek

Splinter nieuwe wikkeldraad.

Op 26 november 2019 14:10:33 schreef testman:
ik denk eerder dat de trafo primair sluiting trekt, bromt de trafo die paar seconden dat ie onder spanning staat? want dat zou meer een indicatie zijn dat er secundair sluiting inzit.

zet je er secundair de nominale spanning op, zou er primair 230V uit moeten komen..

Geen brom. Vandaag op het werk de primaire laten uitmeten. Deze komt kort te liggen wanneer er een spanning wordt aangesloten. Ze gaan hem daar herwikkelen.

Arco

Special Member

Ken de schaal niet, maar draad lijkt erg dik voor een primaire op een kleine trafo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 26 november 2019 17:31:02 schreef Didier82:
[...]

Geen brom. Vandaag op het werk de primaire laten uitmeten. Deze komt kort te liggen wanneer er een spanning wordt aangesloten. Ze gaan hem daar herwikkelen.

Ahh mooi dan is het opgelost. Zoiets deed ik met verdachte TV hsp trafo's
Heel informatief filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=Ky2T1-n_Fks dat werkt ook met 50Hz nettrafo's

Hensz

Golden Member

Op 26 november 2019 17:37:55 schreef Arco:
Ken de schaal niet, maar draad lijkt erg dik voor een primaire op een kleine trafo...

Ik denk dat dit de draad is waarmee Didier de secundaire overgewikkeld heeft.

Don't Panic!
Kruimel

Golden Member

Op 26 november 2019 17:31:02 schreef Didier82:
Deze komt kort te liggen wanneer er een spanning wordt aangesloten.

Da's inderdaad lastig te ontdekken, zelfs met de betere methoden. Hulde trouwens voor de doortastendheid, ik was allang aan een nieuwe trafo gaan zoeken.

fred101

Golden Member

Testen op kortgesloten winding: LCR meter op een wikkeling, sluit een voor een steeds een andere wikkeling kort. De zelfinductie en Q moeten iedere keer compleet instorten. Als dit niet een keer gebeurd is de wikkeling met de LCR meter fout. Als die goed is dan zal hij steeds instorten als de kortgesloten wikkeling goed is. Stort hij bij 1 wikkeling niet in dan is de winding die je dan als test kortsluit al intern kortgesloten.
Ik doe dat in alle combinaties voor de zekerheid. Dus LCR meter op 1 wikkeling, sluit nr 2 even kort, dan nr 3 etc. LCR meter op nr 2 sluit even nr 1 kort, dan nr 3 etc Dit helpt bij de wikkelingen die erg weinig zelfinductie hebben.

Je kan zo ook spoelen testen door even een kortgesloten wikkeling erbij te leggen. Gebeurd er niks dan was hij intern al kortgesloten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs