Foto upload "vraag & aanbod" laat geen foto's van 5MiB toe

Net heb ik een advertentie online gezet, en daar stond dat het mogelijk was om bestanden tot 5.0 MB te uploaden. Ik wilde drie foto's van tussen 2,85 en 3,25MiB uploaden, en daar kreeg ik een fout dat het bestand "Afbeeldingen" te groot was. Zou het kunnen dat de limiet eigenlijk 5MB in totaal is?

edit: Ik zie dat hierover al een ander topic loopt. Excuus, niet goed gekeken... :S

Afgelopen weekend geprobeerd een 3,2 MB foto te uploaden. Zelfde melding.
Daarna de foto verkleind naar 1,9 MB en voila.

Waarschijnlijk drempel 2MB per foto??

Eerst werd als reden opgegeven dat niet iedereen een snelle verbinding heeft en dat veel data toch wel geld kost voor mensen die per MB afrekenen.
De load van een server en de opslagcapaciteit kan ook een reden zijn, dat is een kostenpost. Maar er zijn vast wel experts hier die het fijne er van weten.

Er loopt geen bloed uit of zo, maar het is kan onhandig zijn om er achter te komen wat de limiet dan wel is. In mijn geval kon ik de bestanden wel uploaded toen ik ze in resolutie verkleinde en de bestanden bij elkaar minder dan 5MiB waren. Dat is op een PC redelijk snel te doen. Nu weet ik alleen niet waar ik voortaan rekening mee moet houden. Misschien is het de 2MB per foto zoals wvdakker suggereert? Geen idee. Ik zie in het andere topic dat Jeroen het niet kon reproduceren, maar dat tests lijken te wijzen op een 3MB limiet per foto.

Klopt ik had er laatst ook last van en moest de jpg/png verkleinen. Ik vind het niet veel werk. Het is al mooi dat de website een eigen pic server heeft. In the old days werd het extern gedaan en was je de pics kwijt na een paar jaar of moest je gaan betalen :-)

Waarom zou je van die idioot grote foto's willen plaatsen?
Het heeft weinig nut, en het laden van pagina's wordt er onnodig traag door.
(een full-hd kleurenfoto in .png is nog geen 2MB...)

Even resizen tot iets handelbaars is wel zo netjes...
(soms heb je wel grote files zoals een .pdf, maar daar valt nu eenmaal weinig aan te resizen... ;) )

Om mensen te helpen met repareren. Als er in full detail kan worden ingezoomed op een PCB bijvoorbeeld.

Op 3 december 2019 11:23:02 schreef Arco:
Waarom zou je van die idioot grote foto's willen plaatsen?

Omdat een standaard foto via een smartfoon al snel die omvang heeft. Daar kun je alles van vinden .... dus ik ook .... :)

Neemt niet weg dat de info (5MB) niet juist is. Zet de juiste waarde erbij en iedereen houdt er rekening mee.

Om mensen te helpen met repareren. Als er in full detail kan worden ingezoomed op een PCB bijvoorbeeld.

Dan hoef je toch niet de hele print in te zoomen?... Maak een uitsnede van het betreffende deel.
Een foto verkleinen is een paar seconden werk, dus dat maakt niet uit. (ik neem aan dat een smartphone dat ook wel kan?)

[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]

Het is toch handiger als je niet voor elke foto hoeft te controleren of hij een bepaalde grootte heeft? Ik heb geen intrinsiek verlangen om enorme foto's te uploaden, maar ook niet de behoefte om van elke foto een tweede versie te maken.

Wat betreft een foto van een print betreft ben ik het niet met je eens. Als een forumgebruiker met een reparatieprobleem komt en voor de verandering eens een scherpe foto heeft van de hele print, dan zie ik die graag. Het moet natuurlijk geen doel op zich zijn grote foto's te maken.

Op 3 december 2019 11:28:30 schreef Arco:
[...]
Dan hoef je toch niet de hele print in te zoomen?... Maak een uitsnede van het betreffende deel.
Een foto verkleinen is een paar seconden werk, dus dat maakt niet uit. (ik neem aan dat een smartphone dat ook wel kan?)

Jawel prima zelfs, maar iets meer gepriegel. Met een echt keyboard erbij werkt het voor mij prettiger.

Er is onlangs een update geweest, hierdoor stond de upload limiet nog op 2 MB ingesteld. Ik heb de instelling nu weer goed gezet.

In 2MB passen al best heel veel details en 5MB is royaal. Ik ben altijd wel erg blij als ik op een grote foto een nummertje kan lezen, maar de bottleneck is in 3/4 van de gevallen de optische scherpte van de foto. Niet de resolutie.

Op 3 december 2019 12:33:24 schreef Jeroen:
Er is onlangs een update geweest, hierdoor stond de upload limiet nog op 2 MB ingesteld. Ik heb de instelling nu weer goed gezet.

Problem solved! :) _/-\o_

Op 3 december 2019 13:04:09 schreef maartenbakker:
In 2MB passen al best heel veel details en 5MB is royaal. Ik ben altijd wel erg blij als ik op een grote foto een nummertje kan lezen, maar de bottleneck is in 3/4 van de gevallen de optische scherpte van de foto. Niet de resolutie.

Een groot deel van de grootte komt volgens mij door het coderen van ruis. Daardoor kunnen onscherpe foto's of die zonder details ook groot worden. Ik heb de resolutie van mijn telefooncamera al verlaagd om dat effect te verminderen, maar wilde niet zo ver gaan dat ik het risico liep in goed belichte omstandigheden detail kwijt te raken (en mijn camera-app ontbeert ook de instelmogelijkheden om dat te doen).

@Hieronder: Ik geloof dat dit al het geval is, maar dat de beperking is om absurde 'bursts' dataverkeer te verhinderen.

Het mooist zou zijn als bij het uploaden een resize gedaan wordt door de site zelf. Alles naar een uniform formaat :-)

Op 3 december 2019 11:08:34 schreef RAAF12:
Eerst werd als reden opgegeven dat niet iedereen een snelle verbinding heeft en dat veel data toch wel geld kost voor mensen die per MB afrekenen.

Maar... dan is het toch veel fijner als de server gewoon de upload van het plaatje accepteert en dat Jeroen 1x de code schrijft om na de upload (als het bestand te groot is) "even" de boel uit te pakken, jpg compressie op <voldoende, maar niet belachelijk hoog> te zetten en vervolgens te kijken of het past. Zonee, verkleinen totdat het wel past. Dan hoeft niet iedereen op zoek naar een verklein en schaal programma om het zelf te doen. Het bron-bestand wat geupload is kan weg, neemt geen diskruimte meer in. De server hoeft het grote bestand nooit te serveren, dus ook dat is geregeld.