Zonet zocht ik de openingsuren van een broodjeszaak op.
Groot was mijn verbazing dat onmiddellijk mijn locatie tot op 20m nauwkeurig gekend was.
Hoe zou dat eigenlijk werken? Ik zie niet in hoe dat kan. Bij GSM en wifi kan ik het nog begrijpen.

Ik internet via een vast telefoonaansluiting en mijn wifi is dan niet actief.
Vroeger kon men mij localiseren tot aan de provider.

Het verontrust me steeds meer dat elke site die je bezoekt altijd maar meer precieze details over je weet. Om nog maar niet te spreken over de talloze cookies en misschien technieken waar we niks over weten, die hen in staat stellen alles wat je doet, ook buiten hun website te volgen. Bovendien wordt de verkregen informatie uitgewisseld en verkocht.
Hoe lang zal dat nog duren voor daar rampzalig misbruik van gemaakt wordt? Ongewenste publiciteit is het minste van mijn zorgen.

Ik wis standaard de cookies na het sluiten van de browser. Google vraagt dan wel elke keer en ik zeg "later". Ik erger me er ook aan. Het zal wel de prijs zijn van internetgebruik.
Het gaat nooit lukken, maar als iedereen de sites die cookies verplichten in het vervolg zouden vermijden, zou het snel gedaan zijn. Het lijkt wel of een site niet kan werken zonder cookies.
Als een winkel in de stad dezelfde info zou vragen zou het snel met die ondernemer gebeurd zijn denk ik zo.

er zijn verschillende mogelijkheden.

• als je op de PC bent ingelogd op Google, kan men je android telefoon gebruiken om de locatie van je PC te schatten.
  • Google heeft heel veel straten bezocht. daar heeft men ook Wifi netwerken gescand. als je binnen bereik bent van een Wifi netwerk dat google heeft bezocht, weet men ook waar dit netwerk zich bevind.
  • er bestaan databases van IP adressen met hun locatie. die worden ook steeds nauwkeuriger

Welk apparaat gebruikte je? heeft dit wel wifi aan boord?
ben je ingelogd met google? heb je een android?

Als ik op mijn tegel(tablet) locatie uitschakel is er nog steeds een bijna exacte locatie aanduiding.Inclusief de (bijna) juiste postcode.
Vluchten kan niet meer,ik zou niet weten hoe. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (30%)]

GPS locatie.
Van elke smartphone weten ze waar die zich bevindt ook al schakel je die optie uit.

Lessons from the past: Once you start to worry, it’s usually too late.

e:/ met een smartphone in je zak en vluchtmisdrijf plegen.. moet je niet doen.

Tja,met een driehoekskmeting van GSM antennemasten is iedereen te volgen die een telefoon op zak heeft.
Ook geboefte en ander tuig.
Ook onschuldige burgers.
Om in een plaggenhut op de Drentse hei te gaan zitten zonder enige vorm van communicatie is ook weer zo wat. ;-)
Als je door de koopgoot in Rotjeknor wandelt en je WiFi op je smartphone staat aan volgen ze je ook,ze turven zelfs de tijd hoelang je in een
etalage staat te koekeloeren.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (24%)]

Ik ben blij dat ik zo'n ding niet heb.
Dan kunnen ze ook niet "vossejagen voor gevorderden" doen :P

Dat is de prijs die we moeten betalen voor onze veiligheid.

Niet alleen smartphones, dat geldt voor iedere GSM. Roaming zorgt daarvoor......
Dat schreef @Hubie ook; overheen gelezen :o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (25%)]

google koppelt devices aan elkaar.
mijn gsm weet waar ik ben, aangezien mijn pc dezelfde Gmail gebruikt, weet die dat ook.
ook al zit ik in de middel of nowhere zonder gps chip, als er internet op dat toestel staat, kan die met de aanwezige wifi signalen (ook al connecteer je er niet op) ook al weten waar je u bevind.
heb dat al proberen misbruiken door mijn access point dezelfde gegevens te geven als die op het werk , maar zo werkt het alvast niet

mijn auto radio weet ook direct waar ik ben door zijn gps, en aangezien die google maps heeft, met dezelfde google account....
ik kan thuis op de pc een adres zoeken op google.
in de namiddag ga ik naar de auto, open google maps, druk op bestemming en zie dat laatst gezocht adres ook gewoon als laatste in de lijst staan

[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]

Dan kunnen ze ook niet "vossejagen voor gevorderden" doen

Totdat je een kind of demente moeder hebt die "kwijt" zijn dan ben je er (achteraf beiden) vreselijk blij mee.

Stad Kortrijk in West Vlaanderen gaat iedereen volgen op zijn grondgebied, waar je gaat.. hoeveel je koop en waar je dat koopt.
Dat kunnen ze via de GSM masten.

Maar de GPS chip kan door elke app in de smartphone opgevraagd worden om uw locatie te weten.

En gelijk welk besturingssysteem doet dat telkens als je uw smartphone opendoet of je nu wilt of niet.

Geen reclameblokje of kortingsbon zien passeren tijdens het zoeken naar de broodjeszaak?

Google is niet geïnteresseerd in waar je bent op zich maar ze trachten vooral in te schatten wat je op korte termijn zal gaan doen(broodje eten). En met die informatie verkopen ze zeer gerichte advertenties aan de meest biedende broodjeszaak.

Misschien verkopen ze ook data om hun bedrijfsvoering te optimaliseren? Voorraad, openingstijden,... Dat weet ik niet.

Waarschijnlijk op basis van IP address. Ofwel je bent zelf zo dom geweest om vanaf dat address google te gebruiken, al dan niet voor een 'route' en misschien gewoon zelf je adres ingevoerd, of iemand van jouw gasten heeft jouw WiFi gebruikt met geo-dingens op z'n mobiele spionage toestel aan.

Het verontrust me steeds meer dat elke site die je bezoekt altijd maar meer precieze details over je weet. Om nog maar niet te spreken over de talloze cookies en misschien technieken waar we niks over weten, die hen in staat stellen alles wat je doet, ook buiten hun website te volgen. Bovendien wordt de verkregen informatie uitgewisseld en verkocht.

Daar ben je voor een groot deel zelf bij he. JIJ tikt die info in. JIJ draait je browser met alle defaults... En met een beetje pech gebruik JIJ een smartfoon waarmee je op dezelfde accounts inlogt.
Ofwel: JIJ geeft ze al die info - het gaat niet vanzelf he...

Google?
Apple, microsoft en facebook doen precies hetzelfde
En die 4 bij elkaar bezitten ongeveer heel internet

Op 23 december 2019 03:23:29 schreef mel:
Dan kunnen ze ook niet "vossejagen voor gevorderden" doen :P

mooi in die waan blijven leven
Ook van jou weten ze je hele leefpatroon

Google?
Apple, microsoft en facebook doen precies hetzelfde

En geen van die hoef je te gebruiken. Guess what: ik doe het ook niet.

En inderdaad, 'men' weet nog steeds meer van me dan me lief is. Maar heel veel minder dan de mensen die wel alles prijs geven en daar nog voor betalen ook!

IP gebaseerde locatie bepaling is best eng inderdaad.

Maar het is niet perfect, dit zou bij jou in de buurt moeten zijn:

Als je een ip adres hebt kun je daar ook zelf mee stunten
https://www.geolocation.com/

Bij mij zit het er tientallen kilometers vandaan, dus perfect is het zeker niet.

Op 23 december 2019 08:57:20 schreef EricP:
Waarschijnlijk op basis van IP address. Ofwel je bent zelf zo dom geweest om vanaf dat address google te gebruiken, al dan niet voor een 'route' en misschien gewoon zelf je adres ingevoerd, of iemand van jouw gasten heeft jouw WiFi gebruikt met geo-dingens op z'n mobiele spionage toestel aan.[...]

Helemaal niet . Precies daarom vroeg ik me af hoe het kan.
Ik gebruik geen GSM of wifi om te internetten.
Er is enkel een ethernetkabel tot aan de modem die verbonden is met het telefoonnetwerk. Ik heb geen vast IP adres, wat wil zeggen dat de provider automatisch regelmatig een ander toekent.AAn de hand van een ip adres kan men weten bij welke provider en welk land je je bevindt.
Maar voor zover ik weet kent de provider het ip adres at random toe en niet op basis van een specifieke lokatie.
Ik zie dus geen enkel mechanisme dat een willekeurige website in staat zou stellen mijn exacte locatie tot op 20m te bepalen.
En Panos lijkt me geen hoogtechnologisch spionagebedrijf.
Ik heb ook uitsluitend openingsuren opgezocht en daarbij zelf geen enkeldetail over mezelf vrijgegeven.

Toevallig liep ik net tegen dit artikel aan, er is meer data dan de meeste mensen denken:

https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/19/opinion/location-tracki…

Helemaal niet . Precies daarom vroeg ik me af hoe het kan.
Ik gebruik geen GSM of wifi om te internetten.

Dan kunnen we die afschieten.[/quote]Er is enkel een ethernetkabel tot aan de modem die verbonden is met het telefoonnetwerk. Ik heb geen vast IP adres, wat wil zeggen dat de provider automatisch regelmatig een ander toekent.[/quote]Is dat zo of denk je dat dat zo is? Vroegah (toen ik ADSL thuis had, stond het zo in de voorwaarden. In de praktijk heb ik al die tijd hetzelfde IP address gehad.

AAn de hand van een ip adres kan men weten bij welke provider en welk land je je bevindt.
Maar voor zover ik weet kent de provider het ip adres at random toe en niet op basis van een specifieke lokatie.

Ook dat is maar ten dele waar. Jij krijgt uit een pool iets toegekend. Maar hoe groot die pool is, dat weet je niet. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat elke eindcentrale z'n eigen pool heeft (dat zal in de praktijk niet zo zijn, omdat dat qua beheer en overhead erg 'duur' is). Maar het is heel goed mogelijk dat jouw provider het per stad ofzo doet - en daarmee is de pool al naar een stad te herleiden.

Ik zie dus geen enkel mechanisme dat een willekeurige website in staat zou stellen mijn exacte locatie tot op 20m te bepalen.

Al heb je ooit maar eens een route planner gebruikt en als 'start' een paar keer je huisadres opgegeven... Da's genoeg om een IP address aan jouw adres te linken. De grote advertentieboeren zitten overal (als je er niks aan doet). En daarmee weet 'iedereen' het.
Ik weet niet of je wel eens wat bij een webshop bestelt, maar ook daar heb je er maar 1 van nodig die eea. aan elkaar linked.

Ken je sync.me (werkt geloof ik niet meer in NL, maar wel in andere stukken wereld. Men poogt daar een wereldwijd telefoonboek te hebben. Hoe werkt het? Nou, tegenwoordig schijn je een smartfoon te moeten hebben. Joh, handig, een app die bij elk nummer laat zien van wie het is. De tegenprestatie is dat die app bij je foonboek wil. En daarmee dus gelijk alle nummers daar aan een naam kan linken. Je hebt in de kring van mensen om je heen maar 1 droeftoeter nodig die zoiets doet en je staat in die database. Idem voor whatapp ed.
Aangezien er best wel veel mensen zo 'handig' zijn om naast je telefoonnummer ook jouw adres gegevens in hun telefoon te frutten, liggen die daar dus ook. Nou nog iemand die google mail gebruikt en waar jij mee mailt... Ze hebben je IP address. Met een beetje pech met je naam. Of telefoonnummer. Link het aan die database en je bent er ook.

Hoe het precies gewerkt heeft in jouw geval, daar ga je toch niet achter komen. En er zijn nog veel meer scenarios die op deze manier mogelijk zijn. Tot een overheidssite die diensten van google gebruikt (want we hebben een contract, dus is het veilig ofzo...).

En dan ga ik er nog maar vanuit dat je verstandig omgaat met cookies, javascript, flashplayer niet meer hebt en zo nog een hand vol andere rommel.

[edit]Dat met die telefoon... Iets met 'timing advance' karakterestieken. Hele tijd geleden, maar het komt er feitelijk op neer dat de GSM zendmasten om jou heen min of meer weten hoe ver weg jouw toestel is door timing te meten (als ik het wel heb, het is te lang terug om me de details nog te herinneren). Daarmee weten ze dus ook vrij nauwkeurig waar je je bevindt, zeker in een stad (veel mastjes, veel metingen). In principe is dat voor de providers bedoeld. Doe jezelf voor als provider en je kunt erbij. En er zijn er ook vast wel een paar die die info te koop aanbieden. Locatie GSM is bekend. Men weet reeds aan wie het nummer toebehoort. Men weet (met een beetje pech) welk IP address daarbij hoort. Andersom weet men het dus ook.
Ander traject, zelfde resultaat.

Op 23 december 2019 10:53:01 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb geen vast IP adres, wat wil zeggen dat de provider automatisch regelmatig een ander toekent.

en jij denkt dat het moeilijk is voor een server om een link tussen die 2 adressen te bedenken?
waarschijnlijk zoek jij dezelfde sites op, met dezelfde accounts, al je data volgt dezelfde route(switches/routers/datacenters) als daarvoor.
dat is hetzelfde als roepen, ik heb een andere trui aan, niemand herkent me

het gaat niet om jou persoonlijk, dit is gewoon het analyseren van big data van jou en je omgeving
mensen zijn gewoon ontzettende kuddedieren met dagelijks dezelfde manieren en patronen.
als je verhuist is zelfs google je een week kwijt, tot ze je patroon weer opgebouwd hebben (ofja kwijt, ze denken dat je een week op visite bent daar)
daarbij is elk apparaat zo vrijwillig om continue gegevens te blijven sturen, zelfs als je gps / wifi / 4g uit staan

De 'ik ben het enige apparaat uit deze wijk die niet te volgen is' maakt je juist makkelijk te volgen

- je hebt mijn vraag niet beantwoord. je hoeft niet met WiFi verbonden te zijn. de vraag is of er WiFi in je PC zit?
- ik snap dat je geen GSM gebruikt om te internetten. maar heb je wel of geen GSM met android erop?
- Panos gebruikt kaarten van Google, en Google vraagt de locatie aan je browser. jouw browser (ook bijv Firefox) vraagt de locatie aan via de servers van Google.

hier staat een duidelijke uitleg:
https://support.mozilla.org/nl/kb/deelt-firefox-mijn-locatie-websites#…

We moeten niet naïef zijn. Zowat alles wat ze van ons kunnen te weten komen is al bijna geweten. Je GSM zegt waar je bent. Gemakkelijk te lokaliseren door de GSM masten. Je hebt een kaart van winkel x, deze weet je adres en kent beter je koopgedrag als jij zelf. Elke betaling die je uitvoert met je bankkaart of visa is weer data. Bij banken zit een schat aan informatie. Die zouden ze heel graag ten gelde maken.

Of de IP-pool locatie info bevat? Daar kunnen alleen de mensen van de betreffende bedrijven op antwoorden. Ik kan me best voorstellen dat ze een bepaalde range toekennen aan een bepaalde regio. Net zoals ik mijn netwerk opdeel in bepaalde 'vakken'. 192.168.x.1 tot 9 voor router, NAS en repeaters. 10 tot 19 voor vaste apparaten zoals sat ontvanger, bliksem detectie, fijn stof sensor, RPi met Volumio, ... Laptop en dergelijke op >20. Het voordeel van het opdelen, aan het IP adres weet je al de regio.

Op 23 december 2019 10:11:13 schreef Sine:
IP gebaseerde locatie bepaling is best eng inderdaad.

Maar het is niet perfect, dit zou bij jou in de buurt moeten zijn:

[bijlage]

Als je een ip adres hebt kun je daar ook zelf mee stunten
https://www.geolocation.com/

Bij mij zit het er tientallen kilometers vandaan, dus perfect is het zeker niet.

Bij mij scheelt dat toch wel meer dan 100km. Je weet waar ik woon.
Geolocation: Uddel, Provincie Gelderland, Nederland

Dat ze alle volgen klopt wel. als ik tussen de middag op het werk door de Haagse binnenstad loopt krijg ik drie dagen reclame van de bedrijven die daar zitten.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (14%)]

Het verbaasd mij dat men zich daar niet eerder over verbaasd, de geest is al al lang uit de fles en iedereen doet er vrolijk aan mee cq staat er bij en kijkt er naar.
Inclusief degene die er iets aan zou moeten doen, de overheid dus maar daar loopt men zoals zo vaak ver achter de feiten aan.

Gisteren nog een mooi betoog gezien :

https://www.npostart.nl/buitenhof/22-12-2019/VPWON_1305162
va 39:20

===============

* Met de komst van sociale media zijn de mogelijkheden om je mening te uiten inmiddels legio. En daar maken we met zijn allen gebruik van. Boze burgers weten Twitter en Facebook massaal te vinden om hun ongenoegen te laten blijken. Ondanks deze technologische ontwikkelingen staat volgens sommigen de vrijheid van meningsuiting op het spel. Een gesprek over vrijheid van meningsuiting en het vrije debat met Denker des Vaderlands, Daan Roovers. *

===============