Eigenlijk een probleem waar ik nooit mee te maken heb, maar de vraag kwam op mijn pad:
Wat voor zekering moet er voor een 32A CEEform?

Zo een bijvoorbeeld:

Automaat 32A, Zekeringen 25A officieel. Maar ik heb wel meer plekken gezien dat er toch 35A voor zat. En even naar de kabel diameter kijken natuurlijk waarmee deze aangesloten is.

Waarom Diazed?
Een 32A automaat lijkt me tegenwoordig een aardig logische keuze.
Of een ALAMAT, meestal zit er geen ALS in de voedende leiding.

Ja, die automaat snap ik, maar een zekering van 25A is een beetje sneu natuurlijk. Ik kreeg de vraag om m'n oren op een plek waar de installatie net was afgekeurd om die 35A zekeringen. En natuurlijk snap ik ook wel dat 35 meer is dan 32, ik had dit probleem niet eerder opgemerkt.

Waarschijnlijk word het 25A pasringen en zekeringen plaatsen dus.

Op 29 december 2019 16:21:39 schreef Sine:
Waarom Diazed?

Oud gebouw. Plaatje was slechts als voorbeeld. Ik gebruik normaal ook automaten, vandaar dat ik er door werd overvallen.
Een ALS zit er wel in trouwens, een 3000mA.

Een 3A ALS? Heeft dat zin?

Of 25A 'triest' is, hangt er vooral vanaf hoe 'hard' die 32A is. Voor een 25A zekering (smeltpatroon of automaat), zul je toch normaal al lange tijd 32A moeten trekken voor-ie gaat.
Als die 32A dus 'hard' is, is 25A niet zo'n rare keuze.

Die 3A ALS word gemaakt dus het zal vast zin hebben ;-)

Op 29 december 2019 16:33:00 schreef EricP: Als die 32A dus 'hard' is, is 25A niet zo'n rare keuze.

Zo redenerend zou je met goed fatsoen ook geen 16A zekering voor een 16 CEEform kunnen zetten?

Als aanraakbeveiliging voor personen heeft een aardlek hoger dan 30 mA geen nut.
Dient alleen ter bescherming van achterliggende apparatuur tegen lekstromen.

Op 29 december 2019 16:33:00 schreef EricP:
Of 25A 'triest' is, hangt er vooral vanaf hoe 'hard' die 32A is. Voor een 25A zekering (smeltpatroon of automaat), zul je toch normaal al lange tijd 32A moeten trekken voor-ie gaat.
Als die 32A dus 'hard' is, is 25A niet zo'n rare keuze.

Van bovenstaande begrijp ik helemaal niks.
Als er op die groep een machine zit die de 35A zekering nodig heeft mag je ook een 63A CEE form plaatsen, als tenminste de kabel wel goed is gekozen voor die 35A.

Tsja, ik vind het ook achterlijk dat er wel zekeringen zijn van 35A terwijl een CEE wcd 32A is. Heb ik ook eens een discussie met iemand over gehad.

Voor 16A klopt het weer wel. (En ook 63A)

Waarom zijn die dingen dus geen 35A, probleem opgelost zou ik zeggen. Of heeft iemand ooit zitten slapen achter de tekentafel?

Idem voor een 50A wcd, die bestaat weer niet, wel de zekeringen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]

Op 29 december 2019 16:43:51 schreef GJ_:
Die 3A ALS word gemaakt dus het zal vast zin hebben ;-)

Windows wordt ook gemaakt, maar... ach, laat maar :+

[...]Zo redenerend zou je met goed fatsoen ook geen 16A zekering voor een 16 CEEform kunnen zetten?

IK zit er ook niet zo mee als er 35A voor zit. Het hangt er maar net vanaf of die keur-druif iets snapt of alleen maar ziet '32A WCD. 35A zekering' ->> fout.

Of die dingen echt gedurende langere tijd 32A kunnen hebben, is een andere discussie - als ze nieuw zijn vast wel. Maar elk jaar vervang ik wel wat (contra)stekers die toch echt uitgefikt zijn. Terwijl ze gezekerd zijn op 25A... Iets gecorrodeerde pennen. Gecorrodeerde bussen... Het lukt. (stel dat je de stroom nog verder beperkt... dan duurt het gewoon langer voordat het fout gaat :) ).

Maximaal 32 Ampere.
De juiste waarde is afhankelijk van je apparaat dat je er op aansluit, en natuurlijk afhankelijk van de kabel naar de wcd toe.

32A bestaat gewoon in automaat. Wat is dan het probleem? Mennekes levert ze ook met de automaat er in. Blijkbaar klopt het plaatje toch beter als hier voorgesteld.

Zoals ik al zei, het plaatje is een voorbeeld. Het gaat ook niet om één wcd maar om vele in een oude gebouw. Dat het met automaten prima kan weet ik.

32A d-patronen bestaan overigens ook. Je komt ze niet veel tegen, maar ze zijn gewoon via de groothandel te koop.

Maar wat voor passchroeven dan? Is dat ook een aparte maat, waar je geen 35A in kan forceren?

Zojuist even gezocht en vooralsnog geen speciale passchroeven voor 32A gevonden.
De passchroef voor 35 A is zwart en de smeltpatroon van 32A is ook zwart.
Wellicht wat optimistisch maar ik verwacht dat de smeltpatroon van 32A ( zwarte verklikker) probleemloos past in de passchroef van 35A ( zwart)

Nooit gezien
Nu wel.

En gewoon zwarte pasring waar ook 35A in past.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]

Op 31 december 2019 18:05:05 schreef GJ_:
Nooit gezien
Nu wel.

En gewoon zwarte pasring waar ook 35A in past.

En dan kan die keurder dus weer gaan miepen dat je er wel een 35A zekering in zou kunnen draaien...

Als je die keurder tevreden kunt stellen met een 32A zekering moet je dat niet nalaten natuurlijk. Maar ik vind het vanuit technisch oogpunt tamelijk onzinnig. Fatsoenlijke spullen zijn ontworpen met een niet te krappe marge. Een degelijk ontworpen WCD waar 32A op staat gaat heus niet bij 33A kapot. En ook niet bij 35A. Een marge van 10%! Als je je daar echt zorgen over moet maken, dan ben je als ontwerper verkeerd bezig.

In België mag je 16A WCDs afzekeren met 20A. Dat is 25% "overbelasting". En dat is dan weer geen probleem...

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om genormeerde waarden. Zodat die keurdruif simpel kan zeggen: 35 is groter dan 32, dus het is fout.
Of het heel blijft, dat is helemaal niet relevant.

@EricP

Inderdaad daar gaat het niet over in dit topic. Maar mijn punt is dat het daar wel over zou moeten gaan. Het doel van zekeringen is het beschermen van de installatie tegen overbelasting en kortsluiting. De vraag zou moeten zijn: "is een installatie waar 32A WCDs in gebruik zijn afdoende beschermd met een 35A zekering?"

Ik zou die vraag zonder aarzelen met "ja" beantwoorden.

Ik zou die vraag zonder aarzelen met "ja" beantwoorden.

En dat zonder de situatie ter plekke te kennen?
Zet je dan ook je handtekening onder dat advies?

Op 1 januari 2020 13:56:03 schreef Brainbox:
[...]
En dat zonder de situatie ter plekke te kennen?

Tja, daar kon ik natuurlijk op wachten... een formica fornicatus... Ik heb nog overwogen er een disclaimer bij te zetten als: "mits uiteraard de bedrading en andere zaken ook geschikt zijn voor die stroom". Maar ja, ik ben geen jurist, ik ben techneut en voor mij was dat vanzelfsprekend.

Zet je dan ook je handtekening onder dat advies?

Ik doe niet aan handtekeningen. Degene die de zekering er in draait blijft verantwoordelijk.

Laat ik het zo zeggen: Ik zou als het om mijn eigen huis ging, geen enkele moeite met die 35A zekering hebben als die opdruk van 32A op dat WCD het enige "probleem" was.

@braonbox: ik denk niet op dit verhaal dat je die 10% meer merkt...

Als de bekabeling die 10% meer niet aan kan is er eigenlijk per definitie is mis gegeaan!!!

Het gaat hier om een wcd, dus je moet er vanuit gaan dat je die 32A continu mag trekken. Dan moet je continu 35A met diazed ook wel redden. Ik denk zelfs dat een 32 A automaat trager afschakelt...