Op 1 januari 2020 13:16:35 schreef Roetzen:
De vraag zou moeten zijn: "is een installatie waar 32A WCDs in gebruik zijn afdoende beschermd met een 35A zekering?" Ik zou die vraag zonder aarzelen met "ja" beantwoorden.
Ik heb zulke WCD's met minder dan 32A zien uitbranden, ik zou dat dus nooit doen. Als zo'n 32A WCD continue met 32A belast wordt hoort daar een 64A WCD te zitten met een 35A zekering.
Ik kom deze nooit tegen, maar wat is daar de reden van dan?
Slechte contacten of te dunne bekabeling of slechte montage...
EricP
mét CE
Ik zie dat ook vrij regelmatig gebeuren (of eigenlijk... ik zie het niet gebeuren, maar mag het probleem oplossen
). Van de 10, is er 1 niet helemaal ingestoken. Te klein contact oppervlak. Dat lukt.
1 heeft een te dunne kabel / draadjes zo onder de schroef. De andere 8 zijn gewoon ietwat gecorrodeerd (in dit geval veroorzaakt dat een overgangsweerstand, in het 1e geval moet je teveel kracht zetten om de boel in elkaar te krijgen).
Die corrosie is niet 'zwaar' in de zin van dat de bloemkolen eraan hangen. maar ook messing corrodeert in de lucht. Zeker dicht bij zee. Als je het dagelijks gebruikt, dan schuur je het meestal wel schoon. Als je het 1x in de week gebruikt, dan wordt dat al minder (zo leert de ervaring).
benleentje
Golden Member
Nog leuker is het als een kachel van 15kW met ca 21A aangesloten op ee 16A groep gewoon blijft werken en dat al 2 jaar lang kwam ik een maand geleden achter. Dus aan de ene kant brand een 32A WCD makkelijk uit en geeft een 16A WCD geen krimp. En de zekering is een C16A.
EricP
mét CE
Die zekering heeft het heus wel zwaar gehad. Maar als je naar de datasheet van dat ding kijkt, dan zul je ongetwijfeld zien dat bij 21A het 'lang' duurt voordat-ie uitschakelt (inschatting: dat druk je uit in uren). Als de omstandigheden zo zijn zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Zet die automaat in de open lucht, en het gaat opeens langer 'goed'... Als die kachel nou ook nog een thermostaat heeft... Dan wordt die 21A niet continu getrokken en kan de boel tussendoor ook nog ff afkoelen.
Dat gezegd hebbende... Met een beetje mazzel, zit er een lange kabel aan, nog wat kabelweerstand... Haal je die 15kW ook niet.
Verder gok ik er op dat die kachel binnen staat. Pennen zitten al (2 jaar) in de WCD. Veel minder kans op corrosie... Verder geen idee of die WCD geen krimp gegeven heeft. Het werkt nog. Maar of het lekker warm geweest is vertelt het verhaal niet...
Op 1 januari 2020 16:02:34 schreef High met Henk:
Ik kom deze nooit tegen, maar wat is daar de reden van dan?
Precies zoals EricP beschrijft, maar dat niet alleen.
Zelf ben ik ze vaak tegengekomen waar bijv. veel te zware machines aan hingen. Spul ook afgezekerd met 35A, dat gaat een poosje goed maar het is een keer over.
Dus ik kan wel mee met de keurder waar GJ het over heeft.
EricP
mét CE
Dus ik kan wel mee met de keurder waar GJ het over heeft.
Maar - even praktisch gezien - zou dat ding bij 32A wel heel blijven als-ie bij 35A uit fikt?? (en dan sla ik gemakshalve de factor 1.25 die je voor zo'n beetje alles wat zekert nodig hebt om het ding te laten trippen ff over).
Ik geloof er niks van. Als-ie op 35A gaat, dan gaat-ie op 32A ook. Het duurt wellicht iets langer.
Op 1 januari 2020 18:25:00 schreef EricP:
Ik geloof er niks van. Als-ie op 35A gaat, dan gaat-ie op 32A ook. Het duurt wellicht iets langer.
Dat geloof ik ook zeker.
En daarom zou ik een 64A cee form wcd monteren en afzekeren met 35A.
Of met die 32A cee form naar 25A gaan, maar vaak is dat te weinig.
EricP
mét CE
Ik denk dat we het - vanuit praktijk oogpunt - wel eens zijn.
Dan komen we terug bij die keurder. Die staat botweg te kijken en zegt '35 > 32 dus fout'. Volgens de letter van zijn setje 'regels' heeft hij vast gelijk.
En over de zinnigheid daarvan begon het topic geloof ik...
Op 1 januari 2020 18:34:51 schreef Lambiek:
En daarom zou ik een 64A cee form wcd monteren en afzekeren met 35A.
Of met die 32A cee form naar 25A gaan, maar vaak is dat te weinig.
Zo redenerend zou een 32A helemaal nutteloos zijn. Gewoon afzekeren met 32A zoals de bedoeling. EN een 64A met 64A. Dat is niet zo heel spannend.
Een 32A WCD die affakkelt omdat er een 35A zekering voor zit mankeert wat anders. Die paar procent mag m.i. niks uitmaken.
Maar om de keurders tevreden te stellen zijn intussen 32A smeltpatronen besteld dan is dat ook weer opgelost.
Op 1 januari 2020 18:59:50 schreef GJ_:
Zo redenerend zou een 32A helemaal nutteloos zijn.
Waarom? Als daar een D 25A automaat voor zit kun je het makkelijk met +/- 28A belasten
Gewoon afzekeren met 32A zoals de bedoeling.
Ik zeg ook niet dat dat niet kan, maar als je de wcd dan continue met 32A gaat belasten gaat het toch echt fout na verloop van tijd.
EricP
mét CE
Maar om de keurders tevreden te stellen zijn intussen 32A smeltpatronen besteld dan is dat ook weer opgelost.
Die dus.
M.a.w. dit zijn 32 A dozen die je maar tot 16 A kunt gebruiken...
Tnx voor de tip.... Deze dus niet nemen..
Welnee, die WCD's kunnen best 32A aan. Maar je moet geen fratsen uithalen, zoals de stekker trekken als er flink stroom loopt. En ook de aansluiting moet wel netjes gemaakt zijn, de kabel moet kloppen enz. Als ze beginnen achteruit te gaan gaat het gelijk heel snel.
En bovendien, als je precies 32A nodig hebt en je zet dat achter een 32A zekering heb je een vette fout gemaakt natuurlijk.
Maar het blijven wel echt low-budget stekkers natuurlijk. Als je iets goeds wil moet je gaan shoppen bij Marechal of zo.