Pcb en stencil fabrikant altwrnatief chinees nieuwjaar

Weet iemand een altwrnatieve leverancier van pcbs en stencils, betaalbaar sie niet aan chinees nieuwjaar doet?
Eurocircuits vind ik veel te duur

Google op "PCB Service" + 'land dat niet china is'

maartenbakker

Golden Member

Toevallig vanmiddag nog over Eurocircuits in Mechelen gehad. Die schijnen ook de printjes voor Velleman te maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 januari 2020 19:22:00 schreef Dweil:
Würth Elektronik?

Afgelopen week nog bij PCBWay besteld, mooi voor Chinees Nieuwjaar aan (altijd iets om rekening mee te houden eind januari).

Zeflde specs eens bij Wurth ingevoerd... 400 (!) euro tegen de 20 euro van PCBWay... Hoe doen ze dat toch, die bizar hoge prijzen verzinnen...

@Stijnos, waarom wacht je niet even 2 week? Neem aan dat het niet bedrijfsmatig is gezien Chinees Nieuwjaar een verrassing voor je is...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 17 januari 2020 20:19:13 (14%)

Ja jlc Heeft ook maar korte sluiting voor de standaards als je voor de 19e besteld, maar dat ga ik net niet halen.
Een stencil bij euro circuits kost >100.- dat gaat nergens over natuurlijk

Ik heb dit bij Würth ook meegemaakt. Je hebt waarschijnlijk iets ingevoerd wat niet standaard is. Mijn voorbeeld:

120x160mm, 8 laags, 35 micron koperlagen => 330 euro-ish
zelfde print, maar met 18 micron binnenlagen => 550 euro. WAT?

Helaas ben ik voor mijn print in China ook minimaal 260 euro kwijt (met een minder gunstige stackup).

Ik zeg niet dat ze China-goedkoop zijn, maar je hebt het redelijk snel, en je weet dat ze het niet geproduceerd hebben met de goedkoopste processen, twijfelachtige arbeidsomstandigheden, geen milieuregels etc. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Ik voerde een 2 later PCB in, alles standaard 90*90mm, 10 stuks. Vind ik redelijk standaard...

Zelfde gedaan, kom op de helft uit. Maar ze zijn vooral goed als je 1 of 2 stuks moet hebben van een complexe print, als prototype (dat is mijn usecase de laatste tijd, ik hoef geen 10 printen voor een probeersel te hebben).

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Super website! Even mijn specs invullen (8 layer 120x160mm, 0.1mm boren, 4 mil trace/clearance):

Naah, ik blijf wel bij Würth.

Moraal van dit verhaal: Iedere PCB boer heeft zijn nut. Schrijf niet bij voorbaat een leverancier af omdat hij JOUW specs niet gunstig kan produceren. Als ik begin aan een printontwerp, kijk ik eerst naar een fab en hun capabilities, en maak het ontwerp daar naar.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Het maakt 100% uit wat voor type klant je bent. Voor hobby betaal je geen paar 100 Euro voor een print, dan wil je maximaal goedkoop. Professioneel is de factor kwaliteit en betrouwbaarheid veel belangrijker dan die paar 100 Euro.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Velleman betaalt ook geen paar honderd per print aan Eurocircuits, maar die bestellen natuurlijk wel wat grotere aantallen. En als je wat grotere aantallen bestelt, dan loont het ook om zelf je printontwerp aan te passen op goedkope productie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."