Oude meetapparatuur

Tijdens verhuizing/opruimen kom ik het volgende tegen.Wie weet of er interessante items tussen zit,ik weet het niet:

pietplof

Golden Member

Wellicht voor een verzamelaar kunnen er enkele instrumenten tussen zitten.
De meeste zijn tamelijk bejaarde universeelmeters en zeker niet de meest geavanceerde.

Dan enkele , ook al stevig op leeftijd zijnde paneelmeters.
Ik heb ze nog toegepast bij de bouw van mijn eerste 2 meter zender en dat is > dan 50 jaren geleden.

Alleen de milligaussmeter is wel aardig. Ik denk dat daar de bij behorende voeler/ sensor in geen velden of wegen te zien zal zijn.

Kortom, u hebt een aardig handeltje antiek opgeduikeld maar waardevol..... ik vrees van niet.

festina lente

Die u4315 heb ik ook nog ergens een liggen. Oerdegelijk russisch spul.

Maar ik denk dat er weinig waarde te vinden is in je partij. Alleen die ronde wijzertjes kunnen misschien een tientje opleveren, afhankelijk ervan of iemand ze nodig heeft cq mooi vindt.

Ik vind zelf die milligauss meter wel mooi (ik doe e.e.a. in magnetisme en sensoren). Maar je hebt er zeker de probe niet bij?

Die componenten lijken me hoogspanningsdiodes. Maar ik kan er niets van terugvinden. Op het doosje zie ik wel een nummer dat militair lijkt. Maar ook daarvan vind ik niets. Staat er geen tekst op de zijkant van het doosje?

Gaat me niet om de waarde, maar wil niet iets weg doen waar een ander plezier aan zou kunnen hebben.
Zijkant doosje staat inderdaad ook iets:

En toen kwam ik ook dit tegen:

Geen idee wat voor een tube.

En nog eentje de UY2 uit.... zie opdruk

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 16 januari 2020 23:35:45 (11%)

pietplof

Golden Member

Tidak.... Oehoe... wakker worden..

Ben i2c; in ieder geval niks weggooien.
Tussen de co'ers zijn velen die verzamelen.

Net als collega Hoeben heb ik , in beginsel wel belangstelling voor de milligaussmeter.
Waarbij ik denk dat het getoonde instrument slechts de uitlezing vormt en de probe/ voeler/ sensor + een versterker nog bijgebouwd/ bijverzameld moet worden.

festina lente
Hugo Welther

Moderator

Ik heb wel interesse in die UY2. Kan ik mijn Volksempfanger verder restaureren.

Is die andere een laag vacuüm kwikdamp gelijkrichter?

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 17 januari 2020 09:31:14 (27%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
flash2b

Special Member

In de multimeters heb ik wel interesse, hoewel ik denk dat de draaispoel meter van de Jemco niet best is.

Kan de merken van de 2 aan de rechter kant niet zien op de foto. Zijn wel Japans.

RAAF12

Golden Member

En nog eentje de UY2 uit.... zie opdruk

De UY2 kwam pas in 1949 op de markt en toen waren de Nazi symbolen allang afgeschaft. Vreemde zaak. Maar ik zou hem wel willen overnemen voor de verzameling. Ik ben van dezelfde jaargang :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 17 januari 2020 14:38:02 (13%)

Op 16 januari 2020 21:44:22 schreef BenI2C:
Tijdens verhuizing/opruimen kom ik het volgende tegen.Wie weet of er interessante items tussen zit,ik weet het niet:
[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Op 17 januari 2020 09:14:24 schreef pietplof:
Net als collega Hoeben heb ik, in beginsel wel belangstelling voor de milligaussmeter.
Waarbij ik denk dat het getoonde instrument slechts de uitlezing vormt en de probe/ voeler/ sensor + een versterker nog bijgebouwd/ bijverzameld moet worden.

Ik denk dat in het apparaat alles zit wat nodig is.

De schaal gaat tot 600 milliGauss, dat is 0,06 milliTesla ofwel 60 uT. Ongeveer het magnetisch veld van de aarde. Voor heel kleine signalen dus. Misschien om lekveld van trafo's te meten? Dan kan de probe een pickupspoel zijn (voor AC). Misschien een Siemens Feldplatte voor DC.

Kan wel een VY2 zijn. Zie https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_vy2.html. Die mist wel het hakenkruisje en de adelaaar, maar qua tijd kan het wel (1938).

Op 17 januari 2020 19:46:20 schreef ohm pi:
Kan wel een VY2 zijn. Zie https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_vy2.html. Die mist wel het hakenkruisje en de adelaaar, maar qua tijd kan het wel (1938).

Het zal een V zijn.Je hebt gelijk. Ik wist niet dat die ook bestond. Hier een foto van de andere zijde:

Dan kan het hakenkruis ook wel kloppen.

Beslist een VY2. Berucht buisje. In Deutscher kleinempfangers smelt vaak het stripje dat de kathode met de aansluitpin verbindt, doordat de voedingselco direct aan het gelijkrichtertje hangt.
De piekstroom bij het laden van de elco, zeker als de radio aan/uit/aan wordt gezet zonder het buisje te laten afkoelen, nekt 'm na enige jaren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 16 januari 2020 23:24:11 schreef BenI2C:
Gaat me niet om de waarde, maar wil niet iets weg doen waar een ander plezier aan zou kunnen hebben.
Zijkant doosje staat inderdaad ook iets:[bijlage]

En toen kwam ik ook dit tegen: [bijlage] Geen idee wat voor een tube.

En nog eentje de UY2 uit.... zie opdruk
[bijlage]

Nog iemand een idee welke tube die grote is ?

Degenen die interesse hebben in 1 van de artikelen graag via email kontakt opnemen.
Gr, Ben

Arco

Special Member

Deze AZ1 van Tungsram had ook (waarschijnlijk/hopelijk) onbedoeld een spacer in de vorm van een hakenkruis... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/az1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De u4315 uit de ussr, perfect ding.
Ik heb dezelfde in de schuur.
Mocht je er nog niemand voor hebben?
ik ben zeker geïnteresseerd.

Op 29 januari 2020 09:59:30 schreef justmeigor:
De u4315 uit de ussr, perfect ding.
Ik heb dezelfde in de schuur.
Mocht je er nog niemand voor hebben?
ik ben zeker geïnteresseerd.

Helaas voor u , is verkocht ook aan een liefhebber.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Ben,
Zoals je begrepen hebt, kan ik je van hieruit niet mailen *)
Ik kan wel ontvangen.
Heer P. heeft je antwoord doorgestuurd. Ik laat een en ander z.s.m. weten.
Mijn dank is groot!

Grtz.,
T.A.
*) nee, niet de bajes, maar het buitenland :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †