internet time-out?

Situatie: in m'n woonkamer 1 Belkin F5D5231-4 aan het modem en aan die router een 2e (via uiteraard een kruiskabel), zijnde eenzelfde Belkin in m'n hobbykamer. Aan de 1e hangt ook een Blueray-speler en aan de 2e een mediabox en 2 PC's; niet alles staat tegelijk aan (of dat wat uitmaakt). Alles verbonden met cat.5e-kabels.

Als ik even wat lees b.v. dan loop ik de kans dat de verbinding uitvalt (nou ja, om de haverklap) en moet ik de router die aan 't modem hangt even uitzetten om de verbinding te herstellen.

Verrekte vervelend.

Ik snap niet waaraan dat nou ligt: in de setup van die routers kan ik niks vinden van zoiets als een time-out; evenmin in de firewall-instellingen ervan of die van XP.

Wat is hier nou zo ongeduldig? (of ben ik te traag...)

...

En jawel: eerst resetten, dan de knop "posten"...

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
Lucky Luke

Golden Member

Toevallig een relevante xkcd vandaag: https://xkcd.com/2259/

En verder misschien vooral iets voor tweakers.net. Maargoed. Een wilde gedachtenflard:
Welk van die routers of het modem doet DHCP? Zitten die elkaar niet in de weg?
Treed het probleem soms op precies na het aflopen van een DHCP lease?

(Je zou eens kunnen proberen zo min mogelijk netwerkverkeer te hebben en mee te kijken met wireshark om te zien of je het kunt zien foutgaan)

(let wel: drop je wireshark-logje niet zo maar online, er kan van alles in staan.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Heb vroeger een Belkin router aan een Linksys gehad in dezelfde opzet (maar waarom met een kruiskabel?) die precies hetzelfde gedrag vertoonde. Overgestapt op een 2e Linksys en daarna nooit meer problemen gehad. Mogelijk dat een nieuwe firmwareversie oplossing biedt?

belkin is ook categorie sweex prulspul, ook al vaker rare dingen mee gehad, in geval van ouder spul, check de voeding adapter en elco's in het toestel zelf eens. die kruiskabel lijkt me ook raar, en iets wat ook rare problemen kan geven, zelfgemaakte utp kabels waar de twistbij aders 4 en 5 niet inzit, auto negiotion kan dan raar gaan doen op netwerk apparaten. hetzelfde met gammele verbindingen door installatie cat5e kabels te gebruiken als patchkabel, niet elk rj45 stekkertje werkt goed met stugge utp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je een kabelmodem (=router) hebt, dan zou je eigenlijk geen andere routers in je huis moeten hebben. Het feit dat je routers gebruikt waar je een hub nodig hebt kan meespelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zowat op volgorde:
- de DHCP-lease staat ingesteld op oneindig
- nieuwere firmware is er niet
- adapters zijn ok
- de kruiskabel zit tussen 2 identieke apparaten: de routers! de rest is allemaal 1:1

trouwens, zo'n Belkin is blijkbaar "intelligent" genoeg om van een 1:1-kabel op een poort intern een, laat ik zeggen virtuele, kruiskabel te maken als-ie "merkt" dat de andere kant een identiek apparaat is;
anders gezegd: kruis of niet maakt niks uit (uitgeprobeerd), 't probleem blijft krek hetzelfde (gvd)

oh ja: ik heb de kabel vanaf nr. 1 in de modempoort van nr. 2 gehad; dat werkt dus al helemaal niet

- het kabelmodem heeft één poort...

Als ik inlog op de router is het maar afwachten welke van de twee in beeld komt, de adressen zijn elke keer anders: nu b.v. heeft de 2e het eerste adres, niet die met internetverbinding.

Wil dat zeggen dat die 2e router niet DHCP mag gebruiken?
Lijkt me niet zo want er hangen vier apparaten aan, hoe zou het dan moeten?

En overigens is dit de enige storing, surfen/downloaden gaat gewoon prima zolang er maar activiteit is mijnerzijds: een langere pauze dan een paar minuten en "de server heeft te veel tijd nodig". Alweer.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
joopv

Golden Member

Kruiskabels zijn - bij Gigabit ethernet en bij moderne 10/100Mbit poorten - onnodig en zelfs ongewenst. Je kan beter een normale kabel gebruiken.

Heb je die zelf gemaakt?

Verder wat boudie hieronder al zegt. 2 routers in 1 home netwerk is vragen om problemen - tenzij je erg goed weet wat je doet. De dhcp server op de 2de router uitzetten om te beginnen, zodat ie alleen als domme switch en niet als default-gateway gebruikt gaat worden. Wifi ook compleet uitzetten omdat je roaming issues gaat krijgen. Een tekening en een IP plannetje maken.

Ervaar je de problemen op een bedrade pc of over wifi? Wat was de reden voor het gebruiken van een 2de router? Wifi bereik of extra bedrade poorten nodig?

Voor zo ver mijn kennis cq ervaring reikt is een kruiskabel niet meer nodig, de poort ziet zelf wa-tie moet doen.
Ik heb er wel ervaring mee, ik het er nog 1 liggen om oude machines aan te sluiten, rechtstreeks op een (oude) computer. Daar heb ik wel een duidelijke plakband vlag aan gemaakt.

rudig76

Golden Member

Wat bedoel je met deze zin?

Als ik inlog op de router is het maar afwachten welke van de twee in beeld komt, de adressen zijn elke keer anders: nu b.v. heeft de 2e het eerste adres, niet die met internetverbinding.

De beide devices hebben neem ik aan een vast eigen ip-adres dat niet gelijk is aan het andere device. Je kunt immers maar 1x het ip-adres Uitdelen aan een device.
Als ze beide hetzelfde adres hebben verklaart dat veel ellende wel.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Twee routers in één netwerk lijkt me een aardige garantie op moeilijk te doorgronden problemen. Je weet nooit precies wie de ip-adressen uitdeelt. Dat is een probleem, tenzij je vaste adressen gebruikt op de clients. Maar dat zal wel niet.

Je zou één router moeten hebben en verder alleen maar access points. Eventueel wireless.

Vervangen DOOR.

je hebt de 2e toch wel aangesloten via de groene (uplink) poort?

Beste situatie:
plat netwerk, dus iedere pc ziet iedere pc

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+     +-------------------------------+
|          groen           |     |                               |
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    switch                     |
|    1         2           |     |                               |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         |                       |       |            |
     |         |                       |       |            |
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |        |                                |        |   |        |
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 |        |                                |        |   |        |
 +--------+                                +--------+   +--------+

compromis: 2 aparte netwerken: PC2/3 kan wel op internet, PC1 kan niet met hen communiceren:

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+
|                          |
|     router 1             |
|                          |
|                          |
+----+---------+-----------+
     |         |
     |         |
     |         |
 +---+----+    |
 |        |    |
 |  pc 1  |    |
 |        |    |
 +--------+    |
               |
               |
+--------------+------------+
|                           |
|                           |
|     router 2              |
|                           |
|                           |
+-----+---------------+-----+
      |               |
      |               |
      |               |
+-----+----+     +----+-----+
|          |     |          |
|  pc 3    |     |  pc 2    |
|          |     |          |
+----------+     +----------+

slechtste situatie: iedere PC ziet 2 routers. soms pakt ie de goede(die internet heeft op zijn groene poort) soms de verkeerde (die geen internet verbinding heeft)

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |                                 +
+------------+-------------+     +-------------+-----------------+
|                          |     |                               |
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    router 2                   |
|    1         2           |     |     1       2            3    |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         |                       |       |            |
     |         |                       |       |            |
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |        |                                |        |   |        |
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 |        |                                |        |   |        |
 +--------+                                +--------+   +--------+


GMT+1

Lijkt op een verkeerde congiguratie. WAN-poort van router1 aan de kabelmodem hangen. DHCP-server van deze router instellen. Kabel tussen LAN-poort van router1 en LAN-poort van router2. DHCP server op router2 uitschakelen. IP-adres van LAN van router2 instellen in netwerksegment van LAN van router1, buiten de scope van de DHCP-server. WAN-poort van router2 blijft ongebruikt.
Op deze manier maak je één netwerk waarin alle apparaten elkaar kunnen zien.

Edit: ah, te langzaam getypt....

Op 26 januari 2020 13:57:38 schreef Progger:
je hebt de 2e toch wel aangesloten via de groene (uplink) poort?

Beste situatie:
plat netwerk, dus iedere pc ziet iedere pc

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+     +-------------------------------+
|                          |     |                               |
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    switch                     |
|                          |     |                               |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         |                       |       |            |
     |         |                       |       |            |
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |        |                                |        |   |        |
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 |        |                                |        |   |        |
 +--------+                                +--------+   +--------+

compromis: 2 aparte netwerken: PC2/3 kan wel op internet, PC1 kan niet met hen communiceren:

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+
|                          |
|     router 1             |
|                          |
|                          |
+----+---------+-----------+
     |         |
     |         |
     |         |
 +---+----+    |
 |        |    |
 |  pc 1  |    |
 |        |    |
 +--------+    |
               |
               |
+--------------+------------+
|                           |
|                           |
|     router 2              |
|                           |
|                           |
+-----+---------------+-----+
      |               |
      |               |
      |               |
+-----+----+     +----+-----+
|          |     |          |
|  pc 3    |     |  pc 2    |
|          |     |          |
+----------+     +----------+

slechtste situatie: iedere PC ziet 2 routers. soms pakt ie de goede(die internet heeft op zijn groene poort) soms de verkeerde (die geen internet verbinding heeft)

code:

   +------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |                                 +
+------------+-------------+     +-------------+-----------------+
|                          |     |                               |
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    router 2                   |
|                          |     |                               |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         |                       |       |            |
     |         |                       |       |            |
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |        |                                |        |   |        |
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 |        |                                |        |   |        |
 +--------+                                +--------+   +--------+


Laatste situatie is prima, internet komt via de LAN-poort op router2 die nu als switch met een accesspoint fungeert.
Werkt bij mij al jaren op deze manier.

Hans, dan moet je wel SW2 als access point configureren, en het router gedeelte uitzetten.

hij heeft geen wireless op dat ding, dus gewoon vervangen door een switch is vele malen beter dan proberen om iets werkend te krijgen waar het niet voor bedoeld is (router omtoveren in switch)

(p.s. knip even je quote tot enkel waar je op reageert)

GMT+1

Ik heb al jaren een Ziggo modem in bridge mode staan, met daarachter twee Sitecom routers, eentje in de meterkast en eentje op zolder. Inderdaad kabel tussen de uitgaande poorten van de routers (lijkt niet logisch, maar anders werkt het niet) en een kwestie van goed configureren. Dat werkt prima. Alleen de eerste router geeft de IP adressen uit en de wifi zit op verschillende kanalen.

Volgens mij wil ie het HUB-deel van de routers gebruiken als hub. Dat zou kunnen werken, maar bij problemen kan je voor honderden euros aan "diagnose-kosten" gaan maken, terwijl je eigenlijk met een €20 gigabit hub beter uit bent.

Je oude routers als hub gebruiken is ook niet zo fijn om het volgende: Kans dat het een 100mbps ding is, dat is groot. Zou het niet fijner zijn om gewoon gigabit te hebben binnen je huis?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2020 14:27:22 schreef Progger:
Hans, dan moet je wel SW2 als access point configureren, en het router gedeelte uitzetten.

hij heeft geen wireless op dat ding, dus gewoon vervangen door een switch is vele malen beter dan proberen om iets werkend te krijgen waar het niet voor bedoeld is (router omtoveren in switch)

(p.s. knip even je quote tot enkel waar je op reageert)

Wat valt er uit te zetten aan het routergedeelte? Als er geen wifi op de router zit is een switch inderdaad simpeler, maar kan een router ook gewoon als switch werken. Daar is geen ‘omtoveren’ aan. En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Op 26 januari 2020 15:08:46 schreef rew:
Volgens mij wil ie het HUB-deel van de routers gebruiken als hub. Dat zou kunnen werken, maar bij problemen kan je voor honderden euros aan "diagnose-kosten" gaan maken, terwijl je eigenlijk met een €20 gigabit hub beter uit bent.

Je oude routers als hub gebruiken is ook niet zo fijn om het volgende: Kans dat het een 100mbps ding is, dat is groot. Zou het niet fijner zijn om gewoon gigabit te hebben binnen je huis?

Dan moet ‘Ie dus ook een Gigabit router kopen, anders is een deel van z’n netwerk 1000 en een deel 100.

joopv

Golden Member

Op 26 januari 2020 15:20:14 schreef Hans60:
[...]Wat valt er uit te zetten aan het routergedeelte? Als er geen wifi op de router zit is een switch inderdaad simpeler, maar kan een router ook gewoon als switch werken. Daar is geen ‘omtoveren’ aan. En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Dan krijg je de problemen waar cancom dit onderwerp mee begonnen is. Als je een 2de router als domme switch wilt gebruiken moet je de functionaliteiten die bij het router deel horen uitzetten. Dus:
- niet de internet poort gebruiken
- dhcp server uitzetten

Op 26 januari 2020 19:03:05 schreef joopv:
[...]
Dan krijg je de problemen waar cancom dit onderwerp mee begonnen is. Als je een 2de router als domme switch wilt gebruiken moet je de functionaliteiten die bij het router deel horen uitzetten. Dus:
- niet de internet poort gebruiken
- dhcp server uitzetten

DHCP server hoort niet bij het routergedeelte, en het niet gebruiken van de internetpoort bestaat er uit dat je de kabel er niet in steetk...

Ik heb ook het idee dat de router vrij oud is en dat het netwerk vrij groot is. Ik heb toch al weer wat jaren geleden soortgelijke problemen gehad in een studentenhuis (nouja eigenlijk zelfs twee huizen met één aansluiting). Zo'n netwerk was gewoon teveel voor een doorsnee router in die tijd.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 26 januari 2020 22:01:47 (14%)

hans, je mag ook op 2 personen reageren in 1 bericht.

- een gigabit switch is gunstig, ook als je internet modem maar 100 mbit is. mischien gebruikt hij een NAS of wil hij films streamen naar zijn blueray speler.
- als zijn internet ooit wordt geupgrade naar 100+ mbit moet hij toch aan de gigabit, dus waarom nu nog iets kopen dat lager is.
- DHCP hoort zeker bij het router gedeelte, daarmee geeft de router namelijk aan dat ie een gateway is.

het exacte probleem wat er nu aan de hand is als volgt:
PC op werkkamer vraagt een IP aan.
Belkin 1 of 2 zegt ik ben 192.168.1.1 en jij bent 192.168.1.100. je mag mij als gateway gebruiken.

vervolgens stuurt de PC een ARP bericht en zegt, welk MAC adres heeft 192.168.1.1?

beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

2 oplossingen (zoals ik eerder zei):
- beide een ander DHCP range geven en getrapt (groene poort op blauwe poort)
- DHCP/DNS/Firewall op de 2e uitzetten en je hebt een niet al te beste hub.

GMT+1

Op 26 januari 2020 22:21:33 schreef Progger:
hans, je mag ook op 2 personen reageren in 1 bericht.

- een gigabit switch is gunstig, ook als je internet modem maar 100 mbit is. mischien gebruikt hij een NAS of wil hij films streamen naar zijn blueray speler.
- als zijn internet ooit wordt geupgrade naar 100+ mbit moet hij toch aan de gigabit, dus waarom nu nog iets kopen dat lager is.
- DHCP hoort zeker bij het router gedeelte, daarmee geeft de router namelijk aan dat ie een gateway is.

het exacte probleem wat er nu aan de hand is als volgt:
PC op werkkamer vraagt een IP aan.
Belkin 1 of 2 zegt ik ben 192.168.1.1 en jij bent 192.168.1.100. je mag mij als gateway gebruiken.

vervolgens stuurt de PC een ARP bericht en zegt, welk MAC adres heeft 192.168.1.1?

beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

2 oplossingen (zoals ik eerder zei):
- beide een ander DHCP range geven en getrapt (groene poort op blauwe poort)
- DHCP/DNS/Firewall op de 2e uitzetten en je hebt een niet al te beste hub.

Maar als TS twee dezelde routers heeft en ze zijn beiden 100Mbps dan heeft het weinig zin om er een te vervangen voor een Gigabit switch omdat hij dan nog met een gedeelte van z’n netwerk op 100Mbps heeft draaien.
DHCP server en router zijn twee totaal verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben en die je net zo makkelijk op twee verschillende apparaten in je netwerk kunt laten draaien. Zolang de DHCP server maar naar de juiste gateway verwijst.
Als je de beide routers d.m.v. de LAN-poorten aan elkaar koppelt en de DHCP server op één van beide routers uitschakelt heb je helemaal geen problemen. Ik zou niet weten waarom je dan een ‘niet al te beste hub’ overhoudt. Aan het switch gedeelte wat in de router zit verandert niets.

Op 27 januari 2020 00:50:08 schreef Hans60:
[...]
Als je de beide routers d.m.v. de LAN-poorten aan elkaar koppelt en de DHCP server op één van beide routers uitschakelt heb je helemaal geen problemen.

Klopt evenmin, ik heb de DHCP in router 2 op off gezet maar 't helpt niet.

Op 25 januari 2020 22:37:55 schreef cancom:
Belkin F5D5231-4 aan het modem en aan die router een 2e (via uiteraard een kruiskabel), zijnde eenzelfde Belkin in m'n hobbykamer.

Daarbij had ik moeten zetten: van LANpoort router 1 niet naar de WANpoort van router 2 maar een LANpoort!
Logisch: router 2 hangt niet aan WAN maar aan z'n tweelingbroer.

modem -> WAN router 1
router 1 poort 4 -> blueray
router 1 poort 1 kabel 25 meter -> router 2 poort 1
router 2 poort 2 -> pc
router 2 poort 3 -> pc
router 2 poort 4 -> mediabox

Door jullie reacties begin ik te denken dat ik die 2e router moet gaan vervangen door een switch (als ik niet drie kabels van 25m wil leggen). Ik heb de afgelopen enkele uren e.e.a. uitgeprobeerd maar noppes.

Aan de andere kant: hoezo kan deze opzet niet werken zonder die rare "time-out"?! Want het zaakje werkt wel!!! Maar: tot op zekere hoogte en dat is tot het moment dat modem/router/router ruzie krijgen over wat welke adressen uitdeelt, en dan alleen als er even niks anders te doen is doordat ik niet continu zit te klikken. Ja zeg, mag ik dit even lezen?

Anders gezegd: alles doet zijn werk tot "men" zich bedenkt als ik een paar minuten "niks doe". Dat noem ik een rare opvatting van je werk doen (ermee ophouden als de baas niet meer oplet) ...

Apropos gigabits: 't laat me Siberisch of b.v. een download(je) 3 tellen duurt of 3+ minuten; ik wacht gewoon even. En niks films.

Trouwens, de ene pc waarmee ik surf (deze dus) is maar ietsje minder oud dan de andere -wel ietsje sneller- en deze haalt zowat 11.5 Mbps...

Alles hier raakt op leeftijd. Nou en?

Desondanks daarnet weer: opstaan, +/- 7 meter naar router 1, 't ding uitzetten, diep ademhalen, 't ding aanzetten, terugwandelen.

En enkel een "reset" van die router herstelt de verbinding, niet router 2.

Allemaal tot daar aan toe maar toch baal ik wel eens.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
joopv

Golden Member

Doe jezelf een plezier: rij/bus/fiets even naar Tilburg, naar de computaria op Lieve Vrouweplein 16, 5038 TS Tilburg
en haal daar een
TP-Link TL-SG105 5-Port Gigabit Desktop Switch metal € 22.95

Probleem opgelost.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 27 januari 2020 09:54:24 (17%)