snelheid wifi

Ik gebruik al jaren een Belkin54G als accespoint.
Via een vaste verbinding heb ik een datasnelhied van ca 80MBps. Via de belkin schiet daar nog geen 20MBps van over.Kennelijk is de belkin aan vervanging toe Wat is een snel en betaalbaar alternatief??

buckfast_beekeeper

Golden Member

Neem alleszins 1 dat zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteund. 5GHz is een stuk sneller en nog niet zo druk bezet. Heeft de rest van je netwerk dit nog niet? Dan ben je voorbereid voor de nabije toekomst.

Ik gebruik een Fritz!Box 7490. Niet de goedkoopste maar degelijk en veel mogelijkheden. Ook gemakkelijk repeaters toe te voegen in MESH. De 7590 heeft nog net iets meer mogelijkheden maar bestond nog niet als ik de mijne heb gekocht. De 7590 is ook in het Nederlands als je wil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 28 januari 2020 12:14:52 schreef buzzy:
Via een vaste verbinding heb ik een datasnelhied van ca 80MBps. Via de belkin schiet daar nog geen 20MBps van over.Kennelijk is de belkin aan vervanging toe

20 van de 80 is nog helemaal niet zo slecht, al helemaal niet als het nog een 802.11g-exemplaar is.
Die Belkin is ook niet zo slecht, maar hij kan niet beter omdat er steeds meer accesspoints bij komen en je dus steeds meer kanaaloverlap hebt. Dat leidt tot wachten tot de ander is 'uitgepraat' en tot extra storingen van buurkanalen. Een 802.11g vervangen door iets moderners heeft wel zin, een 802.11n vervangen zal je niet veel opleveren.

Don't Panic!
dijkmane

Golden Member

ik heb nog een paar HP MSM422 of 430 liggen.
professioneel spul die wel wat kan hebben.

dat consumentenspul gaat snel achteruit als er een stuk of 15-20 clients aan hangen.

en dat heb je maar zo ...

In no Sense, Nonsense

de opgegeven haalbare snelheden zijn ook altijd zonder encryptie aan, meer encryptie is ook trager. als er meer apparaten op je wifi zitten, dan deel je de bandbreedte, dus 3 toestellen erop en wpa2 aan, dan houd je bijlange na geen 54 meer over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

WiFi snelheid tussen Fritz!box en laptop. Via een WiFi repeater in MESH. WPA2 encryptie.

WiFi snelheid tussen Fritz!Box en de bewuste repeater. Repeaters zijn van het type Fritz!Repeater 1750E

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
help

Golden Member

Hier ook zeer goede ervaringen met Unifi, Heb al een vijftigtal netwerken van klein tot groot hiermee uitgerold.

Belangrijkste is toch wel de omgeving en kanalen en AP's in de buurt. 5Ghz is wat dat betreft makkelijker omdat je minder ver komt en dus ook minder last hebt van buren.

Goede netwerk en kanaalplanning is een kunst op zich.

High met Henk

Special Member

Ik heb een fritz 7581..

Wat een drama apparaat vanaf de oude 74xx...
Wifi bereik is gewoon ronduit waardeloos. Binnen 3 m gaat het, maar 5 neemt al significant af... Na 7m moet er al geen muur in de weg staan. Na 10 m is het compleet weg.

De 7490 was echt vele malen beter!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Daar is niet zo maar antwoord op te geven, er zijn veel factoren waarvan de snelheid afhankelijk is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je android hebt, kun je wifi analyzer downloaden. zie je welke kanalen er nog vrij zijn.

van 54G houd je in de praktijk 22 mbit over, dus is het niet slecht.

laat je niet verblinden door 1,8 gbps en andere kreten. vaak tellen ze alle snelheden van alle frequenties bij elkaar op, wat je in de praktijk nooit haalt.

400 tot 800 mbps is wat de huidige telefoons en laptops ondersteunen, al hoewel de laptop van mijn vrouw maar 150 mbit haalt.

je kunt voor een prikkie een 300 mbit N router halen, tenzij je in je netwerk wilt gebruik maken van streamen naar je TV of backups op een NAS. dan zou ik voor Wifi AC gaan.

zelf heb de RT68U die veel opties heeft (meerdere gast netwerken en VPN)
https://tweakers.net/pricewatch/350048/asus-rt-ac68u-zwart.html

GMT+1

Die 54Mbit van je gebruikte wifi standaard is de ruwe bitrate. Je gaat daar met IP pakketten overheen, waar een hele berg overhead bij in zit. Dat je 20Mbit overhoudt is dus niet zo raar. Kon wel eens dicht bij het theoretisch maximum zitten.
Als het snel moet: kabel aansluiten. Mobiel op je laptop heb je niet meer dan die 20 nodig. My 2 cents.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hangt er weer vanaf wat je met die laptop doet. 20Mbit is echt wel weinig. Probeer dan maar eens een hoeveelheid foto's door te sturen naar een NAS of cloud.

Een draad leggen is ook niet altijd even handig. Een huis dat wat jaren geleden is ingericht, is niet direct aangepast op de huidige data verwerking. Mocht ik hetzelfde huis vandaag terug inrichten, dan zag het netwerk er totaal anders uit. Maar dat gaat vandaag niet lukken zonder boren en breken. Dan is een goede WiFi wel heel handig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 28 januari 2020 21:59:08 schreef buckfast_beekeeper:
Hangt er weer vanaf wat je met die laptop doet. 20Mbit is echt wel weinig. Probeer dan maar eens een hoeveelheid foto's door te sturen naar een NAS of cloud.

Met 20Mbps kan ik elke 2 seconden een foto versturen (16MP, jpg, ong. 5MB/stuk) in een uur zijn er dat 1800. Valt allemaal nog wel mee dus.
Richting cloud ben je minstens zo sterk afhankelijk van je internetverbinding. De mijne 50-60Mbps, maar er zijn er nog veel die een stuk trager zijn!
En nogmaals voor snelheid: neem een draadje, heb je 1000Mbps, daar kan geen enkele wifi tegenop. Kan je NAS dat wel aan?

Don't Panic!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals al gezegd is een draad leggen in een wat oudere woning niet altijd een optie. Internet toegang is in de gang. Om een permanente bruikbare draadverbinding te leggen is het dan boren en kappen. Onder de deur door gaat een draad zowat een 14-tal dagen mee voor de mantel het begeeft.

NAS heeft gigabit toegang via de router. Dat zal de bottleneck niet zijn.

5MB zijn kleine foto's.

edit: een draadloze test uitgevoerd met schrijven naar de NAS. Een map van 5,86GB 677 bestanden + 3 mappen. Het eerste bestand werd weggeschreven op de NAS om 12:23. Het laatste bestand om 12:25. Bestanden tussen 1,5MB en 30MB. Door de grootte zal de cache van NAS en schijven weinig uitgemaakt hebben.

Doorvoer volgens de NAS 36,1MB/s is uiteraard een momentopname. De piek zit rond 5MB/s. Zoals je ook ziet heeft de Synology DS411+II ook nog wat reserve.

Doorvoer volgens windhoos. Net iets vroeger genomen als bovenstaande.

Aantal bestanden en totale grootte binnen 1 minuut.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als je gaat vervangen denk dan vooruit en kies voor een wifi 6 oftewel AX protocol.

Als je fotos van 22MB hebt (wat al volkomen onzinnig is, tenzij je ze op behang-formaat wilt afdrukken), dan moet je ze al helemaal niet via wifi willen versturen. Dan wordt wifi al weer veel minder de juiste optie. Kabel, gaat in een oud huis juist top door de houten vloeren :-)
Maar goed, gewoon de laatste wifi standaard nemen als het dan toch moet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Tja, als dat is wat de software er van maakt bij het omzetten van RAW naar JPG, dan is dat voor mij een correcte grootte. Ik ga niet elke foto nakijken hoeveel MB een bepaalde instelling heeft. Elk RAW bestand wordt in beste kwaliteit omgezet door dezelfde Canon software. Een MB of zelfs TB aan opslag kost haast niks meer. Heel wat anders dan mijn eerste 105MB HD die ruim 500€ kostte. Destijds zowat een maandloon. Koop je een full frame om nadien maar een klein deeltje van het toestel te gebruiken? 2 313 855 556 bytes/minuut is 38 564 259 bytes/seconde. Die 22MB foto doorsturen duurt dus minder dan 1 seconde. Waarom zou WiFi daarvoor onbruikbaar zijn?

En ja flipflop ik heb al foto's laten maken van 1m x 1m50. Was dan nog een gecropt exemplaar. Niet eens een top toestel (Canon 750D) heeft vandaag al 6000px x 4000px.

[off topic]
Houten vloer? Dan mag je hier komen kijken. 1979-1980 gerenoveerd. Geen kelder. Vloer is alles samen 20cm dik beton en 10cm isolatieplaten. Om via het plafond te gaan dien ik gaten te maken in de vezelplaten + laminaat van de zolder/hobbyruimte. Tussen woonruimte en zolder zit 15cm glaswol. Kom je ook niet zomaar door.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 30 januari 2020 20:39:37 schreef buckfast_beekeeper:
[off topic]
Houten vloer? Dan mag je hier komen kijken. 1979-1980 gerenoveerd. Geen kelder. Vloer is alles samen 20cm dik beton en 10cm isolatieplaten. Om via het plafond te gaan dien ik gaten te maken in de vezelplaten + laminaat van de zolder/hobbyruimte. Tussen woonruimte en zolder zit 15cm glaswol. Kom je ook niet zomaar door.

Tsja, jij zei: ouder huis, dus flipflop en ik denken: makkelijk juist!
Als de vloer echt zo dik is, komt je wifi er ook niet (fatsoenlijk) doorheen, moet je toch weer een kabel bedenken voor een 2e, 3e access-point. :7
Vezelplaten en laminaat laten zich probleemloos penetreren, glaswol is iets lastiger, maar beter dan beton denk ik.

Don't Panic!

Out of the box.

Je kunt alle leidingen buitenom leggen, 2 gaten door de muur.
Vroeger heel gewoon bij antenne's, kijk eens naar de grote gaten
voor airco's of E-car laadpalen.

Huawei schijnt WIFI-6 al te leveren >:)

Guus@Sint-Michielsgestel
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 januari 2020 23:59:12 schreef Hensz:
[...]
Tsja, jij zei: ouder huis, dus flipflop en ik denken: makkelijk juist!
Als de vloer echt zo dik is, komt je wifi er ook niet (fatsoenlijk) doorheen, moet je toch weer een kabel bedenken voor een 2e, 3e access-point. :7
Vezelplaten en laminaat laten zich probleemloos penetreren, glaswol is iets lastiger, maar beter dan beton denk ik.

Wil jij draad op je vloer? Ik niet.

Onder de beton zit niets anders dan aarde, grondwater en op 2m diepte een leemlaag van 60m dikte. Zonder laarzen kom je niet meer door de tuin. Daarom dat er ook geen kelder is.

@Waters, hier ligt nog geen enkele draad buiten om behalve de 2 SAT draden. Fritz!Repeaters werken in MESH perfect zonder draad. Ze zijn zelfs ideaal om een toestel met alleen ethernet of slechte WiFi van deftige WiFi te voorzien. Bij mijn Dreambox viel de WiFi vaak weg en connecte ook niet meer. Nu hangt hij aan een repeater en geen enkel probleem meer.

Airco komt er niet in. Ik zal eerder nog extra isolatie aanbrengen in het dak.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Update: heb mijn Fritzdoos nu eens rechtop gezet en dat scheelt HEEL VEEL...

Ineens lijkt Wifi normaal te werken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Naast de Belkin54G heb ik nu ook de WiFi van mijn Experiabox V10 aangezet. daarmee haal ik variërend ook snelheden tot 60MBPS. Voor mij voorlopig weer snel genoeg. De meeste PC's in huis hebben gewoon LAN aansluiting.

Hensz

Golden Member

Op 31 januari 2020 11:17:03 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Wil jij draad op je vloer? Ik niet.

Zei iemand dat? Idem van die draad op de vloer.
Ik kan niet ruiken dat die ene vloer van 20cm de enige is waar je wifi nou net níet doorheen hoeft.
Jij hebt het kennelijk prima geregeld thuis

Op 29 januari 2020 12:19:50 schreef buckfast_beekeeper:
5MB zijn kleine foto's.

16MP 4608 x 3456, recht uit de camera. Na 1x in Photoshop worden het 10MB jpg's(minimale compressie). Groter dan dat krijg ik ze niet. Nog prima geschikt om een (beurs)wand mee te behangen.

Don't Panic!

Misschien even terug naar het topic van buzzy. We hoeven buckfast niet te overtuigen.
@buzzy: wat je nu doet is een extra paar wifi kanalen bezetten. Het is al erg vol in dat stuk en nu maak je het erger. Beter is 1 router op een juist kanaal ingesteld, en zo opgesteld dat je door het hele huis dekking hebt. En zoveel mogelijk via kabel, maar dat heb je al.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein