Graag tips.
Ik heb sinds kort een oude precisie draaibank.
Met volgens het schema een 1.5 kW 3x220V motor met een 3 snelheden schakelaar.
Omkeerrelais.
Wordt rechtstreeks gestart.
Nu werkt alles wel. Behalve het stopcontact achterop.
En nu zag ik ook dat er één zekering kapot was.
Dus zekering vervangen.
En direct weer kapot.
Dus loopt de motor op 2 fasen.
En dus niet heel krachtig.
Nou kan ik op de motor helemaal geen typeplaatje vinden.
Het zal iets van een Dahlander-schakeling zijn?
En ik zie in het schema fasedraden naar massa(aarde) op het lampje en op de omkeerrelais
Nu denk ik dat het handig is een frequentieregelaar op 220V enkelfasig in en 3x220V uit naar de voeding van deze motor te maken.
En dan de 3-toeren schakelaar laten vervallen.
Want aansluiten op 3x400V zal niet zo'n goed idee zijn.
Al deze aansluitingen op de motor gaan mij de pet een beetje te boven.
Ik neem aan dat de motor aansluiten volgens stand 3 van de schakelaar (hoogste snelheid) het meeste koppel oplevert?
Tips?
Als je een frequentieregelaar wil toepassen kun je het beste ook een andere motor kopen, die dingen zijn niet duur meer tegenwoordig. Heb een poosje geleden ook een draaibankje omgebouwd voor iemand, werkt prima. Je bent ook gelijk van al je relais af, je kunt alles bedienen via de ingangen van je regelaar.
Het is nogal een grote zware motor.
Op een slecht te bereiken plaats ingebouwd.
Dan moet ik best heel veel demonteren.
En het lijkt me ook op het eerste zicht niet een standaard maat motor.
Vergeet niet. Ruim 60 jaar oud.
En de motor loopt (op 2 fasen) prima
Op 4 februari 2020 13:09:49 schreef Erwin Overbosch:
Het is nogal een grote zware motor. Op een slecht te bereiken plaats ingebouwd. Dan moet ik best heel veel demonteren.
Het is maar net wat je wil natuurlijk. 
Hoog tijd voor vervanging dus.
Dat lijkt mij stug.
Ik ben niet van plan de motor te vervangen.
Is mechanisch veel te veel werk.
Alleen een frequentieregelaar plaatsen.
Mijn vraag is welke polen te gebruiken?
Op stand 3 voor 3000 toeren of stand 1 voor 750 toeren?
En of het klopt met die 3 x 220V?
Op 4 februari 2020 13:09:49 schreef Erwin Overbosch:
Het is nogal een grote zware motor.
Op een slecht te bereiken plaats ingebouwd.
Dan moet ik best heel veel demonteren.
En het lijkt me ook op het eerste zicht niet een standaard maat motor.
Meteen een reden om hem eens goed na te lopen.
Een 3 fase motor met nog maar 2 fasen wil meestal niet starten.
De wcd op de draaibank is een aparte zekering, volgens schema dan.
nu op 3x400V + nul + aarde
Waarbij de eerste fase-zekering T van de voeding stuk is.
Er is ooit door iemand een nul draad erin getrokken.
Het stopcontact achterop is niet meer aangesloten.
De "Glimm-lampe" is niet meer aangesloten.
De aardeaansluiting waarbij staat "nur bei 220V" op de linker spoel van het omkeer-relais zit in werkelijkheid op de nieuw getrokken nul.
Doordat die bij de spoelen van de omkeer relais ook aan fase T hangt vliegt daar die fase-zekering direct eruit.
De Nul zit nu dus onder de defecte T-zekering
Dus R-S = 400V
S-T = 240V
T-R = 240V
De drie standen nokkenschakelaar werkt. De toeren kloppen naar mijn gevoel ongeveer.
Motor loopt gewoon beide kanten op.
En dan kan het Lambiek wel stug lijken. Toch is het zo.
Ja die verbinding moet er uit, staat er ook bij alleen bij 220V en jij hebt 400V.
Is een mooie motor en als de schakelaars het nog doen mooi zo laten, drie snelheden is bijna altijd genoeg.
edit, wel de nul naar die spoeltjes, die zijn waarschijnlijk 220V, en die fase eraf natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door rwk op (21%)]
Erwin,
Lambiek is niet de enige hoor 
Als ik jouw beschrijving zo lees lijkt het er haast op dat de motor wordt gevoed door 2 fasen en een nul.
Hierdoor ontstaat er een lager spanning op 1 wikkeling waardoor de motor nu wel start.
Om te testen, voedende nuldraad loshalen.
Wel even spanning van de machine afhalen als aan de nul gaat werken.
Bij nader inzien toch maar niet doen, nul loshalen.
Motor krijgt nu een soort van 230Vac voor z'n kiezen, fase, nul, fase.
Als de nul nu loskomt dan krijgt ie 400Vac op een spoel die bedoeld is voor 230Vac en dan ook nog een missende fase, denk dat ie zo is opgerookt.
[Bericht gewijzigd door HD13 op (28%)]
benleentje
Golden Member
Hoog tijd voor vervanging dus.
Wat is dat nu voor grote onzin omdat een motor 60 jaar oud is moet die meteen vervangen worden? Motoren uit die tijd zijn bijna onverwoestbaar. Nadeel is dat ze minder efficiënt zijn maar dat lijkt me voor een hobby draaibank geen enkel probleem wel voor een pomp die 24 uur per draait dan kan je met een efficiëntere motor wat geld besparen.
IK zou eerst in de machine het probleem van de zekering oplossen.
De aardeaansluiting waarbij staat "nur bei 220V"
Dan zou je toch mogen verwachten dat de machine zowel op 230 als op 400V mag werken.
Ik zoals HD13 omschrijft die nul eens even loshalen maar dan met uitgeschakelde motor of de draden naar de motor omschakelaar even loshalen en dan meten op de aansluitingen naar welke spanningen je dan hebt.
Nou kan ik op de motor helemaal geen typeplaatje vinden.
Het zal iets van een Dahlander-schakeling zijn?
Dahlander hoeft niet perse het is ieder geval een bijzondere motor. Het beste advies zou toch zijn om met de fabrikant contact op te nemen en vragen ad deze machine/ motor geschikt is voor 3x400V.
Als dat niet zo is zie ik 3 optie,s
Motor vervangen.
400 naar 230V 3 fase transformator
Frequentie regelaar.
Een frequentie regelaar met als ingang enkel fase 230V heeft als uitgang 3 x 230V dus prima geschikt voor deze motor. Let er wel bij op dat de niet elke motor geschikt is voor een frequentie regelaar ivm met de gebruikte isolatie in de motor. Maar dat zou je ook aan de fabrikant kunnen vragen.
Anoniem
Het zou een 3x220 motor zijn...
... maar die wordt op 3x400 aangesloten
.
Op 2 fasen kan die nooit goed draaien
.
Er is dus eerst nog wat uit te klaren/op te lossen voor je een FO zou overwegen.
Ik zie het nut ervan niet in als je nu 750, 1000 en 1500 RPM hebt
.
Edit:
Er is geen typeplaatje dus kies maar een FO uit
Bij een vraag over een machine van 60j drukt de fabrikant, als die nog bestaat, wel op 'delete'
Als er een spanning op de contactorspoelen staat zal dat waarschijnlijnlijk ook de motorspanning zijn
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]
benleentje
Golden Member
Bij een vraag over een machine van 60j drukt de fabrikant, als die nog bestaat, wel op 'delete'
Niet zo negatief. Er bestaan genoeg fabrikanten die goede service hebben dus het is zeker de moeite waard.
Ik zie het nut ervan niet in als je nu 750, 1000 en 1500 RPM hebt
De FO is een manier om naar 3x230V te gaan
TS vertelt in zijn openings post : Met volgens het schema een 1.5 kW 3x220V motor met een 3 snelheden schakelaar.
Behoudens vergissing, zie ik dat niet in het schema staan.
Vanwaar komt deze informatie ?
benleentje
Golden Member
Hier veel informatie over de draaibank maar ik niets vinden over de motor zelf anders dan dat het een type is met 3 snelheden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Beetje vreemd.
Je mag verwachten (zoals de TS al aangeeft) dat de machine voor 3x(120/)230 Volt is gemaakt.
De Steckdose zit tussen 2 fasen en dan heb je daar de normale 220 Volt.
Maar....... in het schema staat het lampje, alleen bij 220V en daar wordt 1 fase geaard!!
Dus het moet anders zitten.
Ik zou zon draaibank met een F.O. uitrusten 1x230 in 3x230 uit.
Ik zou de motor dan vast op 1 toerental aansluiten, kies het toerental waar je het meest profijt van hebt, dat zal het hoogste toerental zijn, beste rendement.
Via de aansturing van de F.O. kun je dan toerental en draairichting kiezen.
Een F.O. vind het hinderlijk dat je in de uitgaande kant van de F.O. gaat schakelen. Vooral terugschakelen in toerental kan je F.O. laten trippen.
Kies wel een F.O. die past bij het vermogen van het door jou gekozen toerental.
60 jaar oude motor kun je vaak niet maar zo vervangen. Normmotoren waren nog niet standaard.
De motor is 380V, als hij 220V was waren alle zekeringen er al lang uit gesprongen en de spoel waar 400V op komt allang eruit gebrand.
Dat apparaat is in twee uitvoeringen gemaakt(220V net en 380V net), daarom staat er ook bij alleen bij 220V en daarom zijn die dingen ook afgekoppeld, er is waarschijnlijk een andere motor op gekomen, maar de besturing is niet goed afgemaakt.
Bedankt voor jullie opmerkingen.
Ik ben zelf ook nog even ermee bezig geweest
tekst in de beschrijving van de manual. Over aansluitspanningen zie ik niets.
Ik heb de 3-standenschakelaar bekeken. Volgens het schema.
Volgens het rechter plaatje n=750|1500|3000
Dus is de motor altijd alleen ster aangesloten.
Dan begrijp ik die vermogens van 0.9/1.1 en 1.5 kW ook.
Spoelspanning is bij aansluiting op 400 V max 240V.
Dus dat is de reden dat het gewoon heel blijft.
Dit is de originele motor. Is aan alles te zien.
Ik heb hier op het forum het één en ander gelezen over 3x220V netten.
Daarin staat ook geschreven dat vaak 1 fase aan aarde gelegd wordt.
Deze draaibank komt uit een oud gedeelte van Scheveningen waar ze pas een jaar of 10 geleden de electra hebben vernieuwd.
Ook volgens het forum kan het dus best zijn dat daar toen nog een 3x220V net was.
Anoniem
Enkel de toerentallen en de vermogens zijn duidelijk.
.
Dus is de motor altijd alleen ster aangesloten.
Spoelspanning is bij aansluiting op 400 V max 240V.
Dus dat is de reden dat het gewoon heel blijft.
Waarschijnlijk voorlopig heel blijft...
Een dahlander schakel je niet in ster of driehoek naargelang de netspanning.
Bij dahlanders is (dubbel)ster/(dubbel)driehoek een poolomschakeling voor toerentalkeuze
.
kan het dus best zijn dat daar toen nog een 3x220V net was.
In dit geval mag je motor zeker niet op 380V
.
Kijk (niet meten) of op de spoelen van de L en R contactor een spanning op staat vermeld.
Als die hun stuurspanning dan ook zoals in het schema van R en T komen is dat ook de 3f spanning van uw motor
In de veronderstelling dat :
1) de motor wikkelingen geschikt zijn voor 3 x 220V
2) je enkel een voedingsnet van 1 fazig 230V te beschikking hebt
zou ik een frequentie sturing (sensorless vector controle) kiezen geschikt voor een vermogen van 2.2 kW, ingangsspanning 1 x 230V, uitgang 3 x 20V.
Waarom 2.2 kW ? Omdat de sturing de stroom moet kunnen leveren die de motor vraagt. Een dahlander motor vraagt meer stroom dan een 4 polig beestje. Omdat men in het bestaande motorhuis 2 wikkelingen ingebouwd heeft, zal de opgenomen stroom, eventueel cos fi of rendement anders zijn dan een 4 polige motor waarop frequentiesturingen meestal berekend zijn.
Welke polental kiezen ? Ik zou de drie standen schakelaar gewoon laten bestaan. Dan kan je naargelang het draaiwerk dat je doet (draad snijden of langsdraaien van een dun asje) nog altijd een range kiezen waarin je toerental ligt. De frequentie sturing kan daar wel mee overweg.
Eventueel kan je meerdere motorparameters instellen op je frequentie sturing.
De twee relais voor links/rechts zou ik wel verwijderen en deze functie laten overnemen door de frequentie sturing.
Opgelet, best een remweerstand voorzien, indien je wil dat in geval van een noodstop de klauwplaat ook werkelijk afremt en de sturing niet in veiligheid valt door overspanning.
.
.
.
Om te weten of de motorwikkeling geschikt is voor 220 of 380V kan je nog altijd beroep doen op volgende formule.
P = sqrt (3) x I x U x cos fi X rendement.
Eerst selecteer je de wikkeling die GEEN dahlander is, dit kan eenvoudig door de weerstand van de wikkelingen te meten.
Van de negen aansluitklemmen op de motor, zijn er 6 die een bepaalde weerstand hebben ten opzichte van elkaar, dat is de dahlander wikkeling.
De drie overblijvende aansluitklemmen hebben onderling ook een weerstand ten opzichte van elkaar maar zijn geïsoleerd van de dahlanderwikkeling.
Het is deze laatste wikkeling die je dient te gebruiken om de test te doen.
Vervolgens zet je deze "één snelheids-"wikkeling in ster en voedt je met een driefazig net.
De motor gaat nu in nullast draaien en je meet de opgenomen stroom.
Omdat je het asvermogen en de voedende spanning kent, kan je de nominale motor stroom berekenen als je de cos fi gelijk neemt aan 0.80 en het rendement aan 0.90.
Als de gemeten stroom lager is dan de berekende stroom ( de motor draait immers in nullast) is de voedingsspanning wellicht correct gekozen ten opzichte van de motorwikkeling.
Is de gemeten stroom veel hoger (200% of meer) dan is de motor wikkeling niet geschikt voor de aangelegde spanning.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (33%)]
Dank.
De contactors zijn idd. 220V
de 2.2 kW had ik ook bedacht.
Remweerstand is een goed idee.
Zal ik er ook een noodstopknop op zetten.
Driestanden schakelaar bewaren is ook een goed idee.
Die oude motor op 100Hz of 25Hz laten draaien is misschien wat overdreven
benleentje
Golden Member
Die oude motor op 100Hz of 25Hz laten draaien is misschien wat overdreven
Die 25 Hz lijkt me nog geen probleem het hangt dan ook van andere factoren of af de motor echt te warm gaat worden en dat is dan zoals de belasting en de tijd dat de motor draait. Dus ik zou ook een Temperatuur weerstand op de motor monteren en deze ook aan je FO koppelen. Heb ik ook gedaan met mijn kolomboormachine maar nog nooit meegemaakt dat de motor op lage snelheden echte warm werd. Maar een draaibank draait waarschijnlijk wel een stuk langer en dan zorgt die temperatuur weerstand voor voldoende bescherming.
En als er ruimte voor is kan je de motor ook extern met een ventilator koelen.
Over hoge frequenties weet ik niet zoveel of dat ook schadelijk is voor de motor weet wel dat ze gewoon minder koppel gaan leveren en dus minder sterk worden en als de belasting dan te zwaar is dat ze dan gewoon ineens stil gaan staan. Maar dan ook met voldoende bescherming van de FO en de extra NTC weerstand moet dat goed gaan. Een goed ingesteld FO zorgt ervoor dat de motorstroom niet te lang te hoog is en zorgt dan in veel gevallen voor voldoende bescherming.
Op 5 februari 2020 16:08:10 schreef benleentje:
Die 25 Hz lijkt me nog geen probleem het hangt dan ook van andere factoren of af de motor echt te warm gaat worden en dat is dan zoals de belasting en de tijd dat de motor draait. Dus ik zou ook een Temperatuur weerstand op de motor monteren......
Je kunt beter een ventilator op je motor monteren, dan zit je altijd goed. Dat deden wij ook bij las manipulatoren, dat werkte prima.
Over hoge frequenties weet ik niet zoveel of dat ook schadelijk is voor de motor......
lijkt mij niet best voor een oudere motor, veel nieuwe motoren vinden het ook niet fijn. Is in principe ook niet nodig lijkt mij.