Afschakelspoel op motorbeveiliging

Goedeavond,
iemand bekend met een afschakelspoel op een motorbeveiling? Bijvoorbeeld de Eaton 073190.
Schakelt deze (bedient) de motorbeveiliging in of juist uit? En moet de stuurstroom aanwezig blijven?
Ik wil deze met een timer aansturen om een compressor een maximale draaitijd van bijvoorbeeld een half uur te geven. Het gaat om een compressor zonder sterdriehoek, motorbeveiliging is reeds aanwezig. Bvd!

Wordt vaak een nulspanningspoel genoemd en schakelt uit als de spanning wegvalt.
PKZM moet dan weer gereset worden om de machine aan te krijgen.

Functie is bedoeld om te voorkomen dat een machine niet meteen start als de spanning weer terug komt na het wegvallen.
Zal voor een compressor niet echt nodig zjn maar wel voor bv een zaag of boormachine.

Een nulspanningsspoel is volgens mij toch echt wat anders dan een afschakelspoel...

Op 12 februari 2020 20:33:45 schreef F3:
Een nulspanningsspoel is volgens mij toch echt wat anders dan een afschakelspoel...

9 van de 10 keer als er een PKZM met spoel langs komt dan is het een nulspanningsspoel, vandaar mijn automatisch antwoord.

Maar je hebt gelijk, heb het artikel nummer even gegoogled.

Afschakelspoel dus, dit zal dan de PKZM uitschakelen zodra je spanning op de spoel zet.
Denk dat de PKZM daarna weer met de hand ingeschakeld moet worden.

Denk je er wel om dat de ontlast klep schakeld anders wordt het moeilijk om weer te starten.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Let wel, deze is voor 400VAC.
Niet erg gebruikelijk als arbeidsstroomafschakelspoel.

Ook verkrijgbaar in 230VAC type A-PKZ0(230V50HZ) nummer 073187
en 24VDC type A-PKZ0(24VDC) nummer 073200

en......
Spanning op het ding en je PKZ gaat uit.
Een korte puls volstaat, DC variant maximaal 5 sec!
Inschakelen moet met de hand.
Daar zijn geen modules voor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 februari 2020 21:56:53 schreef Toeternietoe:
Let wel, deze is voor 400VAC.
Niet erg gebruikelijk als arbeidsstroomafschakelspoel.

400volt is op die plek aanwezig. Voor een andere spanning zijn weer meer componenten nodig.

[Bericht gewijzigd door F3 op donderdag 13 februari 2020 09:34:49 (32%)

Op 12 februari 2020 21:45:53 schreef Sparks:
Denk je er wel om dat de ontlast klep schakeld anders wordt het moeilijk om weer te starten.

Inderdaad. Voor het opnieuw opstarten zal de pressostaat (dit is in dit geval ook gelijk de ontlastklep) een keer bedient moeten worden om te ontluchten.

en......
Spanning op het ding en je PKZ gaat uit.
Een korte puls volstaat, DC variant maximaal 5 sec!
Inschakelen moet met de hand.
Daar zijn geen modules voor.

Ik had het volgende tijdrelais in gedachten:

https://www.technischeunie.nl/product/prd1999871644

Kan ik deze ook zo instellen dat hij enkel een puls geeft na de verstreken tijd? Of weet je dat zo bij een ander tijdrelais dat dat kan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Yep.
Nu nog een schakelklokje op 400 Volt

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Sorry, ik had je vereerd begrepen.
Je wilt een soort van looptijdbegrenzing maken?
Dat kan met dat relais.
Eigenlijk heb je alleen maar een vertraagd opkomend relais nodig.
Die schakelt de afschakelspoel.
De besturing voor het geheel haal je NA het Net-relais van de ster#driehoek.
Dan krijg je vanzelf een puls op de afschakelspoel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het betreft een 4kW zonder sterdriehoek. In volgorde heb je dan de pressostaat, de motorbeveiliging en de motor. Met die 400v afschakelspoel en een 400volt timer heb ik dan volgens mij minimaal componenten nodig om de looptijdbegrenzing te maken. Volgens mij heeft die timer wel een 'puls' functie. Zoniet kan ik de voeding van de timer ook op de afgaande kant van de pkz pakken toch?
Die looptijdbegrenzing kan makkelijk zijn op een compressor die snachts ook aan moet staan. Als er ergens een slang springt is het fijn dat de compressor stopt voor hij kapot loopt...

[Bericht gewijzigd door F3 op donderdag 13 februari 2020 14:55:24 (14%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Beter is de volgorde:
Voeding, Motorbeveiligingsschakelaar, Pressostaat, Motor.
Dan is je MBS gelijk een werkschakelaar voor je motor EN pressostaat.
De pressostaat is vaak degene waar het meest aan gesleuteld wordt, dat kan dan gelijk spanningsloos.

Haal de voeding voor je schakeling weg Na de MBS. Ook ivm voorgaande, dan zet je de MBS uit en kun je veilig spanningsloos werken.
Heb je gelijk een impulsbegrenzing op je uitschakelspoel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Duidelijk verhaal Toeternietoe. Thanks!
Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden. Dank allen!