Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 29 december 2019 13:54:16 schreef RAAF12:
Dat China porselein is altijd lachen dan denk ik aan dure borden maar ook aan een simpele WC pot

Nee, die is wel keramisch maar niet van porselein.

Het zijn niet alleen de pakketjes uit China die er lang over doen. Ik had laatst een bestelling gedaan bij een Duitse webwinkel die maar 200km bij mij vandaan ligt. Het pakketje heeft er op 1 dag na 3 weken over gedaan om bij mij aan te komen. Het volgende pakketje deed er op eens maar een week over. Nog lang, maar wel een heel verschil. Normaal doen pakketjes uit Duitsland er maar 3 tot 4 dagen over.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Echt, PostNL heeft geen zin om capaciteit in te kopen om die drukke dinsdag aan te kunnen. Ze mikken op capaciteit om het gemiddelde over 3 weken aan te kunnen. En dat betekent dat ze soms 3 weken achterstand hebben. Met Nederlandse post kunnen ze dat niet maken, met internationale wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Alex P

Golden Member

Op 1 februari 2020 19:03:16 schreef Nightwalker:
Het zijn niet alleen de pakketjes uit China die er lang over doen. Ik had laatst een bestelling gedaan bij een Duitse webwinkel die maar 200km bij mij vandaan ligt.
...

Webwinkel in het noorden van Duitsland had mijn bestelling laten liggen, en om het enigszins goed te maken werd het (op een donderdag) per dure DHL Express verstuurd, zou volgende dag bij mij zijn. Kon keurig volgen dat het pakje vrijdagochtend vóór tien uur bij DHL Eindhoven was. De rest, negen km, duurde tot maandag, eind van de middag :(

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

In mijn geval was ik al een poosje aan het communiceren met de verkoper over het pakketje wat maar niet aankwam. Hij had een onderzoekprocedure gestart bij de Deutsche Post. Nadat hier niet snel iets uitkwam had hij aangeboden het bestelbedrag terug te betalen en dat ik de order opnieuw deed. Op de dag dat ik dat mailtje van hem kreeg wilde ik 's avonds een mailtje terugsturen dat ik daarmee akkoord zou gaan. Maar wat later op de avond, vlak voor ik dat mailtje wilde versturen, werd er aangebeld en kreeg ik het pakketje in de handen geduwd.
PostNL bezorgd normaal nooit zo laat en het was ook een caddy-achtige auto i.p.v. de grote witte bestelbussen waar ze hier normaal mee rondrijden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Subject: Belangrijke update voor je PayPal-rekening is vereist

<rew, volledige naam> - Je dient je mobiel telefoonnummer bij te werken

[1]Bekijk online

[2]PayPal

Hallo <REW, volledige naam>,
Nieuwe regelgeving op komst die mogelijk verandering brengt in de
manier waarop je toegang krijgt tot je zakelijke PayPal-rekening. Om na
31 maart 2020 nog steeds toegang te krijgen tot je zakelijke
PayPal-rekening, dien je het mobiel nummer bij te werken dat met je
rekening is verbonden.

Promo code:

Lorem ipsum dolor sit

[3]werk je nummer bij

* Een financiele instelling die "directe links" mailt: Zeker weten dat het een spam is.
* de "filler text" laten staan: Slordig, dat is zorgvuldigheid die een echte financiele instelling dus niet zou overkomen. Paypal zegt zelf dat ik fakes/phishing daaraan kan herkennen.
* een link naar niet "paypal.com" die [3] is bijvoorbeel:

code:

3. https://epl.paypal-communication.com/T/....

* Geen goed Nederlands in het onderwerp. Hebben ze expliciet aangegeven dat dit een hint is dat het phishing betreft.

Stelletje chinezen daar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net iets bij ome ali besteld, krijg ik deze melding.

Blijkbaar heeft de .AU belastingdienst voor elkaar dat AliExpress de BTW afdraagt (die ze GST noemen).

Hoe lang nog voordat Nederland/Europa(duitsland) op dat idee komt?

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 februari 2020 14:22:42 schreef rew:
[...]
* Een financiele instelling die "directe links" mailt: Zeker weten dat het een spam is.
* de "filler text" laten staan: Slordig, dat is zorgvuldigheid die een echte financiele instelling dus niet zou overkomen. Paypal zegt zelf dat ik fakes/phishing daaraan kan herkennen.

Dan ken je vast ook spoof@ ? Zij kunnen er wat mee/tegen.

Ik krijg dat soort mailtjes zelfs van banken waar ik niet zit (De meeste banken zit ik niet, maargoed). Dan is het ff zoeken hoe het spoof@ of valse-email@ of phishing@ adres van die specifieke bank heet, en vervolgens forward-as-attachment. (Dus niet de gewone forward, daar valt mijn ISP over*. Meeste banken leggen uit hoe je een bericht als attachment bij een ander bericht kunt meesturen naar hun oplichtingspoging@ adres)

*)Want dan is het net of je zelf de visser / spammer bent. Dus dat blokkeren ze. Op zich netjes.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het kwalijke is dus dat die mail geen phishing is maar gewoon van Paypal zelf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb die mail ook gehad en gerapporteerd als fishing... Maar het was dus een echte?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jeever

Golden Member

Op 14 februari 2020 01:43:39 schreef Ledlover:
Ik heb die mail ook gehad en gerapporteerd als fishing... Maar het was dus een echte?

Het echte bericht van PayPal heeft als afzender paypal@mail.paypal.nl

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Het is super-dom om er op te vertrouwen dat een afzender klopt. Er is geen enkele controle op het afzender adres.

Inherent is het met Email zo dat iemand een verbinding maakt met de server voor de geadresseerde en dan roept: dit is het mailtje en de afzender is ... Daar zit geen "bewijs het maar eens" op.

Nu zijn er moderne uitbreidingen van het protocol. Zo kan een domein aangeven wat hun uitgaande mailservers zijn. Stel dat de internet provider "live.nl" dat heeft gedaan. Jij zit thuis op je laptop en stuurt een maitlje naar xs4all.nl. Jou laptop is geconfigureerd om met jou live.nl uitgaande mailserver te verbinden. Die controleert het mailtje op spam en virussen en stuurt het door naar xs4all.. Die controleert dat de uitgaande live.nl mailserver op de lijst met "mag mail sturen VAN <live.nl> emailadressen" Klopt! Prima!

Nu kom je met die laptop bij mij op bezoek. MIJN internet provider staat niet toe dat jij zomaar verbinding maakt met andere mailservers dan hun eigen. Juist om MIJN mail te controleren op spam en virussen. Dus die verbinding maken met de uitgaande live.nl mailserver zit er niet in. Dus je moet het via mijn providers tegenpool spelen. Die kan dan gaan zeuren dat ik een raar "from" adres gebruik, maar dat kan ie niet maken. Ik heb m'n eigen bedrijfs-domein dus ik mail nooit met "From: <rew@mijnprovider.nl>", maar altijd "From: <rew@mijnbedrijf.nl>". Hoe is "From: <jounaam@live.nl>" dan anders? Dus dat mailtje wordt gewoon doorgestuurd, maar nu staat xs4all dus voor een probleem: Dat mailtje komt nu NIET van een server die op de "mag @live.nl" mailtjes sturen.

Kortom, er zijn, zoals hierboven veel scenarios waarbij legitieme mail niet altijd van de "juiste" server vandaan komt. Dat extra protocol is dus niet zo heel handig. Dus niet iedereen heeft dat aanstaan. En jou advies om dus naar het From: adres te kijken is niet handig. Iemand wiens provider meer problemen dan lol heeft gehad van dat extra protocol heeft het gewoon uitstaan en dan kan iedereen gewoon mail sturen met een From paypal@mail.paypal.nl.

Ik heb net een testje gedaan. Kan je even kijken of het werkt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeever

Golden Member

Op 14 februari 2020 09:31:43 schreef rew:
Ik heb net een testje gedaan. Kan je even kijken of het werkt?

Ik heb uw berichtje inderdaad ontvangen.
Echter, in mijn geval leek het mij om een aantal redenen dat het bericht écht van PayPal afkomstig was. Ik klik uiteraard niet gedachtenloos op de bijgevoegde link, kijk welke URL er onder die link zit en ga eerst via Google kijken wat er te lezen valt over 'PayPal en Second Payment Services Directive (PSD2)'. Uit deze verhalen maak ik op dat de vraag naar het invoeren van een 06-nummer een valide vraag van PayPal is.
Bovendien, wat maakt het mij uit dat mijn 06-nummer ergens terecht komt? Ik heb geen smartphone, alleen een oeroude GSM-telefoon met PrePaid. Het enige dat naar mijn idee kan gebeuren is dat iemand mij een SMS-bericht stuurt waar ik niet heb om gevraagd. Of zie ik dat verkeerd?

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ik heb zojuist op m'n andere paypal-account ook het mailtje gekregen. Na wat verder onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat dit in tegenstelling tot mijn eerdere gedachte toch echt een fake bericht moet betreffen. Ik ben via "paypal.com" ingelogd op beide accounts en er is geen enkele notificatie of iets dergelijks dat er iets moet gebeuren.

Als paypal mails stuurt dan willen ze bijhouden wie op welke links clickt. Als ze een mailtje sturen, dan hebben ze een server en die vertellen ze: "we sturen nu een mailtje aan pietje met een link naar abnamro.nl", die stopt dan "<unieknummer>, pietje, <mailtje-van-nu>, abnamro.nl" in een database samen met een uniek nummer en stuurt dan terug: gebruik de link mijnnaam.com/uniek-nummer

Zodra mijn browsser dan bij die server naar unieknummer komt vragen stuurt ie een "moved-permanently" met als verwijzing abnamro.nl .

Dit is hoe het ZOU moeten werken. Het is 1 tikkie makkelijker als ipv de link ook opslaan, de database alleen "<unieknummer>, pietje, <mailtjevannu>" hoeft op te slaan. De link in de mail wordt dan iets als mijnnaam.com/uniek-nummmer?doorsturen_naar=abnamro.nl . Zelfde logging. Als je nu de doorsturen naar niet zoals ebay in plaintext in de URL zet (dan krijg je grappenmakers als ik die dan gewoon de URL daarvandaan halen) maar wat verhaspeld, dan kan je (paypal zijnde) dom denken dat dit safe is. Dit is hartstikke DOM!

Zodra iemand de verhaspeling kraakt kan ie ineens legitieme "mijnnaam.com/...." links maken die naar heel wat anders verwijzen dan de legitieme paypal.com link. ING is hier een keer ingetrapt. Je kreeg phishing mails met echte ING.nl links!

Paypal gebruikt epl.paypal-communication.com waar ik hierboven mijnnaam.com gebruik. Deze naam heeft bijvoorbeeld twee "m" (Maria) letters. Als je die vervangt door een "rn"(Richard Nico) combinatie dan is dat visueel heel dicht bij het origineel. Mogelijk kan je dat domein nog registreren of heeft een hacker het te pakken genomen. Als paypal zo slim is geweest om die te registreren dan zijn er nog allerlei andere opties voor "lijkt voldoende dat veel mensen er in zouden trappen". Zo zijn er cyrillische letters die heel erg op de onze lijken. Voor een computer anders, maar voor mensen ziet het er hetzelfde uit.

Ik heb m'n nummer al opgegeven. Ze hoeven mij niet om m'n nummer te vragen. Een hacker die m'n telefoonnummer weet, kan m'n mobiele provider bellen en proberen die zo ver te krijgen dat m'n nummer op een andere sim gezet wordt. Dat doen ze dan met een een of ander suf zielig verhaal over verloren telefoons en dergelijke.

Dingen als "Wat is de meisjesnaam van je moeder" zijn geen goede verificatie vragen. Tuurlijk, misschien weet 90% van je kennissen kring dat niet. Maar iemand die het te weten WIL komen kan er eenvoudig achter komen. Mijn moeder gaat ondertussen al 28 jaar weer door het leven met haar meisjesnaam.
Veel vrouwen op de bridgeclub worden in de uitslag genoemd met <achternaam van de man>-<meisjesnaam> . Dat soort dingen moet je niet als "geheim" beschouwen. Voor iemand die het te weten wil komen is zoiets eenvoudig.

Edit: terwijl ik er was zag m'n adres nog de oude was. Nu 15 maanden al. Fixed... Krijg ik een mailtje

service@paypal. You added a new address

NEE. Onjuist. Ik heb het gecorrigeerd. 3 letters veranderd. 2 in het huisnummer 1 in de postcode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even jullie advies: multimeters besteld en andere gekregen.
Uiteindelijk een 'dispute' gestart en nu komt Aliexpress met een oplossing waar ik me niet in kan vinden, namelijk een partial refund (komt wellicht overeen met de aankoopprijs minus verzendkosten) of met een full refund, maar dan moet ik op MIJN kosten de dingen terugsturen.

Beide zijn niet acceptabel voor mij. Eerste geval eindig ik met minder geld dan ik begon en dingen die ik niet wil. Tweede geval eindig ik zonder spulletjes en met het volledige bedrag (prima) alleen moet ik dan het volledige bedrag (en nog wat meer) besteden om de rommel terug te sturen.

Ik zie verder ook geen optie om uit te leggen waarom ik de oplossing weiger, maar dit toch maar vast gedaan.

Bij de verkoper account van UPS/DHL of zo opvragen en op hun kosten retourneren. Dat is de enige redelijke oplossing. Of gewoon geld terug, maar dat willen ze blijkbaar niet.

Aliexpress heeft zijn geld verdiend en interesseert dit weinig. De verkoper weet dit en hoopt dat je niets doet. Zo komen dit soort praktijken tot stand.

Ik hoop dat je via Paypal betaald hebt. Dan meteen claimen en geld terug. En een klacht indienen en duidelijk maken dat het oplichting betreft.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 16 februari 2020 20:37:22 (10%)

Je kunt ook gewoon zeggen dat je akkoord gaat met het terug sturen en dan stuur je gewoon niks terug. Dat geld krijg je meestal meteen terug gestort en voor de rest hoor je er niks over. Tis gewoon heel stom dat jij voor de kosten moet opdraaien terwijl zij een fout maken. Maar geld terug claimen via paypal kan natuurlijk ook.

Ik weet vrij zeker dat r-p niet via paypal heeft betaald: Op aliexpress kan je niet met paypal betalen (voor zover ik weet).

En dan nog, als je een dispuut opent op paypal dan eisen ze van je dat je de boel terugstuurt. Met tracking! Anderzijds, er is een regeling waarbij je max 1x per maand deze verzendkosten dan vergoed krijgt....

Ik had een keer maar 3 van de 5 bestelde dingen gekregen. Volgens paypal was dat dan een "niet als omschreven" en dan moest ik de boel terugsturen. Aangezien ik maar een dispuut over 3/5e van de prijs had aangespannen, heb ik alleen de twee niet-ontvangen items teruggestuurd. Een lege doos dus. Dat was in orde.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

@r-p: Ik hoop dat het je lukt om je geld terug te krijgen, maar volgens mij is dezelfde truc toegepast als bij deze:

https://nl.aliexpress.com/item/4000559188422.html?spm=a2g0o.productlis…

De hele advertentie ademt AN8002 uit, maar de laagste prijs geldt alleen bij het laatste plaatje. En dat is nou net een ander type. Ik denk dat het bij jou net zo was en je kreeg het type zoals op het plaatje stond.
Gemeen? Zeker en zeer misleidend, maar moeilijk om daar wat tegen te doen.

Op zich is alleen de partial refund ook wel overheen te komen, maar eigenlijk wil ik dit dus niet.

Niet met Paypal betaald en eigenlijk heb ik daar ook mijn buik van vol: twee keer een terugbetaling via Paypal toegestaan op Aliexpress (niet via Aliexpress maar met de verkoper overeen gekomen), en Paypal houd altijd kosten in: dus artikel helemaal niet gekregen en toch minder geld dan waar ik mee begon...

Gewoon niet terugsturen is ook nog een optie.

En @rob040: hier de printscreen: echt alle plaatsjes waren van de AN8002. Uiteraard had ik mijn twijfels voor deze prijs, vandaar dat ik ook die printscreen gemaakt heb, maar m.i. is nergens uit te halen dat ze een andere multimeter op kunnen sturen.

Overigens heb ik bij een andere verkoper gevraagd of het ECHT een AN8002 is en kreeg als antwoord "Dear, you can check the product introduction on the link."
Niet besteld maar ik weet niet wat ik nog meer kan doen om dicht te timmeren dat ik krijg wat ik bestel...

rob040

Golden Member

Inderdaad, bij jou lijkt het anders. Wel vreemd dat maar één van die plaatjes goedkoop is.

Alex P

Golden Member

Op 16 februari 2020 21:35:38 schreef rob040:
...
De hele advertentie ademt AN8002 uit, maar de laagste prijs geldt alleen bij het laatste plaatje. En dat is nou net een ander type. Ik denk dat het bij jou net zo was en je kreeg het type zoals op het plaatje stond.
Gemeen? Zeker en zeer misleidend, maar moeilijk om daar wat tegen te doen.

Die truc zie ik de laatste tijd ook steeds vaker. Die hele aantrekkelijke prijs blijkt steevast een lokkertje, en is voor een ander, veel goedkoper artikel dat ik niet wil hebben.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op die manier komen ze als je "sorteer-op-prijs" aanclickt bovenaan.

Ik vind het een vervelende praktijk en probeer te voorkomen dat ik bij de grappenmakers koop die het toepassen. Liever bij de eerlijkere kopen die direct voor de prijs van hun product uitkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Dus je hebt een meter van 10..15 euro voor 3,85 gekocht. En je had al twijfels. Het is bijna heling waar je je schuldig aan gemaakt hebt ;-)
Ik denk dat je voor dit geld af en toe gewoon je verlies moet nemen. Of gewoon bij een webshop in de EU kopen.

En toch.... Het steekt dat zo'n oplichter er mee wegkomt. Ik zou wel "max stink" proberen te maken.

Maar voor 3.85 een extra multimetertje is niet eens gek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten