Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Regelmatig wordt er wat gezegd over de kwaliteit van de pakketdiensten. Blijkbaar was dit bij de spoorvervoerders in de jaren 50 in de VS, ook een groot probleem. Hier een leuke (maar wel 30 minuten lange!) bedrijfsfilm over hoe de TV van meneer beschadigd is geraakt in transport!
En moeder de vrouw had alles al klaargemaakt en de buren uitgenodigd om samen de nieuwe TV te bekijken!

https://youtu.be/Nxoul-Rf0-E?t=3188

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
brains

Special Member

Ik zocht iets op ali en kwam een advertentie over accupacks voor boormachines e.d.
Ze hebben wel stevige accus daar met 588v ;)
https://www.aliexpress.com/item/4001239463683.html?spm=a2g0o.productli…

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb ADXL345's gekocht op Aliexpress, verkoper A+++ Electronic sales.

Ben nu halverwege het stripje van 10 - tap detection interrupt triggert steeds, freefall detection triggert nooit, en als je gewoon de assen uitleest is de Z-as ongeacht de oriëntatie van de accelerometer altijd actief.

Dat is, bij een groot deel van die chipjes. Bij sommige doen X en Y nog iets. Bij sommigen ook niet.

Prima soldeeroefening voor LGA-14, zullen we maar zeggen. (Alleen kon ik dat al).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tsja, de @5000 prijs is 2,64€ @mouser excl btw... Jij hebt 60 cent betaald.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

En toch.... ik blijf het zeggen. De kans dat een stomme nederlander bij eerste aanzetten/solderen de boel kapot maakt lijkt me waarschijnlijker dan dat die onderdelen fout / fake zijn.

In dit topic werd eerst ook de schuld aan de fake onderdelen uit china gegeven. 10x goedkoper dan de 5000 prijs van Farnell, maar de echte blijken precies hetzelfde gedrag te vertonen.

Het opbrengen van een nieuw PCB met nieuwe chips kan verdomd lastig zijn. Er kunnen zo verrotte veel kleinigheden in zitten die je makkelijk over het hoofd kan zien. Het overkomt mij, het zal jou heus ook overkomen. Het is zo makkelijk om te zeggen: Ik zal het wel goed gedaan hebben, dan moeten de onderdelen fout zijn.

Voorbeeldje van wat er mis kan gaan. STM32 talloze bordjes gemaakt, die gewoon werken. Nieuw bordje... doet het niet. Waar je zou verwachten dat de boel niet nauwkeurig is of dat de analoge spullen het niet doen..... Als je AVDD niet aansluit (of de ontkoppel-spoel vergeet te monteren) dan doet hij het helemaal niet. Geen piep, helemaal niets.

Kan je je voorstellen dat je zo'n spoeltje fysiek in het analoge deel van het circuit zet en eerst probeert om met zo min mogelijk onderdelen wil controleren of je CPU het wel doet?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 maart 2021 21:32:20 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ligt aan de onderdelen, wat zwaardere transistoren en IC's, zeker als ze uit productie zijn, neigen vaker vals te zijn, net als alle componenten met goede, maar lastig te meten, specificaties (ruis, SOA etc). Voorbeelden vind je hier (MJ15025) en hier (LM338K). Hier was het duidelijk, maar een bedroevend aantal mensen dat de verdenking van valse componenten heeft doet de moeite die open te trekken om vergelijken met een echt component mogelijk te maken. Tja, dan wordt het aantal vervalsingen uit China wel een beetje uit proportie geblazen. :r

Er zijn ook valse microcontrollers in de omloop die best vergaand zijn vervalst, maar in details anders reageren, zoals hier (STM32). Met een beetje kennis en ervaring kan je de meeste valkuilen vermijden, maar het blijft een beetje 'hit en miss'. Ik heb geen slechte ervaringen met goedkope Arduino's of schuifregisters voor centen per stuk, maar zou er nooit van afhankelijk willen zijn dat een batch componenten uit de directe import meteen werkt.

Overigens neig ik mijn bijdragen in een topic waar iemand problemen heeft met een spotgoedkope chip van AliExpress snel terug te schroeven zodra dat blijkt. De gok om er te kopen neem je zelf, voor de bijbehorende missende support voel ik me niet verantwoordelijk. Je kunt geluk hebben, of niet...

wat ik nu recent meer merk, en gisteren alweer:

ik koop iets op aliexpress, allé, ik zie iets intressants, zoek dat artikel op, zoek er de goedkoopste uit met kostprijs en verzending (vaak is een pakket voor 5€ met 2€ verzending goedkoper, dan ene die het pakket aanbied met gratis verzending).

ik koop zo 2 items en 2weken later zie ik dat mijn order is afgesloten omdat de verkoper het pakket niet (op tijd) heeft verzonden.
diezelfde verkoper bied het artikel nu wel weer aan voor een hogere prijs (8€ ipv 5,76€).
toen ik vorige week zocht had ik er verschillende die dat item tussen 5 en 8€ aanbieden, nu is dat model amper nog te vinden, alleen dus de dure boven de 8€.

vorig jaar ook zo wat ledlampen gekocht (draagbare met 18650) en kreeg daar ineens een mail van dat ik mijn bestelling moest annuleren of extra bijbetalen, want hij had die lampen niet in voorraad. en toen ik dan zijn webwinkel opzocht, verkocht hij ze nog altijd, maar aan duurdere kost.

die bieden dus wat aan, en als ze merken dat ze er teweinig aan verdienen, versturen ze gewoon niks en doen ze refund.
krijgen ze van mij wel een dikke slechte feedback, want die komen er gewoon altijd mee weg nu. betaal je teveel, hebben zij meer winst, bieden ze te goedkoop aan, sturen ze gewoon niet op.

het laatst is me nu al 2x overkomen op nog geen 2maand tijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 maart 2021 21:27:54 schreef rew:
En toch.... ik blijf het zeggen. De kans dat een stomme nederlander bij eerste aanzetten/solderen de boel kapot maakt lijkt me waarschijnlijker dan dat die onderdelen fout / fake zijn.

Tsja, met een adxl343 van mouser en exact dezelfde software in de microcontroller, werkt het allemaal wèl...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Bij een soldeerstation van Atten staat dat de uitlezing uit Nixiebuizen bestaat... :9
Helaas bedoelt de Chinees daarmee 7 segments led displays... ;(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat gebeurt er als je op aliexpress zoekt naar "Lattice FPGA"?

WTF! Kennelijk iets wat heel sterk van je cookies afhangt. Ik koop nooit of zelden "niet-elektronica" maar ik kreeg allemaal shirts, feetcare-pads enz. Doe ik het in een incognito window krijg ik wat ik verwacht: dingen over de FPGA chips van Lattice....

https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Lattice+FPGA&maxPr…

Edit: Oohhh... Lattice FPGA producten tussen de 1 en de 20 dollar, dan krijg je wat ik zag.........

Ohja, eeuwenoude bug in Aliexpress: Ik geef in de URL hierboven alleen de maxPrice op, maar hij interpreteert dat als "minprice" (omdat er geen minprice is opgegeven). hier de link met minprice=1 zoals ik ondertussen gewend ben om hem ook in te voeren als ik een maxprice wil opgeven.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 april 2021 13:16:14 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 21 april 2021 13:10:57 schreef rew:
Wat gebeurt er als je op aliexpress zoekt naar "Lattice FPGA"?

WTF! Kennelijk iets wat heel sterk van je cookies afhangt. Ik koop nooit of zelden "niet-elektronica" maar ik kreeg allemaal shirts, feetcare-pads enz. Doe ik het in een incognito window krijg ik wat ik verwacht: dingen over de FPGA chips van Lattice....

https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Lattice+FPGA&maxPr…

Edit: Oohhh... Lattice FPGA producten tussen de 1 en de 20 dollar, dan krijg je wat ik zag.........

Ohja, eeuwenoude bug in Aliexpress: Ik geef in de URL hierboven alleen de maxPrice op, maar hij interpreteert dat als "minprice" (omdat er geen minprice is opgegeven). hier de link met minprice=1 zoals ik ondertussen gewend ben om hem ook in te voeren als ik een maxprice wil opgeven.

Net even geprobeerd, ik krijg voornamelijk programmers en evaluatie bordjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi rew, :-)

Ik heb je link even getest, had vier verschillende pagina's... :D

Getest met verschillende IP's in verschillende landen.
Zonder eerst de browser history te schonen en met "Privat Windows"

Het lijkt er ook op dat b.v. in nederland als ik b.v. een VPN IP in Den Haag kies, dat dus door vele gebruikt wordt,
Ik de zelfde soort pagina krijg, rubber kleding is dominant bij wat ik te zien kreeg, wil je daar over praten rew? *grin*

Eén keer van de vele testen kreeg ik direct FPGA pagina.

Leuke manier om een indruk te krijgen waar de VPN gebruikers naar zoeken, via een bepaalde VPN Server bij Alie!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 21 april 2021 14:44:21 schreef bprosman:
Net even geprobeerd, ik krijg voornamelijk programmers en evaluatie bordjes.

Right. Dat vind ik "relevante resultaten". Maar blijft dat bij jou als je "minimaal 20" of "maximaal 20" voor prijs invult?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aantal producten die sinds 4 en 7 april al in Liege liggen. En vandaag (25 april) pas aangekomen in land van bestemming (NL). (Resp 29 en 30 maart besteld). Benieuwd of dit nu ook nog een week in Schiedam blijft liggen.

De goedkoopste shipping methode, maar de lange verzendtijd is schijnbaar zeker niet (altijd) de trip van China naar Europa...

Thevel

Golden Member

Hierboven: het kan dan nog wel even duren. Hier hetzelfde verhaal, mijn pakket lag op 2 april in Liege, afgelopen maandag in NL aangekomen. het pakket is nu nog steeds niet bij PostNL.

Arco

Special Member

Kan soms na aankomst in Nederland nog heel lang duren. Langste wat ik heb moeten wachten is iets van anderhalve maand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Hier deze/vorige week iets heel geks gebeurd.
Krijg de melding "Pakket afgeleverd" terwijl ik niets ontvangen had.
Vervolgens in de AliExpress portal of ik een rating wil geven.
Dispuut geopend, verloren, hoe "bewijs" je dat je iets niet gehad hebt maar er ook niet hard mijn best voor gedaan, en mijn verlies genomen.

Wat schetst mijn verbazing, gisteren een bericht "Congratulations your order has arrived in your country", de order die eerder afgeleverd was.
Ook in de portal staat hij weer op :
Delivering
Aangekomen in het land van bestemming

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
brains

Special Member

Vandaag ook weer wat dingen besteld op aliexpress, niets wat dringend is. Maar op dit moment is verzenden naar Nederland ipv belgie goedkoper of zelfs gratis. Bij mijn vorige bestelling paar maanden geleden was het andersom (ik kan dingen zonder haast naar een nl postbus laten sturen) Maar het spul is toen ook wel erg lang in luik blijven liggen. Ik denk ook een maand. Spullen in diezelfde periode besteld (verschil max paar dagen) naar nl kwam sneller aan dan naar be. Ondanks dat meeste via luik ging. Vreemd.

Monday april 26 17:26:
Your LCSC order WM2104198855 has been picked up by carrier.

Dat zal best dat ie opgehaald is...

Fedex:
Afgeleverd maandag 26 april 2021 om 10:49

(die eerste is in GMT de tweede waarschijnlijk amsterdam tijdzone, maar dat maakt niet uit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Veel Chinezen hebben toch problemen met "EU-plug" en "230v"... :(

Verpakken laat trouwens ook te wensen over...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Gewoon andere steker aan zetten, het boutje is lekker snel warm. :)

Op 1 mei 2021 14:28:32 schreef Arco:
Veel Chinezen hebben toch problemen met "EU-plug" en "230v"... :(

Zo'n instelbare? Ik kreeg netjes een geaarde (Schuko geloof ik?) eurostekker... Leuk ding maar nog heel weinig gebruikt omdat de 30 jaar oude instelbare Weller zo fijn werkt...

Twee 2240 M.2 16GB kaartjes gekocht, de M.2 naar SATA omzetters had ik al. Doel is een 16GB SSD'tje voor zo'n 8€ als vervanging voor de 8GB USB-sticks die sneuvelen bij de vleet als boot-drive voor een FREENAS systeempje (en eentje extra als backup).

Eén stuks was gratis verzenden, twee stuks niet. En twee aanbieders hadden dezelfde prijs. Dus bij verschillende aanbieders gekocht. Nu is er ééntje binnen (al een week) en de andere niet. Verzend informatie is vrijwel identiek met hier en daar een dag verschil. Trackingnummer op de verpakking lijkt absoluut niet op trackingnummers in Aliexpress systeem. Dus hoe weet ik nu welke er binnen is?
Tja, ik hoop maar dat de andere alsnog binnenkomt en ondertussen bewaar ik de verpakking er maar bij.

Sine

Moderator

Deze begint de postlimiet te bereiken

Tijd voor een nieuwe:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2262611

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 1 mei 2021 22:49:24 (32%)

Dit topic is gesloten