Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2


bprosman

Golden Member

Wat ik begrijp zijn de regels bij PostNL zodanig veranderd dat in een brief (met gewone postzegel) alleen maar een brief mag zitten.
Alle andere zaken zijn "pakketten" met een (volgens mij) minumum van 4,- Euro (pakketzegel).
Om ellende te voorkomen had ik daarom die 3 TBA'tje (uit een ander topic) die makkelijk in een "postzegelbrief" zouden passen maar als kleinste "pakket" (4 Euro) gefrankeerd, en dat ging goed.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 2 maart 2020 18:02:48 (30%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

Op 2 maart 2020 18:01:35 schreef bprosman:
Wat ik begrijp zijn de regels bij PostNL zodanig veranderd dat in een brief (met gewone postzegel) alleen maar een brief mag zitten.

Dat klopt, door nieuwe internationale douaneregels (ITMATT) moeten alle postdiensten hun dienstverlening aanpassen. Goederen mogen enkel nog via pakketpost verstuurd worden waarbij de inhoud van pakketten op voorhand elektronisch dient aangemeld te worden (via elektronisch CN23 formulier).
Voor nationale zendingen zou dat niet gelden maar het kan dat PostNL moeilijk doet. In elk geval moeten goederen verstuurd worden als pakket zodra er een landsgrens overschreden wordt, ook binnen Europa.

Serenity now, insanity later

Op 2 maart 2020 16:12:58 schreef rew:
Of dat zo was, weet ik niet, maat dit zijn de regels.

Sinds januari zijn de regels drastisch veranderd. Ik denk dat jij het ook gaat merken, wanneer je spullen verkoopt en verzend naar het buitenland. Lees hieronder meer erover.

Op 2 maart 2020 18:42:09 schreef McAwesome:
[...]
Dat klopt, door ...

Vertel mij wat. Dit werd pas duidelijk per 1 januari. Wat ik voorheen in een enveloppe naar het buitenland stuurde, moet nu als pakketje. In plaats van 1,50 EUR, ben ik nu 7,50 EUR kwijt binnen de EU, 10,00 EUR voor verzending buiten de EU. Ik verstuur kleine dingen die amper 20 gram wegen. Die 1,50 EUR kon ik eerst zelf nog wel dragen. Met deze prijssprong zal ik het toch moeten doorberekenen. Als ik vergelijk met Duitsland (3.70 EUR voor verzenden), is deze prijsverhoging om te janken. Ik baal dat ik nu bubbelenveloppen heb, waar ik niets meer mee kan.
Echt, ik ben nog nooit zo laaiend enthousiast geweest over PostNL (not !!!).

En dan heb ik nog iets voor jullie : Een klein mysterie.

Bestellen en bezorgen
Op 17 januari had ik een stuk PTFE besteld voor mijn 3D printer via eBay. Op 26 januari zag ik dat de status op "ingeklaard en gereed voor bezorging" stond. Dagen en weken vlogen voorbij, maar geen bezorging. Na 4 weken toch maar eens contact opgenomen met de verkoper. Je kent het wel : standaard verhaal dat kerstmis en nieuwjaar net zijn geweest, eveneens Chinees nieuwjaar en dat alles op slot zat in China. Flauwekul, want de trackingcode liet toch zien dat het al "ingeklaard en gereed voor bezorging" was ?

Locatie onbekend..
De verkoper zou contact opnemen met de post, maar bleef het antwoord schuldig. Enfin, de 5e week contact gezocht met PostNL. Ze konden niets terugvinden omdat het systeem van internationale tracking op z'n gat lag. En : "probeer volgende week nog maar een keer en neem ook even contact op met de verkoper". -zucht-
Ik heb het laten rusten en ging er van uit dat het pakketje kwijt zou zijn, dus nog maar een keer besteld.

Ontvangen, en toch...
Vandaag ontving ik een pakketje. Het leek verdacht veel op wat ik had besteld, alleen de trackingcode klopte niet. Zowel de 1e als de 2e bestelling hebben een andere trackingcode. Wat ook niet klopte : het verzendadres was vanuit Maleisië en niet vanuit China.

Een labeltje meer of minder
Nu merkte ik dat er een label onder het adreslabel zat. Na voorzichtig verwijderen, zag ik daarop 2 regels Chinese tekst. De eerste had op het einde "NL" staan, de 2e aan het einde mijn achternaam (zie bijgesloten foto's). Ook was er een barcode,... en jawel,.. dat was de trackingcode van de eerste bestelling. Nu begrijp ik ook een beetje waarom PostNL al die tijd niets terug kon vinden. Het was immers omgelabeld (in Maleisië) en voorzien van een nieuwe trackingcode.

Is het er wel, of toch niet ?
Maar, nu is er iets voor mij iets niet duidelijk : wat is de betekenis van "ingeklaard en gereed voor bezorging" ?

- ingeklaard in Maleisië, of
- ingeklaard in Nederland ?

Gezien de datum van het "ingeklaard zijn", gok ik op Maleisië. Maar op het oorspronkelijke label staat een Nederlands adres, in het Chinees. Het vergt een slimme Maleisische postbode die dat op het juiste adres weet te bezorgen met z'n fiets.. (al kan het de lange bezorgtijd wel -deels- verklaren)

Hoe zou het werken ?
Zoals ik het begrijp, is er in China een label aangemaakt met trackingcode en adressering in het Chinees. Later is een nieuw, prima leesbare adreslabel erop geplakt en verzonden vanuit Maleisië. Ik begrijp nu wel dat ik te maken had met een dropshipper, alleen wat er allemaal deze keer op de achtergrond heeft afgespeeld is me een raadsel.

Ik heb al veel meegemaakt :
- In dezelfde straat bezorgd, maar op ander huisnummer,
- Op hetzelfde huisnummer, maar in andere straat |:(,
- In dezelfde straat en huisnummer,... in een andere stad :+,
- Ander adres en andere stad naar mijn adres,
- Tussentijdse update naar nieuwe trackingcode,
- Oh, zo kan ik nog wel een paar vreemde ervaringen beschrijven.
Maar wat nu gebeurd is, is toch nieuw voor me...

Wat denken jullie dat er is gebeurd ? En, hebben jullie identieke ervaringen ?

Wat zei je nu allemaal ?
Misschien dat bovenstaande verwarrend kan zijn. Vandaar dat ik even foto's heb gemaakt van beide labels. Plaatjes zeggen tenslotte meer dan text.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik had op een gegeven moment een dhl salesfiguur aan de lijn... Die heeft mij overgehaald postnl te schrappen. Ik stuur internationale pamketjes nu naar frakfurt en daarvandaan gaat het alsof het daar bij deutschepost is ingeverd verder. Ook andere postbedrijven bieden dit aan. Die in maleisie kennelijk ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Op 13 maart 2020 03:58:20 schreef rew:
Ik had op een gegeven moment een dhl salesfiguur aan de lijn... Die heeft mij overgehaald postnl te schrappen. Ik stuur internationale pamketjes nu naar frakfurt en daarvandaan gaat het alsof het daar bij deutschepost is ingeverd verder. Ook andere postbedrijven bieden dit aan. Die in maleisie kennelijk ook.

Wat is het voordeel? Is dat goedkoper, dat kan toch bijna niet met dubbel werk?

maartenbakker

Special Member

PostNL is niet optimaal voor buitenlandse zendingen. Ik vind DHL ueberhaupt prettiger werken voor verzendingen. Alleen binnenlandse brievenbuspakjes (met postzegels zoals Tidak Ada onlangs nog heeft mogen ervaren) doe ik wel altijd met PostNL. Toen Kiala nog een losstaande dienst was gebruikte ik die ook wel, maar ik geloof dat UPS die vakkundig om zeep heeft geholpen. Dan vind ik het een stuk slimmer zoals DHL dat heeft aangepakt.

Ik herinner me vaag dat ik bij sommige Ali-verkopers zowel Singapore als Maleisië wel als opties heb zien staan. Wel apart wnt ik dacht altijd dat China zelf de goedkoopste opties in de regio had.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 maart 2020 14:20:04 (18%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jochem

Golden Member

Je bent gek als je voor buitenland-zendingen PostNL gebruikt. Zelfs als particulier of kleine zelfstandige zonder volume-afspraken kun je nog beter een dienst als Sendcloud gebruiken.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 13 maart 2020 13:57:47 schreef Hoeben:
[...]
Wat is het voordeel? Is dat goedkoper, dat kan toch bijna niet met dubbel werk?

tja toch is het zo. Klanten betalen bij mij 5.25 verzendkosten en daar kon ik vroeger postnl net. Mee betalen. Nu betaal ik ook zoiets, maar nu krijg ik daar tracked voor....

Echt veel minder geld uitgeven is het niet maar ik krijg er meer voor. 't is ook minder ver lopen om het in te leveren, dhl haal het op bij de voordeur 40m, anders moet ik naar de brievenbus 80m.... :-D

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

En hoewel je bij elke bezorgienst horrorverhalen hebt, heb ik toch voorzichtig de indruk dat dat er bij DHL iets minder zijn dan bij PostNL - maar eerlijk is eerlijk de ervaringen met allebei zijn voor mij getalsmatig gewoon goed. 1% of minder fouten (ik tel de pakjes helaas niet).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DHL parcel heeft dagelijks klachten op twitter dat een pakketje als "u was niet thuis" is gemarkeerd terwijl men gewoon thuis was. Als er dan nog een briefje achtergelaten is kan je denken: die mensen hebben de bel niet gehoord. Maar ook dat vertellen ze er regelmatig bij: Geen briefje.

De klantenservice zeggen dan: We gaan er wat aan doen, en dat gebeurt dan niet....

Maar dat is m.i. in de DHL groep de grote uitzondering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

Dat probleem speelt vrees ik bij elke bezorgdienst. Ik heb zoiets bij DHL ook een keer gehad bij een pakje dat ik verstuurd had (was ergens achtergelaten geloof ik) en wel meteen geklaagd.

Ik geloof dat DPD de ergste is. Werkt DHL eigenlijk uitsluitend met eigen chauffeurs of ook met freelancers? Ik sprak een tijd geleden een freelancer in een witte bus (geen DHL dacht ik, dom genoeg vergeten voor welke dienst hij reed) die aangaf bewust nooit aan te bellen vanwege tijdsdruk. Hij kwam dan liever 's avonds in zijn eigen tijd terug.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 maart 2020 15:30:47 (15%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Niet aanbellen? Hoe weet je dan dat hij er is?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 14 maart 2020 15:58:18 schreef mel:
Niet aanbellen? Hoe weet je dan dat hij er is?

Niet ze leggen het gewoon voor de deur.
Hier ook al twee keer meegemaakt, ook bij de bovenburen afgegeven zonder eerst te kijken of ik thuis was.
Hij moest daar ook zijn dus gelijk mijn pakketje daar ook maar afgegeven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Special Member

Of ze doen helemaal niets, degene die 's avonds kwam die belde achteraf en toen hij langskwam en ik vroeg waarom hij dat niet op zijn route had gedaan legde hij uit dat hij nooit briefjes opvolgde of bij wat grotere huizen aanbelde. Opzich is dat later bellen wel weer netjes, maar dat ze dat doen omdat ze anders niet uitkomen met hun route is een structureel probleem met de planning.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Chinese watts?

https://www.ebay.com/itm/200W-Flexible-Solar-Panel-Monocryst...275b1134a5

In de header : 200 Watt
In de product specifications : 40 Watt
Maar dan wel 5.5Volt, 3A

Tja.

deKees, kan die 5v op de usb lader slaan?

GMT+1

@Progger

Ik denk het niet. Het is een paneel met 10 cellen, en een cel geeft normaal ongeveer 0.6 Volt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

BTW is geen probleem.

Hoe ontduik jij die dan? Nog afgezien van het geldbedrag zie ik vooral een pak meer gedoe: totnogtoe vond ik de pakjes gewoon in de bus (of op de afgesproken plaats, als ze te groot waren) maar als er iets te betalen valt wordt het ingewikkelder - stroever, trager, al wat ik niet wil.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat is lang geleden al in het nieuws geweest. De BTW gaat in de verkoopprijs verwerkt worden die je op ebay ziet, als ik het goed heb begrepen. Ebay zorgt dan voor de afdracht.

GJ_

Moderator

Volgens mij moet de consument aan de shop betalen en moet die zorgen dat het de grens overkomt en die BTW afdragen. Zo begreep ik het tenminste.

Op 20 maart 2020 20:10:47 schreef big_fat_mama:
[...]

Hoe ontduik jij die dan? Nog afgezien van het geldbedrag zie ik vooral een pak meer gedoe: totnogtoe vond ik de pakjes gewoon in de bus (of op de afgesproken plaats, als ze te groot waren) maar als er iets te betalen valt wordt het ingewikkelder - stroever, trager, al wat ik niet wil.

Ik heb het niet over ontduiken, maar gewoon betalen = geen probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als de btw inbegrepen is bij de betaalde prijs bij aankoop, zoals eerder aangegeven, dan is dat inderdaad geen probleem. Misschien kunnen we dan zelfs duurdere dingen uit China laten komen, zonder veel rompslomp, maar hoe gaat het zitten met invoerrechten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Aliexpress stuurt tegenwoordig (weer?) mailtjes als je bestelling als verstuurd gemarkeerd is:

code:

   Uw pakket is onderweg!

   [1]AliExpress

   [2]Mijn bestellingen [3]Help Center [4]Koperbescherming

   U kunt uw pakket binnenkort verwachten!

Maar dit doen ze ook als je "EVA" (hun automatische hulp robot) verteld dat je een klacht hebt over een bestelling (de klacht was: Jullie (aliexpress) mailen me "pakket ligt bij je postkantoor" terwijl dat niet zo is), aangeeft welke bestelling en dan NEE antwoord op de vraag of je een dispuut wil starten. Ze opent dan toch een dispuut.

Als je dan later op de middag het pakket ontvangt (gewoon afgeleverd, niets postkantoor), de boel als ontvangen markeert en het dispuut annuleert..... Dan krijg je bovenstaand mailtje ook (dit is een copy-paste van het mailtje over het annuleren van het conflict...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/