Radio Phillips B3D33A speelt goed maar na een tijdje geen ontvangst meer.

Ik heb een Philleps radio. Als deze koud is start en speelt deze normaal. maar na 5 a 10 mijn valt het ontvangst signaal volledig weg. Er komt nog wel ruis uit de luidspreker en je kan het volume regelen ( Eind trap ok).
Wat reeds gedaan: Alle gelijkspanningen reeds gemeten ok.
Alle buizen reeds vervangen.

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Of raad hoe je dit best te werk gaat?

Dirk
Schema zie bijlage

Hugo Welther

Moderator

Is dat tijdens de ontvangst van FM, AM of beide?
Bij FM ratiodetector controleren C74 kan verdacht zijn, bij AM de AVR spanning eens meten. De lijn waaraan C60, R37 zit geknoopt.
C60 lek of slecht.

Het kan ook een soldeerverbinding of buishouder op de print zijn die bij warm worden een soldeer crack krijgt. Tik zachtjes met de achterkant van een schroevendraaier op de print. Wanneer en weer geluid is, zit daar de crack.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

R54 van 10MΩ ook even checken of vervangen. overheen gelezen, volume regelt. Zoals Hugo zegt, een elco die verloopt tijdens het opwarmen, dat kan je ook testen met een busje kaltespray. Neem aan dat je niet naar een lege MG band luistert maar op de FM band zit.

Toch is het ook handig even de AM te proberen en nagaan of ook dan het verschijnsel zich voordoet.
Maakt niet uit welke, op LG moet je wat horen - bij Droitwich -1500 meter ca 200 kHz.

Voor FM wordt een groot deel van het AM gedeelte gebruikt.

Allen bedankt voor de tips. Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Verder heb ik nog een vraagje. Ik heb buizen gezien in mijn opleiding maar dit was in 1976-78.nadien digitale richting gegaan en voorral programeren. Daarom mijn vraag is ergens geen samenvatting werking buizenradio ter beschikking. Voorral in de richting herstellen.
Dirk

Hugo Welther

Moderator

Er is bij de NVHR (Nederlandse Vereniging voor Historie van de Radio) een digitale cursus dacht ik. Of die er alleen voor leden is weet ik niet.
Kijk eens op hun website www.nvhr.nl

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Ik heb vroeger 'Zo werkt(e) de radio' van Aisberg gehad, weet niet of 'ie ergens als pdf te vinden is...: (is er ook in een TV uitvoering... ;) )

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/boeken/aisberg.jpg

Hier staat een hele oude versie ervan: http://museum.vintageelectronics.nl/Radio/~%20=%20Misc.%20information/…

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 15 februari 2020 12:04:51 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Ledi, Misschien kan ik nog wat tips geven om dat nog even na te lopen.
Bij die radio's kwam het vaak voor in die tijd dat hoogohmige weerstanden gingen verlopen nadat de temperatuur begon op te lopen in het apparaat. Ik vermoed dat het oscillator gedeelte uitvalt na temperatuur verhoging. Kijken of er in het oscillator gedeelte weerstanden zitten die verdacht zijn. Een busje vriesmiddel kan som de foute weerstand opsporen. Wees wel voorzichtig met het spuiten. En ook bepaalde condensatoren kunnen verlopen bij temperatuur stijging. Op deze manier was soms vrij vlot de schuldige er tussen uit te halen. Maar door in koude toestand te meten en de bevindingen te noteren met dan later weer en meting op temperatuur kan je ook de schuldige er uit meten. Ik weet niet meer welke onderdelen er voor verantwoordelijk zijn want daarvoor is het voor mij te lang geleden. succes !

Arco

Special Member

Bij die oude printplaten wilde nog wel eens een soldering losraken, alles voor de zekerheid even doorsolderen.
Als er composiet weerstanden inzitten, alles van 47k en hoger even doormeten. (die verlopen vaak erg in waarde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Composietweerstand, los contact of verkoolde buisvoet of andere gebruikelijke dingen zijn mogelijk. Een lekkend ERO'tje behoort misschien ook tot de mogelijkheden. In Duitsland wisten ze nog niet waar Philips de mosterd haalde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je een signaalvolger of scoop hebt kan je kijken wat de radio doet als na 8 á 10 minuten het geluid weggevallen is. Met je signaalvolger loop je gewoon alle anoden (of stuurroosters) af en kijk welke buis het signaal niet meer doorgeeft.
De buis of de componenten rond die buis zijn defect.

Als de pickup- of bandrecorderingang nog goed is, dan weet je dat het laagfrequentgedeelte, oa de buis ECL86, goed is en dat het probleem daarvoor zit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 15 februari 2020 20:53:19 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Ohja, ECL86. Da's zelf ook nog een verdachte. Die zou wel eens roosterstroom kunnen gaan trekken, dus even goed uitkijken dat er niet langzaam steeds meer stroom gaat lopen, dan blaas je de UGT en de voeding wellicht ook op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allemaal bedankt voor de nuttige tips; Fout gevonden. Zie foto's in bijlage? Eerste fout printbaan ging open bij warmte soldeerfout 1 blauwe markering.
Condensator was niet goed gesoldeerd. Als je deze verwarmde viel ontvangst direct uit. Afkoelen ontvangst was er direct.
Soldeerfout 2 rode markering.

ik weet niet zeker of dit een condensator is of een spoeltje.Iemand een idee?

[Bericht gewijzigd door Ledi op maandag 17 februari 2020 15:26:11 (12%)

Arco

Special Member

Printplaat en constant opwarmen en afkoelen is geen goede combinatie voor solderingen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een ceramische condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Die keramische pijpjes condensatoren worden al jaren niet meer gemaakt geloof ik.

RAAF12

Golden Member

Echte Philips keramische buiscondensators die gingen ook zelden kapot. Nee, nieuw kom ik die ook niet tegen. Heb nog wel NOS liggen...

Hubie

Special Member

Oppermann heeft ze nog wel,BTW een goed adres voor als je oud radiospul repareert.

http://www.oppermann-electronic.de/html/keramik_nv.html

En nee,geen aandelen hoor. ;-)

Edit\ Buiscondensator idd,het woord waar ik maar niet opkwam.
op kon komen ;-)