55PUS7909, hoort dat te werken op 2160P60?

Dit allereerste Android toestel van Philips stond nu nooit echt bekend om stabiliteit. Blijkbaar is het heden ten dage ook zo dat je er geen Netflix, noch YouTube meer uitkrijgt. Bevestigt mijn idee over een smart-tv weeral: waardeloos. 6 jaar oud, niet meer bruikbaar.

Nu goed, ik heb nu de moeite gedaan hem te herstellen, dus proberen we eea te regelen via een externe mediaplayer.
Volgens de productleaflet van Philips moet deze tv ook in 4K resolutie 60hz aankunnen.
24 en 25 Hz levert een vrij mooi plaatje op. Stuur je 50 en 60Hz heb je één flikkerende kleur en digitale ruis.
Uiteraard de klassieke dingen al geprobeerd: high speed 2.0 HDMI kabel, andere mediaplayer enz.

Weet er iemand of deze tv's dat horen aan te kunnen, of is het één van de ontelbare software-bugs die ze bij TPV nooit opgelost hebben?

Ik heb met het SSB lopen te klooien, dus voor hetzelfde geld is er nog ergens een defect.

tnx
Gert

Als je die specs uit het "product leaflet" hebt, dan kna het zijn dat er staat:

* Doet 60Hz
* doet 4k

maar dat ie dus niet 4k@ 60Hz doet.

En een ander issue is dat soms aan het begin van de marketing afdeling iemand nog weet hoe ie de waarheid moet vertellen maar op een manier dat iedereen wat anders denkt (zie hierboven: 4k, 60Hz), maar dat verderop in de keten iemand er gewoon ingestonken is en het verkeerd heeft opgeschreven ("4k@60Hz").

Een defect waardoor je alleen bij de hogere resolutie en refresh problemen krijgt lijkt me stug. Anderzijds, volgens mij moeten er meer en meer datakanalen aangesproken worden naarmate er meer pixels per seconde gedisplayed moeten worden.... Dan zouden de kabel en het eerste HDMI-ontvangst-chipje in de TV de verdachten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

6 jaar geleden moest je flink wat centen neerleggen voor een scherm dat UHD/60P aankon. Hetzelfde gelde voor de bronnen.

UHD/60P over HDMI kon toen enkel als 4:2:0 en je zou eens in de spec kunnen kijken of dat erbij staat, maar ga e rmaar vanuit dat het niet zo is.

Arco

Special Member

Change the HDMI port settings** (not applicable to 2014 TV’s and to 4900, 5500, 6400, 6500 models)

A different HDMI port setting can be selected to verify if the source content needs a different passthrough.

Press the “Home” / “Settings” button on the remote control and select:
[Setup]/[All settings] > [General Settings] > [HDMI Ultra HD] > [HDMI 1/2/3/4] > [UHD Off] or [4:4:4/4:2:2] or [UHD 4:2:0]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die setting staat er inderdaad niet op; het is immers een 2014 model, zonder die hardware-upgradekit die er eens voor geweest is.

Even checken dat mijn mediaplayer 4:2:0 stuurt kan ik nog wel eens nakijken. Als hij dat doet zal het niet hoger worden dan 30Hz.
Inmiddels al redelijk wat 4K films in collectie en geen enkele heeft meer dan 24Hz. Kan op zich dus weinig kwaad.

Qua aankoopsprijs was een 7000 niet van het duurste uit Philips’ gamma. Ook uit de tijd dat het allemaal niet zo goed meer ging kwalitatief...

Tnx voor de info!

Nog eens een vraagje over dit toestel:
bij het originele SSB zat de microprocessor los. Beetje naar analogie met de QFU, doch hier werd het veroorzaakt door een af-fabriek fout geplaatste koelplaat.

Ik had nog een andere defecte SSB liggen van hetzelfde type en die laatste met onderdelen van de originele hersteld. Nu kwam het donor SSB van een 49PUS7909 terwijl we hier een 55PUS hebben.

Optiecodes ingesteld via het sticker op de achterwand van de tv.

Nu heb je in het service menu in "NVM editor" de mogelijkheden om type, serie,... en ook 18NC code van het scherm in te geven.
Dat laatste staat nog ingesteld op de 49".

Heeft die instelling eigenlijk een invloed op het beeld?

Er zijn zo een aantal zaken aan die tv die volgens mij niet kloppen. Als je sterke opgaande en dalende bewegingen bekijkt, zie je de bewegende figuur in lijntjes uit elkaar trekken (kritische blik, maar dat heb ik bij Philips tv's nog nooit gezien). Beeld is naar Philips normen enkele tinten te rood en tot slot lijkt de 3D weergave nergens naar.

Heb altijd gedacht dat scherminstellingen met de optiecodes goed staan.

Nu heb ik ook geen type-specifieke service manual van die tv. Geen idee waar ik de goede 18NC code vandaan kan halen. De originele print start niet meer op.

'Tearing' is een bekend probleem bij grote schermen en dito resoluties omdat dergelijke schermen elektronisch eigenlijk uit meerdere kleine schermen bestaan die door de achterliggende elektronica als 1 scherm aangestuurd worden.

Maar een timingsverschil hier of daar kan bij beweging dan hinderlijke effecten opleveren. In computerland kan bij videokaarten daarom vaak iets als 'wait for Vsync to suppress tearing' ingesteld worden, of er kan bewust een bepaalde tijdvertraging ingesteld worden in dieperliggende menu's, zodat het bovenste deel van het beeld bewust later aangestuurd wordt dan het onderste, zodat de 'scheur' in het beeld, die vaak in het midden voor komt, verdwijnt.

Ik kan me daarom best voorstellen dat een verkeerde scherm-afmeting dergelijke problemen doet ontstaan, omdat het toch 6 inch meer is, wat best hier en daar timingproblemen kan doen ontstaan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht een beetje dat de enige panelsetting die je nodig hebt, in de optiecodes zit, maar ik ken dit chassis niet. AND1?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 maart 2020 13:13:04 schreef maartenbakker:
Ik verwacht een beetje dat de enige panelsetting die je nodig hebt, in de optiecodes zit, maar ik ken dit chassis niet. AND1?

AND1 is in alle geval de software, officiële chassisbenaming is QV14.1E LA.

Mocht je me die 18NC kunnen bezorgen, ben je ik weer eens zeer erkentelijk O-)

Het schermnummer wat je bij de NVM editor kunt invullen wordt slechts gebruikt om in het CSM weer te geven en staat los van de 3 cijferige screencode die het toestel nodig heeft voor een goede weergave van het beeld.

maartenbakker

Golden Member

Ik doe eigenlijk alleen 12NC's.. 18NC's zijn van TPV, maar er is hoop. Eerst even een uitstapje.

Dit chassis gebruikt geen Fusion chip meer maar een Marvell chipset, heeft al veel ontwerpinvloeden van buiten Brugge helaas hoewel er zo aan de print te zien nog wel personeel uit Brugge mee bezig is geweest. De Marvell chipset zou eventueel ook de mindere beeldkwaliteit kunnen verklaren.

In de HDMI signaalweg zit al direct een Sil9573 multiplexer en daar zie ik in het datablad staan:

Supports video resolutions up to 4K × 2K @ 30 Hz,
8-bit, 1080p @ 60 Hz, 12-bit or 720p/1080i @ 120
Hz, 12-bit
? Supports 4K × 2K 50P/60P FPS when pixel format is
YCb Cr 4:2:0.

dus dat is duidelijk een beperkende factor.

Terug naar de 18NC die niet alleen uit cijfers bestaat dus eigenlijk niet zo zou moeten heten.

Ik verwacht niet dat deze enig effect heeft (EDIT: wat William hierboven al zegt en hij heeft meer ervaring met deze toestellen dan ik) omdat het paneeltype ook al in de optiecodes voorkomt (even ervan uitgaande dat TPV dat niet meteen heeft omgegooid), maar hij zou op de sticker van het paneeltype moeten staan. Nou staan daar meer nummers op, maar met een foto kom ik er denk ik wel uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."