Drukschakelaar met "klikkend" gevoel voor in paneelbouw

In de paneelbouw gebruikt men veel drukschakelaars zoals bijgevoegd. Deze schakelaars zijn momentele schakelaars, dit wilt zeggen, ingedrukt is aan, loslaten is weer uit. Eenvoudiger kan niet. Een groene knop met daarachter een veer, die 2 contacten met elkaar un verbinding brengt.

Nu ben ik opzoek naar een schakelaar met DEZELFDE werking, maar dat je bij het indrukken wel een klik voelt.

Iemand ervaring met de paneelbouw wellicht en mij kan vertellen of dit uberhaubt bestaat?

Hoe zit het sowieso met de benaming van dit soort componenten? XB2, XB3,XB5,XB7 ETC. lijkt de norm te zijn, naar ik kan nergens vinden wat het exacte verschil is hiertussen. Ik neem aan dat het om het blokje achter de schakelaar gaat (waarin de contacten contact maken)

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op zaterdag 4 april 2020 21:11:18 (21%)

Ik ken zulke drukknoppen van EAO. Die werken inwendig als een microswitch, je voelt en hoort hem klikken.
EAO heeft een vertegenwoordiging in Nederland en de produkten zijn op diverse plekken te koop, volgens mij ook bij Technische Unie

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb ooit bij ome Ali grote verlichte drukknoppen gekocht, bedoeld voor in speelautomaten; het zoekwoord is dan ook "arcade". Ook die baseren op een microswitch en hebben dus een uitgesproken klik.

https://www.aliexpress.com/item/32860534060.html

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@ TS: Ik zou 'drukknop' in de titel zetten. Dacht bij het lezen van "drukschakelaar" direct aan instrumentatie. (pressure switch)

Sine

Moderator

Op 4 april 2020 21:46:32 schreef KlaasZ:
Ik ken zulke drukknoppen van EAO.

Die hebben een ENORM assortiment aan paneeldrukkers. Ik denk dat je op de series 2 doelt, die hebben een zichtbaar microswitch achtig contact.

Nadeel is dat je er een rechthoekig gat voor moet maken, nu zijn daar ongetwijfeld ponsen voor ... maar toch.

Een andere optie zijn de wat kleinere paneeldrukkers.

En die heb je ook met een wat lompere kop.

En allen hebben inderdaad een "tactile feedback", ofwel ... ze klikken duidelijk voelbaar.

Op 4 april 2020 21:51:01 schreef big_fat_mama:
Ik heb ooit bij ome Ali grote verlichte drukknoppen gekocht, bedoeld voor in speelautomaten; het zoekwoord is dan ook "arcade". Ook die baseren op een microswitch en hebben dus een uitgesproken klik.

https://www.aliexpress.com/item/32860534060.html

Ook een goede optie, ik heb deze wel eens gebruikt voor een projectje:
https://www.aliexpress.com/item/33062647325.html
En daar zit letterlijk een microswitch achter op, met bijbehorende klik :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 4 april 2020 22:19:35 (31%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook EAO serie 61 heeft momentary en latching types. Afhankelijk of je een momentary of maintained type neemt. 1 dat je kan omschakelen heb ik minder goede ervaringen mee.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 4 april 2020 21:00:00 schreef Christiaan371: XB2, XB3,XB5,XB7 ETC. lijkt de norm te zijn, naar ik kan nergens vinden wat het exacte verschil is hiertussen.

Het verschil? Het zijn allemaal namaak drukknoppen. De XB series zijn de verschillende series van Telemecanique. Dit zijn buiten de VS de meest gebruikte knoppen, maar ook de meest geïmiteerde, vaak met een slecht resultaat. Dus XB's die niet van Telemecanique/Schneider zijn kun je het beste links laten liggen. De echte daarentegen zijn uitstekend.

Als je voelbaar schakelende elementen wil moet je inderdaad bij o.a. EAO zijn als je echt wat goeds wil hebben.

Zorg wel voor een "standaardgat" in de paneelbouw: een montagegat van 22mm of desnoods 16mm of 30mm. Alle andere maten zijn zonder noodzaak af te raden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 5 april 2020 10:44:10 (11%)