Op 15 maart 2005 02:09:07 schreef Pro:
Hoi jongs,

Wat is jullie redelijke bod dan??
Kijk maar eens wat hij bij anderen kost!!

Grt Pro

geen idee moeilijk te zeggen zonder leeftijd uren teller en actueele output.
en dan komt er eigenlijk ook nog bij dat niemand meer echt op een laser buis zit te wachten terwijl je dat vermogen ook in de palm van je hand kan houden tegenwoordig
persoonlijk vindt ik argon laser erg onpractische ze zijn groot en lomp trekken veel vermogen worden erg warm en zijn vaak watergekoeld

Op 15 maart 2005 02:09:07 schreef Pro:
Hoi jongs,

Grt Pro

Het andere nadeel is dat de tube van glas is en dus ook erg kwetsbaar.

het voordeel daarintegen is dat ie multiline is en dus minimaal 5 golflengten kan uitsturen alleen heb je dan een pcaom nodig of een color box (1200-3800 euro). Ook dat je met 2 of meer projectoren kan werken dmv glasvezel.

Het blijft moeilijk. 3k voor een 5w argon of 3k voor 2x 150mw.

een ding is zeker. de divergentie van een gaslaser is beter tenzij je Coherent diodes gebruikt

yep totaal mee eens eigenlijk coherent rules ;-)

Op 15 maart 2005 11:21:44 schreef ledfreak:
yep totaal mee eens eigenlijk coherent rules ;-)

klinkt misschien heel stom hoor,... maar wat houdt het nu eigenlijk precies in?

Ik vind het een klein beetje onverantwoordelijk over komen hem op dit forum zo aan te prijzen. Natuurlijk heb ik geen idee hoe de koop verder in zijn werk gaat, maar een grappenmaker zal er maar een trali voor zetten en zo -niet gehinderd door enige kennis- `lasershow's' gaan geven op schoolfeestjes enzo. ;)

Behalve deze laser heb je nogal wat meer nodig om er iets leuks mee te kunnen, lijkt me gezien de kosten (ook aan elektra en afschijvingen, een refill valt qua kosten in de zelfde orde van grote) niets voor ons knutselaars maar alleen iets dat een proffessioneel bedrijf op kan brengen. :)

De aanschafprijs van zo een laser was natuurlijk vele malen hoger, maar het wordt met de huidige DPSS-ontwikkelingen volgens mij in rap tempo een soort witte olifant.

Ik durf zelfs te stellen dat alleen al door het verschil in elektrakosten een nieuwe DPSS voordeliger is per W / uur laserlicht.
Al helemaal als men rekening houd met de veel betere zichtbaarheid van 532 nm.. Vermogen verdeeld over vijf golflengten blauw/groen moet je ook weer kunnen moduleren (duur) etc. Optica als fibers is duur en kost vermogen.

Een mooi lage divergentie is vaak juist niet zo handig bij een show lijkt me ?

Denk dat je hem het beste kwijt kunt aan iemand die al een vergelijkbare Ar (of een Ar/Kr tandem oid) in gebruik heeft.

Op 15 maart 2005 13:06:37 schreef hilbren:
[...]
klinkt misschien heel stom hoor,... maar wat houdt het nu eigenlijk precies in?

wat ? ;-)

Coherent is gewoon een merk

Heb ondertussen diverse gas lasers in mijn bezit (gehad) naar ben nu toch weer aan het investeren in diodelasers. Gaslasers zijn leuk als je er een vaste locatie voor hebt of idd een tandem wilt bouwen

Kosten op een rijtje

Argon laser in dit geval 3000 Euro
HQ Scanners (ct8600/6210) 2100 Euro
PCAOM 6CH 2600 Euro
Pangolin PC 2500 Euro
Div Kables 500 Euro
Pomp 400 Euro
Waterslangen & koppeling 700 Euro
Kisten 1200 Euro
Fiber set 30 M 1200 Euro
---------------------------------------
TOTAAL 14200 Euro

En dan heb je 1 goed setje mits je buis het volhoud

1W Dpss 7800 Euro
HQ Scanners (ct8600/6210) 2100 Euro
Pangolin PC 2500 Euro
Div Kables 500 Euro
Kisten 500 Euro
-----------------------------------------
TOTAAL 13400 Euro

Kortom. Kwa aanschaf scheelt het niet heel veel alleen
heb je met die argon meer variatie maar meer last van je
rug :)

ik heb net die webshop even gemailt met de vraag met wat ik nodig zou hebben om rood en groen te mixen. dit is het antwoord:

Dichroitic filter red
20 x 10 x 1 mm, 45°
16,90 Euro plus VAT and shipping costs
If you have a VAT-number we will not charge this to you.

is dit wat ik moet hebben? (ik heb hier echt geen verstand van :( )

Jum, dat zal wel goed zijn. :)

Dichro filtertjes zitten ook veel in lichteffecten enzo, maar ik weet niet of die (en welke dan) bruikbaar zijn voor deze toepassing.

Het is overigens behoorlijk lastig beide stralen goed over elkaar heen te leggen. Je hebt eigenlijk twee goed instelbare bevestigingen en een goede stevige opstelling nodig.

Ik heb het wel eens met wat primitief geknutsel geprobeerd maar dat is -behalve voor wat experimenten- niet echt bruikbaar. [edit] Zie dit plaatje hier op mijn site.

@ kostenberekening: Zoiets dacht ik ook, volgens mij is dit geen mixed gas laser toch ? Ben niet zo exact van alles op de hoogte verder.. Vooral de gebruikskosten en omvang van Ar lijken me onaantrekkenlijk. - Anders bezien is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak en wat je voor een bepaald effect over hebt. :) Blauw in een show is natuurlijk wel :9

Argon is multiline (9 van de 10 keer) geen mixed gas idd. +- 5 golflengten

Gemiddelde lasershow met 1 laser kost ong 8 euro (+- 6 uur) aan energie

Beetje Kleur kan geen kwaad

http://www.mirage-Group.nl/images/pics/mirage0014web.jpg

Hoi , Aart . Ziet er goed uit , welk laserhead heb jij eigenlijk ? Ziet er net weer iets anders uit dan mijn 163A head . Weet iemand eigenlijk of de (orginele)voeding van de 163A ook op 220V kan ? Ik heb op div. sites gelezen dat het kan maar wil het echt zeker weten ( voordat ik alles naar de eewige laservelden jaag)!

@mirage group . Was je toevallig in dec in Praag bij de Full-on party ? Stonden 2 enorme flitsbuis gepompte groene lasers <<< GAAF >>> Ik heb nog een hoop foto's , grt DJ

Ik heb een Spectra Physics 161 B-02 head. Geen idee van de exacte specificaties, maar er komt 4mW bij een enkele lijn van 488 nm uit. :) Leuk voor thuis.
Komt uit de grafische industrie voor zover ik weet.

Omdat veel voedingen de ontlading direct uit het net voeden kunnen ze naar mijn ervaring meestal niet op andere netspanningen werken.
Ik zou niet af gaan op websites, wel op de bijbehorende documentatie en opschriften.
Volgens de datasheet van de site van SP heeft de 163 overigens wel een universele voeding voor 90-260 V ? :) Zal dus wel modern schakelend zijn denk ik.

[edit]
Sorry, maakte hier kromme vergelijking. Maar het totale kostenplaatje is toch wel sterk in het voordeel van de DPSS lijkt me.
Het is een forse investering, lijkt me dat men dan ook een beetje naar de toekomst en onderhoudskosten/uren enzo kijkt.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

@Speaker-killer. Ja ik was idd in praag. was een ruig weekendje zullen we maar zeggen heh,. was om 12 uur klaar en zat om 15:00 al weer in het vliegtuig :)

@Aart. Ik zou idd ook wel voor de diode gaan als je moest beginnen ofzo. het is veel handelbaarder en minder onderhoud. alleen is het wel handig als je een multicolor laser hebt want dan kun je toch iets meer met projectie

Maar wat doen we moeilijk :P 300mw groen en 500mw rood en je hebt weer een leuk speeltje zullen we maar zeggen

en roel had je alle linkjes nog ff doorgenomen in je mail ?

weet hier iemand hoe je met popelscan volledige vlakken maakt ?
als ik teken met interpolate lines heb ik meerdere stralen , en als ik teken zonder interpolate lines, dan heb ik gewoon 2 stralen , vroeger met mijn mot's ging dat goed , nu gebruik ik een LCII, blijkbaar bewegen deze te snel voor een vlak, heeft iemand hier een oplossing voor ?

nou te snel niet maar de software is waarschijnlijk gewoon niet precies genoeg

De snelheid van de aansturing en die van de galvo's (in pps ILDA) moet inderdaad gelijk zijn wil een preview uit software kloppen met wat er gescand wordt.