Beste mensen,
Een weekje terug heb ik iets gevraagd over een 3 fase motor, momenteel zoek ik informatie over hoe ik die motor kan aansturen vanuit een groepenkast.
De groepenkast (3e in lijn vanaf de hoofdkast) wordt gevoed met een krachtgroep 25 amp.
De motor is een beregeningsmotor voor een paardenrijbak, deze is 3 fase 380 zonder Nul, en dan neemt hij 4 amp.
Deze pomp dient iedere nacht 15 minuten te draaien als het droog is, als het regent mag die uit blijven.
Of te wel wat dient ertussen te komen, welke volgorde en hoe gaat het geheel met elkaar werken en waar kan ik aan de spullen komen, en/of wie wil dit voor mij in elkaar zetten zodat ik de kast kan monteren, kabel vanuit de motor erin, kabel naar de groepenkast, regensensor aansluiten en hups..
Een 3 fase aardlek, 3 fase tijdschakelaar, 12 of 24 volt regensensor met relais, thermische motorbeveiliging (indien nodig).
De tijdschakelaar heeft een mogelijkheid om los van de ingestelde periode ook handmatig een aan/uit sturing te geven.
Is het handig om een overbrugging te maken over de tijdschakelaar en regensensor heen. Dat als je hem aan wilt hebben als het regent dat dat dan kan.
Men name de regensensor geeft mijn kopzorgen.
Kennen jullie iemand die dit kan verzorgen?
Grt Sven.
En als je dan toch je profiel aanvult, zet er dan ook een mail-adres bij. Geen zorgen over spam, daar is op gelet.
Ik vraag me ook al de hele tijd af wanneer er iemand hiervoor een PLC gaat aanbevelen.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (28%)]
Ik vraag me ook al de hele tijd af wanneer er iemand hiervoor een PLC gaat aanbevelen
Het is lastiger dan het lijkt. De pomp moet iedere nacht 15 minuten draaien als het de hele nacht droog is geweest? Hoe laat in de nacht moet de pomp dan aan? Hoe bepaal je dat het voordien droog is gebleven, en wat is droog, en hoeveel regen is genoeg. Je kunt ook niet bepalen dat het droog blijft na het sproeien
@MJN: het lijkt alsof je verder aan het denken bent dan de vraagsteller, en dat wordt soms ongelukkig begrepen. Als ik de oorspronkelijke vraag goed lees dan is er thans helemaal niks van automatisatie, en is onze T/S heel voorzichtig aan het uitkijken naar een eerste bescheiden vorm daarvan; met misschien in het achterhoofd de optie om later nog wel verder te verfijnen.
Dat kan een zeer wijze insteek zijn voor iemand die deze wereld nog begint te ontdekken. Het risico is dat voor deze eerste implementatie een pak geld wordt uitgegeven dat in volgende stappen terug wordt weggegooid, men moet geen gierige stereotiepe Ollander zijn om dat te proberen vermijden 
Wij die meer zicht hebben op mogelijke eindsituaties denken ineens in die richting, en slaan beginnersstapjes over. Voor onze T/S zou dat verwarrend kunnen zijn.
Toch ook een vraag aan de topicstarter ofte T/S: de pomp moet 's nachts draaien, wordt er verlangd; maar hoe gaat de opstelling detecteren dat het nacht is? Er zijn nu al twee redenen om in de oplossing een of andere vorm van klokje te voorzien, en liefst eentje die gelijk blijft lopen. Als het mij te doen stond dan werd het een Arduino met een GNSS-ontvangertje om de juiste tijd te hebben, maar dat is een heel primitief ding dus het heeft nogal wat in om daarmee tot een werkend en betrouwbaar en veilig geheel te komen. PLC zou simpeler zijn maar daar ken ik niks van.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (26%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toch een terechte vraag van MJN. Op moment x (start van de pomp) vallen er 5 druppels die gedetecteerd worden door een of andere opnemer. Er wordt dus niet gesproeid. Ander gegeven. De installatie heeft gesproeid, 5 minuten later begint het te stortregenen.
Wat mij veel eenvoudiger te realiseren lijkt. 's Avonds duwt er iemand op een knop en er wordt gedurende een kwartier gesproeid. Wordt er regen voorspeld? Dan duw ik niet op die knop.
Op 2 mei 2020 13:41:10 schreef big_fat_mama:
Inderdaad. Simpeler kan al eens gauw beter zijn.
Lijkt mij ook. Met een PLC zou het wel kunnen maar dan heb je o.a. een input module nodig die een 'weersverwachting' kan lezen plus digitaliseren.
Alhoewel een vochtigheidsmeter met een 4-20 mA uitgang zou je al op weg kunnen helpen.
Eigenlijk hoort men dit niet te doen
maar ik kan het niet laten om te proberen gissen wat bruikbare logica zou kunnen zijn:
* als de bodem ERG droog is, sproei dan gedurende een instelbare tijd
* kijk enkele uren later nog eens
* 's nachts kan het interval tussen de sproeibeurten korter zijn
* de definitie van "nacht" kan men uit een klokje afleiden, of uit een LDR of zo als daglichtdetector
Voor het meten van de "droogtegraad" van de bodem dacht ik dat er wel oplossingen circuleren.
@T/S: lijkt dit iets om op door te gaan?
Net geleerd op internet, paardenrijbak is gevuld met zand, als het zand droog of te droog is, dan is het te los, niet stabiel genoeg voor het paard en het stuift dan op. Dus eigenlijk wil je paar uur voor het rijden een tijdje sproeien, zodat je vochtige ingeklonken ondergrond hebt
https://www.wildkamp.nl/product/k-rain-beregeningscomputer-type-rps-46…
buckfast_beekeeper
En als er gesproeid is en het regent, dan staan er plassen en is het ook niet OK. Probleem hoe meet je betrouwbaar de vochtigheid op een plaats waar een paard loopt? Er naast is niet relevant.
Destijds, op de paardenrennen, reed er een boer met zijn beerkar over de piste om het stof wat te neutraliseren. Gebeurde vaak ook op de motorcross.
Ja, daar dacht ik ook al de hele tijd aan: "te droog" daar valt misschien nog iets aan te doen, met een automaatje, maar "te vochtig" zal nog altijd manueel ingrijpen vereisen. En niet simpel om in zo'n bak de vochtigheid te meten, ook al zal het niet al te nauw komen, misschien.
Er is echt wel instrumentatie beschikbaar wat de vochtigheid van o.a. zand kan meten en ook vrij nauwkeurig is maar dan kom je al gauw uit in de professionele sector, met bijbehorende prijzen.
Dat klopt inderdaad, een mooie bodem om op te rijden is altijd lastig.
De rijbak is voorzien van drainage, als het regent zoals vandaag trek ik de afsluiter van de drainage open, maar sluit hem weer als de plassen weg zijn om het vocht te behouden.
Maar de bak is al snel te droog, en ik sleur mij de lep lazers aan de tuinslangen met sproeiers. Niet vol te houden met de reden dat ik naar een automatisch systeem wil.
Maar inderdaad, met een druk op de knop als je er toch bent zou ook kunnen.
Maar dan vindt ik het zonde dat zo'n pomp niet kan draaien op de nachtstroom, plus dat je in de nacht meer water hebt dan overdag. (Dit verdampt al als het het zand raakt, raak je zeker de helft water kwijt.)
Iets een makkelijker systeem zou zijn gewoon met een tijdschakelaar, maar dan weet ik zeker dat het zal voorkomen dat hij gewoon staat te sproeien bij regenachtig weer. Het scheelt dan wel weer dat het in de nacht is zodat de buurt mij niet voor gek verklaard. ha..
Nou ja, wellicht komt er nog een x een leuke oplossing die dan ook niet een vermogen hoeft te kosten.
buckfast_beekeeper
Vang je het water terug op? Of is het water verloren eens je de drainage open trekt?
@herbert116: het vocht meten is niet het grote probleem. Maar hoe hou je het heel onder de paardenhoeven? Naast de piste meten heeft geen nut. Een paard werpt het zand omhoog waardoor het snel uitdroogt.