Als ik mijn Thorens draaitafel gebruik gaat hij na een paar minuten brommen en dat wordt steeds luider. Als je hem dan aanraakt bromt hij heel hard en krijg je een schok. Met de cd-speler is dat niet het geval. De Advance Accoustic versterker zelf bromt niet. Hij is niet geaard want er is geen geaarde kontaktdoos in de woonkamer. Het zal statische elektriciteit zijn, maar hoe voer je dat af? Ik begrijp dat je een versterker niet aan de verwarming moet aarden, maar kan dat wel met het aardsnoertje van de draaitafel?

maar hoe voer je dat af?

Eh... aansluiten op een geaard stopcontact?

Dit is net zoiets al ik wil graag wielrennen maar ik heb geen fiets. Hoe los je dat op?
Eh... zien dat je aan een fiets komt?

Als je een schok krijgt, is er echt wel iets loos. Aarden is uiteraard een must maar of het je probleem gaat oplossen, is een andere zaak. Kans is groot dat de verliesstroom dan tript.
Laten nakijken door een vakman !

Type vermelding is altijd wel nodig...
Aarddraad moet altijd aan de versterker aangesloten (heeft daar vaak een speciale schroef voor)
Als de versterker een netsnoer met aarde heeft moet je dat ook aansluiten...

Als je de aarde niet aansluit, krijg je potentiaalverschillen door het netfilter wat zijn werk niet goed kan doen zonder RA.
Je krijgt dan soms schokjes die ongevaarlijk zijn, maar wel een vervelend gevoel geven.
(mocht er wat in het netfilter kapot gaan als de aarde niet is aangesloten, dan kan het wel gevaarlijk worden bij aarraking!)

[Bericht gewijzigd door Arco op (45%)]

Randaarde heb ik dus niet (huis uit 1975) alleen in de keuken, maar lijkt me niet handig met koelkast, ledverlichting-trafootjes, vaatwasser en magnetron met digitale klok op dezelfde kring. De schok is hetzelfde als wanneer ik uit de auto stap, dus geen 230V maar statisch. Apparatuur is perfect in orde en ik kan verder alles op de versterker aansluiten zonder brom. De Thorens is trouwens bij expert JK nagekeken en er is niets mis mee.
Als ik kijk naar versterkers (A, AB en D-classe)staat overal dat ze moeten worden geaard. Ik heb jarenlang op Quad (33, 303 en 405) gedraaid. Daar zat gewoon een tweepolige netstekker aan 33 en de doorverbinding van de netvoeding naar de 303 was een tweepolige platte Engelse stekker). Zelfde Thorens, nooit brom. Die werd geaard aan de ongeaarde versterker, maar was niet noodzakelijk. Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan.

Enige juiste oplossing: draad bijtrekken voor de randaarde. (da's toch niet zo'n enorme klus?)
Gezien 1975 heb je waarschijnlijk centraaldozen. Grote kans dat de aarddraad al tot in de centraaldoos loopt.

Bij brom denk je aan een aardlus of een slechte afscherming
Brom is wisselspanning, statische elektriciteit is gelijkspanning
Het aarddraadje tussen platenspeler en versterker is een must
Bij RCA snoeren voor PU is dat trouwens automatisch aanwezig (met kabelschoentjes :) )

Maar krijg je die statistische schok ook als je de PU volledig los van de versterker laat draaien?

Het netfilter zonder aangesloten randaarde zal het chassis op ongeveer halve netspanning brengen, dus schok is verklaarbaar...

Op 7 mei 2020 13:24:09 schreef Arco:
Type vermelding is altijd wel nodig...

Tja, men blijft heel hardleers. Het maakt nogal verschil of het een oer TD124 is, een TD150 of een TD125. Allemaal met heel verschillende type motoren en aansturing.

zucht, diepe zucht.

(EricP) topic police in action!

Op 7 mei 2020 13:16:37 schreef LWB:
Als ik mijn Thorens draaitafel gebruik gaat hij na een paar minuten brommen en dat wordt steeds luider.
Als je hem dan aanraakt bromt hij heel hard en krijg je een schok.

Als het hem louter in het ontbreken van een randaarde zou zitten, zou het brommen er meteen zijn, en niet pas na een paar minuten.
En dat de brom erger wordt als je het chassis aanraakt is daarmee ook niet te rijmen.

Wat misschien wel zou kunnen is dat een van de condensatoren van het netfilter aan het lekken is.
Eventueel kun je het hele netfilter verwijderen. Anders dan bij een stofzuiger of zo, stoor je daarmee niemand anders. Krijg je nu zelf last van hoorbare storing uit het lichtnet, dan kun je een nieuw filter (compleet of van losse, geschikte, condensatoren) aanbrengen.

maar lijkt me niet handig met koelkast, ledverlichting-trafootjes, vaatwasser en magnetron met digitale klok op dezelfde kring. De schok is hetzelfde als wanneer ik uit de auto stap,

De aarde heeft geen last van de andere toestellen. De aarde is enkel een hulplijn als het in het apparaat fout gaat wat nu in jouw apparaat zo lijkt te zijn. Dat het statisch aanvoelt dat kan kloppen het lek zal maar klein zijn en de externe capaciteit die de metalen behuizing vormt zal langzaam worden opgeladen. Sommige apparaten zetten door een ingebouwd filter wel wat stroom weg in de aarde maar dat kan niet zijn weg terugvinden in jouw versterker. Als dat wel gebeurt dan is er iets mis in de versterker zelf.

Apparatuur wat is aangesloten op 230V is van groter invloed dan die kleine stroompjes in de aarde. Als test kan je ook gewoon een verlengsnoer pakken en die aansluiten op een geaarde stopcontact.
Ook kan je een losse aardedraad vanaf een geaard punt naar je versterker leggen.

Als je een centrooldozen systeem hebt is aarde bij maken meestal vrij eenvoudig

Als er soms Rifa's in het netfilter zitten, is aanraken van de metalen delen zonder aangesloten aarde niet zonder meer gevaarloos... ;)

Op 7 mei 2020 15:51:25 schreef LWB:

Als ik kijk naar versterkers (A, AB en D-classe)staat overal dat ze moeten worden geaard. Ik heb jarenlang op Quad (33, 303 en 405) gedraaid. Daar zat gewoon een tweepolige netstekker aan 33 en de doorverbinding van de netvoeding naar de 303 was een tweepolige platte Engelse stekker). Zelfde Thorens, nooit brom. Die werd geaard aan de ongeaarde versterker, maar was niet noodzakelijk. Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan.

Er is een verschil tussen aarde aan de randaarde en het aarden van je thorens naar de versterker. (om verwarring te vermijden schrijf ik liever massa's koppelen)

de randaarde is er voor je veiligheid en de regels op dat gebied zijn in de loop der jaren wat strenger geworden. (meer toestelle dan voreger moeten aan de aarde)
Weinig kans dat aarden aan de randaarde jouw probleem oplost. Als het een lekkend netfilter is, zoals FET beschrijft kan het zelfs erger worden.
Eerst en vooral zeker zijn dat de massadraad van de thorens goed verbonden zit aan de massa van de versterker.

Op 7 mei 2020 16:57:34 schreef Arco:
Als er soms Rifa's in het netfilter zitten, is aanraken van de metalen delen zonder aangesloten aarde niet zonder meer gevaarloos... ;)

Aks je zo een lekkend filter gaat aarden, dan begint het pas echt te roken en te stinken.. vorige week nog een rifabom gehad in een meettoestel. wat een stank, en niet voor even... maar wel goed idee om er achter te komen of het netfilter al dan niet in de problemen zit.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (19%)]

Een Thorens met een Rifa dat valt toch niet meer te rijmen >:)

Als daar een netfilter met Y condensatoren naar het chassis aanwezig is hoort daar een netsoer met aardingsstekker bij.
En als daar een netsnoer met aardingsstekker aanzit moet dat in een stocontact met aarding

De Thorens is trouwens bij expert JK nagekeken en er is niets mis mee.

Tja met de hypothese van het netfilter zal de lekstroom nog niet groot genoeg zijn om daar de diff te laten afvallen

Modelnummer van draaitafel en merk en model versterker zou zeer welkom zijn. Er van uit gaande dat een draaitafel is die een MD o.i.d. element heeft zal of in de draaitafel een correctie versterker ingebouwd zijn of kan enkel gebruikt wordt met een versterker waarbij een correctie versterker is ingebouwd. Het laatste lijkt mij aannemelijker want er is een extra aardaansluiting op de draaitafel aanwezig en dat is niet zomaar dat heeft een bedoeling. Het is al eerder geschreven dat de aardaansluiting op die van de versterker aangesloten dient te worden en dan bent u gelijk van de brom en die statische schok af want vinyl heeft de neiging om statisch te worden. Zonder die aardaansluiting ontstaat bij aanraking een kleine vonk doordat de statische ontlading door uw lichaam gebeurt.

We proberen het gewoon nog een keer. :-)
Welk model Thorens is het !!

Op 7 mei 2020 13:16:37 schreef LWB:
Ik begrijp dat je een versterker niet aan de verwarming moet aarden, maar kan dat wel met het aardsnoertje van de draaitafel?

Het aarddraadje van de draaitafel moet je aansluiten op de versterker, als dat het probleem niet voldoende oplost zal je een draad bij moeten trekken. Maar ik geloof niet dat dit het probleem kan zijn, tot een paar jaar terug had niemand geaarde WCD's in de woonkamer en bromde het ook niet.

Buiten bromproblemen, is het nooit aan te raden om apparatuur die voor RA bedoeld is en aanraakbare geleidende delen heeft in een 'aardloze' WCD te steken...
Ik neem aan dat er toch wel meer RA stopkontakten in huis zijn: voor bijv. een desktop pc heb je die ook nodig...

In een huis uit 75 zitten waarschijnlijk alleen geaarde wandcontactdozen in de keuken.
In mijn huis bouwjaar 1998 zitten er alleen geaarde WCD's in de keuken.
De brom wordt steeds luider grote kans dat door het draaien ergens een statische lading wordt opgebouwd.
Maar ja we kunnen gissen wat we willen maar we weten nog steeds niet welke tafel. :-(

Hoeveel mensen denk je die een PC in een RA wcd steken?
Het werd vroeger nooit gedaan, een slaapkamer voorzien van een RA WCD.

Hoeveel mensen denk je die een PC in een RA wcd steken?

Normaal voel je niks tot weinig. Voor Y condensatoren is er een max waarde zodat hun XC de stroom beperkt tot een veilige waarde als je het chassis aanraakt

Anders wordt het als zo een Y condensator defect gaat.
Dan moet de differentieel je misschien wel gaan redden als je aan het chassis komt

Maar nu ik zo zit te fantaseren:
Zou het misschien kunnen dat in TS zijn netfilter 1 van de 2 Y condensatoren is onderbroken?
Dan wordt het chassis van de PU capacitief aan L of N gekoppeld

Hmm... toch nog eens vragen:

Maar krijg je die statistische schok ook als je de PU volledig los van de versterker laat draaien?

Als het een wat oudere Thorens is zit er geen netfilter in.
Die draaitafels hebben GEEN geaarde steker!

Nee,

Het netfilter zit in de versterker. Doordat er een aarddraad aan de PU zit, hangt het metaalwerk daarvan ook aan de versterker...
TS meldt ook dat 'ie vroeger met een niet geaarde versterker geen last had...

Dus... als het via het aarddraadje van de versterker komt moet hij van de versterker ook een tik krijgen en van de PU ook als die niet draait...

Ik zou toch zo graag weten:

Maar krijg je die statistische schok ook als je de PU volledig los van de versterker laat draaien?

:)

(EricP) topic police in action!

:+

Is het type heel relevant? TS zegt een schok te krijgen van iets wat aan een versterker hangt die niet geaard is terwijl die dat wel verwacht te zijn. Of het nou een netfilter of iets is wat opgebouwd wordt / lekt: fatsoenlijk aansluiten lost het op.

Het aantal WCDs zonder aarde hier in huis wordt steeds minder. In de woonkamer nog een handje vol. Zit niks op wat aarde wil, bij de meeste ligt de aarde draad er al achter en als dat bij allemaal zo is de boel in 1x ombouwen.
Inderdaad, oudere huizen hadden dat niet. Maar aan de andere kant: toen was er ook heel veel apparatuur niet die er nu wel is en een aarde wil hebben. Danwel filtering (EMC) die er toen niet was en nu wel...

Ding eerst eens aansluiten zoals het hoort. Brom weg? Geen tik meer? Probleem opgelost...