Licht in de koelkast (magneet schakelaar) blijft branden

Hallo,

Het licht in de koelkast van mijn ouders blijft branden. Er zit een magneet schakelaar in.

https://cdn.partsnl.nl/parts/jpg3/42954010.jpg

Van links naar rechts zijn de contacten genummerd 1,2,3,4

Ik meet zonder magneet het volgende:
1->4 : 2 Kohm
2->3 : 0 Ohm
Alle andere combinaties leveren OL op.

met magneet:
1->4 : 18 Ohm
2->3 : 0 Ohm

Ik heb alleen de schakelaar hier en kan dus niet zien hoe er nu geschakeld wordt. Er hangt een 230Volt lampje achter.

Iemand enig idee wat de schakelaar zou moeten doen? Ik zat te denken dat de 2->3 mogelijk een vastgelast reed-relais zou kunnen zijn.

Die dingen zijn verrassend duur en daarom leek het me aardig om zeker te zijn dat deze kapot is voordat ik 'm vervang.

Arco

Special Member

Is het 0 Ohm, of oneindig?
2-3 kan gewoon een doorverbinding zijn als het 0 Ohm is.

Je kunt 'm eens uit zijn huisje halen om te zien wat erin zit (waarschijnlijk een Reed of Hall switch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O ohm. Geen weerstand, directe verbinding.

Lijkt me zo nutteloos om daar allemaal contacten en bedrading voor aan te leggen in de koelkast. Meestal zit er in apparatuur het absoluut minimaal noodzakelijke om te werken ivm winstmaximalisatie.

Openhalen en epoxy verwijderen is geen optie omdat als het dit niet is de koelkast onder "garantie" (79 euro voorrijkosten) gerepareerd wordt. In het geval van een kapotte schakelaar van 25 euro is dat zonde geld.

[Bericht gewijzigd door erik12 op zondag 28 juni 2020 18:51:55 (83%)

Gokje wagen met nieuwe schakelaar?? Hoe oud is de kast?? Als het onder jaar is, volle garantie!!

Bijna 3 jaar dus verlengde beperkte garantie

vergeten

Golden Member

Waarschijnlijk zit er gewoon dit in en geen elektronica.
Anders kan je spanningsloos met een magneet erbij geen 18Ω meten.
Is de magneet in de koelkast nog wel in orde?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De magneet ga ik morgen testen. Is het niet wat raar dat ik 2 Kohm meet als het reedrelais open is? Dat zou toch gewoon open (OL) moeten zijn?

Ik zat te denken dat er mogelijk een Normal Closed reed in zou kunnen zitten naast een normal open, maar mogelijk denk ik te ingewikkeld :-)

Arco

Special Member

Gezien de 2k denk ik eerder aan een Hall switch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het is snel uitgezocht of op 1-2 de voeding 220V aankomt en op 3-4 het lampje van 220V hangt (of omgekeerd)
Zo ja is dit gewoon een defect reed contact of hall-switch :)

Zo nee is dit een hall sensor en wordt het lampje op de stuurmodule aan/uit gezet
En als de fout op de stuurmodule mocht zitten betaal je graag reiskosten van se servicedienst :'(

Is het een koelkast met een apart vriesvak erboven met eigen deurtje?
Dan kan idd het lampje in de koelkast blijven branden. Hij knippert dan een beetje zodat hij op halve kracht brand. Dit is om te voorkomen dat het koelgedeelte te ver afkoelt. De thermostaat kijkt alleen naar het vriesgedeelte.
Dit is ook de reden dat er alleen een ouderwets koelkast gloeilampje gebruikt mag worden. Deze geven warmte af tijdens het branden.
Ik weet dit door de koelkast van m'n vader.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Altijd jammer dat er heel vaak geen modelnummers etc vermeld worden. Het maakt er voor de meedenkers en de lieden die dit koelkasten en of schakelingen kennen niet gemakkelijker op op goede antwoorden te geven.

vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2020 19:39:24 schreef erik12:
De magneet ga ik morgen testen. Is het niet wat raar dat ik 2 Kohm meet als het reedrelais open is? Dat zou toch gewoon open (OL) moeten zijn?

Ik zat te denken dat er mogelijk een Normal Closed reed in zou kunnen zitten naast een normal open, maar mogelijk denk ik te ingewikkeld :-)

Zou ingetrokken vocht kunnen zijn, is die 2 KΩ stabiel over meer keren meten en/of langere meettijd of andere temperatuur?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als dit, als dat, als de koelkast een merk en typenummer heeft is er misschien iets zinnigs te zeggen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Shiptronic

Overleden

reedswitch en temp sensor op 1 print ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2020 22:22:29 schreef Hunter:
Als dit, als dat, als de koelkast een merk en typenummer heeft is er misschien iets zinnigs te zeggen.

100% eens, gebeurd veel te vaak.
Maar het ligt hoofdzakelijk aan de topicstarter die met vage info komt, en de "helpers" hem toch willen helpen. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is een koelkast met een dertien in een dozijn schakelaar . . .

Ik informeerde naar de werking van de schakelaar.

Hier mag wel een slotje op.

Arco

Special Member

Een reed of hall switch is nu niet echt 'dertien in een dozijn' te noemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat de "winter" schakelaar niet gewoon aan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat mij nou intrigeert is hoe je er überhaupt achter komt dat dat lampje blijft branden. Koelkast met een glazen deur?

Is niet moeilijk. Nog voordat de deur volledig dicht is gaat de lamp al uit. Je kunt hem dus uit zien gaan als de deur nog op een kiertje staat, als hij werkelijk aan/uit geschakeld wordt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 juni 2020 10:09:06 schreef erik12:
Het is een koelkast met een dertien in een dozijn schakelaar . . .

Ik informeerde naar de werking van de schakelaar.

Hier mag wel een slotje op.

Maar dat slotje zou dan hooguit zijn omdat je niet reageert op een vraag naar merk en type (dat eigenlijk in de startpost hoort bij vragen over een specifiek apparaat), en dan nog doen moderatoren dat niet. Met dat merk en type kun je reserveonderdelen en met een beetje geluk een schema mee vinden, of iemand die het ding kent (of later kan iemand die hetzelfde probleem heeft, jouw topic terugvinden). Uiteindelijk vergroot je daarmee dus het antwoord op je vraag: De werking van de schakelaar!

Misschien onderschat je de hoeveelheid en het verschil in werking van deurschakelaars.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is een schakelaar zit vooraal in Atag/Pelgrim.
2 jaar en beetje oud?, zal geen nieuw model geweest zijn:)
Moest je nu 12 zeggen...

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 29 juni 2020 20:22:57 (16%)

Shiptronic

Overleden

Op 29 juni 2020 11:36:14 schreef Kilian:
Wat mij nou intrigeert is hoe je er überhaupt achter komt dat dat lampje blijft branden. Koelkast met een glazen deur?

Simpel, doe deur open en voel aan de lamp,
Koud = lamp was uit. Warm = lamp was aan.
:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Iets moeilijker, zet de eventueel aanwezige smartfone op de timer en maak een foto in de gesloten kast.

Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik tijdens het dagelijks gebruik van de koelkast NOOIT door het kiertje van de deur gluur, of aan het lampje voel, of mijn telefoon erin leg voor een controlefoto. Dat lampje zou bij mij járen kunnen branden, zonder dat ik dat in de gaten zou hebben.

Gelukkig heb ik geen kleding- of andere kasten met deurschakelaars voor ingebouwde verlichting.