LNK's op whirlpool modules

Even een verzoek om wat ervaringen te delen betreffende het herstellen van de Whilpool/Bauknecht modules (tiny/domino). Ik heb de ervaring dat indien je bij Bosch/Siemens de voedingschips en bijhorende weerstand vervangt, de slaagkans rond de 99% Ligt. Bij Electrolux (zan, aeg.., vooral de drogers) Ligt dit iets lager. Af en toe moet er na een week of maand toch weer een nieuwe in die dan toch weer wel blijkt te houden. Ik heb ook de indruk dat indien ik bij de drogers de motorcondensator (die meestal, 9/10, toch afwijkt)vervang en een LNK305 ipv een 304 het ook beter is. Maar! Bij de modules van whirlpool (zowel droger als wasm.)is in het verleden de slaagkans zo klein gebleken dat ik gestopt ben ze te maken en ze gewoon integraal vervang, temeer omdat de mensen ook niet opgezet zijn met half werk. Soms werken ze 1 wasbeurt soms een week, zelden definitief duurzaam. Nu mijn vraag, wat is jullie ervaring en wat is bij jullie de slaagkans indien jullie de LNK, R en L vervangen? (eventueel ook de elco's maar ook daar geen betere resultaten). Is dat alleen bij mij? Zijn er nog tips? Het is zonde om die vrachten printen te dumpen. Indien het een extra diode of drg zou betreffen die vervangen dient te worden dan zou ik niet verwachten dat het 5 minuten uithoud of zou het wel kunnen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Veiligheidsweerstand van 100 Ohm. Ik heb er nog nooit een terug gehad. Nog maar 1 keer L moeten vervangen.

[Bericht gewijzigd door rdonne op dinsdag 30 juni 2020 19:42:42 (20%)

Arco

Special Member

Ik gebruik de LNK306 vaak in ontwerpen. (met 27 Ohm) en nooit problemen.
Ik zet wel altijd een unidirectionale TVS over de ingang om te hoge of negatieve spanningspieken te voorkomen. (ik denk dat de meeste daardoor overlijden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@rdonne ja, ik gebruik enkel 100ohms omdat ik daar een doos van liggen heb maar ook daar voor mij geen beterschap. Nu ik hier toch de succesverhalen lees kriebelt het toch om het nog eens een poging te wagen.

@arco een bepaald model (TVS)of bestel nr in gedachte? Waar zet je hem juist? Na de schakelaar, of vroeger/later (voor/na)? Zal direct eens een paar 306-en bestellen. Thnx.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Ik gebruik de SMAJ350A/400A.
't Is vreemd dat niet één ontwerp eigenlijk de LNK beschermt tegen pieken, terwijl hoge of negatieve pieken toch dodelijk zijn voor de chip...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over het algemeen gaat de reparaties met de LNK304 op Whirlpool modules gewoon goed, IDD met 100 Ohm weerstand. Daarintegen is bij AEG modules vaak de zenerdiode ook defect daar je die in begin wel eens retour kreeg. Verzwaren of upgraden naar een hoger modelis niet aan te raden daar de trafootjes niet die stromen aan kunnen, geprobeerd, en trafootjes begaven het soms..

Nu inmiddels wel 600+ van deze modules gezien, maar de grote piek is er wel vanaf nu.. Laatste tijd weer veel Mieles met TNY en trafo's

PS: de modules met een niet defecte LNK305 hebben een kapotte processor vaak die in sluiting ligt.dit komt door geen zenerdiode welke over de +5V zit ESD nekt ze..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 1 juli 2020 18:50:30 (14%)

@smd Wel verwonderlijk te vernemen van de weinige herstelproblemen met whirlpool. (Domino's) vervang je ook door 306 en wat met spoel of drg.. elco...diodes? De defecte zener bij el-lux geeft die instant karma of gaat die daar soms nog een weekje mee tot die de LNK terug opblaast? Nog geen zener defect terug gevonden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De zenerdiode op AEG modules is de grootste rond de voeding een zwarte en met lange draden op print gesoldeerd, vaak oneindig zelfs, nooit in sluiting!! LNK 306 vervangen op Domino's is niet een goed idee,maar moet je zelf weten..

Oei, vanwaar geen goed idee? Gebruik je terug een 304? In de specs leek alleen de eindfet wat meer mA af te kunnen. Bij de el-lux gebruik ik heden een 305 ipv 304. 306 nog nooit gebruikt zelf.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Waarom ze in de wasmachines zo'n weerstand gebruiken is mij een raadsel.
In industriele apparaten kom je die niet tegen alhoewel de schakeling ongeveer dezelfde is, trafo is bijna indentiek.
In datasheets is die weerstand evenmin te zien.

Ik heb hier een voedingsprint uit een Barco laserprojector die meer kost dan een wasmachine en daar zit een LNK264 in met enkele een glaszekering in de +lijn.
In die schakeling zit een TVS diode op de primaire van de trafo en die is volgens mij noodzakelijk in zo'n schakeling.
Dat zullen ze wel uitvoerig getest hebben want ik denk niet dat ze zulke risico's willen nemen zoals met die wasmachines.

In bijlage een stukje van het schema en ik wil het niet volledig tonen wegens copyrights

edit: idd een foutje LNK264 moet TNY264 zijn

LDmicro user.

Mss is een weerstand goedkoper of sneller in het stukken vd print.? Gaat de lnk264 veel stuk? Mss is het een sterker element, niet voor consumers dus dat spul moet goedkoop en snel stuk.
EDIT: ah, nu zie ik het , het is een TNY264. Die gaan wel stuk id huishoudprinten.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 2 juli 2020 20:18:50 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Een TNY is dan ook een heel andere topologie dan een LNK

Nee ErikN, het is niet verstandig daar het IC het niet kan leveren, maar max current levert!! De eerste beste pulsen met zwakkere trafo helpt het om zeep...

Waarom wordt de klassieke voeding met transfo en bruggelijkrichter, afvlakking niet meer gebruikt?
Kostprijs?

vergeten

Golden Member

  • Ruimte(gebrek).
  • Moeilijker monteren.
  • Gewicht.
  • Duurder. (meer koper nodig)
  • Niet machinaal te bestucken.
  • Gaat te lang mee. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 3 juli 2020 20:26:46 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De reden daarvoor is ook omdat fabrikanten wettelijk verplicht zijn een enorm laag standby verbruik op hun apparaten te voorzien. Dit kan enkel met dit soort voedingen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hier gaat de stekker uit bij niet gebruik van (was) machine/ apparaten.
Zie dat er zelfs al toestellen zijn zonder aan/ uit knop.

Shiptronic

Overleden

Op 3 juli 2020 21:14:33 schreef EricN:
De reden daarvoor is ook omdat fabrikanten wettelijk verplicht zijn een enorm laag standby verbruik op hun apparaten te voorzien. Dit kan enkel met dit soort voedingen.

En ze besparen flink op koper ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beetje onzin want een klassieke trafo voeding gebruikt niet veel meer energie dan een SMPS voedinkje, ja en een aan/ uitknop bespaart nog meer.IDD de koperprijs dat is het.... Verder hebben alle apparaten wel ruimte hoor, en machines kunnen best een trafo assembleren op een print... puur centen kwestie

@smd nee hoor die transfotjes worden bij nullast ook lekker warm (verlies) de smps niet. Voel maar aan de oude adaptortjes en de nieuwe. Ze zitten boven de wettelijke limiet. De andere redenen zijn uiteraard ook juist.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Je kunt een 50Hz trafo best verliesarm construeren. Dat werd vaak niet gedaan omwille van bezuinigingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

In Off/Standby mode moet een apparaat < 0.5W gebruiken, dat haal je met een conventionele trafo niet gauw...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geldt wel voor een TV of PC etc,maar een wasmachine of vaatwasser ed?? Als we het over zuinig hebben dan moet je eens die Horizon box van Ziggo moeten nemen: dik 50Watt!!! zuinig?? ammehoela!

Arco

Special Member

Voor 'Networked' apparaten zijn er uitzonderingen.
De interactieve TV ontvanger van KPN is ook niet erg vrienelijk. Gebruikt in bedrijf 5.9W, in stand-by 5.4W, zo goed als geen verschil...

Heeft vroeger schijnbaar ook een eco standby functie opgezeten (<0.5W)
Die werkte onbetrouwbaar (apparaat werd soms niet meer wakker of was de kluts kwijt), oplossing: functie gewoon eruit slopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom worden bij sommige was/ droog/ vaatwas machines dan geen aan-uit knop meer voorzien? Moeten die constant aanliggen dan.