Defect speakerkanaal Denon PMA 1080r

Beste allen,

Ik ben al een tijd aan het meelezen op het forum en heb geprobeerd te zoeken of ik met eerder gevoerde discussies mijn probleem heb kunnen oplossen, maar helaas zonder succes.

Afgelopen zaterdag heb ik een tweedehands Denon PMA 1080r amplifier gekocht, maar bij thuiskomst kwam ik erachter dat de speakerkanalen niet naar behoren functioneren. Als ik beide speakers op A aansluit komt er uit A1 geen geluid en uit A2 wel. Als ik de source direct activeer functioneren beide speakers wel.

Ik ben heel erg tevreden met het geluid i.c.m. B&W DM14 speakers, maar ik zou het fijn vinden als ik indien gewenst de klankkleur nog iets zou kunnen aanpassen, wat met source direct dus niet kan.

Mogelijk kan het probleem verholpen worden met het schoonmaken van de potmeters? Maar ik ben echt een leek op dit gebied en heb graag eerst betrouwbare info voordat ik er zelf aan ga klooien. Als iemand een tip/adres heeft van iemand die mij verder kan helpen of het apparaat kan servicen (uiteraard tegen betaling), dan zou dat uiteraard ook te gek zijn!

Alvast bedankt voor jullie inspanning!

Anoniem

Kan een slecht contact zijn van relais RL807 of RL808 die de "source direct" aan/uit schakelen
Misschien IC201 in de toonregeling defect?
Je moet het alleszins in de toonregeling gaan zoeken
Dit euvel moet vlot te achterhalen zijn met de service manual

Wat gebeurt er als je de volumeknop even goed open draait zonder dat source direct aanstaat?

Ik heb - terwijl de versterker uit stond - alle draaiknoppen (bass, treble, balance en volume) heel vaak helemaal van links nar rechts en vise versa gedraaid. Vooral bij de treble-draaiknop voel ik veel krakende weerstand... MAAR, daardoor is het miraculeus wel weer gaan werken!

Ik heb het idee dat e.e.a. wel een keer schoongemaakt kan worden, dus daar moet ik mij even in gaan verdiepen.

Vooral geen contactspray gebruiken ! Potmeters uit elkaar halen en schoonmaken / smeren is de beste route, eventueel laten doen als je het zelf niet kunt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dank voor de input tot dusver.

Helaas blijkt het probleem toch iets hardnekkiger dan gedacht. Het speakerkanaal (van zowel A als B) blijft constant kuren vertonen. Ik heb de kap van de versterker er zelf al even afgehaald om te kijken of ik er zelf iets aan zou kunnen sleutelen, maar dat risico wil ik met mijn beperkte kennis toch niet nemen.

Zijn er bij jullie wellicht betrouwbare adressen bekend waar ik terecht kan voor een goede servicebeurt aan dit Denon bakbeest om er nog een aantal jaar zorgeloos van kan genieten?

Dank alvast voor het meedenken wederom!

ek

[Bericht gewijzigd door bandje 66 op zondag 12 juli 2020 08:00:24 (99%)

Op 7 juli 2020 09:30:35 schreef Roland van Leusden:
Vooral geen contactspray gebruiken ! Potmeters uit elkaar halen en schoonmaken / smeren is de beste route, eventueel laten doen als je het zelf niet kunt.

dag Roland

waarom geen contactspray gebruiken? met welk product de contactbaan van de potmeter dan "smeren"?

groeten,
steFFe1

mel

Golden Member

Zuurvrije vaseline.En vooral GEEN contactspray gebruiken!!!! :( :(
Potmeter openmaken, schoonmaken met IPA, dan heel licht invetten met zuurvrije vaseline.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..