IC keuze

Hallo ik wou net een IC bestellen de 74HC4017

maar die ik kan vinden staat bij de ene
MC74HC4017 of
74HC4017N of
74HC4017D

wat zijn hier de verschillen en wat beteken die MC N D die er voor of achter staan ?

het is voor een schakeling voor een loop licht

Arco

Special Member

Zolang de behuizing klopt maakt 't niks uit.
De postfix verschilt per fabrikant, evenals de prefix. MCxxx bijv. betekent alleen dat 'ie van Motorola (nu Freescale -> Philips -> NXP -> Nexperia) is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De belangrijkste letters in het type zijn in dit geval "HC", wat staat voor High-speed CMOS. Alle zijn van dat soort, dus ok.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

En let ook op die HC...

De 4017 is van oorsprong een CMOS IC uit de 4000 reeks
en kan met 3-15V gevoed worden.
(CD4017/HEF4017)

De 74xx serie heeft deze overgenomen in de reeks als 74xxx4017
echter is ie dan slechts voor 5V geschikt.

Dus let op de voedingsspanning die nodig is en heb je wel zo'n snelle
variant nodig? Als de klok trager is dan 1MHz zou ik lekker voor de
originele HEF/CD 4017 gaan, zuiniger en minder EMC rotzooi

Op 14 juli 2020 16:26:49 schreef williewortel:
En let ook op die HC...

De 4017 is van oorsprong een CMOS IC uit de 4000 reeks
en kan met 3-15V gevoed worden.
(CD4017/HEF4017)

De 74xx serie heeft deze overgenomen in de reeks als 74xxx4017
echter is ie dan slechts voor 5V geschikt.

Dus let op de voedingsspanning die nodig is en heb je wel zo'n snelle
variant nodig? Als de klok trager is dan 1MHz zou ik lekker voor de
originele HEF/CD 4017 gaan, zuiniger en minder EMC rotzooi

het is voor deze schakeling van een looplicht
zolang de rest van de schakeling het zelfde blijft kan ik ook die
HEF/CD 4017 bestellen ik heb er toch nog geen van

http://www.floodland.nl/aim/info_leuk_looplicht_1.htm

Op 14 juli 2020 16:26:49 schreef williewortel:
Als de klok trager is dan 1MHz zou ik lekker voor de
originele HEF/CD 4017 gaan,

Ik denk dat de 4017 nog wel meer aankan dan 1MHz. Maar is voor een looplicht niet zo boeiend, daar zal de klokfrequentie in de orde van 10Hz liggen. Dat kan elke variant van dit IC op zijn slofjes halen.
Zoals gezegd, let wel op de voedingsspanning die de gekozen variant mag hebben. Kwestie van de datasheets vergelijken.

maartenbakker

Golden Member

En let op de stroom die de uitgangen mogen leveren. Ik geloof dat die voor HEF alweer anders is dan voor CD. Bij 74HCxxxx types is dat misschien beter gestandaardiseerd maar het kan lonen om toch even te kijken of er geen verschil is tussen fabrikanten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

is er ook ergens te vinden hoe ik zien kan door wie hij gemaakt is
niet overal staat een naam bij en die afkortingen zeggen mij 9 van de 10x toch niks

Hubie

Special Member

Meestal (niet altijd) staat er ook een logo op van de fabrikant.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 juli 2020 00:27:04 schreef modeltreiner:
is er ook ergens te vinden hoe ik zien kan door wie hij gemaakt is
niet overal staat een naam bij en die afkortingen zeggen mij 9 van de 10x toch niks

Er staat eigenlijk altijd wel iets van een merk/logo op (bij vragen kun je altijd een foto of linkje plaatsen, gegarandeerd dat iemand het herkent) en anders is er wel iets te zeggen aan de hand van de letters vóór het nummer. Bij de gewone CMOS-reeks was HCF altijd van ST en HEF altijd van Philips. CD was oorspronkelijk RCA, nu Harris. MC1 was Motorola, nu ON.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Als het ic niet direct de leds aanstuurt maar via een transistor dan maakt de max stroom van het IC al veel minder uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
chuckie

Honourable Member

De 4017 is een decade counter, m.a.w. hij kan tot 10 tellen.
'T is een van de meest gebruikte IC's.
Ik zou gewoon voor een cd4017 gaan, die zijn het meest te vinden en hebben een wat ruimere voedingsspanning.
HC's heb ik in het verleden gemerkt zijn veel gevoeliger als je niet ontkoppelt (bv 100 nF over de voedingsspanning).

Het is altijd handig zoals benleentje aangeeft om de leds niet direct vanuit het IC aan te sturen, maar met torren of driver IC's.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Arco

Special Member

HC's heb ik in het verleden gemerkt zijn veel gevoeliger als je niet ontkoppelt

Ontkoppelen moet je sowieso bij elk digitaal ic, ook een cmos...
Een HCT is gevoeliger, omdat de schakeldrempels veel lager liggen (TTL)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 juli 2020 16:24:14 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juli 2020 16:14:37 schreef chuckie:
Het is altijd handig zoals benleentje aangeeft om de leds niet direct vanuit het IC aan te sturen, maar met torren of driver IC's.

Dit vind ik echt een "jaren zeventig" opvatting. Toen MOEST je leds aansturen met 20mA want anders kon je ze niet zien. Tegenwoordig doe ik iets van 500x minder stroom dan het max op m'n bordjes.

Toen had je chips zoals de 74<niets>xx serie die behoorlijk lage "fanout" hadden. Als je meer dan 4 of 5 chipjes had dan moest je een buffer gaan toepassen. En dus ook lage gegarandeerde uitgangsstromen.

Tegenwoordig valt dat allemaal enorm mee. Veel microcontroller uitgangen doen zonder problemen 20 of 25mA (volgens spec en buiten spec ook een veelvoud daarvan (2-4x)).

En dan bij de chips waar het nu over gaat: 74HC4017: max 25mA.

Neem je een echte ouderwetse CD4017, draai je die op 5V dan mag je de output volgens spec gewoon kortsluiten. De stroom haalt de 5mA (uitgang HOOG gestuurd) of 2.5mA (uitgang laag gestuurd) niet eens. Sluit je hem kort dan ga je niet boven de "Max stroom" komen (bij 5V max 20mA). (Geinig dat de uitgang-P-fet sterker is dan de N-fet! Dat wist ik niet!)

Aan een hoop dingen in het datasheet van de CD4017 zie je dat ie eigenlijk niet voor 5V bedoeld is maar dat het toevallig eigenlijk toch wel blijkt te werken.

Ik zou aanraden: Gebruik dus een modernere variant van de chip, de 74HC4017 en draai dat op 5V. Dan krijg je gewoon outputs die 20mA makkelijk aankunnen en dan kan je gewoon direct je leds aansturen. Of je nu op 20mA of 50 µA door de leds wil sturen.

Edit: @Benleentje hieronder: Zoals jij het formuleerde kan ik d'r achter staan. Zoals chuckie het zegt... minder.

Waar het mij om gaat is dat hoe meer complexiteit je aan een project toevoegt, hoe lastiger het wordt om dat project succesvol af te ronden. En wat "te complex" is om het doel te bereiken dat is sterk afhankelijk van hoeveel ervaring je hebt en persoonlijke eigenschappen. Dus voor een beginner zou ik afraden om een onnodige weerstand-tor toe te voegen. Minder onderdelen, minder complexiteit, grotere kans op succes.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 15 juli 2020 17:53:46 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ik heb niet gezegd dat de leds niet direct op het IC mogen enkel dat je bij gebruik van transistors het dan veel minder uitmaakt hoeveel stroom het type IC dat je hebt nu echt kan leveren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
chuckie

Honourable Member

Je hebt wel gelijk REW, maar het komt bij mij omdat ik in de industrie zit.
Ik speel op safe...
Zelfde geldt voor mij bij interfacen van plc's, heb het anders vaak genoeg fout zien gaan.

Een paar jaar terug nog nieuwe pcb's moeten maken voor een bedrijf, ook met 74HCxxx spul, daar heb ik ook op safe gespeeld omdat ze daar om het half jaar een paar kaarten kapot hadden, tot nu toe geen problemen meer.
(kwam ook omdat er weerstandsnetwerkjes aan het oproken waren bij sommige kaarten)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 15 juli 2020 17:27:55 schreef benleentje:
Ik heb niet gezegd dat de leds niet direct op het IC mogen enkel dat je bij gebruik van transistors het dan veel minder uitmaakt hoeveel stroom het type IC dat je hebt nu echt kan leveren.

er zitten ook all transistors voor elke led

stel nou dat ik van welke transistor of ic ik ook heb van 2 merken met de zelfde nummer zijn de data dan ook jet zelfde ?

of zit er altijd wel verschil in?

De functionaliteit zal hetzelfde zijn, maar er kunnen zaken verschillen, b.v. de maximaal toelaatbare voedingsspanning of de maximale kloksnelheid.
Maar waarom wil je dit allemaal zo gedetailleerd weten? Koop gewoon de standaard uitvoering.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 juli 2020 18:55:44 schreef modeltreiner:
stel nou dat ik van welke transistor of ic ik ook heb van 2 merken met de zelfde nummer zijn de data dan ook jet zelfde ?

of zit er altijd wel verschil in?

Meestal zitten er geen of alleen kleine verschillen in. Zo nu en dan zijn de verschillen wel belangrijk. Omdat je transistoren noemt denk ik aan de BC635 t/m BC640. Je hebt daar twee verschillende pinouts die verschillen afhankelijk van de fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."