BT module en versterker

Hallo allemaal.

Heeft er wel eens 1 van jullie een Bluetooth module en een versterker goed werkend gekregen uit 1 voedingspanning?

Ik heb alles al geprobeerd maar het is niet te doen volgens mij.

Arco

Special Member

Natuurlijk kan dat wel, BT hoofdtelefoons hebben toch ook niet 2 verschillende batterijen?
Kwestie van de boel goed ontwerpen en de voedingen van elkaar ontkoppelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok duidelijk.

Ik heb het niet over ontwerpen, maar simpel een BT module een versterker print en DC voeding zo verbinden dat het werkt zonder storing die het oplevert zoals ik het nu allemaal heb geprobeerd.

Arco

Special Member

Je moet beide voedingen met spoeltjes en condensatortjes van elkaar ontkoppelen, anders krijg je geheid en hoop ellende...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, ik heb meerdere spoeltjes/spoelen en Cs gebruikt in alle mogelijke voedinglijnen.

Ik krijg het niet voor elkaar.

Zodra je de audio verbind is het weer terug bij af.

Ik heb de voeding 12VDC ook in 1 lijn laten lopen op 2 manieren zonder aardlus. Eerst 12VDC via de BT module naar de versterker en daarna via de versterker naar de BT module. Hierbij het audio signaal los van de massa aangesloten zodat er geen lus is, nergens.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op dinsdag 28 juli 2020 23:08:31 (43%)

Arco

Special Member

Je moet ze niet doorlussen, maar een ster gebruiken (alle gebruikers gaan direct naar de voeding.)
Een BLM18H tussen de voeding met een 33pF / 1nF naar Gnd helpt vaak wel goed.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 28 juli 2020 23:18:23 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, de voeding is helemaal HF ontkoppelt. Ster aarde was de eerste methode maar dat werkt niet.

Wie heeft er ERVARIG met een bluetooth module aangesloten op een versterker board op een enkele voeding.

Over welke modules en boards hebben het hier? Ik denk trouwens, dat als je achter een bluetooth module een rf versterker gaat zetten je boven het maximaal toegestane zendvermogen uitkomt. En dan is bluetooth volgens mij twee richtingsverkeer. Het zenden kan wel goed gaan. Maar het achtersetevoren ontvangen door de eindversterker heen zal niet gaan. Met een zendontvang omschakeling zou je iets kunnen maken. Die schakeling moet dan wel snel genoeg worden aangestuurd en dat is alles behalve eenvoudig en gaat waarschijnlijk niet.

Ik denk dat dit een doodlopende weg is.

@Arco hier onder: Hij heeft het dus over een bleutooth geluidskaart en een audioversterker? Lekker duidelijk allemaal weer. :(

Arco

Special Member

Ik vind het toch vreemd hoor...
Ik heb veel met GSM enginges / Wifi gewerkt i.c.m. opamps voor micro en speaker, nog nooit iets vreemds gehoord. (en GSM stoort wel iets meer)

Je moet wel ook de audiolijnen in en uit de versterker van L / C voorzien. Die 33pF en 1nF in serie is soms echt nodig om de boel rustig te houden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Je kunt ook nog testen met kortgesloten versterker audio ingangen, dan weet je of het via de voeding of via het audio-pad binnenkomt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Zoals ik het begrijp (??) wil hij de audio-uitgang van een bleutooth ontvanger aansluiten op een audio-ingang van een versterker.

Met als doel dat je vanaf je smartphone, of eender welk andere Bluetooth geluidsbron, audio kunt afspelen op die versterker.

Zo moeilijk is het toch niet, wel beetje moeilijk omschreven door TS. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zoals ik het begrijp (??) wil hij de audio-uitgang van een bleutooth ontvanger aansluiten

Tja zo begrijp ik nu ook. En ik heb dat vaker gedaan. Ik heb een keer zoiets gemaakt om een oude middengolf radio die ik gereviseerd had te demonstreren. Alleen had ik toen een heel klein AM zendertje aangesloten in plaats van een audio versterker. Ook een keer een grap uitgehaald met visite uit het verre buitenland. Een lokaal(uit dat verre buitenland) radiostation via etternet binnengehaald en met dat am zendertje op een hele erge oude radio laten horen. De verre buitenland visite was dan heel erg verbaasd en begreep er niets van.

Het zendvermogen was echter wel zo klein dat alles legaal bleef. Het bereik was tot de muur van de woonkamer en niet meer.

Met andere woorden: Dat wat de TS wil kan gewoon. Dat het niet lukt komt natuurlijk ergens door. Maar daar valt alleen iets over te zeggen als de TS exact verteld wat hij hij doet en hoe hij het doet compleet met foto's van zijn knutsel. En dingen als een schema en detail beschrijving van de apparaatjes die gebruikt worden zijn eigenlijk een must.

Er zijn versterker configuraties waarbij dit niet niet kan door het type schakeling dat die bleutooth module aan boord heeft. In dit soort van gevallen is een galvanische scheiding in vorm van een trafo of een optisch iets dan misschien een oplossing.

Ik wil deze 2 PCBs met elkaar laten werken op 12VDC

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/6R7Nkp.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/QfoAEm.jpg

Hoe ik de 12VDC ook aansluit het blijft piepen, spoeltjes en Ctjes halen niks uit helaas.

Toch maar weer een DC-DC regulator ertussen, dat werkt namelijk altijd meteen goed.

Ik heb dus 12VDC aangesloten op beide PCBs.
Zonder audio connectie is het muis stil.

Sluit ik daarna ALLEEN de L-R audio aan dan begint het piepfeest weer.
Dus ALLEEN audio, GEEN massa verbinding om een groundloop te voorkomen.
Ground gaat dus alleen via de voeding aansluiting.

Maar hoe ik de voeding ook laat lopen (heb alle mogelijke aansluit mogelijkheden al getest) het blijft piepen zodra ik de audio verbind.

Bijvoorbeeld, ik verbind de voeding eerst met BT module en vanuit daar ga ik de versterker voeden. Zodat je vanaf het punt waar de audio vandaan moet komen een enkel pad hebt. Helaas geen enkel verschil.

Ik heb ook de versterker gevoed via de massa van het signaal om zo maar weer 1 lijn te krijgen, ondanks dat dat natuurlijk niet bedoeld is voor hoge voeding stromen blijft het probleem precies hetzelfde.

Ik denk dat er een lus wordt gemaakt met het aansluiten van de audio ondanks de koppel condensators.

@TS, wat voor voeding heb je dan? Gewoon een trafo, gelijkrichter en elco, of iets meer dan dat?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 juli 2020 20:28:54 schreef flipflop:
@TS, wat voor voeding heb je dan? Gewoon een trafo, gelijkrichter en elco, of iets meer dan dat?

Eerst op de labvoeding, daarna in de behuizing met trafo/gelijkrichter/4700uF. Het maakt niks uit.

KGE

Golden Member

Op 29 juli 2020 20:22:37 schreef nijhuisr:
Ik denk dat er een lus wordt gemaakt met het aansluiten van de audio ondanks de koppel condensators.

Wordt je Bluetooth chip ook heet wanneer je de 'gnd' van de uitgang verbind met de GND van je versterker ? Dit heb ik namelijk gehad met van die Chinese BT printjes. Bleek dat de 'gnd' van de audio uitgang ergens aan de chip vastzit en beslist geen GND is...

Ik vermoed dat het komt omdat de uitgang van de chip een hoofdtelefoon/headset aan kan sturen en dus redelijk (...) vermogen kan leveren en ze dus een exotische uitgang gemaakt hebben. De 3.5mm aansluiting zit ook met 5 contacten aan de print (geen van alle zit rechtstreeks aan de GND van de voeding)
Mijn BT adapter wordt overigens door de telefoon steevast als 'auto' herkend,

Maar hoe dan ook blijft het lastig om voedings GND en signaal GND aan elkaar te knopen. Ik heb het ook opgelost met een 1W DC/DC converter tussen de BT print en de rest. Schoon en simpel.

De chip op het boardje is overigens onleesbaar gemaakt:

Op 29 juli 2020 20:36:16 schreef nijhuisr:
..daarna in de behuizing met trafo/gelijkrichter/4700uF. Het maakt niks uit.

Afgezien van je oscillatie, deze voeding lijkt me voor de BT module niet goed. Daarvoor moet ie wel gestabiliseerd zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Op 29 juli 2020 21:04:01 schreef flipflop:
[...]

Afgezien van je oscillatie, deze voeding lijkt me voor de BT module niet goed. Daarvoor moet ie wel gestabiliseerd zijn.

Volgens mij zit er bij TS een stabilisator op de print.

Op 29 juli 2020 21:04:01 schreef flipflop:
[...]

Afgezien van je oscillatie, deze voeding lijkt me voor de BT module niet goed. Daarvoor moet ie wel gestabiliseerd zijn.

Het is geen oscillatie, het is de bekende (voor mij) BT ruis.
Het is simpel op te lossen met een DC-DC galvanische scheiding.

Maar dat was niet mijn vraag.

Mijn vraag was of je kan voeden uit 1 gezamenlijke voeding.

De chip die KGE laat zijn is denk ik dezelfde als die van mij.
Maar ik heb het met alle BT modules, dus daarom vroeg ik eens hier.

Ex-fietser gaf het al aan dat het soms niet te doen is zonder galvanische scheiding, dan heb ik mijn antwoord.

Op 29 juli 2020 21:20:57 schreef KGE:
[...]

Volgens mij zit er bij TS een stabilisator op de print.

Zit er keurig op. 12VDC naar 5VDC. Ik ga toch maar weer een B1205S-1W monteren.

Het komt niet vaak voor dat je geen ruis hebt als je het op 1 voeding aansluit. Ik volg zelf een topic waar mensen zelf een kist radio maken en hier wordt ook oplossing voor de groundloops gegeven.

Voor meer informatie kun je de volgende link raadplegen en dan moet je zoeken bij FAQ.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708103/0#faq0

Arco

Special Member

Weet je nu al of de 'herrie' via de voeding, of via de audiokanalen binnenkomt?
(m.a.w. gebeurt het nog steeds met kortgesloten audio ingang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 juli 2020 21:38:49 schreef #jeffrey#:
Het komt niet vaak voor dat je geen ruis hebt als je het op 1 voeding aansluit. Ik volg zelf een topic waar mensen zelf een kist radio maken en hier wordt ook oplossing voor de groundloops gegeven.

Voor meer informatie kun je de volgende link raadplegen en dan moet je zoeken bij FAQ.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708103/0#faq0

DC-DC isolatie lees ik is het devies ook weer.