Schema thermostaat RPC-5AQ5-P Hitachi airco

In de toonzaal in de elektrozaak waar ik werkzaam ben hangt al sinds jaar en dag een Hitachi airco systeem.
Aan de printplaten en lettertype op het display te zien moet hij uit de jaren '80 dateren. Groot apparaat, maar werkt naar het schijnt al 30 jaar probleemloos.

Sinds een tijdje heeft hij het issue dat het toestel random in - of uitgeschakeld wordt zonder dat de betreffende toets bediend wordt.
Zeker is dat het euvel uit de thermostaatunit komt.

Nergens is er nog documentatie op het bedrijf te vinden van dat ding, als het er überhaupt ooit geweest is.

Zou er me iemand kunnen helpen aan een schema van die thermostaatmodule?
Vernieuwen van dat ding zou een gigantisch werk betekenen om van de kostprijs van een nieuw toestel maar te zwijgen.

Ik doe nog even een foto bij van de thermostaat... Hopelijk herkent iemand die thermostaat...

Tnx!
Gert

je zult meer vinden als je een type van de binnenunit of buitenunits hebt.

ding lijkt uit medio 90's te zijn. wrs is de tiptoets gewoon stuk, van die folie ellende dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het probleem dat er precies letterlijk op de toetsen wordt gedrukt? Geven de toetsen een signaal bij bediening en staat dat ding dan random te tuten? Ik kom regelmatig tegen bij toestellen dat de toetsen vals kontakt geven. Ook de folietoetsen. Indien het druktoetsjes zijn , deze vervangen. Indien het een folie is, de flatcable eens los leggen en zien of het blijft. Onderdelen na 30 jaar? Zal moeilijk worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zal komende week eens naar die types gaan kijken.

Wat ik vandaag al probeerde: Met de RUN/STOP toets te bedienen sluit je 5V komende over een weerstand van 22K kort naar massa.
Het minste dat de processor verandering op die 5V ziet gaat hij daarop triggeren heb ik ondervonden. Zelfs meten met een lage impedantie-ingang van mijn multimeter doet hem al triggeren.

Heb dus de weerstand even verwijderd, alle lak en lijmresten rondom dat circuit verwijderd met glasvezelpen en tot nu toe werkt hij weer goed. Te intermitterend om nu al zeker te zijn.
Vermits er een hittegolf op komst is, wil ik al wat voorbereid zijn als het toch nog niet opgelost is ;-).

Switch is goed, want met verwijderde switch (gewoon uitgesoldeerd) precies hetzelfde issue.
Ook doormetallisaties zijn goed; allen eens verbonden met draadjes, hielp niet.

@EricN:
Zijn gewone druktoetsjes, geen folie. De toetsjes zijn precies dezelfde als je in Hitachi videorecorders uit de 80ies vond.
Het probleem is effectief of je drukt net dat knopje Run/stop fysiek in. Tuten niet, want zit geen zoemer in.
Ik heb vrij veel ervaring met restaureren van buizentv's. Niet moeilijk dat de baas mij dit klusje toewijst...

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op zaterdag 1 augustus 2020 22:40:42 (18%)

onderdelen vergeet maar, ding heeft nog r-22a erin zitten. zelf herstellen anders wordt het een nieuw systeem. enige huisvlijt met experimenteerprint en losse drukkers om een gare toetsfolie te omzeilen heb ik ook weleens gedaan..

het kan ook de hulpvoeding in de binnenunit zijn welke het display van voeding voorziet. gare elco's en instabiele DC lijn welke de processor laten schakelen bij een dipje..

van oude hitachi's heb ik vaker de hulpvoeding gehad, de 14V voeding uit eind 90's toestellen gaan vaker stuk..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 1 augustus 2020 22:43:26 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 augustus 2020 22:40:11 schreef testman:
onderdelen vergeet maar, ding heeft nog r-22a erin zitten. zelf herstellen anders wordt het een nieuw systeem.

Als het koeltechnisch was, had ik er geen seconde tijd ingestoken precies door wat jij zegt, maar elektronisch moet toch nog altijd herstelbaar zijn.

Indien geen schema meer te vinden is, hopen dat het met het verwijderen van de lijmresten opgelost is.
Ik krijg herinneringen aan die rode bolletjes onder de SMD componenten bij een G110. Allen nog wel bekend wat een geklooi je in die voeding kon hebben als je die bolletjes niet verwijderde bij verwisselen van componenten...

Als een 10mohm meter een 22kohm weerstand beinvloed, is de 22kohm dan mss niet slecht? Mss een 1kohm op hangen. Kan normaal geen kwaad, is een ingang die een 0 of 1 registreerd. Wel even kijken of de stroomtoevoer die 5ma aan kan maar zie hier geen graten in.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

je meter beinvloed de weerstand met de spanning welke tussen de meetpennen staat als je ohms meet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was optie B, een kleinere weerstand.
Middels de ohm-meter de 22K doormeten gaf ten allen tijde 22K. Het feit dat die multimeter dat kon beïnvloeden liet me dus alsnog die weerstand verwisselen. Wat dat nu gaat geven zal komende week ons leren.
Natuurlijk met die nieuwe weerstand dat testje niet meer gedaan met de meter.

Op 1 augustus 2020 22:50:04 schreef testman:
je meter beinvloed de weerstand met de spanning welke tussen de meetpennen staat als je ohms meet..

Meter stond op "LowZ" stand. Fluke en nog iets, moet gaan kijken welk type meter precies. Heb zelf dezelfde thuis, maar indien dat belangrijke info is, doe ik dat morgen wel.

Inmiddels gezien dat de thermostaat destijds in de Hitachi catalogi te boek stond als "PC-2H". Ga ik ook eens naar zoeken. Zo komt er misschien meer info boven. Zal iets voor morgen wezen...

Hopelijk zit er voor jouw een bonus in van de baas als je dit klaar krijgt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

LOL, part of the job zal hij zeggen.
Hij was toevallig gisteren in die winkel ook aan het werken; is een koffietje komen brengen ;)

Kan ook wezen dat de rimpel over de voeding door slechtere elco's een invloed heeft.. Schat een jaren 90 toesteletje. Ben benieuwd hoe de buitenunit er nog uitziet..

ik gok stevig aan t roesten intussen, en goed aangeladen met vuil. maar de opstelling is daar meestal een belangrijke factor in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisterennamiddag kwam opnieuw de melding dat het ding een keer of 3 was uitgevallen...
Eerst eens preventief de afvlakelco op die 5V lijn verwisseld. Gelijk naar 22uF gegaan ipv 10. Toch iets meer marge. Dat leidt nu tot 4,9V ipv 4,888. Zal dus wel iets rimpel opgezeten hebben.

Weer afwachten want het is intussen een verschrikkelijk intermitterend probleem geworden.

Enkele foto's van de buitenunit... Ik weet intussen ook dat hij geplaatst is in 1994.

als de unit uitvalt midden op de dag begin ik wel te twijfelen aan de bestuur unit als reden. echter je zou een error verwachten als er een externe reden voor was. gezien het formaat van de unit zou een rotte las ergens ook nog kunnen. dat ies doorgaans geen error maar laat de unit wel uitschakelen en naar stby terugvallen. kan ook de krachtgroep zelf zijn die gammel is. eens proberen wat de unit doet als deze aanstaat en dan voeding uitschakelen, komt de unit terug in de aan modus of valt die in stby zoals de storing ook doet? dan kan het voeding zijn. de compressor zelf draait op 3 fasen, maar de nul wordt wel voor de besturing gebruikt.

1994 is net te oud voor een inverter model airco. maar uit gelijkende hitachi modellen heb ik een 10 tal printen van de eerste inverters gesloopt, daar zit zoveel in, ben je wel even zoet als daar een storing inzit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 augustus 2020 10:27:18 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ivm jouw stelling, testman, wil ik er nog hetvolgende bij vermelden:

Als de airco gewoon standby staat, schakelt die uit zichzelf ook in.
Ik heb het geluk gehad dat hij zaterdag de fout continu deed. Dan deed ik de test door het apparaat in te schakelen en de thermostaat los te halen. Binnen en buitenunit bleven draaien gedurende 5 minuten, altijd zonder uitzondering.
Thermostaat er weer in, rood lampje direct aan en opnieuw draaien.

Dat zijn twee feiten die me aan een defect in de thermostaat laten denken. Ik dacht in den beginne ook zoals jij nu vertelt, tot ik bovenstaande ontdekte.

Het is ook zo, na met dat weerstandje te zitten klooien (zie eerdere bijdrages hier), is het wel verbeterd. Schakelde zo'n drie keer in en uit op een 10 minuten, terwijl het nu op een hele dag is.

heb je de stuurlijn van de thermostaat naar de binnenunit al eens nagezien? er zit vaak beldraad 2x0,5 aan, die wil weleens los gaan zitten op de klemmen. dat is een bus met voeding erop in mijn herinnering. als je de unit aanzet en display dan loskoppelt dan gaat de unit zeker ook uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2020 10:40:45 schreef testman:
heb je de stuurlijn van de thermostaat naar de binnenunit al eens nagezien? er zit vaak beldraad 2x0,5 aan, die wil weleens los gaan zitten op de klemmen. dat is een bus met voeding erop in mijn herinnering.

Dat is 3x0,5. 12V, 0 lijn en bus. IN de binnenunit, waar deze toekomt ben ik nog niet gaan kijken. In de thermostaat is alles ok op dat vlak.

Op 4 augustus 2020 10:40:45 schreef testman:
als je de unit aanzet en display dan loskoppelt dan gaat de unit zeker ook uit?

Het is dat wat ik zonet typte: met thermostaat bedoelde ik displaybordje. Als je dat loskoppelt bij werkend toestel, schakelt die altijd na 5 min uit.

12V rimpelvrij?? En is het probleem nog aanwezig op moment dat knopje verwijderd is?? Soms met zilveren contacten inwendig is dit probleem de oorzaak met die oxide er in..

in de binnenunit komt de thermostaat uit, daar zit ook de 14V hulpvoeding, die willen ook weleens gammel worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probleem blijft aanwezig met knopje eruit gesoldeerd.
Wat de 12V betreft, ik had er geen oscilloscoop bij de hand om de rimpel te meten.

Die 14V hulpvoeding waar testman over spreekt, die zorgt wellicht voor de 12V voeding op de thermostaat, of dient die nog voor iets anders?

Thermostaat en relais te voeden..

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2020 21:36:24 schreef Beeldbuisje:

Wat de 12V betreft, ik had er geen oscilloscoop bij de hand om de rimpel te meten.

Rimpel kan je ook meten met een multimeter en dan op de stand AC ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Yep,vaak wel behoorlijk ook... PS kan ook je kabel wezen waarvan isolatie slecht word of beschadigd is..