[Jura Impressa Cappuccinatore] Kortsluiting print

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de reparatie van een Jura. Zodra er spanning werd aangesloten op de Jura zag ik een vonk en ontstond er kortsluiting.

Zie foto's ter illustratie. Kunnen jullie me wellicht op weg helpen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Rob

Sine

Moderator

Helaas staat bij de foto van de onderkant net de transformator voor het stukje print wat interessante problemen lijkt te hebben ....

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er uit alsof er een VDR ontploft is.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 26 juli 2020 17:04:30 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zie geen scheuren of wat dan ook in de VDR. Bijgaand extra foto's.

Tidak Ada

Golden Member

Nee, maar er is er een of meer compleet weg!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 26 juli 2020 18:27:24 (52%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 26 juli 2020 17:09:02 schreef RvH:
Ik zie geen scheuren of wat dan ook in de VDR. Bijgaand extra foto's.

Pardon??

De bovenste VDR heeft zeker barsten, en aan het patroon op de print te zien lijkt me dat ze beiden gewerkt hebben.

Allebij (de 2 blauwe) vervangen en nieuwe zekering plaatsen, grote kans dat hij het dan weer doet.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 26 juli 2020 18:15:06 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Ship,

Hier heeft ook nog wat gezeten (Foto in mijn post hier boven, in rode kring).
en misschien heeft er ook nog een C en/of R gezeten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

daar heeft niks gezeten, daar zitten de draden primair van de trafo. ik vind die gesmolten L1 faston wel apart, net alsof er iets loskwam en elders tegen tikte en zo iets deed ontploffen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hey Ship, ik zie inderdaad dat de kleine tantaal elco kapot is. Ik zal ze beiden inderdaad vervangen en het opnieuw testen. Wordt vervolgd!

Bedankt trouwens voor de snelle reacties!

Beide VDRs vervangen. De machine gaat weer aan alleen blijft het maalgedeelte draaien. Ik ga verder op onderzoek.

Diamon

Golden Member

Maalwerk zit op de 220V aangesloten, even de bedrading na lopen waar die op aangesloten zit. Vermoed dat je op een relais uit komt of de aansturing daarvan (denk zelf relais issue).

Het relais zojuist van de PCB gehaald en probleemloos getest....

Het relais krijgt constant een spanning van 12V aangeboden waardoor het relais wordt bekrachtigd. Ik ben bang dat ik de besturing zelf niet zal kunnen herstellen. Iemand nog ideeën?

[Bericht gewijzigd door RvH op dinsdag 28 juli 2020 16:18:31 (74%)

Shiptronic

Overleden

Word er niet ergens op een eind/vol signaal gewacht?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zit geen intelligentie in de motor. Hij wordt na inschakelen constant aangestuurd. Heeft iemand misschien een schema van dit type?

Wekt de bediening verder dan ok op moment dat motor continu aangestuurd word?? PS schema's zijn er niet helaas

Ja, de bediening werkt probleemloos.

als er 2 vdr's doorgevlamd zijn, ga ik snel denken aan overspanning, deze print heeft geen smps maar wrs nog een trafovoeding, die zal ook wel een flinke piek hebben uitgestuurd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zodra je apparaat al aanzet gaat motor lopen?? Staat er ook 12V op relais dan??

Op 28 juli 2020 14:25:38 schreef RvH:
Het relais krijgt constant een spanning van 12V aangeboden waardoor het relais wordt bekrachtigd.

Het antwoord is dus ja. Maar er komt zelden 12V uit een controller, dus er zal nog ergens een torretje ofzo tussen zitten. Die al gecontroleerd?

If you want to succeed, double your failure rate.

Inderdaad Jochem. Er zitten er meerdere (zie eerdere foto's). Kwestie van sporen nalopen tor desolderen en nameten?

Nouja zelfs in het circuit kun je vaak al wel meten of de tor in sluiting ligt. Meet gewoon of z'n basis/gate aangestuurd wordt. Zo niet, dan moet hij ook niet in geleiding zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Anders stuurtor verwijderen en deze los meten of wisselen met de buurman..

En ja hoor, T435 met een gat... Zojuist gemeten, volle sluiting. Wederom bedankt allemaal. Ik ga hem vervangen en laat jullie weten of het is verholpen.

Triac vervangen, probleem opgelost! Bedankt voor alle hulp!