blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Regelmatig wil ik iets vast zetten met wat dubbelzijdige tape en ik heb ook wat verschillende rolletjes, maar de meeste zijn gewoon geen goede kwaliteit.
Nu heb ik ook handdoekhaagjes gehad die met dubbelzijdige tape op d muur geplakt zaten, die ik bij wijze van spreken van de muur moest beitelen...
Het kan dus wel!
Er zijn veel "testen" te vinden die geen testen zijn, ik wil b.v. weten hoevele kilo per vierkante cm een tape kan vast houden en ook voor hoelang die tape dat kan.
Misschien wil ik te veel, maar ik heb nu geen enkele manier om deze tapes te vergelijken, behalve de blauwe ogen van de fabrikant.
Oja, ik weet dat ik moet ontsmettten en/of stofvrij maken. 
Dus wie weet goede testsite voor deze tapen en/of typenummers voor goede tape, meestal heb ik tape nodig tussen 15 en 25mm breed.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Ik heb op het werk zeer sterke dubbelzijdige tape. Als ik daar een k25 kabelgoot met vastplak kan ik die alleen loskrijgen met grof geweld.
Ik heb dat bij de technische unie gekocht maar ben pas maandag weer op het werk om te kijken wat ik nu heb. Het is ca 25mm breed en per rol van 33 meter met een dikte van ca 2mm met een blauwe folie voor bescherming.
Een collega ha wat te veel tape voor zijn badkamer spiegel gebruikt en bij het verhuizen is de spiegel gebroken omdat het niet meer los wou komen. Met wat beleid en voorzichtigheid had dit niet gehoeven maar laat wel zien hoe sterk tape kan zijn.
Ik vind het alleen ruk dat je op de site van TU niet kan zoeken zonder je klantnummer in te voeren. Dat ik er niet kan kopen vind ik best maar je mag toch gewoon zoeken?
Gevonden het is canalit tape
https://www.elektrototaalmarkt.nl/canalit-tk-dubbelzijdige-tape-415016…
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Benleentje, 
Ik hoor graag welke tape het is, ik heb ook een account bij de TU en zit vlak bij een vestiging, dus dat zou goed uitkomen!
Groet,
Bram
Juist gisteren wat tape gehaald bij de bouwmarkt. Rolletje TESA. Doet 75 Kg op 1.5 meter = 2 kg per centimeter.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik het meestal alleen op tegel of glas, meeste merken hechten prima. (op poreuze of niet massieve ondergrond hecht niets goed)
Beste is indien mogelijk gewoon vastschroeven...
Tesa strip is inderdaad heel goed.
Je ziet veel reclames tegenwoordig over plakstrips en kit. Bij tesa plakken ze die strips op een kalkmuur: dat gaat echt niet werken... 
Ook kit om zaken op te hangen aan muren is niet echt handig. In reclames lijkt het 't ei van Columbus...
(men vertelt er niet bij dat bij verwijderen de hele muur verziekt is: je trekt de hele stuclaag van de muur af tot op de stenen)
benleentje
Golden Member
Ook kit om zaken op te hangen aan muren is niet echt handig.
Daar kwam ik 25 jaar geleden al achter. Mijn chef had toen montagekit ontdekt. En inderdaad het werkte snel en geweldig. De volgende dag lag alles weer op de grond samen met een stuk lak van de stalen balken. De kit vreet de lak aan en dat komt dan los.
Kitten zijn in de laatste 25 jaar wel geëvolueerd en stuk kaal hout op een ander stuk kaal hout lijmen gaat wel perfect. Maar het heeft dan ook wel een nadeel als het ooit uit elkaar moet.
je trekt de hele stuclaag van de muur af tot op de stenen
Goeie tip als ik mijun muren kaal wilt maken
.
op poreuze of niet massieve ondergrond hecht niets goed
Je vergeet nog oneffen ondergronden hoewel daar een dikkere tape wel een stuk beter werkt omdat die wat beter vult. Naast tegels en glas werkt meubelplaat (spaanplaat met fineerlaag) ook heel erg goed.
Bij ons op het werk is er een regel, Gij zult niet in de muren van kantoren boren of schroeven. Daar is bijna alles van meubelplaat opgebouwd en wil elke nieuwe bewoner zijn eigen dingen ophangen, dus het zou inderdaad al snel gatenkaas worden. Maar met deze tape kan je veel ophangen. Het is daarna wel veel werk om de lijmresten van de tape weg te krijgen maar daarna zie je er niets meer van en anders had je dus gaten gehad
EricP
mét CE
(men vertelt er niet bij dat bij verwijderen de hele muur verziekt is: je trekt de hele stuclaag van de muur af tot op de stenen)
Zegt dat iets over de kwaliteit van de tape of over de kwaliteit van jouw stuclaag?
Verder denk ik dat als je naar de specs van de fabrikant kijkt, je best wat kunt vergelijken. Neem dan wel een 'merk' als Tesa, 3M of pattex ofzo en ook goed lezen voor welke ondergrond ze dat bedoeld hebben. Van de wat betere merken zijn niet zelden datasheets beschikbaar.
De oppervlakten waar het op moet hechten zijn van belang.
Wat wel weer jammer is, is dat men vaak geen gegevens heeft over 'derating' tegen temperatuur. Of UV-bestendigheid voor iets op glas.
Ik heb een aantal varianten van 3M. Tot op heden blijft dat hangen / vast zitten. Het zit in elk geval een stuk vaster dan de 'witte' variant van de gammel en consorten zeg maar.
De canalit tape van benleentje is een product van Klemko, zo lijkt het. Over het algemeen maken die jongens best redelijk spul. Dus als zij het adviseren voor het ophangen van kabelgoten, dan zal het wel blijven hangen...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jaren geleden tijdens een verlof naast een vertegenwoordiger gestaan van industriële lijmen. Hij deed zowat de ganse automotive van Duitsland. Zijn regio was alles ten zuiden van Köln. Volgens hem was zowat alles te lijmen maar voor elke combinatie had je wel een andere lijm nodig en soms ook nog een primer.
Ik heb hier ook een rolletje Tesa liggen en dat voldoet in de meeste gevallen. Ik opteer zoveel mogelijk een schroefje.
Goed hechten en niks beschadigen tijdens het verwijderen, ik ben het nog niet tegen gekomen.
Eduard2
Golden Member
Dag blackdog,
Het hangt ervan af wat je met de tape wil doen. Ik gebruik het goedkope tape van action dat gebruikt wordt voor het kleven van vast tapijt. Prototypes voor zowel through hole als 805 smd maak ik met gaatjesprint met rondjes. Op de achterkant wordt met die action tape bladkoper gekleefd. Naast de component even doorprikken en je soldeert zo een massa verbinding. Als ik er achteraf eentje sloop dan lost die simpele tape niet zo gemakkelijk. De tape die ik daar koop is dun en circa 6 cm breed. In die winkel verkopen ze nog een ander type, circa 2cm breed en veel dikker. Dat is een echte kleefboel die zich niet zonder smurrie laat weghalen.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die tapijt tape kan slecht tegen warmte. Ik heb de bekleding van mijn camperbusje er mee vast gezet en die laat bij de temperaturen van de laatste maanden gewoon los.
Wel heb ik eer tape van Schotch, die we op het werk gebruikten om vlakke plaat op de draaibank te fixeren. Dat werkt na 40 jaar nog steeds. Ik zal kijken wat het nummer is, zodra ik in de buurt kom. De tape is op papier basis.
Groet,
T.A.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zegt dat iets over de kwaliteit van de tape of over de kwaliteit van jouw stuclaag?
Beiden... 
Constructiekit is tegenwoordig zeer goed van kwaliteit, en stuclagen zitten nu eenmaal niet 'bulletproof' aan de stenen muur vast.
Da's ook logisch: meeste stuclagen hebben in hun leven slechts het gewicht van behang of een laagje verf te dragen en niet honderden kilo's aan gewicht...
Met goede constructiekit kun je een artikel niet meer van een gestucte muur verwijderen zonder beschadigingen en (meestal) ingrijpende reparaties.
(behalve met constructiekit van Action: die laat gegarandeerd binnen een paar weken na aanbrengen los, zelfs bij een goede ondergrond...
)
3m VHB tape is ontzettend fijn spul. Het is wat je standaard bij gopro accessoires krijgt om ze vast te kleven op een helm/surfplank/wat dan ook.
Waterbestendig, en bestand tegen temperaturen tot grofweg 60 graden. Met een haardroger kan je het enigszins zacht maken en het er af pellen, zelfs als het écht goed heet is, zal hetgeen je er mee vast hebt geplakt, er niet zomaar af vallen.
Ik heb zelf een rol van een paar meter gekocht voor 17 euro bij Okaphone, en alhoewel het veel geld is, is het wel zo'n product waar je voor de volle 100% op kan vertrouwen en waar je geen gezeik mee hebt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
blackdog
Golden Member
Hi,
Dank voor alle tips, ik heb dus bij de TU als wat op mijn bestelijst gezet.
Verder ook naar wat datasheets gekeken van 3M.
Ook ga ik bij één object een test doen met een construktie kit die ik heb van Würt, die ik veel gebruik om plastic goot vast te zetten.
Mijn vraag was voor algemeen gebruik, dus ik ging er al van uit dat ik b.v. drie typen op voorraad zou moeten nemen. 
Wat betreft dat sommige tape je stukken uit de muur trekt, helemaal goed!
Dat betekend goede hechtkracht, als je boort heb je ook een gat in de muur bij het verwijderen 
Eduard2
Daar heb ik echt nog nooit aan gedacht om daar tape voor te gebruiken...
Ga ik ontouden voor als dat eens nodig is.
buckfast_beekeeper
Op twee plekken gaat het om lichte LED lampjes die op een centraaldoos moeten worden geplaatst.
Er zijn geen gaten voor M4 boutjes mogelijk om hem daarop vast te zetten.
De drie gaten in het armatuur voor bevestiging komen angstvallig in de buurt van meerdere 5/8 pijpen in de centraaldoos,
dus ik ben er niet happig op, om gaten te boren voor plugjes.
Maar dat is maar één toepassing waarom ik goede tape tot mijn beschikking wil hebben.
Dank en groet,
Bram
Tidak Ada
Ha Bram,
Nog een suggestie:
Zijn die plakdingen van Pritt, waarmee je schilderijen aan de muur zou kunnen hangen *) niks?
Er is een tijd lang TV reclame mee gemaakt.
*) moet er natuurlijk geen behangetje op zitten 
Officieel is VHB tape niet aangeraden voor het monteren van hangende objecten.
In de praktijk zal het waarschijnlijk wel loslopen als je meer tape gebruikt dan je precies nodig hebt. Een spotje van zeg 500g zou je met 1cm kunnen doen, maar dat zou ik niet doen. Gebruik je 10cm, dan blijft het hoogstwaarschijnlijk prima zitten.
Tidak Ada
@Ledlover:
Wat bedoel je met VHB tape? Ik ken die uitdrukking niet....
Wat ik van Pritt® bedoelde is juist bedoeld om dingen aan een muur van een appartement te hangen, waar je vaak volgens huurovereenkomst niet in de muur mag boren.
Overigens gebruikten we die bovengenoemde Scotch/3M tape ( die is dus zonder schuimlaag, alleen papier) om materiaal in te spannen op de draaibank als dat niet met de klauwplaat kon. Bijvoorbeeld een vlakke 3mm aluminiumplaat van 20 cm Ø.
Gewoon de boel goed ontvettenen een aantal stroken dubbelzijdige tape op de vlakke plaat van de draaibank (In plaats van de klauwplaat) en dan het werkstuk er op plakken en napersen met een rubber hamer. Soms een meedraaiend, vlak center voor extra safety, maar meestal kon het zonder. Niet te grof verspanen, natuurlijk.
blackdog
Golden Member
HI,
Hier is zichtbaar welke testen 3M aan hun tape doen en de specificaties er bij van de VHB tapes.
https://3m.citrination.com/pif/001342?locale=en-US
Groet,
Bram
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thermische lijm is ook vaak handig om ledjes en dergelijke te fixeren. Een acryl 'lichtgeleider' (light pipe) gebruiken maakt het soms mogelijk je ledjes op een andere plaats te monteren.
Op 29 augustus 2020 21:31:44 schreef Tidak Ada:
@Ledlover:
Wat bedoel je met VHB tape? Ik ken die uitdrukking niet....
Een merknaam van 3m. 'Very High Bond' tape waar ik erg tevreden over bent. Ik heb deze: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=487044
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gebruik geregeld de canalit dubbelzijdige tape voor kabelgoten, dat is ook goed spul. plakt erg goed en droogt in de kern niet uit zoals scotch tape na een aantal jaar doet. dat merk je oa wel bij die plaksteuntjes voor kabels, daar droogt de kern van de tape uit, ook scotch..
blackdog
Golden Member
Hi,
Even wat terugkoppeling betereffende de dubblezijdige tape, waar ik eind augustus een vraag over stelde hier op CO.
Ik had nog wat spul voor een klant nodig bij de TU en de twee verschillende tapes stonden al op mijn bestellijst.
Met deze twee ga mee experimenteren, de 1mm dikke van Canalit en de 0,2mm dikke 3M versie type: 9088-200.
.
Dan viel mij dit nog op, nu heb ik eigenlijk geen recht van spreken i.v.m. de vele taalfouten die ik maak,
maar dit stukje Nederlandse uitleg van de 3M tape vind ik niet echt goed voor zo'n bedrijft.
.
Wat betreft de tapes, nog niet getest, ze zijn net opgehaald. 
Mijn bevindingen zal ik laten weten, de Canalit tape ken ik van de plakgood die ik wel eens gebruik, en mijn indruk daarvan was goed.
Groet,
Bram
Arco
Special Member