FM/DAB+

Jinny

Golden Member

Dat weet ik Arco, ik ben bekend met de materie.
En FM was overigens storingvrij..
Dat geplop van DAB+ was op z'n minst storend en dus geen luisterplezier.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 1 september 2020 10:03:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

De nationaal uitzendende FM stations hebben nog een vergunning tot 2026. Waarschijnlijk worden die vergunningen niet meer verlengd.

Waar heb je dat vandaan?

De Commerciele zenders hebben vergunning tot 2022, maar verlengen is een optie, of anders veilen.

De PO zegt tot ca 2030 door te gaan.

Overigens heeft slechts 25% vd huishoudens DAB ontvanger(s), dus 75% niet. De FM kan dus voorlopig niet uit.

RAAF12

Golden Member

De bijenhouder is native Belgian. Misschien dat het daar mee te maken heeft?

High met Henk

Special Member

Op 1 september 2020 10:29:45 schreef GJ_:
[...]Ik heb intussen begrepen dat DAB+ ook staat of valt met een fatsoenlijke antenne.

aanvankelijk zat er alleen het originele draadje aan en was de raamantenne zoek. OK dan kan ik het volgen...

Maar vond de raamantenne terug: MAN o MAN wat een verbetering (NOT!!!)
het is gewoon een draak: was een nieuwe dure raamantenne voor deze radio van Kenwood...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 september 2020 16:42:02 schreef Arco:
Komt door het verschil digitaal en analoog.
Analoog (FM) ontvangt met storing nog steeds goed, een digitale radio is dan stil...

Dat is niet in alle gevallen waar. Als je Forward Error Correction hebt (en ik neem aan dat DAB+ dat heeft), dan kun hoor je een slechte verbinding niet direct in je audio. Nou kent dat z'n grenzen, maar een ruisende FM radio is ook enorm irritant, ook al hoor je de uitzending nog wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 1 september 2020 16:10:33 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Indrukwekkende vermogens? Het zendernet wordt groter dan is er ook minder vermogen nodig. Bekijken we de FM zenders van Radio2, dan zijn die 195kW voor gans Vlaanderen. Komt daar bij Radio1, Klara, MNM alles samen goed voor 707kW (32 zenders). Momenteel zijn er voor de VRT 36 DAB+ zenders in de ether. Variërend van 1000W tot 10kW. Zelfs als ze allemaal 10kW zouden hebben kom je nog maar aan 360kW. Voor FM zijn er 8 zenders van 50kW en 4 van 40kW.

[...]

Dat zijn ERP vermogens, uitgestraald vermogen.
Het door de zender geleverde vermogen is veel minder.
6 dB antenne gain is normaal, vaak wordt 10 dB gehaald. Dus voor 100 kW is maar 10 kW nodig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat maakt het verschil? Blijft het een feit dat er voor DAB+ minder vermogen wordt uitgestraald, dus ook moet opgewekt worden als bij FM. Heb je voor die FM zenders nog steeds >70kW nodig en voor de DAB+ maar 36kW. De verhouding blijft gewoon hetzelfde. In beide gevallen is bijna het dubbele nodig om de FM overeind te houden ten opzichte van de DAB+.

Op 1 september 2020 18:39:54 schreef pararuud:
[...]Waar heb je dat vandaan?

De Commerciele zenders hebben vergunning tot 2022, maar verlengen is een optie, of anders veilen.

De PO zegt tot ca 2030 door te gaan.

Overigens heeft slechts 25% vd huishoudens DAB ontvanger(s), dus 75% niet. De FM kan dus voorlopig niet uit.

De VRT is volgens mij toch een onverdachte bron wat dat betreft.

Hoe dan ook hebben de huidige lokale en landelijke commerciële radiozenders nog een FM-licentie tot en met 2026. Tenzij die omroepen zelf beslissen om er eerder mee op te houden, lijkt een afschakeling van FM vóór die datum weinig aan de orde.

Verder is er ook sprake van

Pas als de helft van het geluisterd volume effectief digitaal is, zal de Vlaamse overheid samen met de radiozenders een stappenplan uitwerken. Op dat moment moet de overheid duidelijk maken op welke termijn ze de volledige overschakeling naar DAB+ wil gerealiseerd zien en hoe die zal verlopen.

Het geluisterde volume digitaal. Daar zullen ze snel zijn. Als vanaf 1/1/2021 elke auto een digitale radio moet aan boord hebben, dan stijgen die cijfers dagelijks. Uit hetzelfde stuk

Uit onderzoek blijkt dat Vlamingen in 2018 al meer dan een vijfde van de tijd via digitale kanalen naar de radio luisteren, vooral via internet. Experts verwachten dat het digitale aandeel de komende jaren nog sterk zal toenemen en vermoedelijk in 2022 al meer dan de helft zal bedragen.

Hoeveel er gestreamd wordt kunnen ze perfect monitoren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Hier in NL neemt de digitale radio via Internet ook steeds meer toe, hetzij via de computer of via de TV. Destijds had Lijbrandt 2 fibers in de glasvezel in gebruik en kreeg de FM radio nog signaal via de coax aansluiting. Na de overname door de KPN nog maar 1 fiber en stopte dat analoge signaal. Voordeel was wel dat met de nieuwe tuners steeds hogere resoluties in beeld mogelijk zijn. Er zijn een paar zenders die in 4k uitzenden.

Hubie

Special Member

Als ik WiKi mag geloven is DAB+ al vanaf 2013 in de lucht,we zijn nu 7 jaar verder.Als alle autofabrikanten standaard een autoradio in zouden bouwen die alleen geschikt is voor DAB+ dan geef ik het nog een kans met de 447 K nieuwe verkochte auto's per jaar (cijfers van 2019) maar dat gaat voorlopig niet gebeuren denk ik zomaar.

Jinny

Golden Member

Op 3 september 2020 21:08:00 schreef buckfast_beekeeper:
Wat maakt het verschil? Blijft het een feit dat er voor DAB+ minder vermogen wordt uitgestraald, dus ook moet opgewekt worden als bij FM. Heb je voor die FM zenders nog steeds >70kW nodig en voor de DAB+ maar 36kW. De verhouding blijft gewoon hetzelfde. In beide gevallen is bijna het dubbele nodig om de FM overeind te houden ten opzichte van de DAB+.

DAB+ heeft een veel slechtere dekking dan FM.
Het vermogen verhaal klopt, het is dan ook te laag.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 4 september 2020 02:56:44 schreef Hubie:...Als alle autofabrikanten standaard een autoradio in zouden bouwen die alleen geschikt is voor DAB+ dan geef ik het nog een kans...

Ik heb al lang geen auto meer kunnen kopen die geen DAB+ had. Pas bij m'n nieuwste ook echt tevreden over DAB. Kennelijk is de apparatuur van erg grote invloed.

Onze Corolla (2020) heeft ook DAB+. Bevalt prima. Vrijwel altijd storingsvrije ontvangst, en daar waar het signaal wat zwakt is, lijkt de ontvanger terug te schakelen in decodeer-resolutie (de kwaliteit van het geluid lijkt dan richting 128kbps te gaan, soms zelfs mono), maar weergave blijft.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik ontvang hier op een Onkyo met buitenantenne, volgens radio display, met een signaal kwaliteit van 96% en VRT zenders met 96kbps. Wat blijkbaar ook hun huidige bitrate is. bron. Zend NL wel uit in >96kbps? Volgens deze info is ook in NL de bitrate 96kbps (maar was 128kbps).

Volgens het ene artikel hoor je het verschil tussen 128 en 96 en volgens het andere artikel zou dat vooral tussen de oren zitten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hangt sterk af van de compressie methode: 128kbps MP3 klinkt verschrikkelijk, terwijl 96kbps AAC net zo goed klinkt als 192kbps MP3.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Op 3 september 2020 21:26:17 schreef RAAF12:
Hier in NL neemt de digitale radio via Internet ook steeds meer toe, hetzij via de computer of via de TV. Destijds had Lijbrandt 2 fibers in de glasvezel in gebruik en kreeg de FM radio nog signaal via de coax aansluiting. Na de overname door de KPN nog maar 1 fiber en stopte dat analoge signaal. Voordeel was wel dat met de nieuwe tuners steeds hogere resoluties in beeld mogelijk zijn. Er zijn een paar zenders die in 4k uitzenden.

Van KPN is algemeen bekend dat ze nog op hun moeder zouden bezuinigen als het zo uitkwam, dus dat zegt verder niets. Naar mijn idee is het niet zozeer FM dat ze op die manier weggegooid hebben, maar DVB-C. Als je het zo bekijkt zie je al snel dat het een doodordinaire bezuiniging ten koste van de kwaliteit is. IPTV gaat van je internet af terwijl DVB-C een prachtig broadcastprotocol is dat er ook echt voor ontwikkeld is en dus optimaler gebruik maakt van de beschikbare bandbreedte.

Op 4 september 2020 09:00:17 schreef GJ_:
[...]Ik heb al lang geen auto meer kunnen kopen die geen DAB+ had. Pas bij m'n nieuwste ook echt tevreden over DAB. Kennelijk is de apparatuur van erg grote invloed.

Ik haalde al aan dat het grote probleem volgens mijn contact in de binnendekking zou liggen. Dat was bij FM al niet altijd fantastisch maar bij een 2 keer zo hoge frequentie en het halve vermogen kan ik me er iets bij voorstellen. Waar ik eerst helemaal geen nut zag, zie ik nu een systeem dat behoorlijk geschikt is voor autoradio's en eigenlijk uitsluitend daarvoor verplicht zou moeten mogen zijn (terwijl ik opzich geen problemen heb met mijn oude RDS radio maar erken dat het beter kan).

Mogelijk dat de werkelijkheid door 5G of 6G ingehaald wordt terwijl we nog in lengte der dagen naar de FM kunnen luisteren, wie zal het zeggen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 september 2020 11:28:33 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Volgens KPN is over 5 jaar heel Nederland 'verglasvezelt', ben benieuwd wat ze daar van waar kunnen maken...

In de jaren '60' zei PTT ook dat iedereen in Nederland uiterlijk in 1972 de beschikking over 2(koper)aderparen zou hebben.
(dus iedereen kon 2 analoge aansluitingen krijgen)

Pas aan het eind van vorige eeuw zat men op iets van 96%... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 4 september 2020 11:20:12 schreef maartenbakker:
[...]
Van KPN is algemeen bekend dat ze nog op hun moeder zouden bezuinigen als het zo uitkwam, dus dat zegt verder niets. Naar mijn idee is het niet zozeer FM dat ze op die manier weggegooid hebben, maar DVB-C. Als je het zo bekijkt zie je al snel dat het een doodordinaire bezuiniging ten koste van de kwaliteit is. IPTV gaat van je internet af terwijl DVB-C een prachtig broadcastprotocol is dat er ook echt voor ontwikkeld is en dus optimaler gebruik maakt van de beschikbare bandbreedte.

Ze wilden over op een nieuwe 'propositie' (KPN taal) toen Lijbrandt werd ingelijfd. Op een fiber ipv twee op de glaskabel. De snellere glasstream kon alleen op de nieuwe decoders.
Ze hadden vele zenders driedubbel op het systeem staan, SD en HD voor de ADSL klanten en HDGlas voor de glasvezelklanten. Verschil in beeld is goed te zien. De HD stream via DVB-T2 is wel beter dan de glasfiber SD stream. Ik heb een jaarlijks abo bij Telfort, Oxxio, Budget op het KPN glasnetwerk gehad. DVB-C is toch coax aansluiting?

RAAF12

Golden Member

Op 4 september 2020 11:30:20 schreef Arco:
Volgens KPN is over 5 jaar heel Nederland 'verglasvezelt', ben benieuwd wat ze daar van waar kunnen maken...

In de jaren '60' zei PTT ook dat iedereen in Nederland uiterlijk in 1972 de beschikking over 2(koper)aderparen zou hebben.
(dus iedereen kon 2 analoge aansluitingen krijgen)

Pas aan het eind van vorige eeuw zat men op iets van 96%... ;)

Ze zijn flink bezig Amsterdam krijgt nu ook glas
https://www.kpnnetwerk.nl/glasvezel-amsterdam/
https://l2fiberrotterdam.nl/

Mijn huidige auto, Nissan X-trail heeft een goede DAB ontvanger en een beter antenne. De vorige te licht bevonden quasqai had wel een mooie DAB maar ee beroerde antenne. Ik heb nu ook bij mistig weer in 99% dab ontvangst. Bij geen ontvangst gaat hij terug naar Fm.

Overigens heeft mijn xtrail ook nog Am niet dat daar in Nederland nog veel op te horen is.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 4 september 2020 16:46:25 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2020 16:33:05 schreef RAAF12:
DVB-C is toch coax aansluiting?

Net als FM en soms zelfs nog analoge TV, was het gebruikelijk om DVB-C over de tweede glasvezel te jagen. Op die manier kon je de eerste vezel volledig voor het internet benutten. De signalen van de tweede glasvezel gingen via een simpele omzetter binnenshuis de coax op, zodat je je radio en TV zonder tussenkomst van losse ontvangers en nog meer ellende kon aansluiten. Nu kom je zo'n oplossing alleen nog tegen buiten KPN-gebied.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog even kort de milieu effecten.
DABN ontvangers gebruiken veel meer stroom dan analoge.
Laat maar eens een DAB ontvanger op batterijen lopen, zo leeg, dus extra milieubelasting.

Overigens gebruiken FM ontvangers al meer stroom dan als ze op AM staan. Met vrijwel lege batterijen heb ik geen FM ontvangst op een portable, maar wel AM.

Jinny

Golden Member

Klopt, we hebben een radio die op batterijen gaat, van die grote D cellen, in tijd van ja en nee leeg.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een test die ze 3 jaar geleden hebben gedaan met 1 lokale zender en een lokale buur zender.Waarbij bleek dat de resultaten toch minder positief waren dan ze gehoopt hadden.
https://radiovisie.eu/dab-tests-in-nederland-resultaten/

Jinny

Golden Member

Duh, wat ik eerder in deze treath al vermeldde..
Vermogen is te laag.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 6 september 2020 18:51:48 schreef Jinny:
Duh, wat ik eerder in deze treath al vermeldde..
Vermogen is te laag.

En al je de vermogens opvoert had je net zo goed die FM aan kunnen laten staan......