Miele W5825 DOOD !

Allen,
ik heb hier een Miele wasmachine type W5825 die helemaal niets meer doet .
Deze is voorzien van module ELP 165 .
Op deze module was de 120 Ohm weerestand en de TNY278 stuk . In het primair gedeelte alle andere componenten nagemeten ( voornamelijk diodes) en deze bleken OK . Na test nog steeds hetzelfde :( . Ik meet op condensator 323 V DC en meet ook tussen pin 4-5 deze 323 V DC . Tussen pin 2 - 8 meet ik 5?8 V DC . Dit lijkt mij allemaal ok .
Nu weet ik niet goed meer hoe verder te gaan .
Kan iemand van jullie mij verder begeleiden in het zoeken naar het defect ?
Mvg.

Jan

vergeten

Golden Member

Op 4 september 2020 16:20:30 schreef JanEB:
Tussen pin 2 - 8 meet ik 5?8 V DC.

Wat meet je daar nou precies? 5?8 V is geen spanning!
5,8 V soms?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oei, foutje niet gezien .
Idd 5,8V DC

jan

vergeten

Golden Member

Tikfoutje wat ik al dacht, kan gebeuren. :)
Die TNY heeft eigenlijk maar 4 aansluitingen 5 t/m 8 zitten aan elkaar (source)

Hoe handig ben je met je universeelmeter?

Ik heb even wat componenten gemarkeerd met een letter A t/m J.
Op die kleine weerstandjes (F, G, H, i, J) moet je meten wat erop staat of minder nooit meer.
Meet deze eens na op de ohm stand en laat weten wat je meet.

Er zitten diodes bij (A, B, C, D, E) dus als je meter een diodestand heeft moet je 2 keer meten en de 2e keer je meetpennen wisselen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Meetresultaten :

A : Diode 1,1 v - 0,5 v ( diodestand)
B : Diode 1,6 v - 0,5 v ( diodestand)
C : Diode oneindig - 0,5 v ( diodestand)
D : Diode oneindig - 0,5 v ( diodestand)
E : Diode oneindig - 0,5 v ( diodestand)
F : R 0,32 k ( opschrift 3300)
G : R 0,37 M ( opschrift 474)
H : R 0,37 M ( opschrift 474)
I : R 0,47 k ( opschrift 471)
J : R 12 k ( opschrift O9C)

mvg.

Jan

Meetresultaten ( diodes nu ook op Ohms gemeten

A : 20 k - 30 M
B : oneindig - 30 M
C : 40 M - 2,6 M
D : 40 M - 2,6 M
E : 90 k - 2 => 52 M ( verspringt steeds)

Groeten .

jan

vergeten

Golden Member

De diodes ohms meten zegt niet zoveel de meetstroom is daarvoor te klein, levert daardoor vreemde waarden op.

Weerstand F meet je: R 0,32 k ( opschrift 3300)
Dat is dus 320Ω, is wel 10 maal zo klein maar dat kan doordat hij in de schakeling zit.

De overige metingen zien er niet erg vreemd uit.

Je kan de trafo wikkelingen nog meten op onderbreking.
Ze zijn normaal vrij laagohmig.

Je hebt die TNY278 vervangen waar heb je die aangeschaft?

Er zitten links en rechts vande "I" 2 transistoren vlakbij die TNY, die bij de letter J is een diode.
Het kan dat die de TNY278 inschakelen adhv een voorwaarde, dan doet de print op tafel mogelijk niet omdat er geen kabels aangesloten zijn.

En verder..tja... zonder schema is het lastig, misschien kan er nog iemand bijspringen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor snelle antwoord .
TNY komt van Duitsland .
Heb je enig idee wat ik pin 1 van de TNY zou moeten meten ?

Jan

Heb je een scope waar je mee overweg kunt. Zeker gezien het primaire metingen zijn met bijhorende gevaren van scope massa en netstroom. Ik zou de pootjes vd tny nazien met scope. Kan er geleidend soldeervet aanwezig zijn? Kun je de werking vd tny begrijpen en de metingen interpreteren? Persoonlijk zou ik daar beginnen en desnoods de 5€ chip er terug afhalen, metingen doen zonder op de achtergebleven componenten en een nieuwe plaatsen rekening houdend met statica, soldeertijd en soldeertemperatuur. Ik heb hier nu juist geen print liggen om even snel te volgen. Een van de 5componenten zonder letter kan het natuurlijk ook zijn maar die zijn zo niet meetbaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,
kan ik je een PB sturen ?

jan

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zal mijn Email doorgeven .
weggemod

Jan


Modedit:
Als je je mail zichtbaar wilt maken doe dit dan in je profiel, daar staat het veilig voor spambots

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 4 september 2020 23:45:53 (4%)

vergeten

Golden Member

Als je veel spam wilt hebben zet je hier je mailadres neer!
Zet het in je profiel daar staat het veilig voor spambots vanwege de grafische weergave.

Met de editknop kan je het weghalen uit je vorige bericht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ondertussen heb ik een schema van je probleem gebied gemaakt. Mss even overlopen. De 1fw is om de 5,8 weg te trekken zodat alles stil valt bij overspanning. Gezien De 5,8 er is kunnen we dit deel ter zijde laten. Aannemende dat de tny ok is kun je enkel de a4w en de condensator na kijken op defect. Ik meet 2v op diode stand tss pin 1 (zwart)en pin 6 (rood vd meter). Dit om te zien of C kort ligt. De dubbele diode is 0,5v in geleiding en 2,5 in sper. Wat meet je met de spanning er op aan pin 1 en 6? Best geen smd afsolderen. Gegarandeerd stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,
de nummers op het schem komen niet echt overeen met de echte nummering van het IC denk ik ( zie foto eerder in deze post ) .
Tussen massa ( pin 5-6-7-8) en pin 2 met ik zoals gezegd 5,8 V . Tussen massa en pin 1 meet ik 0,3 V . Als ik tussen 1 en 2 meet , meet ik 5,4 V .

Jan

Als ik de dubbele diode meet dan meet ik twee keer 0,5 v tussen anode en gemeenschappelijke kathode en in de andere richting 2 keer oneindig ( dat lijkt me OK)
Tussen pin 6( van uw schema - pin 2 op IC configuratie)(zwarte pin van meter) en de anodes van de dubbele diode meet ik 1,4 V . In de andere richting is dit oneindig .

Jan

Idd. Ik heb het wat omgedraaid precies. Dat heb je met schematekenen na middernacht. Haha. Het komt natuurlijk van een andere print v miele maar ik hoopte dat het wat overeen zou komen. Ik verwacht op de feedback pin. Hoe hoge de spanning hoe breder de pulsen. Nul volt is disabled dus normaal dat het niets doet. Ik kijk straks nog eens als ik op groot scherm zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb in het daglicht nog eens even snel gekeken en ik heb me vergist. De nummers staan hopeloos door elkaar. 1FW dient wel ter regeling van de spanning, ik meende me ook een zoektocht achter dit component te herinneren dus vermoed dat bij mij deze ook stuk was toen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Succes !
De transistor (1FW) in het secundaire circuit bleek idd de dader te zijn dat de voeding van deze ELP165 module niet bleek te werken na het vervangen van de 120 Ohm weerstand en de TNY278 .
Deze kleine snoodaard vervangen was echter niet zo makkelijk .
Eerst de oud en "afgeblazen" met warme lucht en vervolgens ( een gerecupereerde) op de print gesoldeerd ( met loep en veel geduld) .
Bij het aanleggen van de spanning ( 230 V) op de print hoorde ik direct een relais bekrachtigen en de voeding was idd terug ( 13,2 V DC) .
Alles terug gemonteerd in machine en deze blijkt terug te werken :)

Bedankt Eric en "vergeten" om mij hierdoor "te loodsen" .
Ik heb hier alvast weer veel uit geleerd en een defect toestel herstellen geeft mij enorme voldoening!

Bedankt CO .

Jan

Erg leuk dat dit tot een goed einde is gekomen.
Die TNYjes gaan echt wel erg vaak stuk. Worden tegenwoordig in Miele, Siemens, Whirlpool, AEG,.. gebruikt.

Als je dan weet wat Miele vraagt voor zo'n module...
Zeker tijdens zomerse dagen sneuvelen die dingen in Miele bij bosjes.

Ik ook weer wat geleerd ;-)