Goedenmiddag,
Ik ben met een project bezig waarbij ik via Python (openCV) de afmetingen van een willekeurig (metrisch) boutje wil herkennen. Omdat ik nog redelijk nieuw ben met python ben ik nog steeds erg zoekende naar informatie. Welnu staan er een heleboel basis filmpjes op youtube, en basic object herkenning uitleg waar ze uitleggen hoe je een driehoek, vierkant etc kan herkennen, maar de informatie die dieper gaat kan ik niet goed vinden.
Welnu wat ik dus probeer te maken is een programma wat een foto inlaad, en kan bepalen welke lengte en dikte de bout is (de dikte zegt direct iets over de maat, M2, M3, M4 etc.)
Mijn idee was als volgt: Ik neem een foto van de bout en zorg ervoor dat ik in het programma de kop van de bout kan onderscheiden van het draadeind van de bout. (de kop heb ik tenslotte niet nodig). Vervolgens teken ik een contour om het draadeind wat over is gebleven heen, en daarna zal het relatief eenvoudig zijn om de afmeting van dit contour (een rechthoek)
Mijn vraag: Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik ben al zover gekomen dat ik het contour van de bout heb. (zie foto)
Nu kreeg ik dus de tip om de functie np.count_nonZero te gebruiken, maar het is mij nog niet echt duidelijk wat deze functie doet. Zou iemand die dat wel weet dat misschien willen uitleggen? En daarnaast is deze volgens mij alleen te gebruiken als de bout mooi horizontaal ligt? Werkt dit ook nog als de bout onder een hoek van 45 graden op de foto ligt?
PS: Om de afmeting van de bout te bepalen zal er naast de bout altijd een liniaal worden geplaatst ter referentie, mochten jullie het willen weten