Stroom-/ spanningsverloop M1 gelijkrichter met ideale zelfinductie

Beste allemaal,

Ik ben docent op het Summacollege te Eindhoven.

Tijdens een discussie meet collega's hebben wij het gehad over een M1 schakeling belast met een ideale zelfinductie. Dit is dus een diode in serie met een ideale zelfinductie. Het geheel wordt gevoed met een sinusvormige spanning.

Mijn collega's proberen mij te overtuigen dat de stroom zal lopen vanaf 0 graden tot 270 graden. Volgens mij begint de stroom te lopen vanaf 0 graden en stopt de stroom bij 360 graden. E.e.a. omdat de ideale zelfinductie bij het positieve deel van de sinusvormige spanning energie opneemt en diezelfde hoeveelheid energie ook weer moet terugleveren in het negatieve deel van de sinusvormige voedingsspanning.

Let goed op er staat geen vrijloopdiode gemonteerd over de belasting (ideale spoel).

Ik heb zojuist geprobeerd e.e.a. te benaderen met een meting, echter de beschikbare spoelen zijn verre van ideaal.

In de bijlage vind je het schema en de stroom- en spanningsgrafiek zoals ik verwacht dat het zal zijn.

Wie wil er meedenken over bovenstaande zaak?

We hebben er inmiddels al een taart op staan. De vraag is alleen wie 'm moet betalen.

Met vriendelijke groet,

Marco de Boevere

Volgens mij heb jij gelijk; immers, de gemiddelde spanning over de spoel moet 0V zijn, dus de integraal over de ene helft van de periode moet gelijk zijn aan de integraal in de andere helft. De spanning over de spoel kan nooit groter zijn dan de aangeboden spanning, en omdat de stroom nooit negatief wordt (alleen voor een theoretisch oneindig kort moment 0), is die eigenlijk niet zo relevant in het verhaal, zolang die ideaal is (geen spanningsval heeft), de spoel geen weerstand heeft, en het geheel precies op die nuldoorgang ingeschakeld wordt.