Russische scoop (C1-65A) : geen lijn

hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Net gemeten, er staat inderdaad 53 volt tussen klem 2 en 3 van de beeldbuis.
Waar heb je die waarde van 53 volt gevonden aub?

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Die waarde gevonden :? nee uitgerekend dat is de reden dat je twee keer een negatieve spanning heb 2,02 kV - 1,967 kV = 53 V ;)
Dat is goed nieuws want dan is de buis in orde.

Dan kijken naar de + 2,02 kV daar moet ik even induiken.... er staan groene stipjes bij de pot-meters heb jij die er bij gezet welke functie ze hebben ?
Ik meld mij vanavond weer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Op het groot schema in enkele posts hierboven staan groene omcirkelde cijfers bij de potmeters.
Daar heb ik nog een verklarende lijst van gevonden:
(Ik heb het schema eronder geplaatst zodat je niet telkens van pagina moet veranderen)

Hierbij nogmaals het schema:

MVG en bedankt voor de medewerking,
Luc.

Ha hobby luke,

Kan je kijken of de astigmatism instellen net als de focus werkt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 10 september 2020 16:09:43 (99%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

De astigmatism regeling werkt ook.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Even tussendoor heb je al eens geprobeerd of de tijdbasis werkt :o
Je kan op pin 8 Y5 meten met je scope of je daar de zaagtand ziet.
De print Y5 is de helderheid modulator en regelt de helderheid ( ander principe ) moet kunnen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Ik zie geen zaagtand op klem 8 van Y5.
Het maakt niet uit of klem 3 van de beeldbuis verbonden is met Y9 of niet.
Ik voeg nog een foto bij waarop een blok te zien is met een HS teken op (de print erboven is Y5):

Ik vind dit blok niet direct terug op het schema.
Enkele van de draden die er mee verbonden zijn:
Klem 8 van Y5.
Klem 2 van de beeldbuis.
Klem 1 van de beeldbuis.
Er zijn er nog meer maar die moet ik nog uitzoeken.
Ik zou denken dat in dit blok de weerstanden R68/R69 en condensator C37 zitten plus misschien nog andere onderdelen.
Misschien is daar iets mis mee?
Ik probeer binnenkort alle draden naar dit blok te volgen.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Volgens mij heb je op het front een bus daar staat de X op zaagtand maar hou me te goede want mijn Russisch is niet zo goed ;)
Maar mijn eerste vraag was als je aan de knop tijdbasis (schrijfsnelheid) draait veranderd er dan iets op het scherm.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Net eens gekeken en de tijdbasis werkt, van een horizontale bewegende punt naar een volle lijn.
Nog geen tijd gehad voor verder onderzoek.

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

Ik ben in het weekend nog eens met het toestel bezig geweest.
Ik heb een beschrijving van het schema gevonden wat het hopelijk een beetje verduidelijkt:
(Paragraaf 8 geeft een beschrijving van Y5).

Ik heb nog enkele metingen gedaan, ziehier de samenvatting:
Zowel met als zonder beeld:

Klem 15 van Y4: een zaagtand van ongeveer 8,5 Volt t/t die verandert met de "time/div" instelling.
Klem 24 van Y4 en dus ook op klem 4 van Y5: spanning zoals in beeld hieronder, die ook mee verandert met de "time/div" instelling.

Op klem 8 van Y5 krijg ik het volgende:
Zonder beeld:

Vervolg: zie volgende post.

hobby luke

Honourable Member

Klem 8 van Y5 met beeld:

Gemeten met de Fluke op de +2 kV en -2kV via een weerstand van 85Mohm:
205 volt wat zou overeenkomen met ongeveer 2kV.Tijdens die meting krijg ik ook beeld maar de helderheid is niet regelbaar.
Ik denk dus dat alles werkt, maar de +2kV is er niet (ik denk dat er in feite 4 kV zou moeten staan zoals hier eerder reeds gemeld werd)
Mochten er nog items zijn die ik niet beantwoord heb, geef maar een seintje.

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

Even een kickje toegestaan in verband met de 2 vorige posts?

Ik begrijp in feite niet goed hoe men aan + 2kV en - 2kV komt, ten opzichte van wat?

Ik zou verwachten dat het ten opzichte van een middenaftakking in de transfo zou zijn, maar dat is hier toch niet zo?

Misschien ben ik hier in een totaal verkeerde richting aan het zoeken?

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Heee je ben weer verder goeie foto's maar ik moet even lezen !
Zit er nu ook een Z ingang op :? volgens mij wel zet daar een signaal op dan kan je kijken of de trace helderder wordt.

Ik moet je vraag van de 2 kV even op me laten inwerken is dat net zo iets als + en - op de voeding !
Dat klopt natuurlijk ook wel de rode klem is positief tenopzichte van de zwarte en de zwarte is negatief tenopzichte van de rode :D
Maar even kijken of dat bedoeld wordt kom ik op terug.

Even recapituleren wat ik heb mee gekregen......
De helderheid is niet aanwezig maar de buis lijkt in orde want als je de + ≈ 2kV los haalt heb je licht maar is niet regelbaar.
De tijdbasis is instelbaar maar de Z ingang is nog niet gecontroleerd.

Het onderzoek zal op de Z ( helderheid) versterker moeten liggen daar wordt iets uitgeschakeld !
Heb je ook een X-ingang er op zitten dan kan je even kijken wat er in de stand extern gebeurt of je een stip te zien krijgt.
Ik zal even kijken of je de Z-versterker extern met een voeding kan bedienen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Op 24 september 2020 21:09:07 schreef electron920:
Ha hobby luke,

Heee je ben weer verder goeie foto's maar ik moet even lezen !
Zit er nu ook een Z ingang op :? volgens mij wel zet daar een signaal op dan kan je kijken of de trace helderder wordt.

Ik moet je vraag van de 2 kV even op me laten inwerken is dat net zo iets als + en - op de voeding !
Dat klopt natuurlijk ook wel de rode klem is positief tenopzichte van de zwarte en de zwarte is negatief tenopzichte van de rode :D
Maar even kijken of dat bedoeld wordt kom ik op terug.

Groet,
Henk.

Post 21 september 2020 19:20 :

"" Gemeten met de Fluke op de +2 kV en -2kV via een weerstand van 85Mohm:
205 volt wat zou overeenkomen met ongeveer 2kV. ""

Als + 2kV de rode klem is en - 2 kV is de zwarte klem, dan zou daar dus 4 kV moeten staan?
Ik meet nu ongeveer 2 kV (205 volt via weerstand van 85 Mohm, Fluke is 10 Mohm).

Nog even dit meegeven: Wanneer ik beeld heb is dit met volle helderheid en is deze niet te veminderen.
De spanning op de potentiometer varieert wel.

MVG,
Luc.

benleentje

Golden Member

Als ik kijk naar Y9-3 staat de 2kV op de aansluitingen 3 en 5. 3 is eigenlijk nog steeds wisselspanning en komt direct vanaf de transformator. 5 gaat via een diode en moet dus negatief zijn. ik zou dus zeggen dat het -2kV is. Ik zie verder nergens een referentie naar de massa dus op Y9-3 zijn de spanningen zwevend.

Als je vanaf y9-3 aansluiting 3 de +1.98kV volg naar Y5 dan moet daar de spanning ook negatief zijn. In ieder geval lager als 150V die bovenin rechts op y9-5 binnen komt.

Als + 2kV de rode klem is en - 2 kV is de zwarte klem, dan zou daar dus 4 kV moeten staan?
Ik meet nu ongeveer 2 kV (205 volt via weerstand van 85 Mohm, Fluke is 10 Mohm).

Ik heb meer het idee dat het gewoon 2kV totaal is en dat ze met +2kV de positieve kant bedoelen en met de -2kV de negatieve kant van de 2kV. Maar geen idee wat die spanningen to de referentie massa moeten zijn maar de positive kant moet al lager zijn dan + 150V zoals ik al eerder opmerkte.
Ik begin nu het idee te krijgen dat daar het probleem zit dat die spanning niet horen te zweven maar dat de koppeling naar de referentie met bv een weerstand of transistor niet goed is.

Omdat als je met de probe de aansluiting aantikte de spanningen er wel zijn had ik al eerder voorgesteld op dan even tijdelijk te doen met een vaste weerstand condensator of beide, heb je dat al een keer geprobeerd? Een meetprobe bestaat hoofdzakelijk uit een weerstand en condensator naar de massa

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 24 september 2020 22:05:16 (50%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

Op 24 september 2020 21:56:40 schreef benleentje:
Als ik kijk naar Y9-3 staat de 2kV op de aansluitingen 3 en 5. 3 is eigenlijk nog steeds wisselspanning en komt direct vanaf de transformator. 5 gaat via een diode en moet dus negatief zijn. ik zou dus zeggen dat het -2kV is. Ik zie verder nergens een referentie naar de massa dus op Y9-3 zijn de spanningen zwevend.

Als je vanaf y9-3 aansluiting 3 de +1.98kV volg naar Y5 dan moet daar de spanning ook negatief zijn. In ieder geval lager als 150V die bovenin rechts op y9-5 binnen komt.
[...]Ik heb meer het idee dat het gewoon 2kV totaal is en dat ze met +2kV de positieve kant bedoelen en met de -2kV de negatieve kant van de 2kV. Maar geen idee wat die spanningen to de referentie massa moeten zijn maar de positive kant moet al lager zijn dan + 150V zoals ik al eerder opmerkte.
Ik begin nu het idee te krijgen dat daar het probleem zit dat die spanning niet horen te zweven maar dat de koppeling naar de referentie met bv een weerstand of transistor niet goed is.

Omdat als je met de probe de aansluiting aantikte de spanningen er wel zijn had ik al eerder voorgesteld op dan even tijdelijk te doen met een vaste weerstand condensator of beide, heb je dat al een keer geprobeerd? Een meetprobe bestaat hoofdzakelijk uit een weerstand en condensator naar de massa

Wanneer ik (met de +1.98kV verbinding los) een weerstand van 1 Mohm tussen - 1.98 kV en massa aansluit en dan de scoop inschakel, heb ik een zeer felle lijn die niet in helderheid te regelen is.

De spanningen op klem 14 en 16 van Y5:
*Alles verbonden en dus geen beeld: +159 V op klem 14 en -7.5 V op klem 16.
*Draad van +1.98 kV los en geen beeld: zelfde meetwaarden.
*Draad van +1.98 kV los en -1.98 kV aantikken met probe: felle lijn niet in helderheid regelbaar, zelfde meetwaarden.

Een DC spanning aansluiten op de Z-ingang (+5V) heeft geen effect.

MVG,
Luc

hobby luke

Honourable Member

Ik heb in module Y5 alle weerstanden gemeten, deze zijn ok.
Ook de transistoren en de dioden gecontroleerd, deze zijn ook ok.
Enkel diode 5 en 6 die in 1 behuizing zitten, kon ik niet doormeten.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Ik wacht maar even af tot jij een berichtje plaatst dan weten we dat je er tijd voor heb ;)
Die D5 en D6 dat zijn nu net de belangrijkste heb je ook een componenten lijst.... laat ze er anders even uit en kontroleer de +2 kV.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

*Alles verbonden en dus geen beeld: +159 V op klem 14 en -7.5 V op klem 16.

Dat is ongeveer wat ik verwachte.

Dat zou inhouden dat als je nu op Y9-3 gaat meten dan klem 3 ook -7,5V moet meten en op klem 5 -7,5V -2kV = -2kV en een beetje

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

@ benleentje: dat klopt, op klem 3 heb ik -7.5 V en op klem 5 ongeveer - 2kV.

@ electron 920:
De diode (D5en6) is een:2u103A waarvan ik het volgende kan terugvinden (de letter u is in feite een Russische u):

Vertaling:
Main technical characteristics of the diode 2u103A:
- Uobp and max - Maximum impulse reverse voltage: 2000 V;
- Inp max - Maximum forward current: 10 mA;
- Inp and max - Maximum pulse forward current: 1 A;
- fd - Working frequency of the diode: 50 kHz;
- Unp - Constant forward voltage: no more than 9 V at Inp 50 mA;
- Iobp - Constant reverse current: no more than 10 μA at Urev 2000 V;
- twoc arr - Reverse recovery time: 2 μs

Wanneer ik deze loshaal , dan meet ik -10 V op klem 3 van Y9-3.

MVG,
Luc.

benleentje

Golden Member

Wat staat er op Y9-3 eigenlijk als je op wisselspanning meet?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

@benleentje:
Net gemeten op klem 3 van Y9-3 met Fluke 289:
Zonder beeld: 0.35 V
Met beeld (klem 3 van Y9-3 los): 6.4 V

Ondertussen heb ik nog iets opgemerkt:

Ik hoef de -1.98 V niet meer aan te raken met een probe om een lijn te krijgen (wanneer klem 3 van Y9-3 los is), die komt nu spontaan na opwarmen van de buis.

MVG,
Luc.