Opamp SSB filter op 455 Khz

EgbertG

Golden Member

Ik voel me steeds dommer worden ;-)

Ok...maar ik begrijp nu wel waarom een 10.7 Mhz bandfilter van 6 Khz breed er zo rafelig uit zag aan de flank van de hogere frequentie! Klaarblijkelijk te maken met de onjuiste impedantie match. Bestaat zo'n echt bandfilter feitelijk ook uit meerdere gekoppelde kristallen? Ik zag namelijk ook diverse hobbels bovenin die curve.

Moet ik meteen denken aan dat ik ook nog wil vogelen met toroids en MF toko spoeltjes en die moeten qua impedantie natuurlijk dan matchen met het filter!

Die aktieve filters - om daar nog even naar terug te komen - kunnen natuurlijk alleen in het LF gebied ingezet worden. Dat kan altijd natuurlijk nog als bonus als het IF deel goed genoeg is qua filtering.

( ik ga de voordelen al zien van SDR ;-) )

Frederick E. Terman

Honourable Member

Door een verkeerde aanpassing wordt de doorlaat hobbelig inderdaad. Maar echte kristallen hebben ook wat 'spurious' resonanties, zodat je daardoor ook vaak wat ongewenste responses door het filter ziet komen.
Meestal is het niet zo'n punt, omdat het kristalfilter niet het énige filter is. Maar als de spurious 'dichtbij' zit, is het wel lastig.
Bij kristallen die voor filters worden gemaakt, wordt hierop natuurlijk gelet. De spurious zijn daar ver van de doorlaat.

Bij kristallen die alleen maar in een klokoscillator hoeven, zijn de spurious onbelangrijk, zodat er geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Daardoor (en door de grote aantallen) zijn deze kristallen goedkoop.
Je kunt er goed mee experimenteren, maar voor fabrieksmatig geproduceerde kristalfilters zouden ze niet goed genoeg zijn. Maar hé, dat maakt het voor ons amateurs alleen maar interessanter, toch? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha EgbertG,

Het ligt er aan welke ontvanger of MF strip je wil maken alleen SSB of meerdere modulatie vormen ?
Het is zoals ik al schreef zeker mogelijk om met Op amps een mooi MF filter te maken alleen niet op 8 MHz daar hebben we wel Op amps voor maar die kosten € 80,- per stuk :(
Dus dan ga je naar een lager MF of zoals @Frederick E. Terman laat zien maar is voor een universele ontvanger niet interessant !

Elk filter heeft fysische begrenzing dat wil zeggen je kunt er niet te snel doorheen.
Ik heb een standaard MF strip ontwikkeld met afstembaren kristalfilters op 16 MHz.
Maar dat is een ingewikkelde techniek !
Het is belangrijk om de juiste aanpassing voor een breed gebied te creëren in een KVG kristalfilter zitten ook transformatoren.
Dat je die hobbeltjes ziet dat hoort zo dus niet vlak bij staggered tuning met of zonder kristallen tel je het aantal kringen bij een SAW filter is dit ook mooi te zien.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om je MF strip te verwezenlijken.
Zo heb ik voor PTT (DNL) ooit een kristal filter op 410 MHz gebouwd :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hierbij een plaatje van de kristalfilters van mijn Hartkit-2000.
Omdat er maar weinig amateurs zijn die de kennis en de meetapparatuur(ik iig niet) in huis hebben had Cor pa0chn alle 8.863 MHz kristallen geselecteerd,gemeten,gewobbeld en genummerd.

EgbertG

Golden Member

De ontvanger die ik bouw is panorama ontvanger. Feitelijk 2 ontvangers. Een voor weergave van het spectrum en een die op 1 frequentie de modulatie moet laten horen. Eigenlijk wil ik dat wel all-mode hebben en dus zou ik met diodes het signaal kunnen schakelen naar de specifieke delen voor AM/FM of SSB.

Ben er al eeuwen mee bezig, maar het lijkt erop alsof er weer een periode aanbreekt van wat meer op de zolderkamer zitten....

Zijn er ontvangers die daadwerkelijk met opamps in een lagere IF frequentie het filterdeel waarnemen of is t meer gevalletje van theoretisch zou t kunnen, maar niemand doet t zo?

Voor paar tientjes koop je natuurlijk een filter, maar op deze manier is tenminste nog een reden om de oude HP weer te gebruiken en zelf wat te leren!

Filter van de Hartkit zou ik voor tekenen ;-)

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 29 september 2020 18:01:48 (14%)

Ha EgbertG,

Helder leuk project welk frequentie gebied wil je bestrijken ?
En welke midden frequentie bandbreedtes zou je willen inzetten.
De opzet wat heb je tot nu toe dubbelsuper of tripelsuper.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

De ontvanger moet het voor mij interessante deel van de amateurbanden kunnen bestrijken. 40 meter tot 70 cm banden zijn dat dan.

3 mixers in t geheel. Heb geprobeerd om de Wadley loop te gebruiken omdat ik dat zo'n geniaal vond van de ontwerper, maar laat ik t maar niet moeilijker maken dat het al is. Beetje de VFO af en toe bijdraaien mag ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik lees nog steeds over 'stagger tuning' in verband met kristalfilters. Dat is echter niet het geval.

Het aantal 'hobbeltjes' die je in de doorlaatgrafiek ziet komt meestal wél overeen met het aantal 'polen' (resonators), maar NIET doordat die op verschillende frequenties zouden staan! Dat doen ze niet; hun resonantiefrequentie is GELIJK.

Denk maar eens aan twee identieke LC-kringen, die je koppelt. Ga je boven de kritische koppeling, dan krijg je twee pieken, de 'double humped' respons. Maar de kringen zelf staan op gelijke frequenties.

Zo ook met de kristalfilters. Als je bijvoorbeeld vijf exact gelijke kristallen neemt, dus met dezelfde resonantiefrequenties, en je maakt daar zo'n Dishal-filter van, dan zal de doorlaat daarvan 5 piekjes hebben.
Maar dat komt dus NIET door stagger-tuning. Alle kristallen hebben dezelfde resonantiefrequentie (en die frequentie ligt, gek genoeg, niet eens in de uiteindelijke filterdoorlaat).
Zie het voorbeeld hieronder: de kristallen zijn alle vijf voor 5000,0 kHz resonantie, maar het (3 kHz brede) filter ligt rondom 5001,86 kHz. (Google deze tool maar eens, het is leuk spelen.)

klik = groter

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

De fysisch frequentie van de kring heeft de zelfde waarde maar door wederzijdse koppeling k lees beïnvloeding schuiven de resonantie frequenties op de centerfrequentie wordt als het ware uit elkaar geduwd.
Maar ik geloof dat ik dit al had laten zien.
Het kristal filter wat ik heb gemaakt ligt op 16 MHz en zijn dezelfde kristallen en worden per setje met een trafo gekoppeld 12 stuks bandbreedte 400 Hz maar ook hier voor de veraf selectiviteit een RC filter gebruikt in diplex uitvoering !
Het is belangrijk om de resonantie posities te weten i.v.m het afregelen van zo'n filter.
Er is een direct verband tussen de piekjes en de reflectie demping.

@TS van 40 meter tot 70 cm dat is HF en UHF oké ik zit dan aan een VHF/UHF ontvanger te denken met een omzetter voor de HF band !
In de omzetter kan je eventueel een preselectie maken als je alleen de amateurbanden wil ontvangen maar het kan ook all band dus van 10 kHz....... 50 MHz je converteert deze band naar de UHF de uiteindelijke ontvanger.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Frederick, ik ben zover ... ik ga dat simulatieprogrammaatje zien te vinden en installeren! Toch wel leuk als de theorie dan klopt met de praktijk!

Het hoeft niet een doorlopende ontvanger te zijn, maar op het spectrum zullen de banden in andere kleuren worden weergegeven. Heb zo'n CRT buisje als scherm en als ik switch van band kan ik ook meteen een ander rooster aansturen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier is (als je nog verder wilt graven) ook nog een interessant document, met aan het eind nog weer verwijzingen naar andere interessante documenten. :)
http://pages.suddenlink.net/wa5bdu/crystal_slide_show.pdf

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Dank Frederick voor dat document ... ik zie daar ook inderdaad dat ze of trafo gebruiken voor juiste impedantie match of een weerstand netwerkje tot wel zo laag als 12,5 ohm.....

Ik ga er eens rustig voor zitten!