Pulsgever voor stationsklok

Op 22 oktober 2020 11:34:50 schreef MGP:
[...]
Het gaat hem over Q5/Rg zodat hij een grotere voedingsspanning kan gebruiken bij zijn schakeling met die BC547/557.
Die transistor scheidt de 13V outputs van de 24V voedingsspanning.

Ja, maar als je die schakeling voedt met 24V dan komt er bij "uit" 24V op de gate van de onderste mosfet, en bij "aan" staat er ongeveer -23.8V op de gate van de bovenste mosfet. Dat lijkt me een "buiten spec" situatie.

Daarnaast is er geen "deadtime". Als de gatespanning van 0 naar 24V moet, dan is er een tijd dat de spanning tussen de 6 en 18 volt zit. Dan zijn beide mosfets AAN. In een microcontroller waar ze mosfets gebruiken met een RDSON van 1k gaat dat goed: Een paar nanoseconde 5mA moet kunnen. Maar ga je hier gewoon een beetje redelijke mosets kiezen met een RDSON van 20mOhm, dan gaat er "even" 600A lopen. Hoe lang dat goedgaat weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, ik denk dat je een deel van dit topic hebt overgeslagen..

Waar zie je die mosfets in zijn schema? hij moet enkel zijn 'brug' met die BC547/557's aanvullen met een transistor die geschakeld is zoals Q5/Rg.

Hij wilde de eindtrap op 24V plaatsen en aansturen met de 13V outputs van de Cmos ic's en daarvoor heb je op beide pushpull schakelingen een extra transistor + 2weerstanden nodig.

Edit: Om alle misverstanden uit de wereld te krijgen in bijlage een tekening van het bovenste deel van de uitgang, het onderste gedeelte moet ook zo worden uitgevoerd.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 22 oktober 2020 22:14:28 (18%)

LDmicro user.

Waarom moeilijk doen, het schema wat ik gepost had is 24V en geeft ieder minuut een puls van ca. 2 seconden, ook wordt iedere minuut de polariteit omgedraaid.

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.
Sine

Moderator

Jep, die is aardiger voor de motoren, en heeft een xtal als tijdbasis.

Beide pluspunten tov het andere schema als je het mij vraagt.

Semtexx

Golden Member

Dat schema is inderdaad een stukje mooier.
Ik moet er alleen een sporenplan/printlayout voor maken, en daarvoor heb ik de software niet. Ik heb een aantal keren wat freeware programma's gebruikt, maar zonder veel succes.

Bijkomend voordeel is dat ik voor het andere (eenvoudigere) schema de onderdelen al heb.

Maargoed, de winter komt er aan, dus wat meer vrije tijd. Zolang het de vrouw des huizes nog niet stoort dat de klok er niet hangt...

Op 23 oktober 2020 08:59:36 schreef Sine:
Jep, die is aardiger voor de motoren, en heeft een xtal als tijdbasis.

Een kristal kan zomaar een paar minuten per maand scheeflopen.

De andere die de netfrequentie gebruiken lopen over een dag mogelijk een paar seconden voor of achter, maar op de lange duur loopt ie dan precies gelijk.

De uitzondering was een paar jaar geleden met een ruzie met een een of ander land wat "vervelend deed". Maar hoewel de boel toen dus een minuut of acht achter gelopen heeft, is als je dat op z'n beloop hebt gelaten je klok vanzelf weer gelijk gaan lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 23 oktober 2020 17:11:31 schreef rew:
De uitzondering was een paar jaar geleden met een ruzie met een een of ander land wat "vervelend deed". Maar hoewel de boel toen dus een minuut of acht achter gelopen heeft, is als je dat op z'n beloop hebt gelaten je klok vanzelf weer gelijk gaan lopen.

Daar was ooit een topic over:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140217

Sine

Moderator

Op 23 oktober 2020 17:11:31 schreef rew:
[...]Een kristal kan zomaar een paar minuten per maand scheeflopen.

De andere die de netfrequentie gebruiken lopen over een dag mogelijk een paar seconden voor of achter, maar op de lange duur loopt ie dan precies gelijk.

Dat is de theorie inderdaad, maar op de korte termijn kan ie best een paar minuten er naast liggen. Dat is meer dan waar ik happy mee ben.

Een TCXO-tje op 32kHz en je bent helemaal de baas ;)
(de DS32kHz bijvoorbleed)