Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Zo beetje doof van het lawaai nog...
Maar goed hij DOET HET!!!!
ietwat tegenvallend maar ja is ook niet vreemd te kleine cap en geen fatsoenlijke topload
Toch een halve meter hete vonk naar geaard object
Ook raken tl buizen overstuur 
Maar helaas bierflesjes kunnen geen 35 Kv hebben het gaat tot plus minus 20 a 25 Kv goed en dan beginnen ze door te slaan een paar zijn gescheurd en twee zelfs spectaculair ontploft.
Dus ik zal toch aan een dure mmc moeten
Eerst maar eens een srsg maken. En de topload maken
en dan kan ik ook meteen een mooie opstelling maken voor het geheel. De primair ligt nu namelijk op de grond omdat anders de secundair er niet op past 
(Ik blijf graag op de hoogte van leuke aanbiedingen voor caps
)
Sparks
Dat vraag ik me ook net af :s
Trouwens fry? jij had toch ook van die mooie caps welk type is dat en waar te verkrijgen?
Ik kan het zo gauw ff niet terug vinden we hebben het er eens eerder over gehad
jah ik heb het van kopspijkers ook gezien
niet echt spectaculair ofzo kwam niet verder dan 50 cm gok ik zo maarjah verder nog wel geinig.
@sparks altijd nog leuk zon 50 cm vonk 
over de caps ik en zaq hebben ze ook (en fry ook).
je kunt ze als het goed is via hem bestellen.
@iedereen
weet iemand wat het record vonk lengte van nederland is ?
ben wel benieuwd of iemand er hier al in de buurt komt 
Sparks
Hmmzz 50 cm dat had ik.ook niet getuned ,geen goeie cap ,geen topload en een sparkgap bestaand uit twee een eindje uit elkaar bungelende draadjes.
Wat betreft die caps ik heb 0.025 = Primary Cap (uF) nodig
+ een beetje extra natuurlijk
Ik weet de waarde's van die caps niet meer nog wel dat ze drie euro per stuk kosten.
Zal wel een leuk gat in mijn toch al uitgeputte budget slaan denk ik. Maar ja weinig keus als ik het goed wil laten werken.
Ga morgen even de rommel in de schuur opruimen breek nu m'n poten over de snoeren en hier en daar wat glasresten:P
En dan eens aan de slag met een goeie sparkgap De motor heb ik al nu nog ff chekken of ie synchroon is of niet
De langste vonk in nederland..... heb eigenlijk zowieso weinig gelezen over nederlandse coilers uitgezondert wat hier rondhobbelt
ik weet dat de langste vonk met een auto bobine ter wereld 32cm is
capacitve pulse discharge met 8000W, naart schijnt is die bobine na een vonk ontploft 
@ Jorrit
Voor de grootste vonk, ik denk dat je dan bij de TU Delft moet zijn. In het hoogspanningslab bij elektrotechniek hebben ze wel leuke transformators staan
en marx generator en stuff.
Anders moet je maar een mailtje naar hun sturen ofzo 
Kon zo snel alleen deze vinden:
http://www.its.tudelft.nl/scholieren_elektro/maindocs/intro/transient.…
Die rechts staat heb ik vorig jaar gezien.
Misschien vind je nog wat meer hierover 
[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op ]
Bobbyb
hallo
http://ee.its.tudelft.nl/highvoltage/Website_HTM/High_voltage_laborato… 4Mv is al gedaan dus
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
damn dan moet ik nog wel een stuk voor ik dat haal met me tesla 
edit:
leuk hokje hebben ze daar trouwens wil ik ook wel hebben 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Thanks bobby, die zocht ik 
Toen ik daar was hadden ze ook een kleine demonstratie gedaan, was op de open dag van de universiteit. Was wel grappig, alleen jammer dat ik toen nog niet zoveel van HV af wist (nu ook nog niet, maar wel meer dan toen
).
Nou Jorrit 14 & 15 april open dag, schrijf je in bij elektrotechniek, dan kan je dat ook meteen zien
:P
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Hey, dat gaat natuurlijk wel om de langste vonk van een tesla natuurlijk ! Anders kunnen we blikseminslagen ook wel mee gaan tellen
Zo'n zwaar met overheidsgelden gesubsidieerde marx van 4MV telt niet hoor. Zo'n ding haalt trouwens maar 4 meter daar moeten wij toch overheen kunnen
We zijn al op de helft in iedergeval 
Geen idee wat de langste is, ik heb buiten deze thread nog nooit een nederlandse gezien behalve bij kopspijkers dan. Er zullen er vast meer zijn. Op hv.org weet ik ook maar twee nederlanders buiten mij en jorrit.
Sparks, mooi dat ie werkt
Probeer hem eens met een toroid gestemd tekrijgen op laag vermogen. Een gestemde tesla is VEEL vriendelijker voor de condensator. Misschien dat je de bierflesjes dan wel heel houdt. Probeer ook een laagje olie op de zout oplossing. Dat kan wat corona schelen. Corona is denk ik de reden dat de flesjes spatten door plaatselijke verhitting. Aan de andere kant ik heb geen ervaring met 35kv voedingen, misschien slaan de vonken gewoon dwars door het glas heen. Maar ik dacht dat bierflesjes toch wel 50-60 kV konden hebben.
Anders neem je 4 kratten bier, twee keer twee in serie, geeft dezelfde capaciteit maar twee keer de spanning voordat het naar de klote gaat.
Een feestje geven dus denk ik ?
De cde caps zijn te bestellen bij www.rell.com (richardson electronics).Het gaat om de 942c20p15k. 150nF 2000VDC.
Ik gebruik ze zelf met succes op 12kv en dan 12 in serie. Bij mijn grote tes slaan ze soms door (12kv en 10 in serie). Of die regel opgaat bij 35 kv weet ik niet. Ik denk niet dat dat eerder is geprobeerd 
Je wil 0,025 uF dus 25 nF. Ik zou er minimaal 30 inserie nemen. Dan kom je op 5 nF per rits. Dus 5 parallel, geeft 150 caps. Dat is niet echt leuk meer.
Dan zal de spanning wel niet tehoog zijn over de caps, maar naar steeds wel van de caps naar de omgeving, dus ik denk dat je de mmc ook nog onder olie moet zetten.
Voordat je ergens richting 450 euro gaat investeren kun je het probleem misschien beter eens voorleggen op http://forum.4hv.org/ en op http://www.pupman.com/ Daar lopen mensen rond die tientallen coils hebben gemaakt en die weten veel meer als wij hier.
Het probleem met het bestellen bij rell is dat je voor minimaal 100 euro ex verzend ex btw moet kopen en een btw nummer moet hebben. Dat eerste is nu geen probleem, dat laatste wel want 450 euro voorschieten vind ik net iets teveel. Misschien kun je het via de groenteboer of de bakker bestellen 
De nieuwe srsg, met 5,4 mm wolfraam electroden. Na een run van 1 minuut zie je electroden nu rood nagloeien in plaats van wit, dat is zeker een vooruitgang 
Edit:
Wel jammer dat die gasten bij kopspijkers het meteen over 1 MV hadden terwijl je met 50 cm streamers echt niet boven de 250 kv komt. En dan als voorbeeld van praktisch gebruik van tesla's een bobine, auw.
Sparks
gna gna gna
Ik wil graag een croisantje van 35000volt met een capiciteit van 25nf
Volgens mij ga ik dan heel onozel aangegaapt worden
Maar ja ff zonder gekheid gaat nog een serieus probleem worden.
Ik had een cm olie boven op het zoute water.
en relatief weinig corona.
Heb het glas gemeten en dat is maar krap 2mm op de dunste plekken dus het is heel aanemelijk dat ze gewoon doorslaan.
Dan zou ik dus 4x30=120 bierflesjes moeten vullen Niet iets dat erg handig is.
edit: dat feestje is overigens wel een goed idee:P
Then again 450 euro cap's is ook niet leuk
ik zat trouwens zelf te denken aan 3 ritsen van 20 dat zijn er dan 60 = 180 euro dat vind ik nog wel te overwegen maar ja als ik ze opblaas had ik er beter van op stap kunnen gaan
Nou jah ik zie wel wat het wordt ga eerst een srsg en topload maken En dan zie ik wel weer eens verder
misschien toch maar glasplaten en alu folie in een zacht bedje van olie.
trouwens een leuk ontwerpje voor een sparkgap lekkere dikke stukken alu voor koeling
Ben ondertussen ook aan het broeden op een ontwerp
Trouwens by the way onozel als ik ben hoe stem je een tesla op laag vermogen zonder luxe apparatuur zijn daar handig heidjes voor?
ArjanEmm
Als denkt dat je jezelf kan inhouden kan 20 ook natuurlijk. Ik zelf heb altijd de neiging om de variac net iets tever open tedraaien 
De volle bak gaan 20 zeker niet trekken. Na 1 keer doorslaan zijn ze echt nog niet meteen afgeschreven. Ze kunnen best wel wat misbruik hebben. Ik zorg dat ik een duidelijk zicht heb op de mmc zodat ik een doorslag meteen kan zien zodat ik weet als ik tever ga, en dan meteen een slagje terug.
Een voordeel van de caps zonder olie is dat je het meteen hoort als er een doorslaat. Die knal is echt overduidelijk 
Hoe dat in olie is weet ik niet, vast minder overtuigend.
Met die bakker bedoel ik dus iedreen die een btw nummer heeft. Als je iemand kent met een eigen bedrijfje of iets dergelijks kun je het op die naam met btw nummer bestellen. Als je het zelf betaald hoeft het niet in hun administratie terecht tekomen etc.
ArjanEmm
De nauwkeurigste en makkelijkste manier is de tesla laten vonken naar een geaarde pin met dezelfde variac stand. De aard pin steeds iets verder zetten en kijken of je met stemmen er toch kan komen. De langste vonk is de beste stemming. Op vol vermogen zal je nog een tikkie lager moeten stemmen. De streamer voegt namelijk capaciteit aan de toroid toe..
Dat is ook waarom dit nauwkeuriger is als met een scoop en functie generator.
Sparks
Kijk dat is iets waar een praktijk man als ik wat mee kan.
gewoon een pen planten telkens een pietsie verder en het dan het proberen te halen.
Daar ga ik mij kostelijk mee vermaken de komende tijd denk ik.
En wat betreft de cap's mocht het zover komen dat ik een nestje bestel.
En jij zou ze willen bestellen dan maak ik wel eerst wat geld naar je over voor je ze bestelt.
Is wat pretiger denk ik.
Trouwens even wat details van jouw rsg hoeveel rpm heb je en wat voor diam schijf en hoeveel contactpunten?
En wat voor theorie schuilt erachter.
Kan ik mischien weer wat van leren
Voor ik drie keer een rsg ga maken terwijl het in 1 keer kan
pfffffft ik ga nog verslaaft raken aan die vonken knallen en streamers
Ik moet trouwens zeggen dat ik toch al een boel opgestoken heb op dit forum en niet alleen wat betreft testla's
eigenlijk een nieuw thema, ik wil een tesla coil bouwen(kleine) en ik weet niet precies wat hoe waar en wanneer alles moet. kan iemand mss een schema sturen (wees gerust ik ga hem niet zomaar alleen bouwen ik ga hem veilig op school maken)
ArjanEmm
Alleen nu weet je nog niks 
Een paar links om je opweg tehelpen :
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/design.html
http://www.richieburnett.co.uk/tesla.shtml
http://www.classictesla.com/java/javatc.html
@Sparks
Heb net 50 caps gekocht bij rell zonder btw nummer, ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling was maar ze deden het toch.
Als je intresse hebt heb ik nog wel een 06 nummer van een hele aardige (nederlands sprekende) dame van rell.
Zij heeft het voor mij voor elkaar gemaakt.
Ik moest wel eerst betalen omdat dit mijn eerste bestelling bij hun was.
ik ga vannavond eindelijk mijn tesla weer eens testen als het tenminste stopt met onweren. Ik ga denk ik mijn nieuwe lasapparaat ook nog een testen als ballast omdat die een variabele shunt heeft
. hoop alleen dat ik alle kabels enzo aangesloten kan krijgen heb namelijk maar 1 hand tot m`n beschikking (andere ligt los door glas dus)
post de resultaten nog wel als het testen doorgaat 
Sparks
Zo ik heb vandaag eens de boel opgeruimt.
Was ook hard nodig bulten snoer, bierflesjes en andere zooi
Heb vandaag de elektromotor synchroon gemaakt heb met wat kuns en vliegwerk een frees in de klauwplaat gezet en het anker in de beitelhouder en zo twee vlakken aan het anker gefreest.
Ik heb verder nog even rond geneust op het www en heb een coiler gevonden die met 30Kv bij 20Kw werkt en die gebruikt ook een mmc. Kruiwagen vol cap's dat wel.
Hij heeft ook een leuke srsg de moeite van het nabouwen wel waard zeg maar.
van de week even materiaal verzamelen en dan in de avonduurtjes zien dat ik wat in elkaar kan knutselen.
Ik zie nog wel ff wat ik doe met de caps qua bestellen etc
@jorrit Je hand door het glas of een glas door je hand??
iets te gezellig gisteravond??
Succes met je tesla straks ben benieuwt naar de resultaten
oke flink aantal problemen aan het begin van de test ongewenste vonken van primaire naar strike rail en van primaire naar secondaire enzo. nadat dat opgelost was ben ik helaas niet verder als 1.80 gekomen. maarjah het weer was ook niet echt geweldig.
De volgende keer als ik testen ga hang ik het lasapparaat eraan (er gaat nog veel te weinig vermogen in net rond de 1000 watt ofzo voor zover de meter te vertrouwen was)
en mijn sparkgap is dan ook synchroom dus dan hoop ik een hoop winst te halen 
edit:
foto's komen morgen zitten wel paar mooie tussen ook wel geinig filmpjes had er een maxine lichtje opstaan wou eens zien wat dat voor effect had. (op een site ergens gezien) maar toen de tesla aanstond waaide hij uit maar de laatste vonk was heet genoeg om het maxine lichtje weer aan te doen 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Op 28 maart 2005 18:16:40 schreef Sparks:
Ik heb verder nog even rond geneust op het www en heb een coiler gevonden die met 30Kv bij 20Kw werkt en die gebruikt ook een mmc. Kruiwagen vol cap's dat wel.
Hij heeft ook een leuke srsg de moeite van het nabouwen wel waard zeg maar.
van de week even materiaal verzamelen en dan in de avonduurtjes zien dat ik wat in elkaar kan knutselen.
Ik zie nog wel ff wat ik doe met de caps qua bestellen etc
Heb je mss een linkje naar die coilert ? Klinkt wel interessant ...
ArjanEmm
Hopeloos dat soort avonden
Sinds die 2,10 ben ik weer twee keer bezig geweest en allerlij nieuwe problemen tegengekomen terwijl ik maar niet over de 1,80 kom. Om gek van te worden.
Sparks, is dat die coil van robin ? 20kw 33kv ? http://www.geocities.com/rcopini/
Ik had even gegoogled op tesla 20kw en toen vond ik die. Dat is een zieke berg cde caps idd. Wel 4 meter sparks !
Sparks
idd dat was die robin ja
De eerste pola pig was wat te licht
Dus dan maar een zwaardere pole pig
somige mensen zijn echt niet te geloven