ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Voorbeeldje, met dank aan javatc.
Min of meer jouw tesla aangehouden teslaman.
Primaire : binnen radius 7,5 cm hoogte 0 cm
buitenradius 20,85 cm, hoogte 5 cm (20,5graden), 9 wikkelingen.
secondaire : 5 cm radius, 820 wikkelingen ,wikkelingte 45 cm, eerste winding hoogte 5 cm.
Hart toroid zit 5cm boven laatste winding van de secondaire. kleine dia is 10 cm.
koppeling is nu 0,106. Kortste afstand tot toroid is dus 45 cm.
Nu de primaire plat, secondaire nog steeds 5 cm boven primaire:
koppeling 0,082, afstand toroid prim= 50 cm
Prim plat, sec op 0 cm boven prim:
Koppeling = 0,138 afstand tor prim = 45 cm.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is al die maten 
Met een platte primaire kun je dus een aanzienlijk hogere koppeling halen, zonder dichter bij de toroid te komen. Is dus echt beter.
Ok ik snap m Fry.
Dan zal ik toch maar voor een platte gaan. Jammer want ik vond een inverse conical juist zo mooi.
Maarja wat is de radius van jou kleine TC fry? Ik had het idee dat dit zo klein was of lijkt dat maar zo?
@zaq dat is mooi hoop dat je tesla goed gaat werken 
ik heb mijn kleine tesla opnieuw opgebouwd met andere secondaire en toroids en nieuwe caps (bottle cap helaas)
de strike rail van de primaire gehaald. heb nu streamers van 25 cm ofzo en vonken van 30 cm naar geaard punt (wel stuk of 5 streamers tegelijk
) de bottle cap houdt het goed hij heeft al voor 5 minuten non stop staan draaien zonder problemen (mijn zelfbouw cap ging er met 30 seconden aan gemiddeld zelfs met 8 lagen folie) alleen is de capiciteit nog wat te laag dus krijg ik hem niet perfect gestemt. toch nog maar ff wat meer bierdrinken dan 
@fry
ik heb nu ook mathcab alleen hoe voer je daar nu een excel sheet in zodat je zon plaatje krijgt. meen dat je het uit het pupman archief had gehaald ofzo ?
nu het weer weer beter is ga ik mijn tesla binnenkort buiten op het grasveld testen daar moet ik wel genoeg ruimte hebben voor streamers van 2 meter
alleen ff wachten tot ik mijn srsg afheb.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Net first light gehad ging heel aardig (zeg maar gewoon goed)
Vanavond maak ik een filmpje (TC staat voor een groot dakraam vandaar)
Had toch wel streamers van een 75 cm, ben er dus achter dat mijn zolder te klein is voor deze tc.
Heb gister een aarde gemaakt in mijn garage (3 meter 15 mm koperen pijp de grond ingeslagen en verbonden aan een koperen strip dmv 55 kwadraat kabel, dit moet voldoende zijn volgens mij.
okee dan. je kunt er denk ik toch nog wel meer uit halen ofniet ? je voeding is 1 kw dacht ik toch ? dan moet je toch minimaal wel 1 meter kunnen halen denk ik maar voor een first light zeker netjes.
gebruik je nog steeds een static gap of nu een rotating ?
Gebruik nu nog een static gap, maar heb bijna alles voor een ARSG en een SRSG.
dus we bouwen gewoon door.
hmmz... had die schema gemaakt van die geocities site..
met die ne555 en bobine.. maar bobine sloopt IC'tje..
wel jammer 
@zaq je site doet het bij mij helaas niet. ben wel benieuwd naar de resultaten 
oke hij doet het nu aan het downloaden 
ziet er al wel leuk uit niet slecht voor een first light.
probeer eens een spijker op je toroid te zetten zodat daar de streamers vandaan komen dan groeien ze waarschijnlijk beter als je gelukt hebt
bij mijn grote werkt het wel (met mijn nst ) maar met mijn mot voeding niet (zonder langer) en op mijn kleine tesla werkt het voor geen meter
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Potverdorie das een leuke first and second light
Krijg spontaan zin om die van mij zo snel mogelijk operationeel te krijgen
Heb vandaag wat geprutst met cap's
-vuilniscap: boel vuilniszakken en alufolie
resultaat: deprimerend erg veel verlies
-bottle cap: 8 bierflesjes en een emmer zout water
resultaat: erg leuk twee kapotte bierflesjes:P
maar realiseer me nu wel dat ik een probleem ga krijgen met isoleren
Had nu 30 Kv effectief bij ruim 100mA
Erg veel corona in de emmer alles blauw en om de emmer heen op de tegel ook nog een cirkel blauw
Maar goed resultaat mocht er zijn zeer intense blauwe knetters van plus minus 8 cm lang
volgende week secundaire wikkelen
rsg bouwen
en dan knallen met die hap
Heb de films gezien! gaaf , ik heb hier nog beeldbuis trafos liggen (flybacks)
in 0-36 Vdc
out 15Kv
eerste vonken trokken 2cm en een raar fenomeen de sparkboog veranderde in een waaier van paars licht.. wat was dat ook al weer.. 
ArjanEmm
Bagheera, dat lijkt me de interne diode die het begeven heeft. De output is van ongefilterd dc naar ac gegaan. Dan krijg je zo'n paars fonteintje corona aan de hv draad.
Jemmig Spraks, 8 cm, dan ga je ook nog een hele kluif hebben om een goed werkende vonkbrug temaken lijkt me zo. Die 8cm suggereerd ook een hogere spanning als 35kV. Kijk uit dat je de trafo niet omzeep helpt !
Mooi Zaq, dat gaat heel goed
Hoever ben je inmiddels ? Iets over de meter moet toch lukken met 1000watt lijkt me.
Ik ben vrijdag ook aan het testen geweest. De kleine toroid onder de grote zorgt inderdaad dat vonken alleen boven uit de grote toroid slaan, precies als etesla voorspeld heeft. Ik geb geen vonken naar de primaire gehad.
Verder was het niet echt een groot succes, Op 600bps is een 16A stop niet meer genoeg. 25A gaat prima
Op de een of andere manier kreeg ik geen langere vonken als 1,95 meter. Misschien is 3kW toch teveel voor de vonkbrug, met 600 bps zitten de elektroden op de schijf toch erg dicht op elkaar.
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
* High-Voltage had 1 pleuro geboden voor een regelbare voeding van 0-10KV 
De verkoper vondt het te weinig 
(was op de vlooienmarkt)
[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]
Zit met mijn tc2 nu op 1.03 METER.
Heeft iemand een schema hoe je vier mots aan moet sluiten om iets van 8KV te krijgen en ook hoe ik mijn las app. aan moet sluiten voor ballast??
@zaq
kijk eens op deze site hier staan een hoop schema's met mot's
http://www.hot-streamer.com/greg/frames.htm
in feite moet je de primaire's gewoon allemaal parralel zetten. en de secondaire's in serie. van de secondaire haal je van de buitenste 2 mots de draad van de kern af voor betere isolatie
de binnenste 2 mots zet je de kernen aan elkaar.
als ik jouw was zou ik ze eerst aansluiten met 6 volt primair en dan meten hoeveel je secondair hebt (moet rond de 230 volt liggen dan)
Bedankt Jorrit,
Kende de site maar hij werk met mots voor 120v en sluit ze dan aan (twee in serie) voor 240v en da was dus verwarrend voor mij.
Jouw schriftelijke uitleg was voldoende.
over de begrenzing was ik nog vergeten. je zet gewoon je lasapparaat in serie met de primaire van de mot's secondair sluit je dan je lasapparaat kort en dan kun je hem met de regelbare shunt van het lassapparaat regelen.
Hoogspanningsvrienden!
Deze site kennen jullie natuurlijk wel:
http://www.teslamania.com/
De zgn. "Lichtenberg figures" die daar op staan, wordt dat door (een van) jullie ook gedaan?
Ben nl. op zoek naar zoiets...........
BTW als je dan toch op die site rondneust, kijk dan ook eens naar hoe je muntjes verkleint, erg vermakelijk 
ArjanEmm
Mooi zijn die figuren idd. Alleen helaas moeilijk temaken als je geen 5MeV LINAC (Linear Accelerator) tot je beschikking hebt.
Je schiet met een deeltjes versneller elektronen tot diep in het blok plastic zodat daar binnen een groot potentiaal onstaat in de orde van 2 miljoen volt. Als dan een geaarde pen tegen het blok laat komen ontlaat het en krijg die figuren.
Hier een thread daarover, bert hickman van die link van jou, post er ook in.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Zo vandaag weer een bezig dagje gehad
Heb van de week een haspel draad gehaalt bij een adresje van Jorrit 2000 meter 1 mm draad.
En heb vandaag de pijp voor de secundair op maat gemaakt en gewikkeld.
Alle begin is moeilijk maar na enkele windingen genoeg zelfvertrouwen om de draaibank de sporen te geven.
En zie hier het resultaat van een kwartier wikkelen
1200 wikkelingen rond 250 mm lengte van de pijp is 1.85m en lengte van het gewikkelde deel is 1.70m
Is aardig geslaagd dacht ik
Nu het volgende probleem de cap. ik heb al een begin gemaakt moet vanaaf nog ff een paar biertjes doppen dan zit ik op 30 flesjes 
Morgen mischien een first light zonder topload
mzzlsssss
Zonder topload is geen goed idee bij dat vermogen, je hebt best kans dat ie aan de top door je pvc pijp heen mept, anders zet er zolang een pan oid bovenop