geautomatiseerde poort Came alleen snachts sluiten

De TS is al afgehaakt lijkt het. Kan me voorstellen.

@TS: Wat voor controle heb je op dat systeem? Is er een afstandsbediening, kun je iets bedraad aansluiten? Via die weg kun je op tijd of op lichtsterkte de poort openen en sluiten. Zou met bv Domoticz kunnen, maar ook met een simpele Arduino oid.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@Flipflop, dat kan ik mij ook voorstellen, hij vroeg iets simpel en nu maak je het nog ingewikkelder ;)

Spreek af dat de eerste die de poort opendoet dat hij ze openlaat en dat 's avonds iemand ze dichtdoet, je kunt een lamp aansluiten aan dat kastje zodat je kan zien of ze openstaat.
Als ze automatisch sluit kun je dat in het kastje veranderen, staat in de handleiding hoe.

LDmicro user.

Met veel interesse en genoegen heb ik de vele reacties gelezen.
Eerst wil ik laten weten dat ik niet verward word door het gebruik van woorden zoals PIR (passive infrared Sensor) of NTP (network time protocol) of GNSS (global navigation Satelite system) of anderen. Ook enkele oplossingsrichtingen vind ik interessant maar laat ik eerst de vraag om een duidelijkere probleemstelling beantwoorden.

De locatie is in Nederland en het betreft een landgoed met een lange oprijlaan met hieraan een complex gelegen van drie huizen.
De oprijlaan wordt afgesloten met een tweevleugelige poort die met een handzender (RF) en een intercomsysteem (2-bussysteem) bediend wordt. Het besturingssysteem is NC (normally closed). Als er een stuursignaal gegeven wordt dan opent de poort en deze SLUIT AUTOMATISCH weer na ca. 1 minuut. Net voor en na de poort bevindt zich een IR (infra rood) sluis die voorkomt dat de poort sluit als er bv. een auto staat. De poort heeft geen uitrij lus.

Nu is de vraagstelling: wat kan er gedaan worden dat de poort overdag NO (normally open) is en s'nachts NC. Dit betekent dat men overdag gewoon in en uit kan rijden zonder gebruik te maken van de zender of intercom en dat men s'nachts gewoon in en uit kan rijden door gebruik te maken van de zender en/of intercom. Ik had gehoopt hierop een technische oplossing.
Een niet technische oplossing kan ikzelf bedenken. S'morgens de poort openen en een IR-Sensor afdekken, de poort blijft open tot iemand sávonds de afdekking verwijdert.

Maar ik hoopte en hoop nog steeds op een elegantere oplossing waarwoor bij voorbaat dank.

Hoezo maak ik het ingewikkeld? TS vroeg niet om antwoorden als "de eerste doet het open en de laatste weer dicht". Dat had ie zelf ook wel kunnen bedenken. Ik vraag naar de mogelijkheden en geef aan hoe het simpel zou kunnen, als... Die als zou je moeten weten om een zinvol antwoord te kunnen geven.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Dan zijn we toch weer terug bij de oorspronkelijke vraag: waar staat de documentatie?

Of verwacht je nog steeds dat 'men' daar zelf naar gaat zoeken? Er zijn zoveel oplossingen. Van tijdklok tot licht-iets. Maar om dat te interfacen zal het toch eerst duidelijk moeten worden hoe het spul in elkaar zit: documentatie!

Op 24 oktober 2020 15:34:33 schreef Khun:
...Heeft iemand een idee hoe ik dit op een relatief simpele mannier kan bereiken?
...

Zonder de beschikking te hebben over de documentatie waar zo subtiel (kuch) om wordt gevraagd, zou ik het zoeken in het "foppen" van de IR-sluizen. Daar zou een tijdafhankelijke blokkering op moeten komen, zodat de poort niet telkens sluit.
Ik *denk* dat je daarmee de kleinste ingreep op de bestaande installatie doet.

Dat is mijn logica. De technische uitwerking laat ik graag over aan de mensen die er verstand van hebben... ;)

Vervangen DOOR.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als er een stuursignaal gegeven wordt dan opent de poort en deze SLUIT AUTOMATISCH weer na ca. 1 minuut. Net voor en na de poort bevindt zich een IR (infra rood) sluis die voorkomt dat de poort sluit als er bv. een auto staat.

Dit verduidelijkt veel. Het zou simpel genoeg zijn om het openen te triggeren vanuit een of andere dag/nacht-detectie; maar dan nog gaat de poort na een minuut automatisch weer toe, en daar gaat het hem om: ze moet blijven open staan.

Ik kan me ook goed voorstellen dat het geen oplossing is om het NC-contact permanent "open" te zetten, allicht zal de aanwezige besturing "intelligent" genoeg zijn om dat te detecteren als kabelbreuk en na een bepaalde time-out de poort alsnog te sluiten.

Dus de vraag komt eigenlijk neer op "hoe kan het automatisch sluiten na 1 minuut omzeild of uitgeschakeld worden". Als ik het allemaal goed gelezen en begrepen heb. Een antwoord heb ik er helaas niet op, daarvoor zou men het apparaat moeten kennen "van binnen uit" en ik ken het totaal niet, zelfs niet langs buiten ;)

@Kuhn: erg bedankt voor uw geduldige en waardige toon, ook ik vreesde dat je ons al had afgeschreven, en zou daar ook begrip voor gehad hebben, gezien sommige reacties. En een pluimpje extra voor uw fraaie Nederlands!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zet er een simpele timer bij in. Vanaf 6u mag de poort niet meer automatisch dicht, ok, dus vanaf 6u onderbreken we een fotocel.

Na 22u MOET de poort weer dicht, dus vanaf 22u heffen we die onderbreking op.

En voor de rest, sturing effe op automatisch sluiten zetten.

Tot 6u moet je helaas met je AB effe op openen drukken. Na 22u hetzelfde verhaal.

Maar of dat voldoende is om de boel heel te houden? Tja, het blijft een low-budget sturing.

Mocht je nu iets degelijks pakken dan zitten dergelijke functies er al in voorzien om te programmeren.

bprosman

Golden Member

De eenvoudigste oplossing die ik kan bedenken is met een tijdschakelaar (veel kleine digitale rail klokjes kennen tegenwoordig ook zomertijd) gedurende een "tijdsslot" (overdag) het sluit-signaal onderbreken.

// Appel was me net voor.

allicht zal de aanwezige besturing "intelligent" genoeg zijn om dat te detecteren als kabelbreuk en na een bepaalde time-out de poort alsnog te sluiten.

Hopelijk niet want dat zou betekenen dat als er een auto "tussen de poort" geparkeerd word per ongeluk de poort alsnog na een time-out dicht zou gaan, dat wil je niet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 25 oktober 2020 12:34:52 (42%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 oktober 2020 12:03:09 schreef flipflop:
Hoezo maak ik het ingewikkeld?

Ik bedoelde dat ik geen simpele Arduino's ken en Domoticz is nog veel ingewikkelder... ;(
Natuurlijk als je dagelijks met die dingen bezig bent is dat geen probleem maar zou je dan die vraag stellen? denk het niet.
Maar je gaf aan dat de TS al zou weggelopen zijn van de andere antwoorden ;)

@TS zet de poort op NIET automatisch en de eerste laat de poort open en de laatste doet de poort dicht.
Je kunt bv afspreken dat iedereen na 17u de poort dichtdoet als hij binnenrijdt...afspraken zul je sowieso moeten maken.

Edit: maar als er verschillende eigendommen op het domein staan zal er altijd wel iemand zijn die dat niet veilig genoeg vindt en dat niet zal accepteren.
Het gevoel dat ze automatisch dicht gaat geeft je een heel veilig gevoel dat niet te onderschatten is.

LDmicro user.

Op 25 oktober 2020 12:02:30 schreef Khun:
Een niet technische oplossing kan ikzelf bedenken. S'morgens de poort openen en een IR-Sensor afdekken, de poort blijft open tot iemand sávonds de afdekking verwijdert.

Maar ik hoopte en hoop nog steeds op een elegantere oplossing waarwoor bij voorbaat dank.

Tijdklok, mechanisch of digitaal, in lijn het een signaal welke de poort open houd. Dus de fotocel, het dicht commando, etc. Ik zou voor de fotocel gaan.

Deze constructie heb ik ook weleens bij een lift gebouwd, maar dan met een extra bewegingsmelder in de gang voor de lift. Hier werd veel met karren in gereden en de standaard lichtsensor in de lift reageerde dan te laat, met aanrijding als gevolg. In serie met de aanwezige sensoren een extra schakelcontact (bewegingsmelder) en de deuren bleven open als je aan kwam lopen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 25 oktober 2020 13:01:46 (27%)

High met Henk

Special Member

die automatische sluiten is idd een dingetje:
of binnen 1 minuut nog een keer het open signaal sturen

of gewoon open sturen en de actuatoren afkoppelen..

dat zijn de 2 smaken die je hebt i.m.o.

MAar vraag: kun je via de intercom ook de poort open en dicht doen??

Anders kun je iets als een Siemens LOGO binnen zetten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Edit: maar als er verschillende eigendommen op het domein staan zal er altijd wel iemand zijn die dat niet veilig genoeg vindt en dat niet zal accepteren.
Het gevoel dat ze automatisch dicht gaat geeft je een heel veilig gevoel dat niet te onderschatten is.

Vraag me ook af wat de toegevoegde waarde als beveiliging is als die dingen de hele dag open staan waarbij er ook nog eens kans is dat de laatste hem niet dicht doet. 's-Nachts (alleen) dicht heeft ook nog eens de handicap dat duisternis gelegenheid geeft om de actuators los te schroeven.
Ik zou ook (zoals anderen beschreven) de sturing aanpassen. Een Logo'tje met een paar magneetschakelaars, meer hoeft dat niet te zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nogmaals bedankt voor de vele enthousiaste reacties en suggesties. Ik ga voor een simpele oplossing: D.m.v. een schemerschakelaar het IR-signaal overdag onderbreken.

Dat lijkt me een prima oplossing.
Succes. :)

Vervangen DOOR.

als je de ir lichtsluis onderbreekt als de poort dicht is, dan gebeurt er niks. de ir sluis onderbreken als de poort open is werkt wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Maar je wilt hem open hebben tussen 06.00 en 22.00 uur.
Hoe ga je dat doen met een schemerschakelaar het is nu al rond 18.00 uur redelijk donker.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een slecht idee volgens mij dan kan ze overdag dan niet meer dicht tenzij je de schemersensor bedekt.. maar als jij happy bent dan ik ook.

Vergeet niet van het goed uit te leggen aan de geburen ;)

LDmicro user.

Iets om 'thuis' maar ook 'op weg' te geraken en een vorm van beveiliging geeft zou ik toch wel in 100% topstaat willen hebben, zeker voor 3 gezinnen waarbij je ook de kosten deelt.

Straks sta je daar met je soldeerbout in het donker omdat de buren hun vliegtuig moeten halen om 5u 's morgens;)

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zondag 25 oktober 2020 19:01:44 (29%)