Blusdiode snubber connector

Beste allemaal,

Ik heb dit forum al vaak bezocht om informatie op te zoeken.
Mijn elektrische kennis is beperkt, zojuist heb ik me nieuw aangemeld omdat ik met een vraag zit.

Ik heb een hobbyproject waarbij ik een set hydraulische ventielen ga aansturen.
Er is een controller aanwezig, deze moet ik beschermen van de fabrikant.

Alle spoelen moeten voorzien zijn van snubber / blusdiode.

Nu heb ik 2 soorten ventielstekkers waar deze veiligheid al ingebouwd is.
Een stekker is voorzien van enkele diode.
De andere stekker is voorzien van een varistor.

Ik heb gevraagd bij mij op het werk, collega`s vertellen mij dat beide stekkers eventueel mogelijk is en dat maar moet uitproberen.
Ik wil niks stuk maken, daarom vraag ik jullie mening hier.

Het project hoeft niet snel te schakelen.
Betreft 24 volt DC

Welke stekker kan ik als best gebruiken?

Mijn voorkeur gaat naar de stekker met varistor omdat ik er hier voldoende van heb maar dit mag geen uitgangspunt zijn.

Zie foto: met enkele diode of met varistor

Graag jullie mening.
Hartelijk dank L.Burger

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Het bovenste voorbeeld met de diode is goed voor een ventiel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De bovenste schakeling (met blusdiode) is alleen geschikt voor gelijkspanningen en waarschijnlijk sneller.

De onderste is geschikt voor gelijk- en wissel-spanningen.

In principe kun je dus beide gebruiken omdat jij 24 volt dc gebruikt. Maar omdat jij 24v dc gebruikt zou mijn voorkeur uitgaan naar de blusdiode schakeling.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De diodeschakeling is niet sneller, maar juist trager: bij het afschakelen loopt de stroom nog vrij lang door, doordat de diode in doorlaat een lage weerstand blijft houden.
Wel blijft de spanning over de diode ook heel laag, dat kan een voordeel zijn.

De varistor krijgt vrij snel weer een hoge weerstand, zodat de spoelstroom snel ophoudt.
De spanning piekt tot de waarde waarvoor de varistor is gemaakt. Daar moet je dus op letten, want de controller moet die spanning kunnen hebben.

Omdat het hier niet snel hoeft, en DC betreft, is de diodeschakeling altijd geschikt. Maar als de controller de varistorspanning mag hebben, is het handig die te kiezen, omdat je er daarvan meer hebt liggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org