Oven blijft verwarmen

Dit topic gelezen (edit: ik denk dat er een link had moeten staan 'onder' het woordje 'Dit") en ik vermoed gewoon dat de thermostaat zijn beste tijd gehad heeft. Dus dat ga ik zo doormeten (wederom bij schoonouders dus net zoals de CV-ketel nu 28 jaar oud _/-\o_ ).

Maar ik hoor net dat ook de zekering eruit heeft gelegen. Dat vind ik een ander verhaal... Is er dan iets van isolatie verbrand?
Voor zover ik het begrijp:
- eten zat in oven en was goed warm maar stop lag eruit.
- oven uitgezet, stop weer aangezet en oven met de klep een stukje open laten afkoelen (en eten opgegeten).
- bij terugkomst was de oven bloedheet, er wordt zelfs gesproken over een zichtbaar gloeiende rand van de oven (?) maar stop was er niet uit. Oven stond 'uit' en was dus niet verder uit te krijgen.

Een relais dat blijft plakken misschien?

Zeer vage omschrijving. Welk merk? Type? Wat na koude start? Stroommeting?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nu ik er bij ben, kan ik het type posten ;)

Scholtes F 4864 ELN (of ELM?)
Ding heeft een pyro stand waarin hij tot 450 graden verwarmt en alles schoonbrand.

Themostaat is doorverbonden en opent niet bij verwarmen (verfafbrander tot ergens tussen de 50 en 100 graden, kan wel hoger maar met draaiknop op het front op ~50 leek me dat even voldoende voor een snelle functietest).
Maar ik kan nog nergens vinden of het een NC of NO moet zijn. 8)7

EDIT: foute meetpunt gebruikt, gaat van CLOSED naar OPEN bij verhitten. Thermostaat lijkt wel wat te doen. Overigens is "open" een relatief begrip: ik werd gek van het gepiept van mijn multimeter, dus even op 400 ohm stand gezet ipv diodetest. De "open" stand blijkt echter 1226 ohm te zijn, niet ECHT open dus.

Ai, van die oudheden heb ik ondertussen de schema's weggegooid.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

:+

Omdat thermostaat zoiets zou kunnen verklaren, heb ik deze als eerste getest. Daarna de stekker in het stopcontact en aardlek vliegt eruit.

Even rondzoeken en dit gevonden:

Dit heeft volgens mij niets met de storing te maken, maar duidelijk waarom de aardlek eruit vliegt... (Is een verwarmings-spiraal van de zijkant, mogelijk/waarschijnlijk heeft dit af-fabriek al zo gezeten.)

90 graden linksom gedraaid* en weer vastgezet.

Daarna even aangezet maar oven deed niets.
Schakelaar van de oven *zou* gisteren vreemd gedaan hebben maar doormeten laat niets vreemds zien (zitten meerdere, door nokjes op een as bediende open schakelaars op). Relais staan netjes in ruststand en voor zover te zien is er geen zwarte aanslag oid.

Oven even teruggezet om op zoek te gaan naar een schema en morgen even verder te gaan. Word ik net gebeld dat de oven weer werkt. Schijnbaar doet de oven (en ook bv. de timer) niets zolang de klok niet ingesteld is... |:(

Conclusie: ik heb een fout gevonden die niets te maken lijkt te hebben met de oorspronkelijke storing en alles werkt weer.

Ach ja, is niet de eerste en ook niet de laatste storing die zo verloopt waar ik me mee heb bemoeid.

*(na eerst gekeken te hebben of ik bij de spiraal kon komen om hem meer naar buiten te halen en opnieuw vast te zetten, maar dat was heel erg veel werk)

PS: aansluitwaarde van dat ding is 4,41kW volgens de sticker. De verwarmingsspiralen staan tijdens een meting standaard parallel en zijn 16 ohm. Da's al ruim 14 ampère. En dat ding heeft ook nog een 650W (of zo) magnetron ;)

PPS: Onderstaand de andere kant van betreffende spiraal die veel verder naar buitenkomt en waar zelfs de GND op aangesloten/geklemd zit.

Als de stekker andersom in stopcontact zit, gaat deze via massa verwarmen, dus dat kan zeker met elkaar te maken hebben.. Aardlek detecteert alleen fase lek...

Dan staan nul en massa parallel bedoel je? Dan zal er toch al snel 30mA via de massadraad lopen? Ik snap 'm nog even niet denk ik.

Edit: zekering vloog eruit omdat de fase tegen massa kort sloot (eerste foto was de fase)* en toen we hem testten zat de stekker er andersom in (dus was eerste foto de nul en ging de stroom zich inderdaad verdelen over nul en massa).

* vraag is dus alleen wat de kortsluiting getriggerd heeft, misschien domweg het te hard dichtslaan van de deur of iets dergelijk triviaals.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 20 november 2020 18:52:28 (13%)

Als een oven roodgloeiend heet is laat ik die niet meer bij iemand achter zonder te weten wat er aan de hand was. Dit is gewoon gevaarlijk...

Dat klokje heeft er niets mee van doen, die moet de oven blokkeren bij niet ingestelde tijd.

vergeten

Golden Member

Op 20 november 2020 17:49:41 schreef smd:
Als de stekker andersom in stopcontact zit, gaat deze via massa verwarmen, dus dat kan zeker met elkaar te maken hebben.. Aardlek detecteert alleen fase lek...

Niet juist, als de nul ergens tegen de aarde komt gaat ook de aardlek eruit!
Er staat vrijwel altijd een paar volt tussen de nul en aarde dan is er al snel een verschil 30+mA door de aardlek, bij sluiting.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 november 2020 23:48:28 schreef maus0611:
Als een oven roodgloeiend heet is laat ik die niet meer bij iemand achter zonder te weten wat er aan de hand was. Dit is gewoon gevaarlijk...

Dat klokje heeft er niets mee van doen, die moet de oven blokkeren bij niet ingestelde tijd.

Was allemaal derde hands informatie. Er zitten 3 'spiralen', (1) boven, (2) onder en (3) zijkant.

In tegenstelling tot mijn oven, waar ik vaak met mijn hand de open gloeiende spiraal aan de bovenkant aanraak 8)7 , zitten deze allemaal in de wand van de oven ingebouwd.
Wat ik er nu van begrijp is dat de bodem (waar dus zo'n spiraal onder zit) zacht gloeide.

Ik ga de handleiding nog eens doorlezen: er werd gesproken dat tijdens de storing de temperatuurinstelling kon worden doorgedraaid, maar deze is gewoon mechanisch beperkt. Ik zit me af te vragen of ze hem de foute kant opgedraaid hebben en hij dus op zijn 450 (of 460) graden stand heeft gestaan. Volgens mij dient dan de deur 'op slot' te gaan en zij hadden hem een beetje open staan dus die aanname kan niet kloppen als het idnerdaad zo werkt en het deurslot in orde is.

Ik had de oven niet-werkend achter gelaten met nog niet alle platen en schroeven teruggeplaatst. Het was ook niet mijn bedoeling dat ze hem weer gingen gebruiken...

@vergeten: dat had ik inderdaad ook verwacht, dat de aardlek er OOK uit zou gaan (als dit de enige storing was). Zekering is ouderwetse 16A keramische (wellicht al >>10 jaar oud). Geen idee of die bij volle kortsluiting sneller is dan een aardlek?

I.v.m. ander oventopic dit weer terug gevonden.

Oven heeft geen enkele storing meer gehad, geen aardlek/keramische zekeringen die eruit vlogen en ook geen gloeiende onderplaten.

De Pyrostand van 450 graden zit er volgens mij niet op, handleiding is van meerdere modellen en is niet helemaal duidelijk.